چگونه برای سگمان شناسنامه بگیریم

گرفتن شناسنامه برای سگمان یکی از ضروری ترین مسئولیت هایی است که به عنوان صاحب حیوان بر عهده ما است. اگر می خواهید حیوان خانگی را به سرپرستی بگیرید باید مقدمات آن را به درستی فراهم کنید. شناسنامه برای سگمان در حکم هویت او به شمار می آید. تمام اطلاعات در خصوص ویژگی ها و مشخصات و شرایط درمانی حیوان در داخل شناسنامه قید می شود.

. به طور کلی در تمام دنیا حیوانات خانگی که دارای شناسنامه هستند می توانند از خدمات بهتری بهره مند شود. این خدمات می تواند خدمات اجتماعی و درمانی فراوانی باشد. در گذشته در کشور ما استفاده از شناسنامه برای حیوانات خانگی چندان رایج نبود اما با گسترش علاقه مندی افراد به نگهداری از سگ ها و سایر حیوانات خانگی فراهم گردن ملزومات مورد نیاز آن ها نیز جایگاه ویژه ای یافت. باید در نظر داشته باشید هنگامی که صحبت از ملزومات مورد نیاز برای نگهداری حیوان خانگی به میان می آید هدفمان تنها تهیه خوراک و اسباب بازی برای سگمان نیست بلکه تهیه همه مواردی که می تواند زندگی بهتری را برای حیوان رقم بزند جزو این موارد حساب می شوند.

مراحل گرفتن شناسنامه برای سگمان در کلینیک های دامپزشکی

معمولا گرفتن شناسنامه برای سگمان از طریق کلینیک های دامپزشکی انجام می شود. برای این کار معمولا حیوان توسط متخصصین معاینه شده و شرایط و وضعیت جسمانی او مورد بررسی قرار می گیرد. برای صدور شناسنامه مشخصات صاحب سگ نیز باید درج گردد. در صورتی که سگ از بیماری خاصی رنج می برد باید شرایط و وضعیت آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. در واقع صدور شناسنامه برای سگمان زمانی اتفاق می افتد که سگ اولین واکسن خود را دریافت نموده باشد و یا درمان های انگلی لازم مانند قرص انگل توسط پزشک برای او انجام شده باشد.

شناسنامه برای سگ ، روش گرفتن شناسنامه برای سگ

برخی از افراد در کنار صدور شناسنامه به دنبال استفاده از خدمات دیگری برای بهبود کیفیت زندگی سگ خود هستند. به عنوان مثال می توان از کاشت میکروچیپ برای سگمان نام برد. میکروچیپ ها همان گونه که از نام آن ها پیداست چیپ های کوچکی هستند که با استفاده از آن ها می توانید کلیه اطلاعات پزشکی و سلامت حیوان را رد آن ذخیره کنید. به این ترتیب اگر روزی شما به هر دلیل در کنار حیوان نباشید این اطلاعات می تواند با افراد در نگهداری بهتر حیوان یاری برساند. شناسنامه ها دارای انواع مختلفی هستند. به این معنا که شما می توانید درخواست شناسنامه داخلی با بین المللی را داشته باشید. در صورتی که شرایط زندگی شما به گونه ای است که سگ خود را به خارج از کشور می برید باید از شناسنامه بین المللی برای او استفاده نمایید.

چرا گرفتن شناسنامه برای سگمان ضروری است؟

گرفتن شناسنامه برای سگمان به دلایل متعددی می تواند ضروری تلقی شود. یکی از مهم ترین موضوعاتی که حتی پیش از آوردن حیوان خانگی به آن فکر کنید امکان گم شدن این حیوانات دوست داشتنی است. به دلایل مختلفی ممکن است سگ شما گم شده با حتی به سرقت برود. در این شرایط وجود شناسنامه می تواند یکی از ابزار هایی است که می توانید با استفاده از آن اثبات کنید شما صاحب حیوان هستید. به طور کلی گرفتن شناسنامه برای سگمان دارای مزیت های فراوانی است که به برخی از آن ها اشاره خواهیم نمود:

یکی از اصلی ترین مزیت های گرفتن شناسنامه برای سگمان این است که بانک اطلاعاتی از وضعیت سگمان تشکیل می شود که دسترسی به آن توسط پزشک می تواند در وضعیت سلامت حیوان نقشی مهم ایفا نماید. این بانک اطلاعاتی می تواند شامل اطلاعات ژنتیکی سگمان و حتی وجود بیماری های ژنتیکی در او باشد. با استفاده از ثبت اطلاعات در بانک اطلاعاتی در بررسی های کلان می توان وضعیت موجود را به سادگی مورد بررسی قرار داد. حیوان شما با استفاده از گرفتن شناسنامه دارای هویت مستقلی خواهد شد که این امر در بسیاری از شرایط می تواند کمک شایانی به نگهداری از حیوان خانگی کند. در برخی از کشور ها ارائه شناسنامه برای دریافت برخی از حمایت ها از سوی دولت ضروری تلقی می گردد.  در کشور ما نیز برای نگهداری حیوان خانگی صاحب حیوان ملزم به تهیه شناسنامه و ثبت اطلاعات حیوان در بانک اطلاعاتی است. 

چرا باید برای سگمان شناسنامه بگیریم ؟ فواید شناسنامه برای سگ

معمولا مراکز درمانی و مراکز آموزشی از پذیرفتن حیواناتی که شناسنامه نداشته باشند سر باز می زنند و بهتر است هنگام مراجعه به این محل ها حتما شناسنامه سگمان را به همراه خود داشته باشیم. توجه داشته باشید برای گرفتن شناسنامه برای سگمان نزد افراد و کلینیک های معتبر برویم در غیر این صورت تنها هزینه ای از شما دریافت شده و نتیجه ای هم برای شما و سگتان به همراه نخواهد داشت.  متاسفانه کلاه برداری در این زمینه به شدت افزایش یافته است. بدون گرفتن شناسنامه شما هرگز نمی توانید ثابت کنید که صاحب سگ هستید. به ویژه اگر سگمان را گم کرده باشیم یا سگمان دزدیده شده باشد بدون وجود شناسنامه هرگز امکان مستند شد مالکیت شما فراهم نخواهد شد.

تفاوت گرفتن شناسنامه برای سگمان و استفاده از میکروچیپ

در کنار گرفتن شناسنامه برای سگمان می توانیم از میکروچیپ نیز برای شناسایی دقیق تر حیوان استفاده نماییم. میکروچیپ ها دارای کد اختصاصی بوده که این کد ها در زمان ساخته شدن توسط اشعه لیزر برای روی آن ها درج می گردد. با توجه به این که این کد ها نمی توانند تغییر کنند از آن ها می توان برای شناسایی هویت حیوان استفاده نمود. قرار دادن میکروچیپ ها در بدن حیوان بدون مشکل و عارضه خاصی انجام می شود و می تواند تا پایان عمر حیوانات در بدن آن ها باقی بماند. باید در نظر داشته باشید که میکروچیپ ها دارای منابع الکتریکی نیستند و برخی نگرانی ها از این موضوع بی پایه و اساس است. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که گرفتن شناسنامه برای سگمان با استفاده از میکروچیپ متفاوت است و نباید فکر کنید در صورتی اقدام به گرفتن شناسنامه برای سگمان کردیم دیگر به وجود میکروچیپ نیازی نداریم. 

البته استفاده از میکروچیپ ها در کشور ما به عنوان یک الزام مطرح نیست و افراد بر اساس تمایل خود اقدام به این کار برای حیوان خانگی خود می نمایند. استفاده از میکروچیپ معمولا در سنین کمتر از 6 هفتگی انجام نمی شود. هنگامی که سگ با گربه خانگی به سنی بالاتر از 6 هفتگی رسید می توانید با مشورت دامپزشک و متخصصین در این خصوص تصمیم گیری به عمل بیاورید. اما در صورتی که قصد انجام این کار را دارید بهتر است زودتر تصمیم خود را بگیرید. بر اساس توصیه پزشکان قرار دادن میکروچیپ در بدن حیوانات در سنین کمتر بهتر و آسان تر صورت می گیرد. 

هنگامی که علاوه بر گرفتن شناسنامه برای سگمان برای آن ها میکروچیپ نیز استفاده می کنیم، بر روی شناسنامه برچسب مخصوص میکروچیپ چسبانده می شود. علاوه بر این کارتی در اختیار صاحب حیوان قرار می گیرد که اطلاعات مربوطه بر روی آن قرار داده می شود. اگر چه در کشور ما استفاده از میکروچیپ الزامی نیست و تنها می توانیم به گرفتن شناسنامه برای سگمان اکتفا کنیم اما در برخی از کشور های جهان از ورود و خروج حیوانات خانگی بدون میکروچیپ به طور کامل جلوگیری به عمل خواهد آمد.

سامانه اینترنتی صدور شناسنامه ملی سگ جهت گرفتن شناسنامه برای سگمان

یکی از سامانه هایی که توسط دولت برای شناسنامه دار کردن حیوانات خانگی در دسترس قرار گرفته است سامانه صدور شناسنامه ملی دام کوچک است. در این سایت قوانین و مقرراتی برای صاحبان سگ در نظر گرفته شده که در صورت مطالعه و پذیرش این قوانین می توانید مراحل دریافت شناسنامه را پیگیری نمایید. قوانین و مقرراتی که در این سایت برای گرفتن شناسنامه برای سگمان در نظر گرفته شده به طور کامل منطبق با قوانین جاری در کشور بوده و قوانین مربوطه به طور مداوم در حال به روز رسانی هستند.

معرفی سامانه ی اینترنتی برای گرفتن شناسنامه برای سگمان

کلیه ارتباط هایی که میان صاحب سگ و سامانه مربوطه ایجاد می شود از طریق آدرس ایمیل بوده و همچنین اطلاعیه های مهم در خصوص موارد به سامانه از این طریق در اختیار کاربران قرار  خواهد گرفت. در زمان ثبت اطلاعات باید با دقت و توجه کافی کلیه اطلاعات درخواست شده توسط سامانه را ثبت نمایید. هنگامی که شناسنامه حیوان صادر می گردد در زمان تحویل حتما باید کارت شناسایی به همراه داشته باشید زیرا تنها صاحب سگ و شخصی که در سامانه ثبت نام کرده است شناسنامه و مدارک سگ را دریافت نماید. 

نکته ای که در خصوص گرفتن شناسنامه برای سگمان از طریق سامانه صدور شناسنامه ملی وجود دارد این است که باید هزینه صدور مدارک همان ابتدای ثبت نام پرداخت شود. یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام ثبت اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از نام ها مناسب برای حیوان است. سامانه از ثبت عناوین و القاب های خارج از عرف و رکیک جلوگیری خواهد نمود و برای حیوان مدارک مربوطه صادر نخواهد شد. کلیه اطلاعات ثبت شده توسط کارشناسان مربوط به مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید روال کار به مراحل بعدی خواهد رفت. نگهداری از حیوان باید مطابق با قوانین انجمن حمایت از حیوانات صورت گیرد و انجام رفتار هایی خلاف این قوانین موجب ابطال مدارک مربوطه خواهد گردید.


این مطلب را هم بخوانید :

چگونه سگمان را خوشحال کنیم


5 نظر

  1. فرشاد اسماعیلیفرشاد اسماعیلیsays:

    سلام یه سگ دارم نژادشا نمیدونم چیه چکار کنم تو خونه دستشویی نکنه چ راهکارهای هست

  2. احسان کاظمیاحسان کاظمیsays:

    راجب همه چی حرف زدی جز راجب اون موضوعی ک باید حرف میزدی ک اون لینک انلاین ثبت نام و یا ادرسی ک باید مراجعه کنیم برای گرفتن شناسنامه سگ خوب شما ک نمی دونید و بلد نیستید چرا الکی اضحار دانایی میکنید

  3. محمدمحمدsays:

    سلام اقا فرشاد منم مثله خودتون سگ خونگی دارم مدعی داشتن اطلاعات در رابطه با ۰ تا ۱۰۰ سگ نیستم.خرج کارت ۵۰ هزاره .به اولین فروشگاه وسایل سگ و گربه برید یه قطره ادرار برا سگتون با خاک و سینی زیرش بگیرید .دستور اجراش رو از خود مغازه داره بپرس چون منم بلد نبودم.بعد ازین کار مشکلتون تمام تمام میشه

  4. majid kazemimajid kazemisays:

    سگ هامو میخواستم شناسنامه دار کنم بد دکتر ببینه

  5. وحید نقی پوروحید نقی پورsays:

    گرفتنه شناسنامه برای سگ