چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

سگ ها به عنوان حیوانات وفادار و همراه شناخته می شوند. علت این امر کاملا برای برخی از افراد ناشناخته است . در این مقاله شما به واسطه دلایل علمی بررسی شده متوجه خواهید شد که چرا سگ ها وفادار هستند و دلایل وفاداری سگ ها چیست.

وفاداری بین سگ ها و انسان ها

در سال 2017 صاحبان حیوانات خانگی در ایالات متحده آمریکا در حدود 69.5 میلیارد دلار صرف هزینه حیوانات خانگی ، مواد غذایی ، مراقبت های دامپزشکی و نظافت حیوانات خانگی خود کرده اند.

معمولا این سوال ها از صاحبان سگ پرسیده می شود که " چه میزان هزینه برای خرید تخت سگ خود کرده اید" ، " سگ شما به چه تعداد اسباب بازی نیاز دارد؟ ". این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که چرا صاحبان سگ ها تا این حد برای سگ خود خرج می نمایند؟ پاسخ به این سوال این است که صاحبان سگ ها اعتقاد دارند که سگ هایشان لایق بهترین زندگی و امکانات هستند.

در نهایت این سوال ایجاد می شود که این سطح از وفاداری به منظور بقا حیوان است یا جنبه عاطفی و علمی در رابطه با این وفاداری وجود دارد. علاوه بر این سوالی که معمولا برای صاحبان سگ ها ایجاد می شود این است که چرا سگ ها تا این حد وفادار هستند؟

چرا سگ ها وفادارند

تکامل از گرگ ها تا سگ ها

گله گرگ ها

یکی از مسائلی که در رابطه با سگ ها وجود دارد این مساله است که آیا سگ ها تکامل یافته گرگ ها هستند یا خیر ؟ در رابطه با این موضوع نظریات بسیاری وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می دهند که 14000 تا 15000 سال پیش سگ ها به وجود آمده اند. برخی دیگر از منابع نشان دهنده این هستند که اولین سگ در 135000 سال پیش می زیسته است. در نهایت استدلالی وجود دارد که بر اساس آن گفته می شود که گرگ ها در طول تاریخ با سگ ها جفت گیری کرده اند و به همین جهت سگ ها امروزی به وجود آمده اند. همانطور که مشاهده می کنید عقاید و نظریات متفاوتی در رابطه با این مساله وجود دارد. البته یک حقیقت به عنوان حقیقتی مسلم در نظر گرفته می شود و آن هم این است که سگ ها و گرگ ها دارای جد مشترکی هستند.

به صورت کلی اعتقاد بر این است که اهلی شدن گرگ ها و تبدیل آن ها به سگ ها امروزی بر اساس منافع دو جانبه صورت گرفته است . گرگ ها به دنبال غذا هستند و به این نتیجه رسیده اند که انسان ها منابع غنی از جهت شکار دارند. البته هنوز مشخص نیست که چرا انسان ها پذیرفته اند تا زندگی مسالمت آمیزی با سگ ها داشته باشند اما برخی از افراد استدلال می نمایند که انسان ها برای آنکه محافظت شوند پذیرفته اند که به صورت مسالمت آمیز با گرگ ها زندگی کنند. برخی از افراد دیگر نیز استدلال می کنند که انسان ها برای همراهی این مساله را پذیرفته اند.

مساله ای که واضح است ، این موضوع می باشد که انسان ها سگ ها را پذیرفته و  علاوه بر این گرگ ها و یا سگ ها برای آنکه به منابع غذایی برای بقای خود راحت تر دسترسی داشته باشند این مساله را پذیرفته اند.

این تکنیک بقا سبب شده است که بانک ژن گسترده ای از این حیوانات بقا پیدا نماید . این سگ ها یا گرگ های پذیرفته شده تولید مثل کرده اند و در نهایت ما شاهد نژاد های امروزی سگ ها هستیم. در فرایند تولید مثل معمولا سگ ها و یا گرگ هایی که قابل قبول بودن انسان ها بوده اند حفظ و آن هایی که مناسب نبودند کشته شده اند.

چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

اما این سوال ایجاد می شود که چگونه به سگ ها از گرگ ها رسیده ایم؟

بیش از 100 نژاد سگ در اشکال و اندازه های متفاوت با ویژگی ها مختلف وجود دارد که بسیاری از این ویژگی ها در گرگ ها وجود ندارند. مطالعاتی بر روی روباه ها انجام شده است که ما به واسطه آن میتوانیم دریابیم که چگونه از گرگ ها به این تنوع از سگ ها رسیده ایم .

بر اساس این مطالعه مشخص شده است که زمانی که با روباه ها مواجه می شوند سطح هورمونی روباه ها تغییر پیدا می نماید. این تغییر به ویژه در سطح هورمون آدرنال که به جهت استرس ترشح می شود، قابل مشاهده است.

کاهش سطح هورمون استرس روباه ها سبب تغییر رنگ خز آن ها و انباشتگی خز می شود. نه تنها این موضوع بلکه تغییرات بسیاری در اهلی شدن حیوانات ایجاد شده است . در واقع از جمله این تغییرات می توان به  ، تغییراتی در دم ، شکل ، جمجمه و غیره اشاره نمود. در نهایت می توانیم بگوییم که تغییرات رفتاری و محیطی بر آناتومی و ظاهر سگ ها و تمامی حیوانات تاثیر گذار است.

با گذشت زمان انسان ها بدون آن که پرورش انتخابی را بدانند نژاد های متفاوت سگ ها را پرورش داده اند. در واقع انسان ها سگ هایی که به انسان حمله می کرد یا گاز میگرفتند را از بین برده و  در مقابل این عمل سگ هایی که به خوبی شکار می کردند را نگه می داشتند. به همین دلیل شانس تولید مثل در سگ های مطلوب  افزایش یافته است. با گذشت زمان انسان متوجه گرایش توله سگ ها می شدند و به همین جهت توله سگ هایی که در آینده برای آنها مناسب نبودند را از بین می بردند.

نظریات متفاوتی در رابطه با بازه زمانی سگ های اهلی وجود دارد. یکی از این نظریات این است که سگ ها حدود 135 هزار سال پیش اهلی شده اند اگر این نظریه را در نظر بگیریم باید بگوییم که در آن زمان سگ ها به این منظور که از انسان ها حمایت کنند اهلی شده اند. اگر بخواهیم حضور سگ ها را در زمان حال در نظر بگیریم سگ ها به دلیل آن که به انسان ها خدمت کنند و در جواب انسان ها از آن ها نگهداری می کنند اهلی شده اند.در هر صورت آنچه که می دانیم این است که سگ های امروزی ژن های مشابهی با گرگ های زمان باستان دارند.

چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

سگ ها و تاثیر صاحبان

به هر دلیل انسان ها به صورت سهوی پرورش انتخابی سگ ها را انجام داده اند. آن ها سگ هایی که شاداب و قابل تربیت بودن را تغذیه و حمایت و  سگ هایی که دارای صفات مفیدی برای انسان ها بودند را انتخاب نموده اند. در نهایت سگ هایی اجازه تولید مثل داشته اند که برای انسان ها مفید واقع می شدند. به عنوان یک استدلال می توان میزان ژن خاص WBSCR17 را در نظر گرفت که مسئول دوستی و صمیمت در سگ ها است .

یکی از مطالعات بر روی ژن خاصی از سگ ها نشان داده است که چگونه برخی از ژن ها در این موجودات سبب دوست داشتن می شود. به همین دلیل می توان اهلی کردن و پرورش انتخابی را در رابطه با سگ ها کاملا معنا دار دانست.

چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

در نهایت آیا ما تنها سگ های وفادار را پرورش داده ایم ؟

سگ ها پنجه خود را به صاحبان خود می دهند. هیچ کسی نمی تواند منکر این موضوع باشد که سگ ها به انسان ها وابسته هستند. مطالعات نشان داده است که سگ ها قبل از آنکه از آن ها چیزی درخواست شود با چشمان خود با صاحب خود ارتباط برقرار می کنند و از صاحبان خود درخواست کمک می نمایند. اما گربه ها کار خود را ادامه می دهند و به همین جهت می گوییم که گربه ها کاملا مستقل هستند.

آیا این مساله واقعیت دارد که ما سگ ها بیش از حد اهلی کرده ایم و آن ها به ما نیاز دارند؟

آیا غذا دادن ، حمایت کردن و کمک کردن به آن ها مشکلات را حل می نماید؟ بله . اما این مساله توضیح دهنده این موضوع نمی باشد که سگ ها چگونه مهارت های اجتماعی خود را همانند انسان ها توسعه داده اند و این مساله برای ما انسان ها سبب ایجاد سوال می شود که آیا سگ ها واقعا به انسان ها اهمیت می دهند.

همانطور که می دانید سگ ها در درک و دریافت نشانه های انسانی باور نکردنی هستند.

یک ظرف را که مشخص نباشد با مواد غذایی پر کنید و از سگ خود بپرسید که غذا در کجا قرار دارد. اگر به ظرف نگاه کنید سگ ها به سرعت برای پاسخ به سوال شما شروع به فعالیت می نمایند و ظرف را برای شما می آورند. اما گربه ها در جواب این سوال شما هیچ واکنشی نشان نمی دهند.

سگ ها نسبت به انسان ها همدلی فوق العاده ای دارند. محققان به بررسی هایی در رابطه با چگونگی واکنش سگ ها به ناراحتی صاحبانشان نسبت به ناراحتی غریبه ها پرداخته اند. نتایجی که طی این تحقیقات به دست آمده است شما را شگفت زده می نماید. هنگامی که صاحب یک سگ یا غریبه ها در حال گریه بودند سگ ها علاقه بیشتری به همدردی به آن ها نشان می دادند. در این مواقع سگ ها پوزه خود را به فرد می مالند ، لیس می زنند و کاملا آرام و مطیع هستند.

برای آنکه بررسی این موضوع کاملا بی طرفانه صورت بگیرد ، می توانیم به مطالعه ای که در رابطه با اینکه سگ های معمولی در صورت بروز حداثه ای اضطراری که فرد درگیر حادثه نیاز به کمک داشته باشد، چه واکنشی نشان می دهند، بپردازیم .

در این مطالعه صاحبان سگ تظاهر به حمله قلبی یا مورد آزاد و اذیت قرار گرفتن، کرده اند. در این مطالعه مشخص شد که هیچ سگی برای کمک به صاحب خود از غربیه یا ناظرین کمک نگرفته است. شما می توانید این واکنش را به علت آن که سگ متوجه شد که تظاهر است و حقیقت ندارد یا اینکه پاسخی از غریبه ها دریافت نکرده است در نظر بگیرید.

همانطور که میدانید بسیاری از سگ ها به منظور جستجو ، نجات و غیره تربیت شده اند. در واقع سگ های بسیاری به منظور کمک به افراد ناشنوا ، نابینا ، بیماران مبتلا به صرع و غیره تربیت می شوند.

چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

سگ های نظامی و کار سگ ها در فعالیت های نظامی

سگ ها به منظور محافظت و ارائه خدمات در اردوگاه های نظامی آموزش می بینند. در واقع سابقه طولانی در رابطه با سگ ها در ارتش و سگ هایی که در نیروی انتظامی کار می کنند موجود است . یکی از حقایق جالب در رابطه با سگ ها این است که سگ ها پس از آموزش دیدن توسط یک مربی در ارتش بسیار کارآمد و موثر واقع شده بودند. زمانی که مربی سگ ها تغییر پیدا کرده ، میزان یادگیری آن ها به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

این نشان دهنده این موضوع است که پیوند اجتماعی بر روی سگ ها نیز تاثیر گذار است.

بر اساس یکی از مطالعات در سگ ها و صاحبان آن ها میزان هورمون اکسی توسین در طول تعامل مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع زمانی که صاحبان سگ ها با آن ها صحبت می کردند ، آن ها را به عنوان حیوان خانگی می پذیرفتند و یا در حال نوازش سگ ها بودند محققان این هورمون را اندازه گیری کرده اند. در نهایت نتیجه گیری به این صورت اعلام شد که سطح هورمون اکسی توسین سگ ها و انسان در زمان تعامل به صورت چشمگیری افزایش داشته است. همانطور که می دانید هورمون اکسی توسین از جمله هورمون های موثر در پیوند اجتماعی است .

در واقع هورمون اکسی توسین هورمونی است که در طی تجربیاتی همچون بغل کردن یا تماس با کسی که دوستش دارید رها می شود. این هورمون برای انسان ها یک نیاز اساسی است .

بر اساس هرم مازلو ما انسان ها دارای سلسله مراتب نیاز هستیم . در واقع عشق و تعلق برای انسان ها به عنوان یک نیاز ضروری به شمار می رود که به واسطه آن می توانند به تمام قدرت خود برسند. در واقع بخشی از این حس عشق و تعلق خاطر زمانی که ما عاشق می شویم و با کسی که دوستش داریم ارتباط برقرار می کنیم، کامل می شود. در واقع بدن سگ ها در زمان ارتباط با انسان ها هورمون اکسی توسین را آزاد می نماید که آزاد شدن این هورمون نشان دهنده این موضوع است که آن ها همان واکنش خوبی که ما نسبت به آنها داریم را نسبت به ما دارند.

بر اساس مطالعاتی دیگر مشخص شد زمانی که سگ ها بوی صاحب خود را احساس می نمایند همان واکنشی را نشان می دهند که بوی ناآشنایی به مشام آن ها می خورد. در واقع سگ ها به واسطه این واکنش انتظار پاداش دارند. در نهایت می توانیم این نتیجه گیری را داشته باشیم که سگ ها عطر و بوی صاحبشان را تشخیص داده و نسبت به آن واکنش مثبتی از خود نشان می دهند.

چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

اما چگونه به واسطه این دلایل و علم می توانیم وفاداری سگ ها را ثابت کنیم ؟

برخی اوقات این نظریه مطرح می شود که سگ ها حیواناتی هستند که به صورت گله ای زندگی می کنند و به صورت واضح آن ها زمانی که در گروه هستند خوشحال تر می باشند.

بهترین دوست انسان - رفتار گروهی

توضیحات علمی در رابطه با تئوری زندگی گروهی یک تئوری تاریخی و دارای ساختار اجتماعی پیچیده است که در آن نر آلفا و ماده آلفا در صدر گروه قرار می گیرند و باقی افراد گروه به نام امگا شناخته می شوند.اعضای آلفا گروه به صورت کامل بر روی گروه کنترل دارند. در واقع آن ها منابع و مواد غذایی را بر اثر صلاحدید خود تقسیم می کنند.

رفتار اعضا موقعیت آن ها را در گروه مشخص می نماید. در واقع آن ها بر اساس تسلط ، تسلیم شدن و بیماری جایگاه خود را در گروه پیدا می نمایند. اگر که در شرایط خاصی یکی از آلفا ها بیمار شود به چالش کشیده شده و سپس جایگزین می شود.

این تئوری بر اساس مطالعه گرگ ها در سال 1960 صورت گرفته است. بر همین اساس ما می دانیم که سگ ها جد مشترکی با گرگ ها دارند و به همین جهت کاملا منطقی است که رفتاری همانند آن ها داشته باشند. بر اساس این نظریه سال ها است که مربیان تلاش می کنند که به صاحبان سگ ها آموزش دهند که به عنوان آلفا در زندگی سگ ها ایفای نقش کنند و کنترل کامل بر حیوان خانگی خود را به دست آورند.

اما می توان گفت تمامی اتفاقاتی که در این مطالعه صورت گرفته است کاملا با رفتار گرگ ها و سگ ها متفاوت می باشد. گرگ هایی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند کاملا از نژادهای متفاوت بوده و مجبور به زندگی مشترک بوده اند. این ایده در واقع ایده وحشتناکی بوده است .

چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

بعد ها بر اساس مطالعه نویسنده این مقاله ال دیوید مچ مشخص شد که گرگ ها همانند یک خانواده معمولی با والدین و فرزندان زندگی می کنند. زمانی که فرزندان به اندازه کافی بزرگ می شوند خانواده را ترک کرده و خانواده خود را ایجاد می کنند. این واحدهای خانوادگی بر اساس همکاری و انسجام شکل گرفته و در آن ها درگیری به ندرت رخ می دهد.

امروزه ما می دانیم که سگ ها و گرگ ها دارای یک توالی DNA تقریبا یکسان هستند. در واقع جد سگ ها ،گرگ ها بوده اند. علاوه بر این می دانیم که به واسطه اهلی نمودن سطح هورمون ها و ژن ها تغییر کرده در نهایت این تغییرات سبب ایجاد تغییر در ظاهر سگ ها شده است.

ما باید بدانیم که تا چه اندازه می توانیم رفتار گرگ ها را با سگ های خانگی مطابقت دهیم . یکی از مطالعات جالب که در رابطه با مقایسه گرگ ها و مالاموت ( یکی از سگ های باستانی) انجام گرفته است نمایان گر نکات جالبی برای ما می باشد.

بر اساس این تحقیق مشخص شده است که توله گرگ ها با سرعت بیشتری فرایند بزرگ شدن خود را نسبت به توله سگ های مالاموت پشت سر می گذارند. در واقع آن ها می توانند سریع تر حرکت و به مکانی بالاتر صعود کنند.

در این تحقیق مالاموت ها تلاش می کردند تا از خانه خود فرار کنند و زمانی که به آن ها اجازه داده می شد تا در جنگل بازی نمایند عملکرد آن ها نسبتا کندتر از توله گرگ ها بود.  توله گرگ ها نسبت به مادر خود وابسته تر بودند. این در صورتی است که توله سگ های مالاموت ترجیح می دادند که از مادر خود جدا شده و به سمت انسان ها بروند.

این مطالعه نشان دهنده این بود که گرگ ها می خواهند از انسان ها فاصله بگیرند در حالی که توله سگ های مالاموت دوست دارند تا با انسان ها تعامل برقرار نمایند. آیا رشد کند توله سگ های مالاموت به این دلیل بوده است که توله سگ ها برای زندگی طولانی تر به انسان ها اعتماد کرده اند ؟ این مساله پیوند سگ و انسان ها را می تواند توضیح دهد.

خز و ظاهر توله سگ های مالاموت کاملا با توله گرگ ها متفاوت بوده و مالاموت ها دارای کرک های بیشتری بوده اند.

ما می دانیم که انسان ها به سرعت به چیز های بامزه پاسخ می دهند. به همین دلیل است که توله سگ هایی با چشم های بزرگ ، تپل و بینی های بامزه و درشت از نظر ما دوست داشتنی تر هستند. به همین دلیل می توان گفت که احتمالا سگ ها به صورت انتخابی پرورش داده شده اند تا زیبا تر به نظر برسند و مناطقی از مغز ما که مسئول احساسات و لذت است نسبت به آن ها همدلی و همراهی داشته باشد.

چرا سگ ها وفادار هستند ؟ بررسی با دلایل علمی

خلاصه

به نظر می رسد که سگ ها به ما وابسته شده اند در واقع ما برای سگ ها سرپناه ، تفریح ، همراهی را فراهم کرده ایم . آنها معمولا در زمانی که مشغول به حل یک مشکل سخت هستند می خواهند توجه و پاسخ انسان ها را دریافت نمایند.سگ ها در درک رفتار انسان ها بی نظیر می باشند. آن ها به تمامی نشانه ها و احساسات انسان ها پاسخ می دهند و در زمان ناراحتی انسان ها با آن ها همدلی می کنند.

به دور از جدشان که گرگ ها می باشد ، اهلی شدن سبب تغییرات رفتاری و جسمی در سگ ها شده است .انسان ها به صورت ناخواسته سگ ها را انتخاب نموده اند. در واقع نژاد هایی که اهلی تر ، زیباتر ، صمیمی تر ، کارآمد تر و مفیدتر بوده اند به منظور تکثیر و پرورش انتخاب شده اند.

توله سگ ها مطمئن هستند که ما به نیازهایشان پاسخ می دهیم و ما هم این کار را با تمام وجود انجام می دهیم .هم انسان ها و هم سگ ها در زمانی که با هم در تعامل هستند هورمون یکسانی را آزاد می نمایند که به عنوان هورمون عشق و لذت شناخته می شود.

برای ما انسان ها این هورمون زمانی که ما عاشق باشیم آزاد می شود بنابراین می توانیم در رابطه با سگ ها هم این موضوع را تصور نماییم . علاوه بر این سگ ها نسبت به بو و رایحه صاحب خود واکنش نشان می دهند.طی سال های طولانی که ما سگ ها را اهلی کرده ایم به نظر می رسد که رابطه ای متقابل در میان ما و سگ ها وجود داشته است . در واقع علم هم می گوید که ما از حضور یکدیگر خوشحال هستیم

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...