چرا حمله ی سگ به صاحب خود اتفاق می افتد؟

در این مقاله سعی داریم تا کلیه ­ی دلایلی که در نتیجه­ ی رخ دادن آنها ممکن است حمله­ ی سگ به صاحب خود رخ دهد را به تمامی افرادی که صاحب سگ هستند اطلاع رسانی کرده و آموزش دهیم تا از انجام چنین کارهایی اجتناب کرده و رابطه­ ی سالم و امنی با سگ­های خود داشته باشند.

چرایی حمله­ ی سگ به صاحب خود

برخی مواقع دیده شده است که به دلایل متعددی، که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت، حمله­ ی سگ به صاحب خود رخ می­دهد که باعث تعجب افراد زیادی شده است. نکته ­ای که باید به آن توجه داشت این است که میزان نزدیکی شما با سگ خود مهم نیست، یعنی اگر شما با سگ خود ارتباط خیلی نزدیکی داشته باشید به این معنا نخواهد بود که او هیچ موقع شما را گاز نخواهد گرفت، پس در این مواقع اگر سگ به شما حمله ور شد، پس از گاز گرفته شدن، اولین کار حفظ آرامش است و پس از آن باید علت را بررسی کنید. در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل و جامع به علت چرایی حمله­ ی سگ به صاحب خود بپردازیم تا نسبت به رفتارهای خود آگاهی کامل پیدا کرده و از انجام رفتارهایی که سگ نسبت به آن تنفر دارد یا ایجاد شرایط نامساعد تحریک کننده­ی گاز گرفته شدن اجتناب نمایید.

دلایل حمله­ ی سگ به صاحب خود

1- اگر یک توله سگ شما را گاز بگیرد، مسأله­ ی خاصی وجود ندارد تا نسبت به آن نگران باشید زیرا همه ی توله سگ­ها چنین مرحله ­ای را داشته و پشت سر می­گذارند.

2- غرایز مادرانه:

اگر حمله­ ی سگ به صاحب خود صرفا به دلیل غریزه­ ی مادرانه باشد، راه حل این مشکل بسیار راحت است. اگر این سگ با توله­ های خود می­باشد، تنها کاری که باید انجام دهید، فراهم آوردن فضایی برای آنها به دور از مزاحمت افراد دیگر می­باشد تا کم کم سگ مادر با توله­ های خود به آرامش رسیده و به مرحله­ ی پذیرش افراد دیگر در اطراف خود و توله­ هایش برسد.

3- درد:

اگر حمله ­ی سگ به صاحب خود ظاهرا هیچ دلیل منطقی نداشته باشد بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید زیرا سگ­ها هنگام درد کشیدن به خوبی آن را مخفی می­کنند و هنگامی که شما نقطه­ ی درد را لمس می­کنید، احتمال دارد به صورت غریزی، صرفا جهت هشدار، شما را گاز بگیرد.

4- حس ترس

همانطور که احتمالا اطلاع دارید حدود 90% موارد حمله ­ی سگ به صاحب خود ناشی از حس ترس می­باشد. به عنوان مثال اگر هنگامی که سگ شما خواب باشد بسیار به او نزدیک شوید یا یک­دفعه به سرعت به سمت او حرکت کنید، سگ ترسیده و ممکن است شما را گاز بگیرد، در چنین مواقعی، باید دوباره حس اعتماد را در او ایجاد کنید، در غیر این صورت هر بار با دیدن شما احساس ناامنی کرده و به هر کسی امکان دارد حمله کند.

5- عدم ایجاد حس اعتماد

بهترین راه ایجاد حس اعتماد در سگ قدم زدن با اوست اما به شرطی که شما رهبر باشید و مسیر را تعیین کنید. اگر چنین کاری انجام ندهید و سگ شما احساس کند در مواقعی که با شما هست اتفاقات بدی در حال رخ دادن هستند، از طرفی با مکان­های جدید و سگ­های جدید آشنا نشود، سبب ایجاد حس ترس در او شده و ممکن است شما را گاز بگیرد.

6- عدم افزایش نظم و انضباط

سگ­ها نیز مانند انسان­ها در صورت وجود نظم و انضباط عاقلانه­ تر عمل می­کنند پس تلاش کنید بین فرمان­های قاطعانه و نهادینه سازی مثبت، نظم و انضباط برقرار سازید، در ابتدا به او تشویقی بدهید اما در ادامه تحسین و محبت را جایگزین کنید تا بین شخصیت خود شما و موارد خوشحال کننده در ذهن سگ پیوندی ایجاد شود، در غیر این صورت حس پرخاشگری را در سگ افزایش داده­اید و احتمال حمله ی سگ به صاحب خود وجود دارد.

7- ایجاد حس تلاش برای شکار

اگر حمله ­ی سگ به صاحب خود صرفا به خاطر حس غریزی تلاش برای شکار باشد تصادفی است و اشکالی ندارد، مثل مواقعی که بازی اشتباهی را انتخاب کرده­­اید یا نوع انجام بازی را بد مدیریت کرده­اید. در این لحظه تنها کافیست تا قوانین بازی را عوض کنید. به عنوان مثال چیزی را پرتاب کنید و از او بخواهید برای شما بیاورد تا غریزه­ی شکار را در او ارضا کنید و هم احتمال گاز گرفته شدن توسط سگ را از بین ببرید. همچنین بازی را با اعمال قوانین صحیح انجام دهید به عنوان مثال تا سگ شما آرام نگرفته وسیله­ ای را پرتاب نکنید.

8- حس مالکیت

اگر سعی داشته باشید وسیله ­ای، اسباب بازی یا غذایی را از سگ خود دور کنید، در این لحظه شاهد حمله­ ی سگ به صاحب خود خواهید بود زیرا برای نشان دادن مالکیت و دفاع از خود این واکنش را انجام داده و اصلا تصادفی نیست. اگر این رفتار را اصلاح نکنید منجر به خشونت شدید­تری می­گردد. در این مواقع باید قوانین و حد و مرزها را برای سگ خود مشخص کنید تا بفهمد شما مالک تمام وسایل و منابعی هستید که او اجازه­ی انجام دادن یا دارا بودن آنها می­باشد و برای دستیابی به چنین مرحله ­ای باید آرامش داشته باشد.

9- آموزش اطاعت کردن

اگر حمله ­ی سگ به صاحب خود به دلیل کنار گذاشتن وسیله ­ی مورد علاقه­ اش باشد باید به او فرمان اطاعت کردن را بیاموزید بدین صورت که در قبال رها کردن وسیله ­ی مورد علاقه­ ی خود، به او جایزه بدهید. در این لحظه باید وسیله ­ی خود را کنار گذاشته و به آن توجهی نکند. در مرحله­ ی بعدی شما وسیله ­ای که او کنار گذاشته شده را باید بردارید و تا جایی باید ادامه پیدا کند که به راحتی به او فرمان دهید.

10- صحبت کردن زیاد با سگ

انسان­ها عادت به صحبت کردن دارند در حالی که سگ چنین چیزی را متوجه نمی­شود، شاید نهایتا سگ بتواند با آموزش حرفه­ ای مقداری بیشتر از 200 کلمه­ ی ما را متوجه شود، اما مورد بسیار مهمی که با آن ارتباط می­گیرد حرکات بدن شما می­باشد. اگر شما مدام عادت به حرف زدن با سگ خود داشته باشید او را خسته کرده و ممکن است شاهد حمله ­ی سگ به صاحب خود باشید.

11- برخلاف تصور ما انسان­ها از بغل کردن یکدیگر، اکثر سگ­ها از در آغوش کشیده شدن تنفر دارند و پیدا کردن سگی که از چنین کاری احساس رضایت داشته باشد بسیار سخت است. سگ­ها دست ندارند پس از انجام چنین کاری درکی ندارند چه بسا انجام چنین کاری در سگ­ها نشانه ­ی حمله باشد. پس یکی از علل حمله­ ی سگ به صاحب خود می­تواند چنین کار بی معنایی برای سگ­ها و دنیای آنها باشد.

12-نوازش کردن سر سگ

نوازش کردن سر سگ برای او هیچ معنایی ندارد و در برخی موارد آزار دهنده و حتی عصبانی کننده است. این مسأله جزو حریم خصوصی سگ می­باشد و انجام اینکار به معنای تجاوز به حریم خصوصی او و شکستن آن است لذا حمله­ ی سگ به صاحب خود در چنین حالتی تعجب برانگیز نیست.

13- زل زدن به چشمان سگ

نباید شما تماس چشمی را صرفا نشانه­ ی اعتماد و تمرکز تفسیر کنید، چرا که می­تواند به معنای نارضایتی، ناراحتی و حتی عصبی بودن نیز باشد. لذا در نوع نگاه کردن به سگ خود دقت کنید چرا که ممکن است این رفتار شما را، تهاجم و عصبانیت تفسیر کند در چنین مواقعی احتمال حمله­ ی سگ به صاحب خود وجود دارد.

14- اجبار به برقراری ارتباط اجتماعی

تمامی گونه­ های زیستی از جمله سگ­ها دارای دوست و دشمن هستند و تشخیص اینکه سگ با چه حیوانات یا افرادی تمایل به برقراری ارتباط ندارد کار دشواری نیست زیرا با زبان بدن خود آن را به شما خواهد فهماند. اما متأسفانه اشتباه رایجی که بین صاحبان سگ وجود دارد این است که به این رفتارها یا اعتنایی نمی­کنند یا متوجه آن نمی­شوند لذا به هر غریبه ­­ای اجازه­ ی دست زدن به سگ خود را می­دهند. اگر سگ خود را الزام به برقراری روابط اجتماعی کنید بدون آنکه جایزه­ ای بدهید، در صورت امتناع نکردن به واکنش او، باید منتظر پدیده­ ی حمله ­ی سگ به صاحب خود باشید.

15- محکم گرفتن قلاده

یکی از دلایل حمله­ ی سگ به صاحب خود، محکم گرفتن قلاده­ ی اوست زیرا با اینکار سگ احساس نگرانی کرده و تنش در او ایجاد می­شود، در این شرایط زیاد پارس کرده و به هر شرایطی واکنش منفی نشان دهند. قلاده­ ی سگ را شل کنید تا به او بفهمانید همه چیز تحت کنترل است.

16- ممکن است با سگ خود به بیرون می­روید و او بوی طعمه ­ای را احساس می­کند و طبق غریزه ­ی خود تمایل دارد به دنبال او رفته و حس غریزی شکار را ارضاء کند در چنین مواردی اگر صاحب سگ به او اجازه­ ی چنین کاری را ندهد، حمله ی سگ به صاحب خود می­تواند طبیعی جلوه کند.

17- اگر سگ خود را کسل و خسته کنید و از انجام هر کاری او را منع کنید، ممکن است شما را گاز بگیرد.

18- در مواقعی که به سگ خود خوب غذا ندهید، عصبانی شده و ممکن است شما را گاز بگیرد.

19- اگر محیطی برای سگ درست کنید که به دور از بقیه باشد و همچنین با او به قدم زدن نپردازید، احساس اجتماعی بودن را در او از بین می­برید. در نتیجه­ ی چنین کاری سگ عصبانی شده و هر لحظه ممکن است حادثه ­ی حمله­ ی سگ به صاحب خود رخ دهد.

20- در برخی مواقع ممکن است صاحب سگ مرتکب خطایی نشده باشد و صرفا سگ او به این دلیل حمله ور شده که در محیط بیرون، سگ غریبه ­ای به صاحبش حمله کرده و او نیز به این حمله می­پیوندد.

21- برخی مواقع علت حمله­ ی سگ به صاحب خود به دلیل رفتارها، تمرینات و شرطی سازی­های نامناسب صاحب قبلی او می­باشد و هنگامی که صاحب جدید او یک­سری کارهای خاصی را در قبال سگ خود انجام می­دهد با واکنش گاز گرفتن سگ مواجه می­گردد.

22- یکی از مهم­ترین عواملی که سبب رخ دادن حادثه­ ی حمله ­ی سگ به صاحب خود می­شود این است که، سگ نتیجه­ ی زادآوری نامناسبی باشد، به عنوان مثال، افرادی که مسئول زادآوری سگ­ها هستند گاهی اوقات تمایل دارند تا با آمیزش خویشاوندی سگ­ها، یک­سری ویژگی­های خاص را به وجود بیاورند، که در نتیجه­ ی این کار ممکن است سگ­هایی با مشکلات ذهنی، رفتاری و فیزیکی خاصی متولد شوند که این خود منتج به گاز گرفتن صاحب خود بدون دلیل خاص با نمود بیرونی می­گردد.

چکیده ­ی مطلب:

در این مقاله سعی بر این بود تا به بررسی کلیه­ ی دلایلی بپردازیم که در نتیجه ­ی رخ دادن آنها شاهد حمله ­ی سگ به صاحب خود خواهیم بود. تلاش نمودیم تا تمامی دلایل­ها حتی نادرترین و کم اهمیت­ ترین آنها را نیز اشاره کنیم تا از انجام هر گونه فعل و انفعال نادرستی خودداری کرده و رابطه ­ی ایمنی با سگ خود داشته باشید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

6 نظر

  1. امید حق دوستامید حق دوستsays:

    سگ من سگ خونگی نیست سگ نگهبان وقتی میخوام قلاده بندازم دور گردنش دندوناشو نشون میده و صداشو میلرزونه چند بار هم زخمیم کرده الانم حدود یک ماهه نتونستم ببندمش

  2. هورسا بهجتیهورسا بهجتیsays:

    سلام من سگ دارم نژادش دلف داگه دیروز دست منو خیلی بد گرفت قدیما وقتی بچه بود بدترش رو هم گرفته بود ولی از رو شوخی ولی دیروز با جدیت به من حمله کردم راستی سگم مجبور شده بود 2 یا 3 بار جابه جا شه (یه باغ به ی باغ دیگه ) دلیلش چیه؟

  3. نرگس حسینینرگس حسینیsays:

    من یه توله سگ قهدرجانی داشتم که بزرگش کردم چون عاشق سگ ها هستم بعد از یکسال و نیم که پسر فوق العاده ای بود یه روز خیلی ناگهانی بهم حمله کرد و به چشمم آسیب زد . خانواده م تصمیم گرفتن دیگه نباشه و فرستادنش باغ . با وجود آسیب جسمی حال روحی خوبی ندارم و سخت دلتنگم

  4. zazasays:

    من پای سگم رو عمل کردم تازه اوردمش ولی هنوز پاش کامل خوب نشده وقتی میبرم غذاشو بدم بعد اینکه غذاش رو میخوره و تموم میکنه میخوام باهاش باز یکنم بهم حمله میکنه درسته قبلا وقتی دندوناش داشت در میومد گازمون میگرفت ولی بعد اون دیگه گاز نگرفت الان حمله میکنه بهم💔نمی دونم شاید به خاطر درد پاش باشه نژادش هم باکسره

  5. احمد قره حسنلواحمد قره حسنلوsays:

    سلام. سگ من ژرمن هستش این از ۹ ماهگی به دست من رسیده از تربیت گذشته اش هیچی نمی دونم چرا را که فقط میدنم داخل باغ بوده بزرگ شده و تنها بوده البته قبل ۹ ماهگی دو سه بار دزد گرفته حالا الان بعد از ۵ ماه که دست من هستش امروز ۲ تا دست من رو گاز گرفت.البته قلاده کدفی قبلی بدنش رو زخم کرده بود.وقتی داشتم قلاده گردنی براش میبستم حمله کرد.حالا فقط میخام بدونم باز هم ممکنه بی دلیل حمله کنه؟؟

  6. محمد احمدیمحمد احمدیsays:

    امروز بعد دادن غذا به سگم داشتم واسه خودم راه میرفتم که لعنتی بهم حمله کرد با کف دست هعی سرش رو عقب میزدم باز میخاست گاز بگیره به قصد کشت منم مجبور شدم خلاصش کنم ازین دنیا بهترین کارو کردم