دلیل له له زدن سگ چیست؟

با توجه به اینکه در همه ­ی اوقات له له زدن سگ دلیل طبیعی و یا ناشی از زبان بدن سگ ندارد، لذا در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علل مختلف غیر طبیعیِ ایجاد کننده ­ی له له زدن سگ و نشانه های آن بپردازیم که در کنار آن اشاره ­ای به دلیل طبیعی آن نیز نموده ­ایم.

نکاتی در مورد له له زدن سگ

زبان سگ­ها عضو مهمی است که کاربردهای مختلفی برای این حیوان دارد. از جمله کاربردهای زبان سگ با توجه به نوع گیرنده­ هایی که در آن وجود دارد، می­توان به حس کردن بو و مزه، نوشیدن آب، پاکسازی بدن، تأثیر بر شیوه­ ی پارس کردن، بلعیدن غذا و خنک کردن بدن خود، اشاره کرد. زمانی که کنار سگ خود باشید در رفتار شناسی سگ­ها متوجه می شوید که در حال له له زدن یا همان تنفس تند و سطحی می­ باشند که سبب تبخیر شدن آب از بزاق سگ­ها در دهان و قسمت فوقانی دستگاه تنفسی می­گردد. نرخ تنفس طبیعی در سگ­ها بین 30 تا 40 بار در دقیقه می­باشد اما در حالت له له زدن این تعداد به 300 تا 400 تنفس در دقیقه (افزایش ده برابری!) می­رسد. له له زدن سگ­ می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به دو صورت طبیعی و غیرطبیعی رخ می­دهد. که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن بپردازیم:

1- له له زدن سگ به صورت طبیعی:

    سگ­ها زمانی که فعالیت بدنی دارند یا مواقعی که در معرض گرما قرار می گیرند، دمای بدنشان افزایش یافته و سبب له له زدن سگ می­شود. با بالا رفتن دمای بدن، برخلاف انسان، تعرق بر روی سطح پوست سگ­ها صورت نمی گیرد و نهایتا بالشتک ­های پنجه­­ ی آنها عرق می­کند و این سطح به تنهایی نمی­تواند برای خنک کردن آنها کافی باشد. به همین خاطر سگ­ها خود را از طریق له له زدن یا بیرون آوردن زبان خود به منظور انجام بهتر گردش هوا و مبادله هوای گرم و سرد انجام می­دهند. جهت خنک کردن سگ خود می­توانید در ساعات خنک­تر به پیاده ­روی بروید، شنا کردن در دریاچه­ ها یا استخر بادی در حیاط را در نظر بگیرید، مقداری آب خنک همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید، مکان دارای سایه یا دارای کولر را برای قرار گرفتن سگ خود انتخاب کنید و غیره. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت له له زدن سگ به صورت طبیعی، برای کاهش دمای سگ خود سریعا به او یخ یا آب یخ ندهید زیرا بدن سگ­ها به سرعت دمای خود را از دست می­دهد.

    2- له له زدن سگ به صورت غیرطبیعی:

      در مورد مقایسه­ ی له له زدن سگ به صورت غیرطبیعی با حالت طبیعی میتوان اظهار داشت که: له له زدن به صورت بیش از اندازه، با صدای بلندتر و شدیدتر بوده، دمای بدن سگ بالا نبوده و حالت نرمالی دارد، در ساعات نامناسب یا زمانی که فعالیتی نداشته است، اتفاق می­افتد که می­تواند علل مختلفی داشته باشد. در این بخش به معرفی علل مختلف له له زدن سگ به صورت غیر طبیعی می­پردازیم:

      افزایش حرارت بدن در اثر گرمازدگی

        از علل له له زدن سگ می­توان به گرمازدگی اشاره نمود که این رخداد در فصل گرما و با افزایش دمای محیط و در سگ­هایی که دارای گوش افتاده، پوزه­ی­ کوتاه، موی بلند و سن کمتر هستند، بیشتر دیده می­شود. از علایم گرمازدگی میتوان به له له زدن سگ، دمای بدنی بیش از 40 درجه ­ی سانتی­گراد، زبان و لثه­ های قرمز، چشم براق و گشاد و نبض و فشار بالا اشاره نمود. با ادامه یافتن گرمازدگی و عدم توجه به سگ خود، در اثر کاهش یا فقدان جریان خون در دستگاه گوارشی، ممکن است دچار زخم معده شود. کم آبی بدن باعث کاهش کارایی کلیه شده و نیز ممکن است با تداوم گرمازدگی، دچار تشنج شوند.

        تب

          از علل شایع له له زدن سگ، می­توان به تب کردن سگ اشاره نمود که علت آن این است که، سیستم ایمنی سگ در خصوص ورود عوامل بیماریزا، پاسخ خود را به شکل تب بروز می­دهد. البته ناگفته نماند که در اثر گرمازدگی نیز ممکن است این حالت به وجود آید، بدین ترتیب از نشانه ­های وجود تب می­توان به له له زدن سگ، بی­اشتهایی و تغییرات رفتاری اشاره نمود.

          چاقی

            شاید یکی از دلایل مورد انتظار له له زدن سگ، چاقی باشد چرا که در صورت چاق بودن سگ­ها، دمای بدن آنها با سرعت بیشتری بالا رفته و باعث بروز این حالت می­شود. چاقی میتواند زمینه­ ساز بیماری­هایی همچون بیماری­های مفصلی، کبدی، قلبی و عروقی و پانکریت و... شود.

            بیماری­های تنفسی وراثتی

              اکثر سگ­هایی که دارای پوزه یا بینی کوتاه هستند از بیماری قسمت­های فوقانی دستگاه تنفسی رنج می­برند. در این نوع سگ­ها تنفس، شکل تندتری به خود می­گیرد و باعث می­شود که له له زدن سگ، توجه ما را به خود جلب کند.

              احساس درد

                شاید تعجب برانگیز باشد که احساس درد در سگ­ها، سبب بروز حالت له له زدن سگ می­گردد چرا که این حیوانات قادر به بیان احساس درد خود نیستند و اغلب آن را پنهان می­کنند و این احساس را ممکن است با برخی علایم رفتاری خود بروز دهند تا نشان دهند چیزی آنها را اذیت می­کند. از جمله ­ی این موارد در بروز احساس درد، می­توان به له له زدن سگ، اشاره نمود. از روش­های دیگر بروز احساس درد در سگ­ها میتوان به لیسیدن با وسواس و به ­صورت دائمی بدن خود یا گاز گرفتن مخصوصا در قسمت پا، اشاره کرد. احساس درد ممکن است با حالت ­هایی همچون تهوع، استفراغ و... همراه باشد.

                بیماری­های قلبی- ریوی

                  در سگ­ها در اثر بزرگ شدن قلب، میزان خونرسانی به اندام کاهش یافته که این امر سبب افزایش تعداد ضربان قلب و افزایش تنفس و مشاهده ­ی له له زدن سگ می­شود.

                   سندرم کوشینگ (Cushing Syndrome)

                    در این نوع بیماری غدد آدرنال، کورتیزول بیشتری ترشح کرده که می­تواند علایم زیادی از جمله له له زدن سگ را به همراه داشته باشد. از نشانه­ های این بیماری می­توان به نازک شدن پوست و تغییر رنگ آن از صورتی به خاکستری و یا حتی سیاه، ریزش مو، تشنگی و ادرار زیاد و... اشاره نمود.

                    کم­خونی (آنمی)

                      سگ­ها در اثر کاهش هموگلوبین خون و در نتیجه کاهش اکسیژن رسانی به بافت­ها و اندام­ها دچار کم خونی می­شوند. از نشانه ­های بارز کم­ خونی می­توان له له زدن سگ، کم شدن اشتها، ضعف، غش کردن، گیجی، بی­حالی و کم شدن فعالیت را نام برد.

                       استرس و ترس

                        فعالیت­هایی همچون آتش بازی، ماشین­ سواری و غیره، تنها ماندن در خانه و یا صداهایی نظیر رعد و برق، طوفان یا دیدن افراد ناآشنا باعث له له زدن سگ می­­شود. از نشانه­ های وجود اضطراب و استرس می­توان به ناله یا گریه، پنهان شدن، خوابانیدن گوش­های خود، گوش به زنگ بودن، لیسیدن لب، خمیازه کشیدن، مخفی کردن دم در زیر بدن، از دست دادن کنترل مثانه و... اشاره کرد. در این مورد باید عوامل ایجاد کننده­ی آن را شناسایی و ریشه­ یابی و تا حد امکان سگ­ خود را از آن دور کنید. در صورت تداوم استرس و ترس، سگ خود را برای مبارزه و پریدن آماده می­کند یا کیفیت زندگی سگ را تحت تأثیر قرار می­دهد (سیستم ایمنی را ضعیف می­کند، خونرسانی به دستگاه گوارش کاهش یافته و سگ دچار زخم معده می­شود و...) و یا ممکن است باعث اختلالات عاطفی و رفتاری شود. پس شاید بتوان گفت از علل ایجاد کننده­­ ی له له زدن سگ، استرس و ترس بسیار مهم بوده و باید حتما آن را کنترل نمود.

                         هیجان و شادی

                          همیشه له له زدن سگ به معنای وجود یک علت خارجی منفی نبوده بلکه ممکن است یکی از نشانه ­های خوشحالی سگ­ها به شمار ­رود. اگر نسبت به کاری مانند توپ بازی، احساس خوشایندی داشته باشند یا از دیدن صاحب خود به ذوق بیایند، اغلب این حس را با له له زدن نشان می دهند. در حالت هیجانی سگ، به تدریج که هیجان او کمتر می­شود، حالت له له زدن سگ نیز کمتر شده تا زمانی که تنفس به حالت طبیعی خود برمی­گردد.

                          فلج شدن حنجره

                            حنجره در ابتدای نای قرار گرفته که در صورت فلج شدن ماهیچه­ های موجود در ابتدای حنجره، راه ورود و خروج هوا به شش­ها به سهولت انجام نمی­پذیرد و در نتیجه ­ی وقوع چنین اتفاقی، شاهد له له زدن سگ و شنیدن صدای ناهنجار خواهیم بود.

                            وجود کرم ریه

                              در مسیر پیاده روی سگ­ها ممکن است گوشت آلوده یا مواد غذایی آلوده­ ای وجود داشته باشد که در صورت خورده شدن آن توسط سگ، امکان دارد سبب ایجاد ناراحتی برای او شود. در این حالت، کرم انگلی در ریه و نای میزبان خود یعنی سگ­ها تخم­گذاری کرده و هنگامی که لاروها از تخم خود خارج شوند، به قسمت­های فوقانی دستگاه تنفسی سگ حمله ­ور شده و باعث کاهش کارایی سیستم تنفسی و له له زدن سگ می­­شود.

                              بیماری مزمن عضله ­­ی قلب

                                یک بیماری ارثی است که اغلب در سگ­های پیر و نژاد دوبِرمَن (Doberman) و گِرِیت دِین (Great Dane) شایع است. در اثر این بیماری حفره ­ی پایینی قلب بزرگ­تر شده که در نتیجه ­ی آن میزان خونرسانی به اندام­ها و بافت­ها کمتر شده و  همچنین سبب جمع شدن آب در بافت­های ریه می­­شود. این بیماری را می­توان از طریق الکتروکاردیوگرافی شناسایی کرد و از نشانه­ های آن نیز میتوان به له له زدن سگ اشاره نمود.

                                خلاصه­ ی مطلب:

                                شاید یکی از سؤالاتی که همیشه در ذهن صاحبان سگ پیش می­آید مربوط به مشاهده­­ ی له له زدن سگ خود باشد لذا در این خصوص به جمع آوری مطالبی پیرامون علل مختلف این پدیده پرداختیم که در دو نوع کلی طبیعی و غیر طبیعی رخ داده که غیر طبیعی خود به انواع مختلفی تقسیم می­گردد. همه­ ی این دلایل ذکر شده، نشانه­ های نگران کننده­ای نیستند و همچنین شاید جزئی از روش­های زبان بدن برای بروز احساس سگ باشد. امیدواریم که این مطلب توانسته راهنمای خوبی در مورد بیان علل این پدیده باشد.

                                گردآورنده : توپ تاپ

                                مطالب مرتبط...

                                2 نظر

                                1. میلاد کمال‌الدینمیلاد کمال‌الدینsays:

                                  سلام من یه الفای 1ونیم ساله دارم الان تا الان 3دفعه مریض شده اخرین بار پارسال زخم معده گرفته بود الان 3روزه که بیحاله به غیر از اب هیچی نمیخوره نزدیکش میشم که نوازشش کنم حمله ور میشه گاز میگیره چیکارشرکنم هیچکدوم از دامپزشکای شهرمون قادر نیستن معاینش کنن چون نمیزاره کسی غیربه بهش دست بزنه

                                2. حسین زرین چنگحسین زرین چنگsays:

                                  سلام شب خوش یک راهنمایی احتیاج دارم یک من توسط یک یک خیابانی گاز گرفته شده ولی وخیم نیست یک سوراخ کوچک در بدن میخواستم ببینم احتیاج هست که به دکتر مراجعه کنم ؟