چگونه برای کنکور ارشد حسابداری درس بخوانیم؟

کنکور ارشد حسابداری یکی از رشته هایی است که کاربرد زیادی در صنایع مختلف و سازمانهای گوناگون دارد. تمامی شرکتها و سازمانها برای امور مالی خود نیاز به حسابدار دارند. مقطع کارشناسی ارشد حسابداری دارای سه گرایش است. دانشجویان با توجه به حجم زیاد دروس می بایست برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه و آمادگی کنکور داشته باشند.

کنکور ارشد حسابداری

کنکور ارشد حسابداری یکی از گرایشهای پرطرفدار محسوب می شود. رشته حسابداری به عنوان یکی از رشته های تحصیلی پرکاربرد بوده که در تمامی سازمانها، شرکتها و موسسات به آن نیاز است. از اینرو فارغ التحصیلان رشته حسابداری فرصت های شغلی زیادی پیش روی خود خواهند داشت. از طرفی رشته حسابداری بسیار حساس و مهم بوده که نیاز به دقت بالایی دارد، کوچکترین اشتباه در محاسبات مالی موجب وارد آمدن خسارات و ضررهای مادی به سازمان خواهد گردید. رشته های مالی در دنیا جزو مشاغل پردرآمد، پرکاربرد و بسیار حساس محسوب می شوند. گرایشهای کنکور ارشد حسابداری هر کدام به یک حوزه تخصصی حسابداری پرداخته، از اینرو فارغ التحصیلان ارشد حسابداری از فرصتهای شغلی بهتری نسبت به کارشناس حسابداری مواجه هستند. با توجه به این موارد رقابت تنگاتنگی در کنکور ارشد حسابداری وجود دارد. مشاغل مدیریتی، سرپرستی و حسابرسی در حوزه مالی جزو موقعیت های شغلی فارغ التحصیلان ارشد حسابداری بشمار می رود. بطور کلی واحد مالی هر شرکتی یکی از مهمترین واحدهای آن شرکت محسوب می شود.

کنکور ارشد حسابداری

دروس امتحانی کنکور ارشد حسابداری چیست

دانشجویان برای شرکت در کنکور ارشد حسابداری باید مجموعه ای از دروس تخصصی را مطالعه نمایند. تمامی دروس در تمامی گرایشهای رشته ارشد حسابداری دارای ضریب بوده لذا برای موفقیت در کنکور ارشد حسابداری و کسب رتبه برتر باید تمام دروس را مطالعه نمود. در نهایت هر داوطلبی که رتبه بهتری کسب نماید می تواند وارد گرایش و دانشگاه بهتری گردد. دروس امتحانی کنکور ارشد حسابداری عباتند از زبان عمومی و تخصصی انگلیسی، حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابرسی، ریاضی و آمار. داوطلبان به دروس زبان عمومی و تخصصی انگلیسی با ضریب ۲ در تمام گرایشها پاسخ می دهند و درس ریاضی و آمار نیز برای کلیه گرایشها دارای ضریب ۳ است. سه درس تخصصی حسابداری و حسابرسی بسته به نوع گرایش انتخابی دارای ضرایب ۲ یا ۳ هستند.

همانطور که مشاهده می نمائید تمامی ۵ مبحث دارای ضریب بالایی بوده، لذا داوطلبان برای شرکت در کنکور ارشد حسابداری باید تعداد زیادی کتب و منابع درسی با حجم زیاد را مطالعه نمایند. از اینرو برای قبولی در این رشته نیاز به مطالعه دقیق و برنامه ریزی شده است.

برنامه ریزی برای کنکور ارشد حسابداری

برنامه ریزی درسی کنکور ارشد حسابداری

با توجه به حجم بالای دروس و تعدد منابع و کتب درسی دانشجویان باید برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه دروس کنکور ارشد حسابداری داشته باشند. تعداد ساعات و زمان مطالعه برای هر فردی با توجه به سبک زندگی وی متفاوت است بنابراین در این مورد هر فردی باید با توجه به توانایی و عادات مطالعه خود اقدام نماید. با توجه به اینکه تعداد ۵ مبحث درسی باید مطالعه شود، از اینرو طوری برنامه ریزی نمائید که هر دو روز کلیه ۵ درس را مطالعه داشته باشید. به عنوان مثال یک روز حسابداری مالی و ریاضی و آمار را بخوانید و روز بعد زبان تخصصی، حسابرسی و حسابداری صنعتی را مطالعه نمائید. بدین هر دو روز شما کلیه دروس کنکور ارشد حسابداری را مطالعه نموده و از مطالعه یک درس نیز خسته نمی شوید. باید طوری برنامه ریزی شود که ابتدا تمام مطالب و دروس خوانده شده و در مرحله بعد به سراغ حل تمرینات و مثالها بروید. کلیه مثالها و تمرینات درسی را حل کنید و چنانچه مشکلی در حل سوالی دارید با استفاده از حل تشریحی آن به رفع ایراد خود بپردازید.

معرفی ضرایب و گرایش های کنکور ارشد حسابداری

در مرحله بعد تست های موضوعی هر بخش در درجه اول و سپس تست های کنکور سالهای قبل را حل کنید. این تستها منابع بسیار خوبی برای آشنایی با نحوه سوالات کنکور ارشد حسابداری، رفع اشکالات و ایرادات و مرور مطالب درسی خوانده شده خواهند بود. پس تا می توانید تست بزنید. حتما طوری برنامه ریزی نمائید که دروس را در مدت زمان مشخصی تمام کرده و به مرور آنها بپردازید. مرور چند باره دروس به تسلط بیشتر شما و رفع اشکالات می انجامد.

کنکور ارشد حسابداری ، روش درس خواندن برای کنکور ارشد حسابداری

معرفی گرایشهای کنکور ارشد حسابداری و ضرایب دروس در هر گرایش

رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه گرایش است. گرایشهای کنکور ارشد حسابداری شامل حسابداری، حسابرسی و حسابداری مدیریت است. با توجه به اینکه ضرایب دروس در تمامی گرایشها مشابه یکیدیگر است از اینرو دانشجویان باید به تمامی دروس پاسخ داده و بر اساس رتبه اکتسابی نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. در ادامه گرایشهای کنکور ارشد حسابداری و ضرایب دروس آنرا تشریح می نمائیم:

- گرایش حسابداری: گرایش حسابداری کنکور ارشد حسابداری دارای ضرایب به شرح زبان عمومی و تخصصی انگلیسی ۲، حسابداری مالی ضریب ۳، حسابداری صنعتی ضریب ۲، حسابرسی ضریب ۲ و ریاضی و آمار ضریب ۳ است.

- گرایش حسابرسی: این گرایش در کنکور ارشد حسابداری دارای ضرایب زبان عمومی و تخصصی ۲، حسابداری مالی ۲، حسابداری صنعتی ۲، حسابرسی ۳ و ریاضی و آمار ۳ است.

- گرایش حسابداری مدیریت: گرایش حسابداری مدیریت در کنکور دارای ضریب ۲ در زبان عمومی و تخصصی، ضریب ۲ در حسابداری مالی، ضریب ۳ در حسابداری صنعتی، ضریب ۲ در حسابرسی و ضریب ۳ در درس ریاضی و آمار است.

    رشته حسابداری جزو دروسی است که از دامنه کاربرد وسیعی در کلیه شرکتها، سازمانها و موسسات برخوردار بوده لذا بازار کار خوبی دارد. توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، دقت در جزئیات و تسلط به فنون گزارش نویسی از جمله عوامل موفقیت در رشته حسابداری و مشخصه یک حسابدار خوب و حرفه ای است.

    روش مطالعه دروس اختصاصی کنکور ارشد حسابداری

    چگونه دروس تخصصی اصلی کنکور ارشد حسابداری را مطالعه کنیم

    دروس تخصصی اصلی کنکور ارشد حسابداری شامل دروس حسابداری مالی، حسابداری صنعتی و حسابرسی است که این دروس برای گرایشهای مربوط به هر درس ضریب ۳ و برای مابقی گرایشها دارای ضریب ۲ است. از اینرو جزو دروس مهم و تاثیرگذار در رتبه و تراز علمی داوطلب محسوب می شوند.

    درس حسابداری مالی شامل مباحث اصول حسابداری، حسابداری میانه، مباحث جاری حسابداری، حسابداری دولتی و پیشرفته می شود و از دروس مهم و تاثیرگذار در رتبه بالا کنکور ارشد حسابداری محسوب می شود. با توجه به اینکه اکثر دانشجویان رشته حسابداری در این دروس توانایی و آشنایی کافی دارند از اینرو درصدهای بالایی از تست های این درس را پاسخ می دهند. برنامه ریزی دقیق این دروس و حل مسایل و مثالهای کتب و تست های سال گذشته در تسلط بر مباحث آن نقش زیادی دارد. اکثر دانشجویان حدود ۵۰ درصد از این درس را پاسخ می دهند ولی با مطالعه دقیق منابع و تست های کنکور می توان درصد بالاتری را کسب نمود.

    درس حسابداری صنعتی دیگر درس تخصصی کنکور ارشد حسابداری بوده که دارای ضریب ۳ برای گرایش حسابداری مدیریت است. این درس دارای حجم کمتری نسبت به حسابداری مالی بوده ولی دارای جزئیات بیشتری است. حل تمرینات و تست های بسیار زیاد کلید موفقیت در این درس است. هر چقدر تست بیشتری بزنید به انواع نکات و ریزه کاریهای این درس بیشتر آشنا می شوید.

    درس حسابرسی دیگر درس تخصصی کنکور ارشد حسابداری است که محاسبات ریاضی کمتری نسبت به سایر دروس دیگر دارد. تعداد سوالات این درس ۲۵ تست بوده و کتب اصول حسابرسی ۱ و ۲ منابع خوبی برای این درس بشمار می روند. پس از مطالعه دروس فوق تست های کنکور ارشد حسابداری سالهای قبل توصیه می گردد. این درس بدلیل اینکه مباحث ریاضی کمتری دارد به نوعی آسانترین درس محسوب می شود لذا دانشجویان معمولا درصدهای متوسط و بالایی از این درس در کنکور دارند.

    چگونه دروس تخصصی مشترک کنکور ارشد حسابداری را مطالعه کنیم

    دانشجویان و داوطلبان برای شرکت در کنکور ارشد حسابداری باید ۵ مبحث درسی را مطالعه نمايند. در این مبحث به بررسی دروس زبان عمومی و تخصصی و ریاضی و آمار می پردازیم.

    درس زبان عمومی و تخصصی انگلیسی دارای ضریب ۲ در تمامی گرایشهای کنکور ارشد حسابداری است. تعداد سوالات این درس ۳۰ عدد بوده که معمولا شامل ۱۵ سوال عمومی و ۱۵ سوال تخصصی است. برای پاسخگویی به سوالات زبان عمومی داشتن معلومات و دانش زبان عمومی از دوره متوسطه و کارشناسی کمک زیادی به شما می نماید. دانش زبان کافی نه تنها برای این رشته بلکه برای کلیه دروس و آینده تحصیلی و شغلی لازم است. بنابراین توصیه می شود کلیه دانشجویان برنامه ریزی کاملی برای ارتقا دانش زبان انگلیسی خود داشته باشند. برای بخش زبان تخصصی لغات تخصصی رشته حسابداری را مطالعه نمائید. همچنین تست های سالهای قبل کنکور ارشد حسابداری نیز منبع خوبی بشمار می رود.

    درس ریاضی و آمار یکی از دروس مهم کنکور ارشد و دارای ضریب ۳ است. از تعداد ۳۰ سوال آزمون معمولا حدود ۱۰ الی ۱۲ تست از درس آمار و ۲۰ الی ۱۸ تست از درس ریاضی است. با توجه به ضعف کلی که دانشجویان در درس ریاضی دارند و همچنین ضریب بالای آن می توان پی به اهمیت این درس در کنکور ارشد حسابداری برد. با توجه به اینکه اکثر افراد این درس را با درصد پائینی می گذرانند بنابراین مطالعه این درس و تسلط به مباحث آن می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای مطالعه درس ریاضی و آمار ابتدا کلیه مطالب، فرمولها و شرح درس را بدقت مطالعه نموده و حتی فرمولها را نیز حفظ کنید. در مرحله بعد به حل تمرینات و مثالهای کتب و جزوات درسی پرداخته و برای اینکار از روش کتاب باز استفاده کنید. هدف تسلط شما در حل مسایل است، پس اگر نتوانستید تمرینات را حل کنید به حل تشریحی مسایل روی آورید. پس از حل تمرینات به سراغ تست های موضوعی هر بخش و تست های کنکور ارشد حسابداری سالهای قبل بروید. اگر در حل هر تستی نیز اشکال داشتید پس از بررسی حل تشریحی، تست را برای مرورهای بعدی علامت گذاری نمائید.  

    آشنایی با منابع دروس کنکور ارشد حسابداری

    با منابع دروس کنکور ارشد حسابداری آشنا شویم

    یکی از مشکلات دانشجویان برای مطالعه کنکور نه تنها برای رشته حسابداری بلکه برای تمامی رشته های امتحانی عدم اطلاع از منابع دروس مفید است. منابع دروس کنکور ارشد حسابداری برای دروس مختلف که می تواند کمک شایانی به دانشجویان نماید به شرح ذیل معرفی می گردد.

    درس حسابداری مالی: دو جلد کتاب نوروش بنام مروری جامع بر حسابداری مالی یکی از منابع مفید است. همچنین کتاب ۲۰۰۰ تست حسابداری مالی و استاندارد حسابداری انتشارات نگاه دانش و کتب انتشارات مدرسان شریف توصیه می شود. همچنین مروری سریع بر حسابداری میانه دکتر تالانه منابع خوبی بشمار می روند.

    درس حسابداری صنعتی: این درس یکی از دروس مشکل کنکور ارشد حسابداری است. از جمله منابع مهم این درس اصول حسابداری صنعتی ۱ و ۲ سازمان حسابرسی و حسابداری صنعتی ۱ و ۲ با تالیف اسکندری توصیه می گردد. کتاب حسابداری صنعتی پارسه تالیف دکتر صدر و ۲ جلد کتاب حسابداری صنعتی هورن گرن ترجمه دکتر اصل و دکتر پارسیان منابع جامع خوبی هستند.

    درس حسابرسی: بهترین منابع کنکور ارشد حسابداری برای این درس کتب اصول حسابرسی ۱ و ۲ سازمان حسابرسی است. تست های کنکور سالهای گذشته نیز منابع خوبی برای تسلط بر مطالب درس هستند.

    درس ریاضی و آمار: این درس یکی از دروس مهم کنکور ارشد حسابداری است که افراد زیادی در آن ضعف دارند. با توجه به ضریب ۳ این درس توصیه می شود برنامه ریزی جدی برای مطالعه این درس داشته باشید. از جمله منابع مفید برای این درس ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت تالیف رنجبران و محمودیان و کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت تالیف رنجبران است. همچنین دو جلد کتاب ریاضی عمومی پایه دکتر معتمدی نیز منبع خوبی است.

    زبان عمومی و تخصصی: برای مطالعه این درس ۲ جلد کتاب زبان تخصصی دکتر تالانه منبع خوبی بشمار می رود. همچنین کتاب مجموعه زبان عمومی و تخصصی حسابداری دکتر تالانه شامل تست های کنکور ارشد حسابداری سالهای قبل منبع خوبی محسوب می شود.

    انتخاب گرایش مناسب در کنکور ارشد حسابداری

    چه گرایشی را در کنکور ارشد حسابداری انتخاب کنم

    یکی از سوالات داوطلبان کنکور ارشد حسابداری این است که چه گرایشی از ارشد حسابداری خوب است. به عبارتی چه گرایشی بازار کار بهتری دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت که رشته حسابداری بطور کل رشته ای پرکاربرد بوده که در تمام صنایع و حرفه ها مورد نیاز است. این موضوع در مورد فارغ التحصیلان ارشد حسابداری بیشتر صدق می نماید از اینرو نمی توان بطور دقیق عنوان نمود که چه گرایشی بهتر از بقیه گرایشهاست. توصیه می شود با توجه به میزان علاقه و تسلطی که بر مباحث حسابداری دارید گرایش مربوطه را انتخاب نمائید. به عنوان مثال اگر مباحث حسابداری مالی را تسلط داشته و علاقه مند هستید گرایش حسابداری را انتخاب نمائید.

    نکات مهم برای داوطلبان کنکور ارشد حسابداری

    در آخر به داوطلبان کنکور ارشد حسابداری توصیه می گردد که با توجه به حجم بالای دروس و ضرایب آنها در کنکور ارشد حسابداری برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه کلیه دروس داشته باشید. رشته حسابداری از جمله رشته های پرطرفداری است که تحصیل در مقطع ارشد آن می تواند فرصتهای شغلی بی نظیری را پیش روی شما قرار دهد. بنابراین با برنامه ریزی و مطالعه دقیق آینده روشنی را برای خود رقم بزنید.

    پیشنهاد جدید :

    چگونه برای کنکور ارشد کامپیوتر درس بخوانیم؟

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...