چگونه برای کنکور ارشد کامپیوتر درس بخوانیم؟

کنکور ارشد کامپیوتر یکی از رشته های پرکاربرد و پرطرفدار محسوب می شود. علاوه بر فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر و آی تی سایر رشته های مهندسی و علاقه مندان نیز در این رشته در کنکور ارشد شرکت می کنند. رشته کامپیوتر دارای ۶ گرایش در ارشد بوده و جزو مشاغل پرطرفدار در دنیا بشمار می رود.


کنکور ارشد کامپیوتر

کنکور ارشد کامپیوتر یکی از رشته های پرطرفدار در میان دانشجویان بشمار می رود. این رشته بدلیل اینکه از آخرین تکنولوژي و فناوریهای روز دنیا بهره می برد، جزو رشته های پویا، جذاب و پرطرفدار در دنیا محسوب می شود. متخصصان و فارغ التحصیلان این رشته در کلیه کشورهای دنیا از بازار کار خوبی برخوردار هستند. رشته کامپیوتر یکی از رشته هایی است که هر روزه شاهد نوآوریها و پیشرفت در حوزه های مختلف می باشد از اینرو در این رشته بطور مرتب سرفصل ها و مباحث جدید مورد پژوهش و تدریس قرار می گیرد.

با توجه به اهمیت رشته کامپیوتر، کنکور ارشد کامپیوتر طرفداران زیادی دارد. بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، IT و سایر گرایشها تصمیم به شرکت در کنکور ارشد کامپیوتر می نمایند. وجود گرایشهای مختلف جذاب و کاربردی در این رشته دانشجویان سایر رشته ها را نیز به سوی خود می کشاند. در این مبحث به بررسی گرایشها، منابع درسی، ضرایب و چگونگی برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور ارشد کامپیوتر می پردازیم.

روش مطالعه برای کنکور ارشد کامپیوتر

چگونه برای کنکور ارشد کامپیوتر درس بخوانیم

کنکور ارشد کامپیوتر شامل دروس و سرفصل های مختلفی است. سوالی که ذهن اغلب دانشجویان و داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر را به خود مشغول می سازد این است که چگونه برای کنکور ارشد کامپیوتر مطالعه کنم که بیشترین بهره وری و کارایی را بدنبال داشته باشد. روشهای مختلفی برای مطالعه دروس وجود دارد. بطورکلی یک فرآیند آموزش کامل و مفید باید شامل این موارد باشد.

ابتدا داوطلب باید به درک مطلب و فهم دروس اقدام نماید. برای اینکار انواع مختلف روشهای یادگیری دروس مانند خواندن، دیدن فیلمهای آموزشی، حضور در کلاس و در نهایت حل مسایل و تمرینات مربوط به آن درس می گردد.

در مرحله بعد داوطلب باید به حل تست های مختلف موضوعی روی بیاورد. انواع تستهای متعدد در خود نکات ریز و مهمی دارند که در طول مطالعه کمتر به چشم می آیند. حل تشریحی تست ها موجب فراگیری نکات کلیدی و در نهایت تسلط بر مباحث می گردد.

در مرحله بعد باید دروس و منابع کنکور ارشد کامپیوتر مرور شوند. برای اینکار باید برنامه منظمی برای دوره کردن دروس از طریق مطالعه نکات مهم، یادداشت ها و نت های برداشته شده حین مطالعه و حل تست های دوره های قبل کنکور ارشد کامپیوتر است. پس از حل هر تست اگر در آن اشکال دارید به حل تشریحی آن رجوع و ایراد خود را برطرف نمائید. همچنین این نوع تستها را برای مرور در مراجعات بعدی علامت گذاری کنید. بدین ترتیب شما در مدت زمان کوتاهتری نسبت به مرتبه اول موفق به مرور کتب درسی و منابع کنکور ارشد کامپیوتر می نمائید.

هر چه به زمان کنکور نزدیک می شوید فواصل زمانی دوره های دروس و خواندن مطالب مهم آنها را کوتاهتر کنید. بدین ترتیب در هفته آخر با چند ساعت صرف وقت می توانید یک درس را بطور کامل مرور نمائید. در ادامه به بررسی دروس و مباحث کنکور ارشد کامپیوتر می پردازیم.

دروس اختصاصی کنکور ارشد کامپیوتر

دروس تخصصی مشترک و اختصاصی کنکور ارشد کامپیوتر کدامند

دروس کنکور ارشد کامپیوتر به دو دسته دروس مشترک و دروس تخصصی تقسیم بندی می گردد. دروس مشترک مابین تمام گرایش های ارشد مشترک بوده و تمامی داوطلبان باید به آن پاسخگو باشند. این دروس شامل زبان عمومی و تخصصی و ریاضیات می شود. درس ریاضیات خود شامل چهار مبحث ریاضیات مهندسی، محاسبات عددی، آمار و احتمالات مهندسی و ساختمانهای گسسته می شود.

دروس اختصاصی مشترک به دروسی گفته می شود که تمام گرایشهای ارشد کامپیوتر باید به آن پاسخ دهند. این دروس شامل ۵ درس ساختمان داده ها و طراحی الگوریتم، نظریه زبانها و ماشینها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر و سیستم عامل و شبکه های کامپیوتری می شود. این دروس در بین تمام گرایشهای کنکور ارشد کامپیوتر مشترک است.

دروس اختصاصی مختص هر زیرگروه امتحانی برای هر زیرگروه جداگانه تعریف می شود. این دروس شامل دروس تخصصی معماری سیستمهای کامپیوتری، دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیک و دروس تخصصی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری و رایانش امن می گردد. داوطلبان هر کدام از زیرگروه های امتحانی کنکور ارشد کامپیوتر با توجه به گرایش های مورد علاقه باید به سوالات مربوطه پاسخ دهند. حال با معرفی گرایشهای کنکور ارشد کامپیوتر و ضرایب دروس در هر گرایش مطلب را ادامه می دهیم.

معرفی گرایشهای کارشناسی ارشد کامپیوتر و ضرایب دروس هر گرایش در کنکور ارشد کامپیوتر

رشته ارشد کامپیوتر در دانشگاه دارای ۶ گرایش مختلف می باشد. دانشجویان با توجه به علاقه مندی خود باید به پاسخ دهی به سوالات مربوطه در کنکور ارشد کامپیوتر بپردازند. گرایشهای کارشناسی ارشد کامپیوتر به شرح ذیل می باشد:

- گرایش معماری سیستمهای کامپیوتری: در این گرایش از کارشناسی ارشد کامپیوتر ضرایب دروس شامل زبان عمومی و تخصصی ۱، ریاضیات ۲، دروس تخصصی مشترک ۴ و دروس تخصصی معماری سیستمهای کامپیوتری ضریب ۳ دارد.

- گرایش هوش مصنوعی و رباتیک: این گرایش در کنکور ارشد کامپیوتر دارای ضریب ۱ در زبان عمومی و تخصصی است. ضریب ۲ در ریاضیات، ضریب ۴ در دروس تخصصی مشترک و ضریب ۳ در دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیک دارد.

- گرایش نرم افزار، گرایش شبکه های کامپیوتری، گرایش رایانش امن و گرایش الگوریتم ها و محاسبات از دیگر گرایشات در کنکور ارشد کامپیوتر محسوب می شوند. ضرایب دروس این گرایشها همانند دیگر گرایشات بوده و دروس تخصصی آنها شامل دروس تخصصی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری و رایانش امن با همدیگر مشترک و دارای ضریب ۳ است.

بدین ترتیب داوطلبان هر گرایش در کنکور ارشد کامپیوتر باید به دروس زبان عمومی و تخصصی، ریاضیات، دروس تخصصی مشترک و دروس اختصاصی هر گرایش پاسخ دهند.

دروس مشترک کنکور ارشد کامپیوتر

    چگونه دروس مشترک کنکور ارشد کامپیوتر را مطالعه کنیم

    دروس مشترک کنکور ارشد کامپیوتر شامل دروس زبان عمومی و تخصصی، ریاضیات و دروس تخصصی مشترک می گردد. درس زبان عمومی و تخصصی یکی از دروسی است که اهمیت زیادی در میزان موفقیت در کارشناسی ارشد و آینده شغلی افراد دارد. با توجه به اینکه اکثر منابع دروس خارجی و به زبان انگلیسی است لذا برای کسب دانش کافی در زبان انگلیسی باید برنامه جداگانه ای در طول سالهای تحصیل خود داشته باشید. برخی سوالات آزمون از معلومات عمومی زبان و برخی مربوط به اصطلاحات تخصصی کامپیوتر و در مجموع ۳۰ سوال وجود دارد. منابع مفید برای این درس تست های سالهای گذشته کنکور ارشد کامپیوتر، مدرسان شریف و یا زیر ذره بین معرفی می گردد.

    درس ریاضیات مشتمل بر ۴ درس ریاضیات مهندسی، آمار و احتمالات مهندسی، محاسبات عددی و ساختمانهای گسسته است. ضرایب این دروس ۲ بوده و همانند سایر دروس ریاضی مبتنی بر خواندن دقیق مطالب درسی، حل مسایل بصورت تشریحی، حل تست های فراوان و رفع اشکال از طریق آن می شود. برخی از منابع مهم کمک آموزشی برای دروس ریاضیات شامل کتب آموزشی انتشارات مدرسان شریف، پارسه و نگاه دانش می  باشند. درس ریاضیات مشتمل بر ۲۰ سوال بوده که از هر کدام از ۴ مبحث ریاضیات حدود ۵ سوال در کنکور ارشد کامپیوتر مطرح می شود.

    دروس تخصصی مشترک مشتمل بر ۵ درس ساختمان داده ها، نظریه زبان ها و ماشین ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر و سیستم عامل و شبکه های کامپیوتری می باشد. این ۵ درس اهمیت زیادی در رتبه و تراز علمی داوطلبان داشته و از ضریب ۴ برخوردارند. از منابع مهم برای دروس تخصصی مشترک می توان به کتب آموزشی موسسه پارسه و مدرسان شریف،‌ جزوه راهیان ارشد و نصیر اشاره نمود.

    روش مطالعه ی دروس اختصاصی کنکور ارشد کامپیوتر

    چگونه دروس اختصاصی کنکور ارشد کامپیوتر را مطالعه کنیم  

    دروس اختصاصی کنکور ارشد کامپیوتر با توجه به هر گرایش متفاوت است. ضریب دروس اختصاصی هر گرایش ۳ بوده و تاثیر زیادی در رتبه دانشجویان خواهد داشت. بطور کلی سه دسته سوالات اختصاصی برای داوطلبان وجود دارد. دسته دروس تخصصی معماری سیستم های کامپیوتری که مشتمل بر دروس مدارهای الکتریکی، VLSI، الکترونیک دیجیتال و سیگنال ها و سیستم ها است. از منابع مفید و مهم برای درس مدار الکتریکی پوران پژوهش، درس VLSI انتشارات مدرسان شریف و شیخ بهایی، درس الکترونیک دیجیتال جزوه موسسه راهیان ارشد و درس سیگنال و سیستم جزوه موسسه راهیان ارشد را می توان نام برد.

    دروس تخصصی گرایش هوش مصنوعی و رباتیک شامل سه درس مدارهای الکتریکی، هوش مصنوعی و سیگنال و سیستم است. ضریب دروس فوق در این گرایش ۳ بوده و از جمله منابع مهم کمک آموزشی می توان جزوه راهیان ارشد برای درس سیگنال و سیستم، راهیان ارشد و پارسه برای هوش مصنوعی و پوران پژوهش برای مدار الکتریکی را نام برد.

    دروس تخصصی گرایشهای نرم افزار، شبکه های کامپیوتری و رایانش امن در کنکور ارشد کامپیوتر شامل دروس کامپایلر، پایگاه داده و هوش مصنوعی است. تعداد ۲۰ سوال از این سه درس مطرح شده و ضریب دروس ۳ است. از منابع کمک آموزشی مهم این دروس می توان به کتاب پوران پژوهش در درس کامپایلر، جزوات مدرسان شریف، پارسه و راهیان ارشد در دو درس پایگاه داده و هوش مصنوعی اشاره نمود.

    برنامه ریزی درسی برای کنکور ارشد کامپیوتر

    برنامه ریزی درسی کنکور ارشد کامپیوتر

    دانشجویان برای آمادگی در کنکور ارشد کامپیوتر باید تعداد زیادی کتب و منابع درسی را مطالعه نمایند. بنابراین بدیهی است که برنامه ریزی دقیق و زمانبندی برای هر درس و هر مطلب از اهمیت زیادی برخوردار است. تعداد ساعات مطالعه در هر روز بسته به روحیات هر شخص و زمانهای آزاد می تواند متغیر باشد. اگر دانشجوی کارشناسی هستید و یا اینکه شاغل هستید طبیعی است که وقت کمتری برای مطالعه طولانی مدت در روز خواهید داشت. اما اگر دارای وقت آزاد بوده و تنها هدف شما آمادگی برای کنکور ارشد کامپیوتر است می توانید روزانه تا ۱۰ ساعت مطالعه مستمر داشته باشید. در ایام نزدیک به کنکور باید ساعات مطالعه روزانه خود را بیشتر نمائید. همچنین این موضوع که صبح چه ساعتی از خواب برخیزید و یا شب تا چه ساعتی به مطالعه مشغول باشید به خود شما و روشهای مطالعه بستگی دارد. اما این را در نظر بگیرید که برای موفقیت در کنکور ارشد کامپیوتر باید وقت کافی را برای مطالعه دروس اختصاص دهید.

    بهترین روش برای اینکه فرصت تمام کردن تمامی سرفصلها و دروس و منابع کنکور را داشته باشید این است که برای هر درس و بخشی ساعت مطالعه مشخصی را تعیین کنید. به عنوان مثال یک بخش از درس هوش مصنوعی را در مدت ۳ ساعت مطالعه نموده و مسایل و تمرینات آنرا حل نمائید. بعد از پایان هر فصل و حل تمرینات و مسایل مربوطه به سراغ تست های موضوعی و سپس تست های کنکور ارشد کامپیوتر سالهای قبل بروید. در هر مرحله تست ها را بطور تشریحی حل نموده و آنهایی را که مشکل دارید علامت گذاری نمائید. طوری برنامه ریزی داشته باشید که تمامی دروس را هر دو روز یا سه روز یکبار مطالعه نموده و یا تست بزنید. بدین ترتیب مطالب پیوسته در ذهن شما تداعی می شوند.

    چه گرایشی را برای کنکور ارشد کامپیوتر انتخاب کنم؟

    بسیاری از داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر با خود سوال می کنند که چه گرایشی از بقیه بهتر است و به عبارتی آینده شغلی کدام گرایش روشنتر از بقیه است. برای پاسخ به این سوال باید گفت که چنانچه به گرایش خاصی علاقه دارید آنرا مدنظر قرار دهید. کلیه گرایشهای ارشد کامپیوتر از بازار کار مناسبی برخودار هستند. اما اگر در انتخاب گرایش مردد بوده و بازار کار برای شما در اولویت است به سمینارها، کنفرانسها و همایشهایی که در رابطه با کامپیوتر در ایران و کشورهای دیگر برگزار می گردد توجه نمائید. در این همایشها موضوعات مهم و پرکاربرد در قالب مقاله، بحث علمی و یا سخنرانی مطرح می شوند. همچنین با نگاهی به آگهی های استخدام در بازار کار به بیشترین تقاضای بازار پی خواهید برد.

    دانشگاه های معتبر انتخاب رشته کنکور ارشد کامپیوتر

    دانشگاههای معتبر هنگام انتخاب رشته کنکور ارشد کامپیوتر کدامند؟

    داوطلبان زیادی در هنگام انتخاب رشته کنکور ارشد کامپیوتر از خود می پرسند که دانشگاههای معتبر در رشته کامپیوتر کدامند. و اینکه فرقی میان دانشگاههای برتر و سایر دانشگاهها وجود دارد یا خیر. پاسخ این است که بلی. اگر می خواهید وارد بازار کار شوید و یا اینکه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای شما مهم است، در دانشگاههای معتبر دولتی تحصیل نمائید. فرق زیادی میان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف با دانشگاههای سطح پائین در کشور وجود خواهد داشت. بنابراین رتبه جهانی دانشگاهها و رتبه کشوری آنها را مد نظر قرار دهید.

    نکات مهم به داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر

    در پایان نکته مهمی که به داوطلبان کنکور ارشد کامپیوتر می گردد این است که شما در حال تلاش برای تحصیل در یکی از بهترین رشته های تحصیلی در دنیا هستید. آینده شغلی رشته شما در ایران و یا سایر کشورهای دیگر روشن است، پس با اراده و پشتکار در راه موفقیت و تضمین آینده شغلی خود گام بردارید.

    پیشنهاد جدید :

    چگونه درس ریاضی را برای کنکور بخوانیم؟

    1 نظر

    1. امیرحسین بهنامامیرحسین بهنامsays:

      بسیار مطالب کاملی بود تشکر.