روش های تسکین سرفه های شبانه

اگر سرفه در طول شب شما را بیدار نگه می دارد و نمی توانید خواب راحتی داشته باشید؛ با این 4 گزینه ی پیشنهادی شروع کنید:

محل خوابتان را تغییر دهیداحتمال دارد با بیشتر کردن ارتفاع بالش زیر سرتان سرفه قطع شود. برای دو شب این روش را امتحان کنید؛ ممکن است تأثیرگذار باشد.

چای بنوشید: نوشیدن چای می تواند سرفه را آرام کند. اگر احساس می کنید که هوا خشک است، می تواند با نوشیدن چای، عصاره ی لیمو و عسل این حس را برطرف کند. البتّه از مصرف نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید، آن ها شما را در طول شب بیدار نگه می دارند.

از مکان هایی که هوا در حال حرکت است اجتناب کنید: اگر هنگام خواب پنکه سقفی، هیتر یا دستگاه تهویه هوا به سمت صورتتان قرار دارد، جای آن را عوض کنید. بیشتر بیماران اظهار کرده اند که با دمیدن هوا روی صورتشان سرفه های آن ها بدتر می شود.

از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید: این دستگاه هوا را مرطوب کرده و احتمالاً از شدت سرفه های شما خواهد کاست. بخورهای سرد این کار را به خوبی انجام می دهند. بعد از هر بار استفاده رطوبت ساز را بشویید و خشک کنید تا از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری شود.

چه عاملی باعث سرفه های شبانه می شود؟

دلایل متعددی برای سرفه کردن می تواند وجود داشته باشد و یکی از مشکلات رایج است.

اگر سرفه خلط دار داشته باشید، احتمالا دچار عفونت‌هایی مثل برونشیت، سیاه سرفه یا ذات الرّیه شده اید. اگر پس از گذشت یک هفته بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که همراه سرفه و تب بالا ،علائم دیگری نیز داشته باشید زودتر از یک هفته نزد پزشک بروید.

اگر از سلامتی کامل برخوردارید و فقط سرفه های شبانه شما را آزار می دهند، ابتدا روش های خانگی را امتحان کنید و سپس در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

اینجا به برخی از رایج‌ترین دلایل سرفه‌های شبانه اشاره می کنیم و راهکارهایی برای حل آن ها ارائه خواهیم داد:

سوزش معده: اگر سوزش معده دارید، با دراز کشیدن اسید معده وارد مری شده و منجر به سرفه می گردد. در واقع مقدار کمی از اسید وارد پشت گلو شده که باعث التهاب آن و در نهایت سرفه می شود. ابتدا می توانید از داروهای بدون نسخه ی درمان سوزش معده استفاده کنید و در صورت عدم بهبودی به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی: در صورتی که فقط هنگام خواب سرفه می کنید، احتمالاً در خانه به چیزی مثل کنه ی گرد و غبار، آلرژی دارید. هفته ای یکبار رختخواب خود را با آب داغ بشویید و از ملافه برای تشک و بالش خود استفاده کنید. اگر فکر می کنید آلرژی دارید ابتدا داروهای آزاد آلرژی را مصرف کنید و در صورتیکه می خواهید آزمایش آلرژی بدهید به پزشک مراجعه کنید.

آسم: اگر بیماریتان به هنگام شب بدتر می شود، می تواند شما را به سرفه بیاندازد. علل این اتفاق را بررسی کنید. ممکن است به دلیل وجود گرد و خاک در تشکتان باشد یا سرتان را جایی گذاشته اید که گربه ی شما در طول روز آنجا دراز می کشد.

برخی داروهای فشار خون: داروهای فشار خون به نام مهارکننده‌های ACE می‌توانند در برخی از افراد منجر به سرفه شوند. شما می‌توانید از پزشک درباره داروهای جایگزین سوال کنید و در صورت امکان دارو را تغییر دهید.

منابع:

 Brent A. Senior, MD, professor and vice chair of otolaryngology, University of North Carolina; chair, American Academy of Otolaryngology's rhinology and allergy education committee
 Molly Cooke, MD, professor of medicine, University of California, San Francisco
 Aaron E. Glatt, MD, infectious disease specialist; executive vice president, Mercy Medical Center, Rockville Centre, NY

    مطالب مرتبط...

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...