باید ها و نبایدهای سینوزیت

1. سرکار یا دانشگاه بروید: اگر نگران هستید که ممکن است سینوزیت را به همکلاسی ‌ها یا همکاران خود انتقال دهید، نفس راحتی بکشید. این بیماری مسری نیست. اگر به اندازه کافی حالتان خوب شده، می توانید به فعالیت‌های معمول خود بازگردید.

2. در صورت امکان سوار هواپیما نشوید: در صورتی که سینوزیت داشته باشید، سفر هوایی احتمال گوش درد و مشکلات دیگر را افزایش می دهد. امّا اگر واقعا مجبور به سفر بودید بعد از بلند شدن هواپیما نفس عمیق بکشید و هنگام فرود سرتان را به عقب خم کنید. این کار باعث می شود که حلق تا بینی شما تخلیه و تمیز شود. همچنین می توانید این مورد را امتحان کنید: سوراخ بینی خود را بگیرید، دهانتان را هم ببنید، به آرامی بینی را باد دهید.

3. داروهای OTC را به دقت انتخاب کنید: آیا صورت و سرتان درد می کند؟ استامینوفن و ایبوپروفن می تواند آن را بهتر کنند و دکونژستانت بینی، گرفتگی آن را باز می کند. امّا از آن ها بیشتر از چند روز استفاده نکنید، چرا که به مرور زمان می توانند علائم را وخیم تر کنند.

4. آب فراوان بنوشید: در طول بیماری مایعات فراوان بنوشید. نوشیدنی های گرم مثل چای گیاهی می توانند حالتان را بهتر کنند. مایعات داغ گرفتگی بینی را نیز بهبود می بخشند.

5. الکل مصرف نکنید: بدن شما به مایعات زیادی نیاز دارد، امّا شراب و آبجو را کنار بگذارید. با اینکه مشروب هم مایع هست امّا بدن را دهیدراته می کند و نه تنها حال شما را خوب نمی کند بلکه باعث بدتر شدن شرایط نیز می شود.

6. از کمپرس آب گرم استفاده کنید: بخار گرم می تواند فشار سینوس را تسکین دهد، گرفتگی بینی را باز کند و درد را کاهش دهد. حوله ی مرطوب را روی صورت خود نگه دارید یا بخور انجام دهید. دوش آب گرم هم به شل شدن مخاط آن کمک می کند.

7. از رطوبت ساز استفاده کنید: رطوبت باعث کمتر شدن گرفتگی می شود، امّا از تمیز بودن آب آن اطمینان حاصل کنید. مخزن آن را هر روز قبل از پر کردن خوب بشویید و هفته ای یکبار باید آن را با سفید کننده رقیق و یا سرکه تمیز کنید تا از کپک و باکتری محافظت کنید.

8. استخر نروید: مطالعات نتایج متفاوتی دارند، امّا به نظر می‌رسد که کلر موجود در استخرها می‌تواند مجاری بینی شما را تحریک کنند. اگر احساس می کنید به اندازه ی کافی خوب شده اید که ورزش و شنا کنید، از گیره بینی استفاده کنید.

9. سینوس های خود را شستشو دهید: اصطلاحاً به این کار لاواژ بینی می گویند. شما داخل بینیتان را با محلول استریل می شویید. می توانید برای اینکار از بطری های فشار، که به همین منظور فروخته می شوند استفاده کنید. دقت کنید که از آب مقطر، استریل شده یا جوشانده شده استفاده کنید.

10. هوای آلوده تنفس نکنید: هدف شما تسکین سینوس‌هاست نه ملتهب تر کردن آن ها، بنابراین از مکان‌هایی که دود سیگار دارند دوری کنید و هنگامی که سطح آلودگی هوا بالا است در خانه بمانید. اگر سیگاری هستید، ترک کنید. اعتیاد، شما را برای سینوزیت مستعدتر می کند.

11. عاقلانه ورزش کنید: اگر احساس می کنید حالتان مساعد است ورزش کنید، امّا قبل از آن حتماً اقدامات احتیاطی را انجام دهید. سینوزیت می‌تواند موجب گیجی و عدم تعادل شود، بنابراین تا زمانی که حال شما بهبود پیدا کند، وزنه‌برداری نکنید. اگر در سینه خود احساس فشار می‌کنید، تا زمان بهبودی، بیرون نروید. وقتی نفس کشیدن برایتان سخت شده باشد، می تواند موجب فشار بر قلبتان شود.

مطلب پیشنهادی این بخش :

10 روش برای رهایی از سردرد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...