آیا غذاها می توانند دلیل سردردهای میگرنی باشند؟

اگر شما یکی از افرادی هستید که به طور معمول سردرد میگرنی دارید، احتمالاً می خواهید بدانید که علت آن چیست. بسیاری از مردم خود را به خاطر غذاهایی که می خورند سرزنش می کنند. درست است که تا کنون تأثیر رژیم غذایی بر میگرن ثابت نشده است، با این حال متخصصان می گویند که عوامل متعددی، از جمله یک غذای خاص ممکن است باعث میگرن شوند. دکتر لوسی رادر، استادیار رشته روان‌پزشکی و رفتار انسانی در دانشگاه براون می‌گوید: اگر کسی به من بگوید که غذای خاصی باعث سردرد او می شود، با او بحث نمی کنم، او باید از آن غذا اجتناب کند.

الکل و میگرن

یکی از سه نفری که میگرن دارند، معتقدند الکل، میگرن آن ها را تحریک می کند. مطالعات تأثیر سوء الکل را اثبات کرده اند و تئوری های بسیاری در این زمینه وجود دارند. یکی این است که الکل بدن را دهیدراته می کند و دارای مواد شیمیایی خاصی است که بدن را در معرض میگرن قرار می دهد. امّا پزشکان از علت آن مطمئن نیستند.

مشروب تنها متهم نیست. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند دو ماده غذایی مرسوم نیز ممکن است موجب میگرن شوند:

MSG (مونو سدیم گلوتامات): این افزودنی خوراکی در گستره وسیعی از غذاهای فرآوری شده، بسته‌بندی ‌شده، و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای افزایش طعم کاربرد دارد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از آن در ۱۵ درصد از مردم، باعث بروز سردرد میگرنی می‌شود.

کافئین: اگر تا کنون قهوه ی یا چای صبحگاهی خود را حذف کرده باشید، احتمالاً بهای آن را با سردردی شدید پرداخته اید. برخی کافئین ها به دلیل کاهش تورم هایی که منجر به میگرن می شوند، مفیدند. آن ها حتی گاهی اوقات جزئی از مواد سازنده ی مسکن ها هستند. امّا اگر بیش از 120 میلی گرم در روز دریافت کنید و 60 میلی گرم آن را ازدست بدهید، منجر به سردرد خواهند شد. پس اگر می خواهید کافئین مصرف کنید، زیاده روی نکنید.

نکته: یک فنجان قهوه حاوی 95 میلی گرم کافئین، و یک فنجان چای حاوی 47 میلی گرم از آن است.

غذاهایی مثل پنیر کهنه یا کنسرو گوشت چطور؟ هیچ تحقیقی ثابت نکرده که این غذاها میگرن را تحریک می کنند، امّا بسیاری از مردم می گویند که با خوردن این غذاها دچار سردرد می شوند. برای اینکه غذا عامل سردرد باشد باید بدن طی 12 تا 24 ساعت نسبت به آن واکنش نشان دهد. فورد یکی از بیماران است که می گوید: اگر من با شام شراب بنوشم، معمولاً وقتی به رختخواب می‌روم احساس خوبی دارم. امّا با سردرد از خواب بیدار می شوم.

مطمئن ترین راه برای پیدا کردن غذاهای محرک میگرن، یادداشت روزانه غذاهایی است که می خورید. شما می توانید برای این کار از دفتر خاطرات یا اپلکیشن های بسیاری که در زمینه ی میگرن وجود دارند استفاده کنید. بیشتر مردم بیش از یک عامل محرک دارند. بنابراین، اگر به اندازه کافی وقت بگذارید و عامل۲۰ تا ۳۰ حمله میگرن را یادداشت کنید، موفقیت بسیاری بدست می آورید.

زمانی که غذاهایی را که باعث میگرن شما می شوند را پیدا کردید ، آن‌ها را به مدت یک ماه از رژیم غذایی خود حذف کنید. در طول این مدت حواستان باشد که چند وقت یکبار سردرد دارید و شدّت آن ها چطور است. اگر تغییری مشاهده نکردید، غذاها نقشی در میگرن شما ندارند. امّا اگر تغییری وجود داشت، از خوردن آن غذاها اجتناب کنید.

اگر نمی توانید از سیستم یادداشت برداری استفاده کنید، امّا همچنان تمایل به تغییر رژیم غذایی خود دارید، کارشناسان تغذیه تاحد ممکن استفاده از غذاهای سالم، تازه و فرآوری نشده را توصیه می کنند. این نوع از تغذیه شما را از محرک های شیمیایی دور نگه خواهد داشت.

ثبات کلید موفقیت است

فایده ی دیگری که یادداشت برداری روزانه از غذاهایی که میخورید دارد، این است که احتمالاً متوجه خواهید شد زمانی که طور مرتب نمی خورید و نمی نوشید دچار سردرد می شوید. حذف وعده های غذایی و دهیدراته شدن بدن از جمله عوامل مهم سردرد هستند. متخصصان روزانه 5 یا 6 وعده غذایی کوچک را پیشنهاد می دهند. زمانی که شما به طور مرتب دچار میگرن می شوید خوردن سر وقت وعده های غذایی اهمیت دو چندان می یابد. مطالعات نشان می دهند که این کار سر درد را کاهش داده، علاوه بر آن سوخت و ساز بدن را افزایش داده و مانع از افزایش وزن می شود.

مطلب پیشنهادی این بخش :

آیا بین سردرد میگرنی و سکته یا مشکلات قلبی ارتباطی وجود دارد؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...