آیا بین سردرد میگرنی و سکته یا مشکلات قلبی ارتباطی وجود دارد؟

اگر به طور مرتب دچار سردردهای میگرنی می شوید، احتمالاً می خواهید به سلامتی قلب خود نیز توجه بیشتری داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به میگرن، بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته قرار دارند. اگر فقط گاهی اوقات سردرد میگرنی دارید جایی برای نگرانی وجود ندارد، امّا اگر به طور منظم و طولانی مدت با این مشکل مواجه هستید و مخصوصاً همراه با اورای بینایی است، ریسک بیماری های قلبی در شما بالاتر است. پزشکان دقیقاً نمی دانند که چرا بین میگرن و مشکل قلبی ارتباط وجود دارد. برخی از متخصصان بر این باورند که در حین میگرن با اورای بینایی،جریان خون به یک ناحیه کوچک از مغز برای مدتی کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به التهاب در رگ‌های خونی شود. سایر پزشکان معتقدند همان ژن‌هایی که باعث می‌شود افراد دچار میگرن شوند، احتمال بیماری قلبی را نیز افزایش می‌دهند.

سکته

مطالعات زیادی که در طول چند دهه گذشته انجام شده است نشان‌دهنده ی وجود ارتباط بین میگرن و سکته است. تحقیقات نشان می‌دهند که زنان مبتلا به میگرن ( با اورا )، سه یا چهار برابر بیشتر در معرض سکته ی قلبی قرار دارند. این ارتباط برای مردان، زنانی که میگرن بدون اورا دارند و برای افراد بالای ۴۵ سال، ضعیف است. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که درمان میگرن، شانس ابتلا به سکته را کاهش می دهد یا نه. در اینجا پیشنهادهای خوبی برای کاهش دادن احتمال سکته ارائه می دهیم:

فشار خون خود را پائین نگه دارید

کلسترول خود را در محدوده ی سالم نگه دارید

در صورت لزوم وزنتان را کاهش دهید

فعال باشید

سیگار نکشید

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید:

افتادگی صورت

ضعف بازو

لکنت زبان

بیماری های قلبی

مطالعات اخیر نشان می دهد افرادی که میگرن دارند، دو برابر بیشتر در معرض حملات قلبی یا اختلالات ضربان قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی و فلوتر دهلیزی هستند. اگر یکی از علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

درد قفسه‌سینه

تنگی نفس، غش، ضعف یا سرگیجه

درد، بی‌حسی، ضعف و یا سردی پاها و دست‌ها

احساس لرزش در قفسه ی سینه یا تپش قلب آهسته یا تند

فشار خون بالا

نتیجه ی تحقیقات درباره ی رابطه ی میگرن و فشار خون بالا بسیار متفاوت است، برخی مطالعات نشان داده اند که فشار خون بالا میگرن را وخیم تر می کند، برخی هیچ رابطه ای بین این دو نمی بینند، و حتّی برخی محققان می گویند میگرن در طولانی مدت افراد را مستعد فشار خون پایین می کند.

پزشکان می ‌دانند که داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا، از جمله مسدود کننده‌های کانال کلسیم و مهار کننده‌های ACE ، می‌توانند در درمان میگرن نیز موفق باشند.برای کمتر کردن احتمال ابتلا به فشار خون بالا، کمی سبک زندگی خود را تغییر دهید، مثلاً:

رژیم غذایی سالم و کم نمک داشته باشید

به طور مرتب ورزش کنید

سیگار را ترک کنید

وزنتان را متناسب نگه دارید

انعقاد خون

از آنجا که حملات قلبی و سکته با انسداد رگ‌های قلب یا مغز ایجاد می‌شوند، تعجبی ندارد که میگرن باعث لخته‌ شدن خون در جای دیگری در بدن شود.یک تحیقیق نشان می دهد زنانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند بیشتر در معرض انعقاد خون، از جمله ترومبوز سیاهرگی عمقی هستند. ترومبوز سیاهرگی عمقی معمولا در یکی از پاها شکل می گیرد و منجر به درد و گرفتگی آن می شود.

مطلب پیشنهادی در این بخش :

میگرن چه تأثیراتی روی سلامتی دارد؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...