تاثیرات چای سبز روی فشار خون، درمان دیابت، آلزایمر و کاهش وزن

مکمل های رژیمی بسیاری در بازار وجود دارند ولی اثر بخشی آن ها روی فشار خون اثبات نشده است. چای سبز یکی از معمول ترین نوشیدنی هاست و عصاره آن حاوی آنتی اکسیدان و مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACE-inhibitor) (گروهی از داروها که با مهار تولید یا عملکرد آنژیوتانسین در درمان فشاری خون بالا (هایپرتانسیون) کاربرد دارند) است. پلی فنول های موجود در چای سبز جذب چربی ها از روده را محدود کرده و تبدیل کلسترول به اسیدهای صفرایی را تسهیل می کنند. بررسی های اپیدمیولوژیک نشان میدهند که چای سبز برای حفاظت از قلب مفید است و حتی شواهدی وجود دارد که مصرف آن باعث آرامش رگ های خونی می شود.

تحقیقات اخیری که در این زمینه صورن گرفته است مزایای چای سبز را تائید می کنند. بعد از بررسی 25 نمونه تصادفی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که استفاده ی مداوم از چای باعث بهبود فشار خون می شود. بعد از 12 هفته مصرف چای سبز فشار خون (سیستولیک) به اندازه 2/2 میلی متر جیوه و فشار خون ( دیاستولیک) 6/2 میلی متر جیوه کاهش یافت. کاهش 6/2 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک، به این معناست که خطر سکته تا 8 درصد و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های سرخرگ کرنلی تا 5 درصد کاهش یافته است.

خواص و تاثیرات چای سبز

روزانه چه مقدار چای سبز مصرف کنیم؟ در حال  که تخمین اینکه بدن شما چه مقدار چای سبز نیاز دارد، امکان پذیر نیست اما برخی از تحقیقات مقدار ایده آل مصرف چای سبز را روزی سه تا چهار فنجان بیان کرده اند.

تاثیر چای سبز در کاهش وزن

ترکیبات و مواد غذایی خاصی وجود دارند که به نظر می رسد پتانسیل های نامحدودی در درمان بیماری ها دارند، کاتچین نیز جزئی از این دسته می باشد. خوشبختانه چای سبز حاوی منبعی عالی برای این آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می دهند چای سبز درکنار فوایدی که برای گردش خون داراست، با افزایش فرآیند اکسیداسیون چربی ها از چاقی نیز جلوگیری می کند، حتی می تواند باعث بهبود عملکرد بدن در تمرینات ورزشی شود.

تاثیر چای سبز در درمان دیابت

دانشمندان در مطالعه ای که روی حیوانات انجام شد، دریافتند که چای سبز می تواند به اندازه ی آواندیا، که دارویی برای درمان دیابت است، در درمان دیابت تاثیرگذار باشد. پس استفاده از این چای می تواند در درمان و یا جلوگیری از دیابت تاثیرگذار باشد.

تاثیر چای سبز بر بیماری آلزایمر

دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیده اند که چای سبز پتانسیل افزایش عملکرد مغز را دارد. و از زایل شدن مغز در اثر پیری جلوگیری می کند. به خصوص EGCG موجود در چای سبز، تولید پروتئین بتاآمیلوئید را در بدن کاهش می دهد، پروتئین بتاآمیلوئید می تواند در بدن انباشته شده و منجر به آسیب اعصاب و از دست رفتن حافظه گردد. در مطالعه ای دانشمندان در سال 2005 روی موش ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که استفاده از چای سبز باعث کاهش 54 درصدی پلاکت های مربوط به آلزایمر می شود.

دیگر فواید چای سبز

کاتچین موجود در چای سبز، از ابتلا به آب سیاه و دیگر بیماری های مربط به چشم جلوگیری می کند. از دیگر مزایای آن موارد زیر می باشند:

کاهش خطر ابتلا سرطان سینه

آرام کردن التهاب و درد ورم مفاصل

کاهش ریسک بیماری‌های خود ایمنی

بهبود لثه ها

بهبود هضم غذا

مطالب پیشنهادی این بخش :

خواص چای سبز

تاثیر گیاهان دارویی بر حافظه

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...