تاثیر گیاهان دارویی بر حافظه

دانش پزشکی از دیرباز تاکنون در تولید داروهایی که برای درمان بیماری های گوناگون مورد نیاز است، مرهون خواص اعجاب انگیز گیاهان دارویی بوده است. گیاهان دارویی گروهی از گونه های گیاهی به شمار می روند که یک یا چند قسمت از اندام های آنها دارای مواد موثره ایست که جهت مقابله با عوامل بیماری زا در بدن، سودمند می باشد.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد یکی از تاثیرات مثبت گیاهان دارویی بر بدن انسان، اثر آن در تقویت قوه حافظه و یادگیری و انواع عملکردهای مغزی و کاهش عوامل دخیل در بروز عوارضی همچون ضعف حافظه، فراموشی، کند شدن ذهن، حواس پرتی، اضطراب، افسردگی و زوال عقل است.

مواد موثر گیاهان دارویی در تقویت حافظه

گیاهان دارویی به دلیل برخورداری از وجود دسته ای از مواد و عناصر مفید، در درمان و رفع پاره ای از اختلالات حافظه ای کاربرد گسترده ای دارند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می شود.

گیاهانی که از نظر پزشکی برای تقویت حافظه و عملکرد بهتر مغز، خواص درمانی دارند، دارای عناصر ارزشمند و مفیدی مانند منیزیم، پتاسیم، فسفر، آهک، سدیم و گوگرد هستند. این عناصر از غذاهای اصلی مغز به حساب آمده و از این جهت سلول های مغز را تغذیه می کنند.

وجود ماده ای به نام لسیتین در این گیاهان موجب تقویت سیستم عصبی شده و قوای فکری بدن انسان را نیرو می بخشد. گیاهان دارویی از طریق تقویت این قوا، در از بین بردن مواردی مانند ضعف عملکرد عصبی، اختلال در حافظه و کندی ذهن تاثیر بالایی دارند.

گیاهان دارویی

همچنین در این گیاهان مقادیر زیادی از قندهای طبیعی وجود دارد که مغز انسان برای کارکرد بهتر خود در انواع فعالیت های روزانه نیازمند آنهاست.

رزماری

بر اساس یافته های محققان یکی از خواص پرشمار گیاه رزماری یا همان اکلیل کوهی، بهبود عملکرد حافظه و درمان بیماری آلزایمر است. استفاده از گیاه رزماری سبب بالا رفتن توانایی ادراک مغز می شود. این گیاه دارویی محرک شناختی در بهبود وضعیت سلامت بوده و در افزایش میزان هوش و تمرکز تاثیرگذار است.

جنسینگ

جنسینگ از جمله گیاهان دارویی است که از گذشته های دور تا به حال به عنوان دارویی موثر بر تقویت حافظه، کاهش استرس و درمان ناتوانی های ناشی از افزایش سن و کهولت شناخته شده است. این گیاه مقوی و نیروزا با اثر مثبت بر روی سلول های مغزی، قوه حافظه را بهبود بخشیده، قدرت تمرکز را بالا برده و ذهن را باز می کند. به همین دلیل متخصصان علم پزشکی معتقدند گیاه جنسینگ در ارتقای سلامت مغز بسیار سودمند است.

فواید گیاهان دارویی بر عملکرد و تقویت مغز

اسطوخودوس

یکی دیگر از داروهای طب سنتی برای درمان بیماری های مرتبط با قوای مغزی و ذهنی، گیاه خوش عطر و بوی اسطوخودوس است. اسطوخودوس از گذشته تاکنون برای معالجه انواع سردردهای عصبی، سرگیجه، نسیان (فراموشی)، مالیخولیا، مانیا، صرع و کندی ذهن کاربرد داشته است. تاثیرات شگفت انگیز اسطوخودوس بر عملکرد ذهن و حافظه از طریق پاکسازی مغز و بهبود گردش خون در بدن و خواص ضد التهابی آن مشخص می شود.

مریم گلی

مریم گلی گیاهی از خانواده نعناعیان است که در تهیه داروهای مربوط به آلزایمر به کار می رود. استفاده از این گیاه چه به شکل مصرف خوراکی و چه به صورت غیر خوراکی آن، سبب بالا رفتن توانایی مغز می شود و قدرت یادآوری و حافظه را افزایش می دهد. مصرف مریم گلی باعث افزایش میزان تمرکز و دقت شده و از این بابت در فرآیند یادگیری مغز تاثیرات مثبت شایانی دارد. استفاده از عصاره گیاه مریم گلی در سنین پیری و کهنسالی می تواند ذهن را جوان و  فعال نگاه دارد.

کندر

معروف ترین ماده خوراکی در طب سنتی که به بهره مندی از خواص معجزه آسا در تقویت حافظه و به عنوان اکسیر حافظه شناخته شده است، صمغ گیاه کندر است. کندر از زمان های گذشته به عنوان موثرترین ماده افزایش دهنده حافظه و تقویت ضریب هوشی به کار می رفته، تا حدی که مصرف آن در دوران بارداری به منظور افزایش قوه حافظه نوزاد به زنان باردار توصیه می شده است. این صمغ خوراکی که مزه ای تلخ و گس دارد، ماده ای موثر در برطرف کردن عارضه فراموشی و ضعف عملکرد حافظه است.

جینکوبیلوبا

گیاه جینکوبیلوبا که زادگاه آن کشور چین است از جمله گیاهانی است که شاید نام آن کمتر شنیده شده باشد اما از قرن های گذشته تا زمان حاضر کاربرد دارویی و درمانی داشته است. جینکوبیلوبا با داشتن دو ماده موثر به نام های فلاوونوید و ترپنوید خطر ابتلا به بیماری هایی از قبیل آلزایمر، سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. این گیاه با افزایش سطح اکسیژن در مغز و محافظت از سلول های عصبی، از عارضه زوال عقل پیشگیری کرده و  قوه حافظه مغز را تقویت می کند.

زعفران

گیاه شادی بخش زعفران به دلیل خواص متعدد و رنگ و بوی دلپذیر و کم نظیر خود یکی از ارزشمندترین و پرکاربردترین گیاهانی است که در صنایع غذایی و دارویی مورد توجه است. اگرچه شهرت این ادویه پرخاصیت بیشتر به خاطر کاربرد فراوان آن به عنوان چاشنی غذایی است، ولیکن بر اساس تحقیقات انجام شده کاربرد پزشکی و درمانی این گیاه محرز شده است. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد گیاه گرانبهای زعفران با تحریک سلول های مغزی به بهبود عملکرد حافظه کمک کرده و در تقویت قلب و مغز موثر است. از آنجا که زعفران دارای طبع گرم و خشک می باشد علاوه بر خاصیت ضد افسردگی و شادی آفرینی، در تنظیم سیستم عصبی و تقویت حواس نقش مهمی دارد.

چای سبز

یکی از بهترین نوشیدنی هایی که در سرتاسر جهان طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، چای سبز است. این نوشیدنی طبیعی بی نظیر که خواص و فواید بسیاری برای آن ذکر شده، در بالا رفتن سطح گیرایی و اثربخشی فعالیت های مغز تاثیرگذار است. چای سبز همچنین با دارا بودن انواع مواد معدنی، ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان از ابتلا به امراضی مانند آلزایمر، انواع آلرژی ها، حملات قلبی، سکته های مغزی، انواع سرطان و دیابت نوع ۲ جلوگیری می کند. به همین خاطر نوشیدن دم کرده چای سبز به صورت مرتب در رژیم غذایی روزانه جهت تقویت حافظه و کارکرد بهتر مغز به افرادی که دچار ضعف در فعالیت های ذهنی هستند، توصیه می شود.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...