چرا تا 15 سالگی پریود نشده اید؟

دختران معمولاً اولین قاعدگی خود را در سن 12 یا 13 سالگی تجربه می کنند. این به معنای بلوغ بدن شماست، پس اگر روزی تمایل به بچه دار شدن داشته باشید، توانایی آن را دارید.در سن 15 سالگی، 98% از نوجوانان پریود شده اند. اگر شما جز آن ها نیستید، پس در این مورد با پزشکتان ملاقات کنید. او از شما و والدینتان سوالاتی درباره ی سابقه ی خانوادگی و میزان فعالیت روزانه تان خواهد پرسید و برای یافتن علّت این تأخیر از شما آزمایش خواهد گرفت. دلیل این اتفاق ممکن است چیز نگران کننده ای نباشد، یا شاید مشکلی داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

نقش وراثت در پریود

اگر مادرتان تا 15سالگی پریود نشده، احتمالاً این مورد در خانواده ی شما ارثی است. مسئله ی وراثت زمانی قطعیت می یابد که مادر بزرگ، خاله ها و دختر خاله هایتان بعد از شروع دبیرستان، اولین پریود را تجربه کرده باشند. معمولاً دختران 2- 3 سال بعد از شروع رشد پستان ها و 6-12 ماه پس از اینکه متوجه ترشح ماده ای لزج از واژن خود شوند، پریود را شروع خواهند کرد. البتّه علائمی که ذکر شد در برخی خانواده ها می توانند دیرتر از حد متوسط، اتفاق بیافتند.

تأثیر وزن کم بر پریود

اگر وزنتان کمتر از حد معمول است، ممکن است روی هورمون های شما تأثیر گذاشته و از پریود شدنتان جلوگیری کند. اگر وزنتان 10% پایین تر از وزن مناسب قدتان باشد، می تواند مانع از عملکرد صحیح هورمون های شما شده و پریودتان را متوقف کند. به همین دلیل است که دخترانی که اختلالاتی مثل بی اشتهایی یا بولیمیا دارند، دیر پریود می شوند.

تأثیر اضافه وزن بر پریود

اگر چاق هستید، باز هم احتمال دارد که اولین پریودتان را در زمان معمول آن تجربه نکنید. برای تنظیم چرخه قاعدگی در ماه، بدن به سطح مشخصی از چربی نیاز دارد. مقدار خیلی زیاد یا خیلی کم چربی می تواند پریود را به تأخیر بیاندازد. برای یک فرد 57/1 متری، چاقی از وزن 70 کیلوگرم شروع می شود.

تأثیر ورزش بیش از حد بر پریود

ورزش سنگین و تحت فشار قرار دادن بیش از حد بدن باعث تأخیر اولین پریود می شود. این اتفاق می تواند برای رقصندگان باله، دوندگان و یا دیگر ورزش‌کاران بیافتد. ورزش سنگین کالری زیادی می سوزاند و می تواند چربی کمی در بدن نگه دارد. این عامل را با فشار رقابتی مخلوط کنید، آن‌ها می‌توانند پریود شما را تا زمان ورود به دبیرستان به تعویق بیاندازند.

تأثیر استرس بیش از حد بر پریود

استرس تأثیر مخرب بسیاری روی بدن دارد، که یکی از آن ها تأخیر اولین پریود است. این اتفاق زمانی می افتد که شما استرس زیادی داشته باشید، فرقی نمی کند که این استرس به خاطر تکالیف زیاد، مشکلات خانوادگی، تمرینات شدید ورزشی یا مسائل دیگر باشد.

آثار مصرف دارو بر پریود

داروهای خاصی مثل داروهایی که برای مقابله با سرطان، فشار خون بالا، آلرژی و افسردگی تجویز می شوند، می توانند اولین پریود را به تأخیر بیاندازند. در صورت استفاده از این داروها، احتمالاً پزشکتان این مورد را یاد آور خواهد شد.

مشکلات جسمانی و پریود

به طور نادر برخی افراد به دلیل ساختار بدنشان یا وجود مشکل در واژن، تخمدان، لوله هاي فالوپ و رحم نمی توانند پریود شوند. پزشکتان می تواند این مشکلات را تشخیص دهد.

علل دیگر

علل دیگری که منجر به تأخیر اولین پریود شما شود، می تواند شامل موارد زیر باشد:

وجود مشکل در قسمتی از مغز به نام، هیپوتالاموس و یا عضو مجاور آن به نام غده هیپوفیز. این دو ارگان با هم‌کار می‌کنند تا هورمون ها را کنترل کنند و اختلال در هر کدام باعث تأخیر در پریود می شود.سندرم تخمدان پلیکیستیک، که باعث می شود هورمون های شما از تعادل خارج شوند.مشکلات ژنتیکی مانند سندرم ایکس شکننده ، سندرم ترنر، سندرم عدم حساسیت به آندروژن

Collector : toptoop.ir

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...