زندگی‌نامه نلسون ماندلا

نلسون ماندلا یکی از دولت‌مردان بزرگ و فقید آفریقای جنوبی است. او در طول حیات خویش، تمام امور را وقف مبارزه جهت خاموش کردن تبعیض نژادی کرد. هنوز که هنوز است، نام نلسون ماندلا بر سر زبان جهانیان می‌چرخد. تاریخ این مرد بزرگ را از خاطر نخواهد برد.

نلسون ماندلا از فقیدان و فرهیختگان شخصیت‌‌ بین‌الملل در عرصه سیاست به شمار می‌رود. وی یکی از فعالان و مبارزان سیاسی علیه آپارتاید، رهبر کنگره ملی آفریقا و نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی محسوب می‌شود. نلسون ماندلا علیرغم مشاهده و تجربه تفاوت‌ها و تبعیض‌ نژادی علیه رنگ‌پوستان هیچ‌گاه برای برتری هم‌ نژادان خود مبارزه نکرد. او یکی از انگشت‌شمار افرادی بود که برای صلح و عدالت بین نژادی مبارزه کرد و این تلاش وی در تمام دوران تاریخ از نگاه عامیان و بسیاری از سیاسیون ستودنی است.  

دوران کودکی نلسون ماندلا

نلسون رولیهلاهلا ماندلا زاده 18اُم ژوئیه سال 1918، عضو یک خانواده از قبیله تمبو بود. وی در یک روستای متروک به نام میزو در بخش متاتا واقع در ترانسکی ِکیپ متولد شد. نلسون ماندلا از مهم‌ترین و برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخی و سیاسی در آفریقای جنوبی و جهان به شمار می‌رود. زندگی وی از کودکی تحت تاثیر پدر و جونگینتابا دالیندیبو (رئیس قبیله تمبو) بوده است. در آن زمان‌ که رسیدن مقام عضویت در شورای سلطنتی از بدو تولد به ارث می‌رسید، پدر ماندلا و خود او از اخذ چنین مقام پسندیده‌ای به دور نبودند.

نلسون ماندلا از میان 13 برادر و خواهر، نخستین فردی بود که در سن 7 سالگی به مدرسه رفت. نبوغ ذاتی ماندلا یکی از دلایل صمیمیت معلم با وی شد. پس از مدتی معلم ماندلا تصمیم گرفت با الهام بخشی از دریاسالار انگلیسی،  "هوریشیو نلسون" او را نلسون بنامد. این اتفاق امری عادی بین ملت آفریقای جنوبی تلقی می‌شد. بسیاری از معلم‌ها تلاش می‌کردند تا با گذاشتن نامی انگلیسی تلفظ آن را برای سایرین راحت‌تر کنند. این نام تا مدت‌ها بعد روی ماندلا ماند و هنوز که هنوز است با گذشت چندین سده او را با نام نلسون یاد می‌کنند.

زندگی نلسون ماندلا در 9 سالگی با فراز و نشیب زیادی روبرو شد. وی در سن 9 سالگی پدر خود را در اثر بیماری سل از دست داد. مادر نلسون روستای دورافتاده را ترک کرد و پس از آن، جونگینتابا دالیندیبو  سرپرستی او را بر عهده گرفت. از این رو، می‌توان متوجه شد زندگی نلسون ماندلا تحت تربیت و نظارت جونگینتابا دالیندیبو سازمان‌دهی یافته است.

دوران نوجوانی و جوانی

زندگی نلسون ماندلا در دوران نوجوانی و جوانی نه تنها به تحصیلات و اخذ مدارک او خلاصه شده؛ بلکه آغاز مبارزات سیاسی او در این دوران شکل گرفته است.  

وی در سن 16 سالگی فرهنگ غرب را طی دو سال به جای گذراندن 3 سال آموخت. پس از آن به دانشکده وسلی رفت. با شرکت در کنکور مشغول تحصیل در دانشگاه فورت هر شد که به عنوان تنها دانشگاه سیاهپوستان آفریقای جنوبی شناخته می‌شد. نلسون را روحیه صلح‌جویانه خود طی اقداماتی مبنی بر اعتراض به سیاست‌های دانشگاه فورت هر اخراج شد.

تحصیلات نلسون ماندلا به دانشگاه عالی فورت هر ختم نشد. وی همزمان با کار به عنوان کارگر معدن در ژوهانسبورگ از راه دور و به صورت مکاتبه‌ای به تحصیل خود ادامه داد. وی پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه آفریقای جنوبی، موفق به تحصیل و اخذ مدرک رشته حقوق از دانشگاه  ویتواترسرند گشت.

نلسلون ماندلا پس از تاسیس یک مرکز حقوقی مختص سیاهپوستان در ژوهانسبورگ تمام امور حقوقی آن‌ها را با مبالغ بسیار پائین و یا حتی رایگان انجام می‌داد. البته قابل ذکر است که ماندلا طی کار تنها نبود. او این ایده را که از اهمیت بسزای وی به رنگ‌پوستان آفریقای جنوبی نسئت گرفته بود، با همراهی دوست خود به نام "اولیور تامبو" پیاده‌سازی نمود.

آغاز مبارزات سیاسی و سیاست از نگاه نلسون ماندلا

نلسون ماندلا همواره از دوران تحصیل تحت تاثیر مطالعات تاریخ آفریقای جنوبی بوده است. او که به طور همزمان از مطالعه تاریخ کشور خود غافل نبود، سریعا تحت تاثیر عدم عدالت بین سفیدپوستان و رنگ‌پوستان قرار گرفت. حضور سفیدپوستان در کنار رنگ‌پوستان آفریقای جنوبی باعث گردید تا صلح جای خود را به خشونت بدهد. با این حال، ایده صلح و برابری یکی از اهداف سیاسی ماندلا به شمار می‌رود.نلسون ماندلا با آن که تنها 20 سال سن داشت، با پیوستن به کنگره ملی آفریقا وارد عرصه مبارزه با نظام آپارتاید شد.

پس از آن نلسون ماندلا پیشوای اعتصاب 3 روزه کارگردان ملی شد. این رهبری برای او بهای سنگین داشت و وی پس از چنین فعالیت سیاسی‌ای به جرم رهبری این جمع به 5 سال حبس محکوم شد. ترک غیرقانونی وی از کشور باعث تعقیب و گریز هفده ماهه شد. وی پس از چندین ماه جذب کمک‌های مالی برای فعالیت فعالان، به همراه ده تن دیگر از مبارزان این عرصه دستگیر و محکوم به حس ابد شد.

دفاعیات محکم ماندلا در طول محاکمه 4 ساعته وی، همچنان نشان‌گر مسیر روشن او در اعماق تاریکی سیاست وقت بوده است. او در برابر تمام اتهامات وارده گفته: "در راه آرمان خود حتی آماده مرگ هستم."   نلسون ماندلا 17 سال از محکومیت 27 ساله خود را در جزیره روبن معروف به آلکاتراز آفریقای جنوبی گذراند. شرایط این زندان برای تمام فعالان و مبارزان سیاسی و به خصوص ماندلا بسی دشوار بود. تمام ساعات شبانه روزی این افراد به بیگاری می‌گذشت. با این حال، نلسون ماندلا فردی بود که از وقت خود در زندان جهت آموزش زندانیان استفاده می‌کرد. وی نام زندان روبن را به دانشگاه روبن تغییر داده بود.

در طول دوران حبس ماندلا، فشارهای داخلی ملت و همچنین بین‌الملل به دولت باعث برگزاری مذاکرات متعددی نظیر دست کشیدن از مبارزات ماندلا و کناره‌گیری وی از کنگره ملی آفریقا شد. اگرچه هیچ‌کدام از این پیشنهادات توسط ماندلا پذیرفته نشد اما با مرگ بوتا، رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی و روی کار آمدن فردریک دکلرک وقایع گونه‌ای دیگر رقم خورد. فردریک دکلرک نلسون ماندلا را آزاد کرد.

سخنرانی نلسون ماندلا پس از 27 سال حبس و سرانجام آزادی برابر جمعیت کثیری از کیپ تاون همچنان زبانزد عام و خاص است. وی گفت: "من در کمال سرور و افتخار جلوی شما ملت ایستاده‌ام و اعلام می‌کنم که ما سرانجام آزاد شدیم."موافق بودن ماندلا و دکلرک در یک جهت سیاسی موجب دریافت جایزه صلح نوبل توسط این دو شد و پس از آن فعالیتشان به عنوان رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور ادامه یافت.

ریاست جمهوری نلسون ماندلا

ریاست جمهوری نلسون ماندلا حکایت غریب باور یک ملت نسبت به اوست. وی نخستین فرد سیاه‌پوستی بود که بنا به انتخاب دموکراتیک توسط ملت انتخاب شد. ملت همواره به ماندلا و راه و شیوه وی احترام می‌گذاشتند.

ملت آفریقای جنوبی ماندلا را مادیبا (مترادف نام نلسون ماندلا) و برخی او را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زدند. هردوی این عناوین نشان احترام و علاقه بیش از حد ملت به او هستند. نلسون ماندلا در طول ریاست جمهوری خود جهت و مسیر آشتی نژادی را برگزید و از سوی دیگر با طرح توسعه اقتصادی کوشید تا اقتصاد در حال مرگ آفریقای جنوبی را زنده کند. با آن که این طرح چندان موفق نبود اما توانست عده‌ای خاص را تحت پوشش قرار دهد.

 خداحافظی از عرصه سیاست

نلسون ماندلا پس از چندین سال ریاست جمهوری عرصه سیاست را کنار گذاشت و به فعالیت‌های اجتماعی روی آورد. در آن زمان که مرگ نابهنگام فرزند ماندلا بر اثر ایدز او را در غم مهیبی فرو برده بود، کانون فعالیت‌های خود را روی مبتلایان ایدز و همچنین کودکان متمرکز کرد.تلاش‌های نلسون ماندلا در رفع فقر، فساد، بیکاری و جرایم ستودنی بود.

گذری بر زندگی شخصی

نلسون ماندلا در طول عمر خود 3 بار ازدواج کرد. حاصل این ازدواج 4 فرزند است که یکی از آن‌ها بر اثر ایدز درگذشت.

ازدواج اول او با اولین میس چندان دوام نداشت. پس از این ازدواج، نلسون ماندلا با وینی ماندلا ازدواج کرد. وینی ماندلا یکی از سیاست‌مداران آفریقای جنوبی و کنگره ملی آفریقا بود. وینی ماندلا همواره پا به پای نلسون ماند. این ازدواج که بیشتر درگیر فعالیت‌های سیاسی نلسون شده بود، از وینی نماد مقاومت در برابر نظام آپارتاید ساخت. او در طول 38 سال زندگی مشترک 3 دهه آن را بدون نلسون گذراند. وینی در طول این دوره چندین بار دستگیر و شکنجه شد اما هیچ‌گاه دم نزد. وینی در سال 1996 از نلسون جدا شد اما این پایان همراهی او نبود. او حتی پس از سال‌ها به دیدن نلسون می‌رفت. بی‌شک وینی ماندلا نماد یک زن فرهیخته و مقاوم در طول تاریخ است که از او با عنوان مادر ملت نیز یاد می‌کنند. حاصل این ازدواج دو فرزند بوده است.

ازدواج سوم نلسون ماندلا با گراکا ماکل صورت گرفت. او بانوی اول موزامبیک و از فعالان سیاسی به شمار می‌رود. فعالیت جدی وی در عرصه سیاست زبانزد عام و خاص است. او هیچ‌گاه تا زمان مرگ نلسون را تنها نگذاشت و یک همراه جدی برای او به شمار می‌رفت.

مرگ و خاموشی

به جرات می‌توان گفت مرگ نلسون ماندلا از مغموم‌ترین وقایع تاریخ به خصوص آفریقای جنوبی است. ماندلا که همچنان به عنوان پدر آفریقای جنوبی یاد می‌شود، در سن 95 سالگی بر اثر ذات‌الریه و در کنار خانواده آرام گرفت. درگذشت نلسون ماندلا نظرات اندوهناک بسیاری از سیاسیون را برانگیخت و آنان را متاثر نمود. مرگ نلسون ماندلا پایان او نبود اما پایان آفریقای جنوبی شد. با مرگ نلسون ماندلا عدالت نیز خاموش شد!

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...