تحقیق درباره سوره واقعه

سوره واقعه یکی از سوره های بسیار زیبای قران کریم بوده که به خواندن و تفکر در آن توصیه های زیادی شده است. تحقیق درباره سوره واقعه نشان می دهد این سوره فضیلت ها و ویژگی های خاص فراوانی دارد که ما در این مقاله درباره سوره واقعه قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم.

جایگاه و منزلت سوره واقعه

تحقیق درباره سوره واقعه نشان می دهد این سوره سوره پنجاه و ششم قران بوده و در جزء بیست و هفت آن آمده است. سوره مذکور در مکه نازل شده برای همین جزء سوره های مکی است و نود و شش آیه دارد. سوره واقعه چهل و چهارمین سوره ای است که بر پیامبر اسلام نازل شد. سوره واقعه را به این دلیل به این نام می خوانند چون در سطر اول آن نام واقعه به معنی قیامت امده است و همین امر وجه تسمیه آن محسوب می شود.

تحقیق در مورد فضیلت سوره واقعه

فضیلت های سوره واقعه

تحقیق درباره سوره واقعه نشان می دهد این سوره فضیلت های زیادی داشته و افرادی که آن را قرائت می کنند، می توانند از این فضیلت ها بهره مند شوند. از جمله فضیلت های آن می تواند به موارد ذیل اشاره کرد. خواندن این سوره باعث می شود، شخص جزء غافلان قرار نگیرد ضمن آنکه خواندن مکرر آن باعث می شود از فقر و نداری در امان باشید. قرائت این سوره باعث وسعت مال در دنیا شده و البته باعث نورانی شدن چهره هم می گردد. افرادی که به خواندن سوره واقعه مبادرت می کنند، بهشت برین به ،نها وعده داده شده است و در کنار آن در بین مردمان هم محبوب خواهد شد و آسیب های دنیا به آنها وارد نمی شود. توصیه شده است این سوره را برای مردگان خود زیاد بخوانید چون باعث خواهد شد امرزیده شوند.

محتوی و داستان سوره واقعه

بررسی ها در مقاله درباره سوره واقعه نشان می دهد، داستان اصلی این سوره در مورد احوال و شرح قیامت است. در این سوره در ابتدا در مورد برخی وقایع و حوادث روز قیامت صحبت شده و آنها را وصف می کند. این حوادث مانند زلزله و متلاشی شدن کوهها است. در ادامه در این سوره مردم به سه دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول اصحاب یمین، دسته دوم اصحاب شمال و دسته سوم اصحاب سابقون هستند. هر کدام از این دسته ها جایگاه و پاداشها و عقاب های مختلف و متفاوتی دارند که در سوره واقعه در خصوص آن شرح داده شده است. تحقیق درباره سوره واقعه یک موضوع دیگر را هم روشن می کند و آن وقوع قیامت برای نشان دادن قدرت و عظمت خداوند است و نشان می دهد خداوند قادر انسان را از این جهان به جهان دیگر منتقل می کند. در واقع انسان به جهان دیگر احضار می شود.

بخشی از ترجمه سوره واقعه

تحقیق درباره سوره واقعه و نوشتن مقاله های متعدد در مورد آن نشان از عظمت این سوره دارد. در ابتدای سوره مذکور از وقوع قیامت اطمینان داده و می گوید هیچ شکی در آن نخواهد بود. روز قیامت برای عده ای روز سر بلندی و برای عده ای دیگر روز ذلت و خواری است. در این روز زمین به لرزه درآمده و کوهها متلاشی می شوند و ذرات گرد و غبار در هوا پراکنده خواهد شد. افرادی که ایمان آورده و در گروه مومنان بوده اند، بهشتی برین منتظر آنها است و آنانی که کفر ورزیده اند باید در انتظار عذاب الهی باشند. در این سوره به گناهکاران هشدار داده شده که از درخت زقوم خواهید خورد و شکم هایتان انباشته خواهد شد و مجبور خواهید بود آب سوزان بخورید و همیشه در عطش هستید. این سوره با هشدار به کافرین و بیان عظمت خداوند به پایان می رسد.

مطلب مرتبط:

تحقیق درباره سوره انعام

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...