چگونه سلامت دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشیم؟

مشکلات گوارشی برای هر فرد؛ ناراحت کننده و باعث آشفتگی هستند. این مشکلات همچنین در میان افراد بسیار رایج هستند. بسیاری از افراد با علائمی شامل درد شکمی، گرفتگی روده، یبوست، اسهال، نفخ و تهوع؛ از بیماری های گوارشی رنج می برند. برخی از این مشکلات گوارشی را می توان با اصلاح رژیم غذایی و حفظ یک شیوه زندگی سالم کاهش داده و یا از آن ها اجتناب کرد. اما بعضی اوقات تنها این کافی نیست، ممکن است لازم باشد برای بهبود سلامت دستگاه گوارش با پزشک متخصص مشورت کنید.

چگونه سلامت دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشیم؟

حال نکات بسیار مهم و ارزشمندی در جلوگیری و همچنین درمان برخی اختلالات و بیماری های گوارشی را برای شما شرح می دهیم:

جلوگیری از اسهال و یبوست

1. مصرف فیبر خود را افزایش دهید: فیبرقسمتی از مواد غذایی گیاهی است که بدن شما نمی تواند آن را هضم کند، اما به جای آن بدون جذب از بدن شما خارج می شود. اکثر مردم فقط مقدار کمی از 20 تا 40 میلی گرم فیبر را دریافت می کنند که برای هضم سالم توصیه می شود. بدن شما نیاز به هر دو نوع فیبر دارد. نوع اول یا فیبر محلول که در آب به شکل یک ژل سفت در می آید و فیبر نامحلول، که در آب حل نمی شود.

فیبر محلول را بدن شما با خوردن گندم، لوبیا، سیب، مرکبات، هویج و جو بیشتر بدست می آورد. همچنین سطح کلسترول و قند خون شما را کنترل خواهد کرد و به بهبود سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کند.

با اضافه کردن آرد گندم، سبوس گندم، آجیل، لوبیا و سبزیجات مانند گل کلم و لوبیا سبز به رژیم غذایی خود، فیبر نامحلول بیشتری بخورید. افزایش مصرف فیبرهای نامحلول باعث حفظ حرکات روده شما به طور منظم و مبارزه با یبوست می شود.

2. نوشیدن مقادیر فراوان آب: ترکیبی از فیبر و مقدار فراوان آب، باعث افزایش کارایی هضم شما می شود و با نرم و شکسته کردن مواد غذایی در معده شما، کمک می کند تا بدن شما مواد مغذی را جذب کند. همچنین مدفوع شما را ملایم کرده و حالت منجر به یبوست را از بین می برد و به بهبود سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کند. حداقل مقدار آب مصرفی برای هر شخص 8 لیوان در روز می باشد. که این مقدار می تواند با توجه به وزن، شرایط اقلیمی و سایر عوامل اضافه شود.

3. خوردن غذاهای غنی شده به صورت روزانه، برای رشد باکتری های مفید روده: یک دستگاه گوارش سالم دارای گونه های بسیاری از میکروارگانیسم ها است که به تجزیه مواد غذایی کمک می کنند. خوردن محصولات غنی شده مثل ماست، کلم بروکلی، تمپه و کامبوچا کمک خواهد کرد تا باکتری های مفید موجود در سیستم گوارش شما دوباره متعادل شوند. همچنین خوردن اینگونه مواد غذایی، نه تنها اسهال و یبوست را از بین می برد؛ بلکه ممکن است برخی از شرایط بهداشتی دیگر را نیز ارتقا ببخشد و به بهبود سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند.

4. مکمل ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مطمئن شوید که همه نیازهایتان برطرف می شود: بهتر است این کار را با مشاوره با پزشک انجام دهید؛ زیرا مکمل ها ممکن است اختلالاتی در جذب برخی داروها در بدن شما ایجاد کنند. یک دکتر به شما کمک می کند تا دوزهای مناسب را برای خود تنظیم کنید.

مصرف مکملهای پروبیوتیک را انجام دهید. این مکمل ها به شما کمک می کند فیبر کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید و با تسریع رشد باکتری های سالم روده و کاهش یبوست، سلامت دستگاه گوارش شما را بهبود می بخشد. برای این منظور؛ شما باید غذاهای پروبیوتیک مانند غذای بلغور جو دوسر و یا انواع توت ها را نیز مصرف کنید.

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهایی هستند که شبیه به عواملی هستند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش شما موجود بوده و به هضم کمک می کنند. مکمل پروبیوتیک می تواند به درمان اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و زخم معده کمک کند و سلامت دستگاه گوارش شما را بهبود ببخشد.

5. خوردن کمترغذاهای شور، شیرین و چرب: این مواد نه تنها می توانند باعث ایجاد درد معده زیادی شوند، بلکه هضم آنها نیز کند بوده و باعث ایجاد یبوست می شوند.

همچنین؛ غذاهای فرآوری شده و دارای افزودنی کمتر بخورید. آنها اغلب مقدار زیادی شکر، و همچنین نمک و چربی دارند که برای طعم دهی به آنها افزوده می شود.

6. حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید: ورزش برای بدن و سلامت دستگاه گوارش بسیار خوب است. ورزش، استرس را کاهش می دهد، وزن را کنترل می کند وبه روده به طور معمول کمک می کند و مواد غذایی را از طریق سیستم طبیعی بدن شما حرکت می دهد.

مبارزه با درد شکم، التهاب گوارشی و نفخ

1. خوردن وعده های غذایی کوچک و متعدد: این باعث می شود که شما خیلی گرسنه نباشید تا بیش از حد غذا بخورید. این امر باعث کاهش فشار به معده و گوارش شده و التهابات گوارشی را کاهش می دهد.

2. نمک کمتری بخورید: نمک آب بدن شما را جذب می کند و باعث ایجاد احساس سوزش در گوارش می شود.

3. آیا شما تحمل لاکتوز دارید؟ افرادی که معده آن ها لاکتوز را تحمل نمی کند، به دلیل عدم تولید کافی آنزیم لاکتاز دچار مشکل هضم در مواد دارای لاکتوز مانند شیر و دیگر محصولات لبنی می شوند. حالت تهوع و استفراغ و همچنین التهابات و درد های شکمی از عوارض خوردن محصولات لبنی توسط این گروه از افراد است. پس اگر معده شما لاکتوز تحمل نمی کند، برای بهبود سلامت دستگاه گوارش، بهتر است محصولات لبنی استفاده نکنید.

کاهش سوزش معده

1. الگوهای تغذیه خود را تنظیم کنید. اجتناب از خوردن غذا در شب و یا قبل از خواب اغلب به افرادی کمک می کند که دارای ریفلاکس و سوزش معده هستند.

2. پروتئین های مفید مانند ماهی و گوشت های سبک بخورید: این پروتئین ها برای عضلات سالم ضروری هستند، اما گوشت های سبک بسیار کمتر باعث سوزش معده می شوند و هضم آن ها بسیار سریع تر انجام می شود.

3. ترک سیگار برای کاهش سوزش معده: سیگار کشیدن می تواند به قسمت پایین مری صدمه بزند و منجر به سوزش های مکرر معده شود.

4. عدم مصرف مشروبات الکلی: اگر به سلامت دستگاه گوارش خود اهمیت می دهید، مشروبات الکلی مصرف نکنید. نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی می تواند منجر به التهاب معده، زخم، گرفتگی، خونریزی، درد شکم، سوزش و ریفلاکس اسیدی شود. سایر اندام های مربوط به هضم مانند پانکراس، کبد و کیسه صفرا نیز ممکن است آسیب ببینند.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...