آشنایی با انواع بیماری های کلیوی و علائم و درمان آن ها

بیش از 70 درصد از مردم کل جهان به بیماری کلیوی یا همان نارسایی کلیه مبتلا می باشند. آیا به نظر شما وحشتناک نیست؟ آیا می دانید که از این 70 درصد تنها 10 درصد آنان از بیماری خود مطلع هستند؟ اگر به شما گفته شود که شما هم یکی از آن دسته افرادی هستید چه واکنشی نشان می دهید؟

به طور کلی بیماری های کلیوی به مشکلات و اختلالاتی گفته می شود که طی فرایندی به کلیه ها این اندام های مهم و ضروری بدن، آسیب وارد می شود.به طور معمول در بدن هر فرد سالم دو کلیه وجود دارند که در طرفین ستون فقرات و در زیر دنده های تحتانی واقع شده اند. کلیه ها یکی از عضوهای مهم و حیاتی بدن هستند که ظاهری لوبیایی شکل و قهوه ای دارند و عمدتاً وظایف مهم و اساسی زیادی از جمله: تصفیه کردن مواد زاید و مواد اضافی از خون را برعهده دارد. بنابراین می توان گفت کلیه ها در حفظ سلامت و تندرستی عمومی بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. اما لازم است بدانید که انجام این کارها در کلیه ها توسط میلیون ها پالایشگر کوچک به نام نفرون ها انجام می شود. بیماری های کلیوی یکی دیگر از بیماری های شایع است که پیامدهای جدی را برای بدن به همراه دارند. بسیاری از افراد ممکن است به این نوع بیماری دچار شوند اما از این وضعیت اطلاع نداشته باشند. زیرا نشانه های اولیه این بیماری در ابتدا بسیار جزئی و کم اهمیت به نظر می رسد. به همین دلیل امکان دارد افراد چندین سال با این علائم و نشانه ها زندگی کنند و شکایتی هم از بیماری کلیوی خود نداشته باشند. اما همین علائم جزئی به مرور زمان می توانند به بیماری های مزمن کلیوی تبدیل شوند.

. کلیه ها فعالیت های بسیار مهم و حیاتی بدن را برعهده دارند. کار این عضو این است که مواد زائد از جریان خون را از بین برده و موجبات حفظ تعادل مواد معدنی و مغذی در سیستم گردش خون را فراهم می آورد. زمانی که تعادل در فعالیت و عملکرد کلیه ها به هم بخورد به راحتی می تواند بر ظاهر و پوست فرد تأثیر بگذارد زیرا اولین عضوی که به ضایعات ایجاد شده در بدن به ویژه کلیه ها از خود واکنش نشان می دهد پوست است. زمانی که بیماری کلیوی در فرد بروز می کند باکتری های وارد شده اولین کاری که می کنند به نفرون های موجود در این اندام کرده و به آن ها آسیب وارد می کنند. این آسیب تا جایی است دیگر کلیه ها نمی توانند مواد زائد را از بدن خارج کنند. متخصصین و پزشکان حوزه سلامت، مشکلات ژنتیکی، صدمه دیدن و مصرف بی رویه داروها را از جمله علت های اصلی بروز بیماری کلیوی و انواع آن می دانند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع بیماری های کلیوی آشنا سازیم.

بیماری کلیه و مجاری ادراری

انواع بیماری های کلیه

معمولاً انواع بیماری های کلیه و اختلالات ناشی از آن هر دو کلیه را گرفتار می کند. از جمله این بیماری ها به آرامی و ظرف مدت چند سال به نفرون ها آسیب وارد می کند و توانایی کلیه ها را در دفع و تنظیم کردن آب و مواد شیمیایی مختلف می کند. از جمله انواع بیماری های کلیوی عبارت اند از:

نارسایی کلیه

کیست

سرطان

سنگ کلیه

عفونت

متخصصین و پزشکان حوزه سلامت در جهت بررسی و تشخیص ابتلا به یکی از انواع اختلالات کلیوی، آزمایش خون و ادرار را برای فرد بیمار تجویز می کنند. از طرفی دیگر بیماری های کلیوی به سه دسته ارثی، مادرزادی و بیماری های کلیوی اکتسابی طبقه بندی می شوند.

بیماری های ارثی

در بیماری های ارثی کلیوی امکان انتقال بیماری به هر دو جنس مذکر و مؤنث وجود دارد. معمولاً این نوع بیماری با علائم و نشانه های بالینی خود، از دوره های نوجوانی تا بزرگ سالی پدیدار می شود. یکی از شایع ترین مشکلات کلیوی ارثی که امکان مبتلا شدن سایر اعضای خانواده و ورثه بسیار زیاد است بیماری کلیوی پلی کیستیک نام دارد. از دیگر بیماری های مربوط به این نوع اختلالات کلیوی ارثی می توان از سندروم آلپورت، هیپراگزالوری اولیه و نیز سیستینوری کلیوی نام برد.

بیماری های کلیوی مادرزادی

بیماری مادر زادی کلیوی یکی دیگر از بیماری های شایع کلیوی است که افراد به صورت مادر زادی و از همان بدو تولد به آن گرفتار می شود. این نوع بیماری معمولاً با ناهنجاری های مجرای تناسلی و ادراری همراه است که با انسداد این اندام ها، به نوبه خود موجبات عفونت و تخریب بافت کلیه ها را فراهم می آورد. در این نوع بیماری به مرور زمان از بین رفتن بافت کلیه پیشرفت می کند و در نهایت به نارسایی مزمن کلیوی منجر می شود.

بیماری های کلیوی اکتسابی

باید گفت که بیماری های اکتسابی کلیوی بسیار زیاد هستند که ممکن است افراد زیادی را در هر سنی به خود گرفتار کند. این نوع بیماری التهابات کلیوی را به همراه دارد.

علائم و نشانه های بیماری های کلیوی

همان طور که گفته شد برخی از اختلالات کلیوی تا زمانی که پیشرفت کنند و به بیماری های مزمن کلیوی تبدیل شوند علامت و نشانه های بارزی ندارند. با این وجود برخی علائم و نشانه های هشدار دهنده وجود دارند که می توانند بیانگر یکی از بیماری های کلیوی باشند. علائمی از جمله:

سوزش ادرار یا درد شدید مثانه

تکرر ادرار

ادرار خونی

پف کردن دور چشم و ورم کردن دست و پا

درد مزمن در ناحیه های کوچک از پشت بدن تا زیر دنده ها

بالا بودن فشار خون

انواع مختلف بیماریهای کلیوی

درمان بیماری های کلیوی چگونه است؟

به جرات می توان گفت برخی از بیماری های کلیوی را می توان با موفقیت و به آسانی، تنها با مصرف یک دوره کوتاه داروهای مرتبط درمان کرد. اما شمار دیگری از آن ها هستند که با پیشرفت تدریجی خود منجر به مختل شدن عملکرد کلیه ها و یا حتی از کار افتادگی آن ها می شود که در این زمان درمان کلیه ها، نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه می باشد. برای مثال می توان گفت درمان عفونت کلیه یا سنگ کلیه به آسانی صورت می گیرد. در حالی که التهاب مزمن گلومرول کلیه یکی از شایع ترین بیماری های مزمن کلیوی است که به تدریج پیشرفت می کند و تبدیل به نارسایی شدید کلیوی می شود. معمولاً درمان چنین بیماری هایی با استفاده از داروهای خاص و رژیم غذایی متفاوت و مخصوص صورت می گیرد.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...