معرفی انواع بیماری های کبد، علائم و درمان آن ها

انواع بیماری های کبدی کدامند؟ تا چه اندازه با انواع بیماری های کبدی آشنا هستید؟آیا با علائم و نشانه های بیماری کبدی آشنا هستید؟ آیا راه های پیشگیری و درمان بیماری های کبدی را می شناسید؟ با بررسی تمامی این موارد که می توانند آسیب های ناشی از بیماری کبدی باشند ما را تا اتمام شدن این مقاله همراهی کنید.

تا چه اندازه با انواع بیماری های کبد، علائم و روش های درمانی آن ها آشنا هستید؟ با ما در این مقاله با مهم ترین انواع بیماری های کبد، علائم و روش های درمانی آن آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا با بررسی تمامی این موارد به سوالات خود جامه عمبپوشانید.

کبد بزرگ ترین عضو داخلی بدن را نباید نادیده گرفت

همه ما می دانیم که کبد به عنوان بزرگ ترین عضو داخلی انسان معرفی شده است که نباید وجود آن را نادیده گرفت. زیرا بدون آن سلامت فرد و ادامه حیات تا حدودی غیرممکن خواهد بود. این عضو به ذخیره انرژی و حذف سموم در بدن و نیز به ریزمغذی های حیاتی کمک می کند تا به انواع و اشکال قابل استفاده برای بدن تبدیل شوند. همچنین نقش بسیار مهم و اساسی را در فرایند گوارش، متابولیسم غذایی و برخی از واکنش های بدن مانند تولید پروتئین، انعقاد خون، سوخت و ساز کلسترول و آهن ایفا می کند. علاوه بر همه این ها کبد یک غده بزرگ نیز محسوب می شود که کمک بسیاری در تولید و ترشح صفرا نیز می نماید. این عضو مهم در قسمت بالا ناحیه شکمی و در سمت راست قرار گرفته که قفسه سینه از آن محافظت می کند

علائم بیماری های کبدی

کبد در حالت طبیعی خود دارای 5 گرم چربی در 100 گرم وزن می باشد. هرگاه این مقدار بیشتر از 5 درصد وزن آن افزایش پیدا کند سلامت فرد از حالت طبیعی خارج شده و به این وضعیت کبد چرب گفته می شود. جالب است بدانید که حدود 10 الی 20 درصد از تمام کبد برای ادامه حیات کافی است اما با خارج کردن آن از بدن، مرگ و پایان زندگی در عرض 24 ساعت حتمی می شود. همانطور که گفته شد کبد عملیات مربوط به سلامت و حیات انسان را برعهده دارد و بیماری آن به معنای اختلال در روند فعالیت و عملکرد کبد است. بنابراین هرگونه بیماری کبدی و اختلال در روند آن آسیب های قابل ملاحظه ای را بر بدن انسان وارد می کند. زیرا اگر کبد نتواند وظایفش را به خوبی انجام دهد بدن را به کبد چرب، هپاتیت، زردی و بسیاری مشکلات شایع دیگر مبتلا می کند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع بیماری های شایع کبدی آشنا سازیم.

معرفی انواع بیماری های کبدی و علائم آن ها

درباره انواع بیماری های کبدی و علائم آن ها چه می دانید؟

با توجه به نقش بسیار مهمی که کبد در حفظ سلامتی و نشاط بدن برعهده دارد شاید تصور همگان بر این باشد که کوچک ترین بیماری مربوط به آن در اسرع وقت آشکار می شود. اما در واقعیت اینگونه نیست. به گفته بسیاری از متخصصان، بیماری کبد به مرگ خاموش معروف است. زیرا بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار می شوند از وجود آن آگاه نیستند. بیماری های کبد تعریف جامعی از تمامی مشکلات بالقوه ای است که به خاطر ناتوانی کبد از انجام وظایفش به وجود می آیند. معمولا انواع بیماری های کبدی می توانند بیش از 75 درصد یا سه چهارم بافت کبد را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث می شوند تا کبد وظایف خود را به درستی انجام ندهد. از جمله انواع بیماری های کبد و علائم آن ها به شرح زیر می باشد:

کبد چرب، خطرناک ترین بیماری کبد

کبد چرب یکی از انواع بیماری های شایع کبدی است که در نتیجه عوامل مختلفی نظیر: کمبود یا نبود عوامل لیپوتروپیک، مسمومیت کبد در اثر فسفر، عفونت های خطرناکی مانند سل و بسیاری بیماری های متابولیک مانند دیابت و در بسیاری از مواقع کمبود ویتامین ای به وجود می آید. در واقع کبد چرب اولین و ابتدایی ترین مرحله پیدایش هرگونه مشکل در کبد است که سلامت فرد را به خطر می اندازد. در نتیجه باید همواره نسبت به این موضوع آگاه بود مراقبت و درمان کبد را جدی گرفت. زیرا اگر این مشکل درمان نشود ممکن است کبد چرب زمینه را برای پیدایش مشکلات جدی تری مانند سرطان کبد فراهم آورد. از جمله علامت های کبد چرب عبارت اند از:

معده درد

زردی پوست یا چشم

لکه های پوستی

سردرگمی

تحلیل عضله

خشکی و خارش پوستی

احساس بی حالی، گرسنگی و درد در ناحیه شکمی

سیروز کبدی و علائم آن ها

سیروز کبدی و علائم مربوط به آن، به عنوان بیماری مزمن کبدی شناخته شده است که به موجب افزایش بافت فیبری ساختمان آن در حالت نرمال خارج گشته و در نتیجه سلامت فرد را به خطر می اندازد. در زمانی که کبد به بیماری سیروز کبدی دچار می شود مبتلا شدن فرد به بیماری های جدی تری نظیر: هپاتیت ب، بیماری کبد الکلی و بیماری های خود ایمنی حتمی است. از جمله علائم بیماری سیروز کبدی به شرح زیر می باشد:

بی اشتهایی و سوء تغذیه

جمع شدن آب شکم

آنسفالوپاتی کبدی

 حالت تهوع شدید

فقدان حس چشایی

خستگی، ضعف و ناتوانی

خون ریزی لثه ها

تغییرات قند خون و...

هپاتیت کبد و علائم آن

هپاتیت کبد و علائم آن

هپاتیت کبد به بروز التهابات شدید کبد ناشی از مصرف الکل، مواد مخدر و یا مواد سمی گفته می شود که گروهی از ویروس های هپاتیت مانند:A، B،  C، D ،E   عامل بروز آن می شوند. در واقع هپاتیت کبد به التهاب شدید بافت کبد گفته می شود که سلول های کبد در اثر عفونت بیش از حد دچار التهاب و تورم می شوند. در چنین شرایطی سلامت بدن را تهدید می کند. از جمله علائم شایع در این بیماری کبدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف و بی اشتهایی

خستگی

ایجاد تغییرات در ادرار

نفخ مداوم شکم

تجمع مایعات

کاهش وزن شدید

حالت تهوع

ایجاد تغییرات در مدفوع

ایجاد تغییرات در ناحیه قفسه شکم

تغییرات پوست و ناخن

از دیگر بیماری های کبدی می توان به:

سرطان کبد

بیماری کبد در دوران بارداری

هموکروماتوز

انسداد مجرای صفراوی

بیماری کیستیک کبد

سنگ کیسه صفرا

بیماری کبد چرب الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی اشاره نمود.

درمان بیماری های کبدی

درمان بیماری کبدی چگونه صورت می گیرد؟

درمان کبد و روش های پیشگیری و درمان آن از جمله موارد حائز اهمیتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. چنانچه شما هم به یکی از بیماری های کبدی مبتلا هستید و نگران سلامت بدن و عملکرد کبد خود می باشید، اگر عوامل اصلی بروز یکی از بیماری های کبدی در شما نمایان است باید بسیار مراقب سلامت بدن خود باشید. اما می توان گفت هر بیماری کبدی شرایط درمانی منحصر به فرد خودش را دارد. بنابراین مراجعه به پزشک متخصص در اسرع وقت از پیشگیری بروز مشکلات جدی تری جلوگیری می کند. شاید بتوان گفت در طب نوین درمان اختصاصی برای بیماری های کبدی وجود نداشته باشد. با کنترل بیماری های زمینه ای و همچنین پیگیری یک برنامه تدریجی و مداوم از قبیل کاهش وزن، چربی های گوناگون، دیابت درصد ابتلا به انواع این بیماری را کاهش دهید.استفاده از خواص بعضی از گیاهان و ترکیب عصاره آن ها می تواند کمک شایانی در درمان کامل کبد به شما نماید. همچنین قطع مشروبات الکلی، بدغذایی و کنترل وزن، انجام تمرینات مرتب ورزشی، استفاده از رژیم غذایی متوازن و سالم در درمان انواع بیماری هایی کبدی بسیار موثر می باشند.

روش های دیگر درمان بیماری کبدی

مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد

مصرف گیاهان با فیبر زیاد مانند غلات و حبوبات

به حداقل رساندن میزان مصرف چربی، قند، شکر، نمک و چربی های اشباع

استفاده از رژیم غذایی کم چرب و کم کالری

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...