زندگی زناشویی و روابط پایدار

در حقیقت در زندگی زناشویی میزان درک و تعریف هر کس از زندگی مشترک کاملاً با هم متفاوت می باشد و نحوه قضاوت و حد انتظارات هر زن و مردی در زندگی مشترک، خاص او بوده و متأسفانه تا صحبت از زندگی زناشویی می شود، مردان و زنان برای انتقاد کردن و بدگویی از هم سبقت می گیرند و این مشکلی ریشه ای و اساسی در خلق مشکلات و پیامدهای بیشتر و بزرگ تر است.

هر یک از زوجین بعد از قبول ازدواج و به اصطلاح بله گفتن، موظفند به وظایف زناشویی عمل کنند و پایبند به آن باشند و با داشتن مهارت های زندگی زناشویی، روابطی عاشقانه و پایدار را تجربه کنند و بنیاد محکم زندگی و خانوادگی خود را پی ریزی کنند.

وقتی زن و شوهری به تفاوت های ظاهری و درونی همدیگر واقف باشند، براحتی می توانند همدیگر را درک کنند و زندگی زناشویی موفقی را داشته باشند و این تفاوت ها با مرور زمان برای دو طرف مشخص تر و آشکارتر خواهد شد و کم کم نسبت به شرایط، سازگاری ایجاد می گردد؛ بنابراین آنچه قطعاً در بحث زندگی زناشویی مهم می باشد این است که هریک از زوجین به خوبی همدیگر را بشناسند و تفاوتهای درونی و ظاهری همدیگر را، آن طور که هست بپذیرند.

در این مطلب تلاش می شود توضیحاتی مختصر از زندگی زناشویی داده شود و در ادامه نیز با عنوان کردن راهکارهایی برای ارتباط مؤثر، به دنبال راههایی است تا مانع از سرد شدن روابط زناشویی ما بین زوجین گردد.

زندگی زناشویی، زندگی مشترک دو نفره ای است که در ابتدا با انتخاب و ازدواج آغاز می گردد و این قدم ابتدایی زندگی مشترک است. اما قدم اصلی آن، حفظ و تداوم زندگی مشترک می باشد که باید به آن توجه شود. توجه به اموری ساده ولی اساسی می تواند در امر زناشویی بسیار سازنده و مؤثر باشد بنابراین زوجین باید آگاه باشند که در زندگی زناشویی، زوجین آیینه تمام نمای همدیگر هستند و باید هنر عشق ورزی را با آن آمیخته ساخته و تا بالاترین حد توان، یار و مشفقی دلسوز برای همدیگر باشند.  

روابط پایدار

راهکارهایی برای داشتن روابط مؤثر

در داشتن روابطی مؤثر و موفق در زندگی زناشویی، هر دو طرف موظف به انجام وظایف کلیدی و اساسی خود می باشند تا ارتباطی عاشقانه را با هم تجربه نمایند. طبیعتاً وظایف کلیدی تنها مربوط به مسائل جنسی نخواهد بود، بلکه چارچوبی است از عوامل کلی که در زیر به آنها اشاره شده است.

-لذت جنسی، لذتی دو طرفه می باشد: بیشتر شکایتهایی که از طرف بیشتر آقایان مطرح می شود، سرد مزاجی زنهایشان می باشد. با ادامه این شرایط و عدم توجه به آن، شکاف و فاصله در زندگی مشترکشان ایجاد می شود و زمینه ارتباطات پنهانی و خیانت را فراهم می سازد و در نهایت به طلاق منجر می شود. اما اگر زنها بدانند در رابطه جنسی باید مشارکت داشته باشند و از این رابطه  لذت ببرند مطمئناً در پیشبرد ارتباطی گرم و لذت بخش بسیار کارساز خواهد بود. این در حالی است که مردان نیز باید به احساسات همسرانشان آگاه باشند و درکی متقابل از نیازها، احساسات و خواسته های همدیگر داشته باشند.

زندگی زنانشویی

-صمیمیت پس از ازدواج نباید فراموش شود: متأسفانه گاهی با مرور زمان صمیمیت ازدواج در زندگی زناشویی به دست فراموشی سپرده می شود و این جرقه ای کوچک برای روشن شدن آتشی است که خرمن زندگی زناشویی را هر لحظه تهدید می کند؛ بنابراین زن و مرد اگر از یک قضیه و یا اختلافی از هم شاکی و نگران هستند و این مشکل، روابط زناشویی آنها را دچار خلل کرده است، سعی کنند در زمان مناسب با هم خلوت کرده و اختلاف و مشکل را بیان کنند و آن را بر طرف سازند.

-از مهارت های زندگی زناشویی خود آگاهی داشته باشد: مهارتهای زندگی به طور کلی 10 گام متوالی است که با بکارگیری آن، به طور حتم زندگی زناشویی سرشار از عشق و موفقیت را خواهید داشت.

1- توانایی حل مشکل در زندگی زناشویی

2-مقدم دانستن همسر بر هر چیز و هر کسی

3-رشد و توسعه فردی، زمینه ساز رشد و توسعه در زندگی زناشویی است

4-گذشت در زندگی زناشویی

5-خلاقیت و ابتکار عمل در زندگی زناشویی

6-تمرکز بر خصیصه های مثبت هر یک از زوجین در زندگی زناشویی

7-شناخت تفاوتها و ظرفیت ها در زندگی زناشویی

8-رفتار متأهلی را یاد بگیرند.

9-اگر مشکل و جدلی با هم دارید با انصاف و عدالت آن را موشکافی کنید، قبل از آنکه به اختلافی بزرگ تبدیل شود.

10-اعتقاد قلبی به خوشبختی،گام نهایی در مهارتهای زندگی زناشویی است.

-شهامت پذیرفتن اشتباهات: همیشه به خاطر داشته باشید با قبول اشتباهات، زمینه بروز مشکلات و اختلافات جدی تر را می گیرید و اگر شهامت معذرت خواهی در شما وجود داشته باشد، یقین بدانید که مشاجرات اضافی شما کمرنگ تر می شود و خالصانه به همدیگر عشق می ورزید.

-گوشی شنوا داشتن: برای شنیدن حرف های همسرتان باید از سر تا پا گوش باشید و این به این معنی نیست که فقط بشنوید بلکه باید خوب بشنوید و حرفهای او را واقعاً درک کنید و این جز با تمرین و تلاش میسر نمی شود؛ بنابراین در هنگام صحبت کردن همسرتان دست از کار بکشید و کاملاً به گفته های او توجه کنید.

-همراه همیشگی باشید: همراه همیشگی همراهی است که در غم و شادی در کنار همسرش باشد و یار و یاور او باشد. برخی از زوجین متأسفانه با تغییر شرایط، سریع رنگ عوض می کنند و تغییر جهت می دهند و تا زمانی که همسر پول داشته باشد، او را می خواهند و به ادامه زندگی تمایل نشان می دهند.

-داشتن دیدگاهی مثبت و سازنده به زندگی زناشویی: باید به این مسأله اعتقاد داشته باشید که شما در زندگی زناشویی، موفق و نیک فرجام هستید. آنچه در باور شما می گنجد برایتان اتفاق می افتد و شک نکنید با این باور یقیناً زندگی زناشویی نیک و خوبی را خواهید داشت که در آن ارتباطی موفق و استحکام در خانواده وجود دارد و زمینه موفقیت در امور و مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را نیز سبب می گردد.

گردآورنده : توپ تاپ


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...