تحقیق در مورد علی اکبر دهخدا کلاس پنجم

تحقیق در مورد علی اکبر دهخدا کلاس پنجم : زبان فارسی، یکی از کهن ترین و غنی ترین زبان های جهان است. این زبان، در طول تاریخ، شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است. در قرن بیستم، با ورود زبان های بیگانه به ایران، زبان فارسی نیز با مشکلاتی مواجه شد.

در این میان، افرادی بودند که برای حفظ و گسترش زبان فارسی تلاش کردند. یکی از این افراد، علی اکبر دهخدا بود. دهخدا، با آثار ارزشمند خود، نقش مهمی در حفظ و گسترش زبان فارسی ایفا کرد.

در این تحقیق، به زندگی و آثار علی اکبر دهخدا خواهیم پرداخت.

تحقیق در مورد علی اکبر دهخدا کلاس پنجم ابتدایی

زندگینامه

علی اکبر دهخدا در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی در شهر تهران متولد شد. پدرش میرزا محمد حسین خان اعتصام الملک، از کارمندان وزارت عدلیه بود. دهخدا تحصیلات ابتدایی را در مدرسه فرانسوی ها و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون به پایان رساند. سپس به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن به تحصیل زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

دهخدا پس از بازگشت از فرانسه، در روزنامه های مختلف به کار روزنامه نگاری پرداخت. او در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی، لغت نامه دهخدا را آغاز کرد که تا پایان عمر او ادامه داشت. دهخدا در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی در تهران درگذشت.

آثار

از مهم ترین آثار دهخدا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لغت نامه دهخدا

فرهنگ لغت جامع

دیوان اشعار

تاریخ ادبیات ایران

امثال و حکم

مجمع الفصحاء

چرند و پرند

لغت نامه دهخدا

لغت نامه دهخدا، یکی از بزرگ ترین و جامع ترین لغت نامه های زبان فارسی است. این لغت نامه در ۱۶ جلد منتشر شده است و شامل بیش از ۱۰۰ هزار واژه است. دهخدا در این لغت نامه، علاوه بر معنای واژه ها، به ریشه و تاریخچه آن ها نیز اشاره کرده است.

تاریخ ادبیات ایران

تاریخ ادبیات ایران، کتابی است که دهخدا در آن به بررسی تاریخ ادبیات ایران از آغاز تا زمان خود پرداخته است. این کتاب در ۱۲ جلد منتشر شده است و شامل اطلاعات ارزشمندی در مورد شاعران، نویسندگان و آثار ادبی ایران است.

امثال و حکم

امثال و حکم، کتابی است که دهخدا در آن به گردآوری و شرح امثال و حکم فارسی پرداخته است. این کتاب در ۴ جلد منتشر شده است و شامل بیش از ۶۰۰۰ مثل و حکم است.

چرند و پرند

چرند و پرند، مجموعه ای از مقالات طنزآمیز است که دهخدا در روزنامه های مختلف منتشر کرده است. این مقالات، انتقادی از جامعه و مسائل روز ایران هستند.

دهخدا و زبان فارسی

دهخدا، یکی از بزرگ ترین چهره های زبان فارسی در قرن بیستم است. او با آثار خود، نقش مهمی در حفظ و گسترش زبان فارسی ایفا کرده است. لغت نامه دهخدا، یکی از مهم ترین آثار اوست که به عنوان یک مرجع ارزشمند در زبان فارسی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید :

تحقیق در مورد رئیس علی دلواری کلاس پنجم

تحقیق در مورد بیماری های چشم کلاس پنجم

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی برای کلاس پنجم

تحقیق در مورد گوش کلاس پنجم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...