تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی برای کلاس پنجم

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی برای کلاس پنجم : در ادامه ، تحقیق با موضوع میرزا کوچک خان جنگلی ، با زبانی ساده و کودکانه و مناسب پنجم ابتدایی و یا دبستان ، گردآوری شده است. همراه ما باشید.

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی پایه پنجم ابتدایی

زندگی نامه

میرزا یونس رشتی ملقب به میرزا کوچک خان جنگلی، سردار جنگل و رهبر نهضت جنگل در ایران بود. او در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی در رشت به دنیا آمد. پدرش میرزا بزرگ از روحانیون معروف رشت بود. میرزا کوچک خان تحصیلات دینی خود را در رشت و قزوین ادامه داد و سپس به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت.

میرزا کوچک خان جنگلی

مبارزات

میرزا کوچک خان در دوران نوجوانی، در جریان انقلاب مشروطه ایران شرکت کرد و در جنگ‌های آزادیخواهان علیه حکومت استبدادی قاجار به رهبری ستارخان و باقرخان شرکت کرد. پس از پیروزی مشروطه، میرزا کوچک خان به رشت بازگشت و به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه داد.

با آغاز جنگ جهانی اول، ایران به اشغال نیروهای خارجی درآمد. میرزا کوچک خان در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی، نهضت جنگل را در گیلان آغاز کرد. این نهضت با هدف مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و برقراری عدالت اجتماعی در ایران تشکیل شد.

نهضت جنگل با حمایت مردم گیلان و سایر مناطق ایران، به سرعت گسترش یافت و توانست بخش‌های زیادی از شمال ایران را تحت کنترل خود درآورد. میرزا کوچک خان در نهضت جنگل، نظام جمهوری را اعلام کرد و خود را رئیس جمهور جمهوری گیلان نامید.

مرگ

نهضت جنگل در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی، پس از هفت سال مبارزه، سرکوب شد. میرزا کوچک خان در جریان این سرکوب، در جنگل‌های خلخال به همراه یارانش به شهادت رسید.

اهداف نهضت جنگل

اهداف نهضت جنگل به شرح زیر است:

مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی

برقراری عدالت اجتماعی در ایران

تشکیل نظام جمهوری در ایران

میرزا کوچک خان جنگلی ، شخصیتی آزادیخواه، عدالت‌خواه و میهن‌پرست بود. او یکی از بزرگ‌ترین مبارزان تاریخ ایران است که نامش برای همیشه در تاریخ ایران جاودان خواهد ماند.

مطالب پیشنهادی :

تحقیق درباره سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

تحقیق در مورد سمعک کلاس پنجم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...