2 تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم : منظومه شمسی ما از هشت سیاره تشکیل شده است که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. عطارد، اولین سیاره منظومه شمسی و نزدیکترین سیاره به خورشید، سیاره ای کوچک و خشک است که سطح آن پوشیده از دهانه های آتشفشانی است.

در این مطلب، به بررسی ویژگی های عطارد، از جمله اندازه، مدار، جو، دما، حرکت و اکتشاف آن خواهیم پرداخت. همچنین به آینده اکتشاف عطارد خواهیم پرداخت.

سیاره عطارد

عطارد، اولین سیاره منظومه شمسی و نزدیکترین سیاره به خورشید است. قطر آن حدود ۴۸۸۰ کیلومتر است و از نظر اندازه، کوچکترین سیاره منظومه شمسی است. عطارد در یک مدار بیضی شکل به دور خورشید می چرخد که فاصله آن از خورشید در نزدیکترین نقطه به ۴۸ میلیون کیلومتر و در دورترین نقطه به ۶۹ میلیون کیلومتر می رسد.

ویژگی های سطحی عطارد

سطح عطارد شبیه به کره ماه است و پوشیده از دهانه های آتشفشانی، کوه ها و دره ها است. دانشمندان بر این باورند که عطارد در گذشته یک سیاره فعال آتشفشانی بوده است.

جو عطارد

جو عطارد بسیار نازک و رقیق است. جو این سیاره عمدتاً از هلیوم و هیدروژن تشکیل شده است.

دما

دمای سطح عطارد در طول روز می تواند به ۴۳۰ درجه سانتیگراد برسد. در شب، دمای سطح عطارد می تواند به -۱۷۰ درجه سانتیگراد برسد. این تفاوت دما به دلیل نزدیکی عطارد به خورشید است.

حرکت عطارد

حرکت وضعی عطارد بسیار کند است. یک روز کامل در عطارد حدود ۵۹ روز زمینی طول می کشد. این بدان معناست که یک روز کامل در عطارد تقریباً دو ماه زمینی طول می کشد.

اکتشاف عطارد

اولین فضاپیمایی که از عطارد بازدید کرد، مارینر ۱۰ بود که در سال ۱۹۷۴ این کار را انجام داد. مارینر ۱۰ حدود ۴۵ درصد از سطح عطارد را تصویربرداری کرد و میدان مغناطیسی آن را تشخیص داد. مدارگرد مسنجر ناسا دومین فضاپیمایی بود که از عطارد بازدید کرد. مسنجر در سال ۲۰۱۱ در مدار عطارد قرار گرفت و تا سال ۲۰۱۵ به مطالعه این سیاره پرداخت. مسنجر تصاویر و داده های ارزشمندی از عطارد جمع آوری کرد که به دانشمندان کمک کرد تا درک بهتری از این سیاره به دست آورند.

آینده اکتشاف عطارد

ناسا در حال برنامه ریزی برای ارسال یک فضاپیمای جدید به عطارد به نام بوردیا است. بوردیا در سال ۲۰۲۵ به عطارد خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۰ به مطالعه این سیاره خواهد پرداخت. بوردیا به دنبال پاسخ به سوالاتی در مورد تاریخ و تکامل عطارد است.


تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم

عطارد کوچکترین و نزدیکترین سیاره به خورشید در منظومه شمسی ما است. این سیاره به اندازه ماه زمین است و فقط 0.05 درصد از جرم زمین را دارد.

عطارد یک سیاره زمینی است، به این معنی که از سنگ و فلز ساخته شده است. این سیاره دارای یک هسته بزرگ و فلزی است که حدود 85 درصد از شعاع آن را تشکیل می دهد. پوسته بیرونی عطارد بسیار نازک است و فقط حدود 400 کیلومتر (250 مایل) ضخامت دارد.

سطح عطارد توسط دهانه های برخوردی زیادی پوشیده شده است که توسط شهاب سنگ ها و ستاره های دنباله دار ایجاد شده اند. برخی از این دهانه ها به اندازه کوه های بلند هستند!

عطارد همچنین دارای برخی از ویژگی های عجیب و غریب است. به عنوان مثال، یک روز در عطارد حدود 59 روز زمینی طول می کشد، اما یک سال در عطارد فقط 88 روز زمینی طول می کشد. این به این دلیل است که عطارد بسیار سریع به دور محور خود می چرخد، اما به آرامی به دور خورشید می چرخد.

حقایق جالب در مورد عطارد

عطارد تنها سیاره ای است که نام یک خدای رومی را دارد.

عطارد تنها سیاره ای است که هیچ قمری ندارد.

عطارد تنها سیاره ای است که می توان آن را با چشم غیر مسلح از زمین دید.

مأموریت های فضایی به عطارد

بشر چندین مأموریت فضایی به عطارد ارسال کرده است. اولین مأموریت فضایی به عطارد در سال 1974 توسط اتحاد جماهیر شوروی انجام شد. مأموریت های بعدی توسط ایالات متحده، اروپا و ژاپن انجام شده است.

مأموریت های فضایی به عطارد اطلاعات زیادی در مورد این سیاره به ما داده اند. ما اکنون می دانیم که عطارد یک سیاره بسیار گرم و خشک است و هیچ نشانه ای از زندگی در آن وجود ندارد.

آینده تحقیقات عطارد

ناسا قصد دارد در آینده مأموریت های فضایی بیشتری به عطارد ارسال کند. این مأموریت ها به ما کمک خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه و تکامل عطارد به دست آوریم.

بیشتر بخوانید :

تحقیق در مورد سیاره ها

تحقیق درباره منظومه شمسی و سیارات

متن ادبی در مورد خورشید کلاس چهار

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...