تحقیق درباره منظومه شمسی و سیارات

در این مقاله قصد داریم شما را برای انجام تحقیقی جامع و ارزیابی شده درباره منظومه شمسی و سیارات آن همراهی نماییم. دنیایی عجیب و سحر آمیز که بدون شک یکی دیگر از راز های جهان هستی برای تمامی افراد می باشد. منظومه ای که 5 میلیارد سال پیش از ساختاری ابر مانند تشکیل شد.

تحقیق درباره منظومه شمسی و سیارات

بدون شک امروزه تحقیق درباره منظومه شمسی و سیارات یکی دیگر از تحقیق های رایج در میان دانش آموزان و معلمین آن ها می باشد. تحقیق در مورد بزرگ ترین و هیجان انگیز ترین راز هستی که بدون شک سوال های متعددی را در ذهن های خلاق و کاوش گر دانش آموزان به وجود می آورد.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی جامع و همه جانبه و ارائه اطلاعاتی مفید و دانش بنیادی در مورد منظومه شمسی و سیارات، شما را در انجام و تهیه تحقیقی کامل و بی نقص و از همه مهم تر تحقیقی هدف مند همراهی نماییم.

همراه ما باشید! زیرا در ادامه به شرح جامعی از تاریخچه منظومه شمسی، سیارات آن و دیگر اسرار مهم از این دنیای اعجاب آمیز خواهیم پرداخت.

تاریخچه منظومه شمسی و سیارات

اگر چه تاریخچه پیدایش منظومه شمسی و سیارات آن به 5 میلیارد سال پیش باز می گردد، اما جالب است بدانید که هویت آن در دوران رنسانس به ثبت رسید. پدیده ای خارق العاده و اعجاب انگیز که از آن تحت عنوان سامانه ی خورشیدی نیز نام برده می شود. سامانه و منظومه ای عظیم که اجرام آسمانی گوناگون و ستاره ای به نام خورشید را در بر می گیرد. اجرامی آسمانی که بر روی مدار هایی مستقیم و یا حتی غیر مستقیم در پیرامون آن در حال گردش می باشند.

تاریخچه منظومه شمسی و سیارات ، مقاله کوتاه درباره منظومه شمسی و سیارات، مطلب در مورد منظومه شمسی

منظومه ای که از انفجار یک ابر نو اختر و فرو پاشی یک ابر مولکول چرخان به وجود آمده و در مسیر کهکشان راه شیری قرار گرفته است. در واقع جالب است بدانید که منظور از منظومه شمسی، تمامی سیارات و ریز ذراتی می باشد که دور خورشید در حال گردش می باشند. منظومه ای که دارای 8 سیاره و دیگر اجرام آسمانی نیز می باشد. سیارات و جرم هایی آسمانی که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

سیارات منظومه شمسی

همان طوری که پیش تر اشاره کردیم، منظومه شمسی از 8 سیاره تشکیل گشته است. سیاراتی که عبارتند از:

· تیر یا همان عطارد

· ناهید یا همان زهره

· زمین

· بهرام یا همان مریخ

· مشتری یا همان هرمز

· زحل یا همان کیوان

· اورانوس

· نپتون

    علاوه بر این ها همان طوری که پیش تر اشاره کردیم، منظومه شمسی علاوه بر سیارات از دیگر اجرام آسمانی، خرد سیارات، گاز ها، قمر ها، سیارک ها، ستاره های دنباله دار، شهاب سنگ ها، شهاب ها و شهاب وار ها نیز تشکیل شده است.

    همچنین جالب است بدانید که طی تحقیقات انجام شده و گزارش های به دست آمده امروزه وجود 5 سیاره ی کوتوله دیگر نیز در منظومه شمسی به ثبت رسیده است. سیاراتی که اگر چه از آن ها تحت عنوان سیاره های کوتوله نام برده می شود، اما عبارتند از سرس، اریس، پلوتو، ماکی ماکی و هائومیا.

    علاوه بر این ها لازم است بدانید که در فاصله ی موجود میان سیارات، خرده اجرام و اجسام آسمانی، ماده ای رقیق و متراکم وجود دارد که امروزه از آن تحت عنوان ماده میان سیاره ای نیز نام برده می شود. ماده ای فشرده که خود دلیلی محکم و قانع کننده برای رد فرضیه های به جای مانده از این امر که فضا خلأ ای بیش نمی باشد، است.

    کاشف منظومه شمسی

    اگر چه پیش تر به تاریخچه پیدایش منظومه شمسی و اثبات هویت آن در دوران رنسانس اشاره کردیم، اما آیا تا کنون این سوال برایتان مطرح شده است که کاشف منظومه شمسی و سیارات آن چه کسی می باشد؟

    لازم است بدانید که اصلی ترین و مهم ترین گام در هنگام کشف منظومه شمسی و ثبت آن به زمانی باز می گردد که فلاسفه و دانشمندان به رد سنت ها و پذیرش منطق، مشاهدات و تحقیقات تصمیم گرفتند. تصمیمی که در آن دوران رویدادی مهم و چشمگیر و گامی مفید و موثر در افزایش علم و آگاهی بود.

    در واقع شاید برایتان جالب باشد تا بدانید پذیرش این امر که زمین گرد است و خورشید در مرکز جهان واقع گشته است که سیارات گوناگونی دور تا دور آن در حال گردش می باشند، در میان عموم کاری بس دشوار و طاقت فرسا بود. باوری که پذیرش عمومی آن سالیان سال به طول انجامید. اما در نهایت در سال 1543 میلادی، نیکلاس کوپرنیک، دانشمندی نامی با انتشار کتابی به نام "درباره گردش افلاک آسمانی" نظریه قرار گیری خورشید در مرکز جهان و چرخش سیارات گوناگون به دور آن را به شکلی آشکار و واضح بیان نمود. اما کلیسا و مذهب که مخالف ثبت و باور این رویداد علمی و به طور کلی نظریه ارائه شده توسط کوپرنیک درباره منظومه شمسی و سیارات آن بودند، این کتاب را در لیست کتب ممنوعه قرار دادند.

    این ممنوعیت سال ها به طول انجامید تا آن که گالیله با اختراع تلسکوپ و اثبات چرخش سیارات به دور خورشید، این باور را به ثبت رسانید. این در حالی بود که در آن زمان گالیله با مخالفت بیش از پیش کلیسا رو به رو گشت و در پایان برای حفظ جان خود مجبور به تکذیب گفته خود شد. پس از آن دانشمندان بزرگی مانند دومنیکو کاسینی، ایساک نیوتن، ادموند هالی و یان اورت گام هایی مهم و موثر در کشف منظومه شمسی و سیارات آن بر داشتند.

    گردآورنده : توپ تاپ

    مطالب مرتبط...

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...