انشا شب یلدا به زبان مازندرانی

این انشا به زبان مازندرانی ، یکی از آداب و رسوم مردم مازندران در شب یلدا را به تصویر می‌ کشد. در این شب، مردم مازندران با جمع شدن دور هم و خوردن غذاهای سنتی و خوراکی‌ های مخصوص این شب، به استقبال زمستان می‌ روند.

انشا شب یلدا به زبان مازندرانی

یلدا شو

یلدا شو، اتا شو بلنده که هنه گت هنه که یه شب ونه. یلدا شو هنه شب چله، که اتا شب زمستون هسه. یلدا شو هنه شبی که خورشید اتا گت چله رو به ابرو بیه و هنه گت هنه که یه چی کم هنه. 

یلدا شو هنه شبی که مردم دور هم جمع بونه و با هم شاد بونه. مردم در یلدا شو آجیل، میوه، هندوانه و شیرینی میخوره. مردم در یلدا شو داستان و شعر میگه و با هم بازی میکننه. مردم در یلدا شو تا پاسی از شب بیدار میمونه و با هم خوش میگذرونه.

یلدا شو هنه شبی که نماد امید هسه. مردم در یلدا شو به این امید دارن که زمستون زود تموم بونه و بهار بیاد. مردم در یلدا شو به این امید دارن که سال نو پر از شادی و خوشبختی باشه.

یلدا شو هنه شبی که مردم با هم بودنه رو جشن میگیرنه. مردم در یلدا شو به این امید دارن که همیشه کنار هم باشن و با هم خوشبخت باشن.

یلدا شو هنه شبی که فرهنگ و سنت مازرون رو زنده نگه میداره. مردم در یلدا شو با انجام آداب و رسوم یلدا، فرهنگ و سنت مازرون رو به نسل های بعدی منتقل میکننه.

من یلدا شو رو خیلی دوست دارم. یلدا شو هنه شبی که من با خانوادم دور هم جمع میشم و با هم خوش میگذرونم. من همیشه منتظر یلدا شو هستم.

انشا دوم شب یلدا به زبان مازندرانی

چله شو

چله شو اتا شب قشنگه که آخر آذر و اول دی ما هسه. این شب بلندترین شب ساله و مردم مازندران این شب ره به بهانه‌ی شادمانی و دور هم جمع بموندن جشن می‌گیرن.

آداب و رسوم چله شو

آداب و رسوم چله شو در مازندران بسیار متنوع و زیباست. یکی از مهم‌ترین آداب این شب، پختن غذاهای سنتی مانند سبزی پلو با ماهی، فسنجان، و کوکو سبزی است. مردم مازندران همچنین در این شب انار، هندوانه، آجیل، و میوه‌های مختلف می‌خورند.

از دیگر آداب چله شو، شب نشینی با خانواده و دوستان است. مردم مازندران در این شب تا پاسی از شب بیدار می‌مانند و با هم صحبت می‌کنند، ترانه می‌خوانند، و فال حافظ می‌گیرند.

فال حافظ

فال حافظ یکی از مهم‌ترین رسوم چله شو در مازندران است. مردم مازندران در این شب با باز کردن دیوان حافظ، از او برای آینده‌ی خود فال می‌گیرند.

اشعار چله شو

در مازندران، اشعار زیادی در وصف چله شو سروده شده است. یکی از این اشعار را در اینجا می‌خوانیم:

چله شو اتا شب قشنگه که همه دور هم جمع می‌شن با خوردن انار و هندوانه و صحبت و ترانه خوانی

چله شو اتا شب امیده برای روزهای آینده که همه آرزو می‌کنن سالی پر از شادی و سلامتی

نتیجه

چله شو اتا شب زیبا و خاطره‌ انگیزه که مردم مازندران آن را با آداب و رسوم خاصی جشن می‌ گیرند. این شب فرصتی برای دور هم جمع شدن خانواده و دوستان و شادمانی است.

مطالب پیشنهادی :

انشا درباره شب یلدا با رعایت مراحل نوشتن

انشا در مورد شب یلدا طنز

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...