متن زیبا در مورد کودکان کم توان ذهنی

کودکان کم توان ذهنی را با عباراتی مانند عقب مانده، خنگ یا چنین واژه های صدا نزنیم. واژه هایی که با آنها این کودکان را صدا میزنیم اهمیت زیادی دارند پس سعی کنیم همیشه بهترین واژه ها را برای آنها انتخاب کنیم؛ این مسئله باعث می شود تا آنها هم زندگی راحت تری در جامعه داشته باشند.

در ادامه این مطلب متن ها و جملاتی زیبا درباره کودکان کم توان ذهنی قرار داده ایم. به شما پیشنهاد می کنیم که حتما این متن ها را بخوانید و در صورتی که دوست داشتید آنها را در شبکه های اجتماعی تان قرار دهید. این متن ها فرهنگ برخورد با این کودکان را بهتر می کنند پس خواندن و به اشتراک گذاشتن آنها خالی از لطف نیست. همراه ما باشید.

جملات درباره کودکان کم توان ذهنی

کودکانی که کم توانی ذهنی دارند نیاز به توجه بیشتر هم دارند. این کودکان به خاطر مشکلاتی که دارند نیاز است تا به آنها توجه ویژه ای شود. اگر کودکی داری که دارای کم توانی ذهنیست، تو در برابر او و زندگی اش مسئولی و باید توجهی که به او میکنی بیش از توجهی باشد که به یک کودک معمولی می کنی.

*************

کودکان کم توان ذهنی فرشتگانی هستند که خدا روی زمین آفریده تا انسان بداند که فرشته ها هم روی زمین زندگی می کنند. به راستی کسانی که این کودکان را می آزارند، آنها را اذیت میکنند و صرفاً برای اینکه کم توانی ذهنی دارند به آنها محبت نکرده و حتی به آنها بی توجهی می کنند، چقدر قلب شان تیره و سیاه است؟ این کودکان به خاطر همان کم توانی ذهنی بسیاری از زشتی ها و پلیدی های دنیا را درک نکرده اند و درست به مانند فرشته ها خلق و خویی پاک دارند و یک انسان چقدر می تواند پست باشد که به چنین فرشته هایی آسیب برساند؟!

*************

اگر کودکی داری که کم توان ذهنی است، سعی نکن که او را از دیگران مخفی کرده یا وجودش را انکار کنی. با افتخار به همه فرزندت را نشان بده، او نعمتیست که خدا در اختیار تو گذاشته پس چرا باید او را از دیگران مخفی کنی؟ تو با این کار آینده خوبی هم که آن کودک می تواند داشته باشد را از او میگیری! سعی کن از همان ابتدا خودت باشی که به کودکت ارزش میدهی، بها میدهی و اهمیت خاصی برایش قائل می شوی تا دیگران هم به تقلید از تو همین رفتار را با کودکت داشته باشند.

*************

اگر آرزو میکنی که کاش فرزندت به دنیا نمی آمد چرا که کم توان ذهنی است و دارای مشکلاتی خاص است، لحظه ای به نبودنش فکر کن! ببین که زندگی ات چقدر در ظلمت فرو می رود، ببین که زندگی ات چقدر پر از سکوت می شود. فرزند تو فرشته ای از فرشتگان خداست که در دامان تو قرار گرفته و وقتی که سایه این فرشته از خانه و زندگی ات کم شود، مطمئن باش که زندگی تو دیگر آن کیفیتی که باید را نخواهد داشت. قدر فرزندت را بدان، هر طور که خدا او را در دامانت قرار داده بپذیر و شکرگزار خدا باش. در هر چیزی می توان جنبه های منفی یافت، به جنبه های مثبت داشتن فرزندت فکر کن و برای آنها از ته دل او را دوست داشته باش.

*************

یک کودک کم توان ذهنی نیاز به محبت دارد، نیاز به عشق و مهر ورزیدن دارد و اگر تویی که یکی از اطرافیان یا والدین اویی این محبت و عشق و علاقه را از او محروم کنی، پست بودن خود را به رخ کشیده ای. این کودک در مشکلی که دارد حق انتخابی نداشته، او خود نخواسته که کم توان ذهنی باشد و اگر تویی که این را می دانی به او بی توجهی کنی و صرفاً برای اینکه معلولیت ذهنی دارد او را نادیده بگیری، در واقع حقیر بودن خودت را فریاد زده ای.

*************

خدا فرزندت را در دامانت قرار داد، او تو را لایق داشتن این فرشته کوچک دانست پس برایش خدا را شکر کن. اینکه دارای مشکل جسمی خاص است، اینکه کم توان ذهنی یا همان معلول ذهنیست یا هر چیزی شبیه به اینها مهم نیست، مهم این است که خدا تو را لایق دانسته که فرزندی به تو بدهد که در مسیر زندگی اش او را همراهی کنی و تو باید به خوبی به خداوند نشان دهی که لیاقتش را داری و از پس وظیفه ات در برابر فرزندت به خوبی بر می آیی. مبادا برای اینکه فرزندت مشکلی خاص دارد علاقه ات به بودن در کنارش را از دست بدهی، به حکمت خدا ایمان داشته باش و فرزندت را هر گونه که هست بپذیر.

*************

کودکان کم توان ذهنی همان فرشتگان هستند که از بهشت خدا بر روی زمین آمده اند و خبر می دهند که بهشتی که خدا آفریده چگونه است. این کودکان با قلب پاک و پر از عشقش شان به تو ثابت می کنند که بهشت خدا چقدر می تواند زیبا باشد، چقدر می تواند عاری از هر گونه پلیدی و زشتی باشد. قلب پاک این فرشتگان خدا سندی بر زیبا بودن بهشت است. کاش قدر این کودکان را بدانیم و صرفاً برای اینکه کم توان ذهنی هستند آنها را تحت فشار نگذاریم.

*************

یک کودک کم توان ذهنی اگر کار اشتباهی انجام می دهد به خاطر مشکلی است که دارد و نمی توان به او خرده ای گرفت اما تویی که به خاطر مشکلش او را تنبیه می کنی و مورد آزار قرار می دهی باید بدانی که در واقعیت تو هستی که از لحاظ روحی و روانی مشکل داری. خداوند آن کودک را با همین خصوصیات آفریده و او نمی تواند خلقتش را عوض کند اما تویی که بدون هیچ مشکلی پا به این دنیا گذاشته ای و آزار دادن آن کودک را به جای عشق ورزیدن به او انتخاب میکنی یعنی در واقع مشکل دار بودن روح و روان خود را به رخ همه کشیده ای.

*************

به فرزندت یاد بده اگر دوستی دارد که دارای مشکل کم توانی ذهنی است، میان او و دیگران هیچ فرقی نگذارد. بسیاری از والدین نه تنها کودکان شان را آموزش نمی دهند بلکه حتی وقتی خود کودکی که کم توانی ذهنی دارد را می بینند سعی میکنند که به او نزدیک نشوند و از او فاصله بگیرند. کاش چنین انسانهایی بدانند که آن کودک هم یک انسان است و درست به مانند دیگران حق زندگی در اجتماع را دارد و ما با این کار او را از اجتماع دور و دورتر می کنیم. یاد بگیریم که اول خودمان را در رابطه با این کودکان تربیت کنیم و بعد هم فرزندان مان را آموزش دهیم که به بهترین شکل ممکن با کودکانی که کم توانی ذهنی دارند ارتباط برقرار کنند.

*************

آهای تویی که وقتی کودکی که کم توانی ذهنی داره رو میبینی فرزندت رو ازش دور میکنی و حتی خودت هم ازش دور میشی، یک لحظه به دل نه اون کودک بلکه به دل والدین اون کودک فکر کن که وقتی این کار تو رو میبینن چقدر ناراحت میشن! اون کودک در اینکه کم توانی ذهنی داره مقصر نیست. لحظه ای فکر کن که خودت فرزندی داشتی که کم توان ذهنی بود و دیگران با او به مانند رفتار خودت رفتار می کردند، اون موقع میتونستی این رفتار رو تحمل کنی و دم نزنی.

*************

کودکان کم توانی ذهنی بخشی از جامعه ما هستند، بخشی از مردم ما را تکیل می دهند و ما باید آنها را به عنوان عضوی از جامعه که حق این را دارند که به مانند یک انسان عادی در جامعه زندگی کنند بپذیریم. اما متاسفانه برخی از والدین به دلیل نداشتن علم و سواد در این زمینه، آنها را محکوم به ماندن در خانه و زندگی کردن در خفا می کنند. این کودکان وقتی که بزرگ بشوند هم به مانند کودکی شان در خفا خواهند ماند و این فقط به خاطر والدینیست که آنها را از کودکی به بودن در خفا محکوم کرده اند. بیاییم اگر کودکی داریم که دچار کم توانی ذهنیست، به او مهارت حضور در جامعه را بیاموزیم، به او مهارت پذیرش خود و تشکیل یک زندگی خوب و مناسب را بیاموزیم چرا که او هم انسان است و حق زندگی کردن دارد.

*************

کودکان کم توان ذهنی هیچ نیازی به یاری و کمک ما ندارند. همین که به آنها آزاری نرسانیم، در خیابان با دست آنها را نشان ندهیم، کودکان خود را از آنها دور نکنیم و ... بزرگترین کمک ما به آنهاست. متاسفانه عده زیادی به دلیل جهل و نادانی رفتار نامناسبی با این کودکان دارند و با آنها به مانند موجودی عجیب و غریب رفتار میکنند که همین بزرگترین لطمه ها را به آنها وارد می کند. بیاییم انسان ها را همانگونه که هستند بپذیریم، بیاییم فارغ از اینکه هر انسان چه مشکلی دارد به خود بفهمانیم که او هم حق زندگی کردن در این دنیا را دارد و فقط به دلیل اینکه با اکثریت جامعه فرق میکند ما نمی توانیم با انجام چنین کارهایی حق زندگی را از او منع کنیم.

*************

با کودکان کم توان ذهنی که نشست و برخاست کنی آن موقع میفهمی که فرشته های واقعی روی زمین چه کسانی هستند. وقتی با این کودکان نشست و برخاست کنی، صحبت کنی و به معاشرت بپردازی، آن موقع میبینی که آنها فارغ از تمام بدی های دنیایی، چه روح پاک و زیبایی دارند. همین روح پاک شان باعث می شود که عاشقشان بشوی و حتی بخواهی به جای هم صحبتی با انسان های سالم، آنها را برای معاشرت برگزینی.

*************

کودکان کم توان ذهنی را با عنوان عقب مانده نشناسیم. چه بسیار انسان های نادانی که وقتی کودکی با کم توانی ذهنی را می بینند او را با چنین الفاظی صدا می کنند و هیچ نمی دانند که همین لفظ چقدر می تواند روی زندگی آن کودک تاثیر نامناسبی بگذارد. چه خوب است که هر چیزی را با عنوان مناسب تری صدا بزنیم، به عنوان مثال کودکانی که از لحاظ ذهنی دارای مشکلاتی خاص هستند را نه عقب مانده بلکه کم توان ذهنی بخوانیم. بیاییم واژه هایی که ممکن است روی زندگی و آینده یک کودک تاثیر منفی بسیار زیادی بگذارند را حذف کنیم و به جای آنها از واژه های درست و مناسب تری استفاده کنیم.

*************

کودکان کم توان ذهنی به مانند فرشتگانی هستند که خدا آنها را روی زمین آفریده تا زمینش خالی از فرشته نماند. آنها فرشته های پاک دلی هستند که وقتی با آنها ارتباط برقرار میکنی و به صحبت می نشینی تازه میفهمی که چقدر زندگی شان عاری از هرگونه نفرت، کینه، بدی، دروغ، حیله و صفات بد دیگر انسانی است. کاش میشد میشد بعضی از آدم ها انسان بودن را از این کودکان بیاموزند.

*************

وقتی که کودکی با کم توانی ذهنی را میبینی باید بدانی که تو با یک کودک خاص برخورد کرده ای و نباید با او کاملاً به مانند دیگر کودکان رفتار کنی. چه خوب است که ما مهارت برخورد با این کودکان را بیاموزیم و بدانیم که چطور و چگونه باید با آنها رفتار کنیم. برخی از افراد هستند که با این کودکان به مانند کودکی که هیچگونه مشکلات ذهنی خاص ندارد رفتار میکنند و همین باعث رنجش و آزار کودکان کم توان ذهنی می شود. برای جلوگیری از این اتفاق ما هر کدام به نوع خود وظیفه داریم که مهارت برخورد با این کودکان را بیاموزیم تا در هر زمان بتوانیم بهترین واکنش مان را نسبت به آنها نشان دهیم.

*************

کودکان کم توان ذهنی ممکن است که از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با دیگر کودکان نداشته باشند پس خوب است که این را بدانیم و در زمان برخورد با این کودکان آنها را از روی ظاهر قضاوت نکنیم. چه بسیاری از افراد هستند که به کودکی با کم توانی ذهنی برخورد میکنند اما صرفاً برای اینکه این کودک تفاوت ظاهری چندانی با دیگر کودکان ندارد او را محکوم می کنند که در برخی موارد نمی تواند عکس العمل خوبی از خود نشان دهد و حتی او را مورد آزار قرار می دهند که چرا به شکلی خاص رفتار میکند و با دیگران فرق دارد.

*************

اولین گام در برخورد مناسب با کودکان کم توان ذهنی این است که ما از ارتباط برقرار کردن با این کودکان خسته نشویم. کودکی با کم توانی ذهنی ممکن است در بهره گیری یک مسئله یا یک نکته دچار اشکال شود و نتواند به مانند دیگر کودکان آن را به خاطر سپرده یا بیاموزد. ما باید این نکته را بدانیم و در برخورد با او صبر و حوصله داشته باشیم تا به این واسطه بتوانیم ارتباطی مناسب با او برقرار نماییم.

در ادامه تماشا کنید :

متن درباره معصومیت کودک

انشا احساسی در مورد کودکان کار

جملات زیبا در مورد کودکان سرطانی

گلچین جملات زیبا در مورد شفای بیماران

1 نظر

  1. حلیمه علیپورحلیمه علیپورsays:

    من مادر یکی از همین فرشته ها هستم که هجده سال افتخار مادر شدن را به من داد ولی چون اولین تجربه مادری من بود در سن کم و دید اطرافیان نسبت به این بچه ها باید بگم که حق مادری رو تا چندسال پیش اصلا نتونستم واسش به جا بیارم😔😔یعنی در ظاهر نتونستم ازش دفاع کنم و ابراز محبت آنچنانی کنم چون هم خجالت میکشیدم وهم احساس می‌کردم مورد تمسخر قرار میگیرم کم کم با رفتن بین خانواده‌ایی مثل خودم و خوندن مطالب و مقاله ها و مشاوره تونستم با این قضیه کنار بیام و نه تنها از بچه خودم که هرکجا باشه از این فرشته ها دفاع میکنم