چگونه برای کنکور ۹۹ شروع کنیم

کنکور ۹۹ و برنامه ریزی برای آن یکی از مواردی است که دانش آموزان سال آخر دبیرستان و افرادی که قصد دارند در سال آینده در کنکور شرکت کنند بدنبال آن هستند. برای داشتن یک برنامه دقیق باید موارد مختلفی را در نظر گرفت. تعیین هدف، تهیه منابع آموزشی، محیط مناسب مطالعه و برنامه ریزی روزانه و هفتگی و اجرای برنامه متناسب با ویژگیها و روحیات هر شخص از موارد مهم در اجرای برنامه دقیق است.

کنکور ۹۹

کنکور ۹۹ خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنیم فرا خواهد رسید. ممکن است دانش آموزان تصور کنند که تا برگزاری کنکور سال آینده زمان زیادی باقیمانده است و نیازی به برنامه ریزی برای آن وجود ندارد. واقعیت این است که کنکور ۹۹ زودتر از آنچه فکرش را بکنید فرا می رسد، در آن زمان دانش آموزانی که طی یکسال گذشته را با برنامه ریزی و مطالعه صحیح دروس گذارنده اند طعم موفقیت در آزمون را خواهند چشید. 

به همین الان فکر کنید و اینکه یکسال گذشته خیلی زود گذشت. شما در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارید. آیا دروس سالهای گذشته را مطالعه کرده اید؟ میزان تسلط شما بر دروس اختصاصی در چه حد است؟ اگر در برخی دروس و مباحث ضعف دارید نگران نباشید، شما زمان زیادی برای مطالعه از صفر تا صد در اختیار دارید. حتی اگر پایه ضعیفی در تمام دروس داشته باشید با یک برنامه ریزی دقیق در کنکور ۹۹ با نتیجه کارنامه خود همه را شگفت زده خواهید کرد. پس دست بکار شوید.

اهمیت برنامه ریزی کنکور ۹۹ برای دانش آموزان سال آخر

دانش آموزان برای موفقیت در کنکور نیاز به برنامه ریزی دارند. این نکته را در نظر بگیرید که تمام رتبه های برتر کنکور از سالهای قبل با یک برنامه ریزی مدون و کامل جلو آمده اند. برای برنامه ریزی کنکور ۹۹ شما فرصت زیادی برای مطالعه دقیق و اصولی تمام دروس دارید.

بنابراین یک قلم و کاغذ بردارید و شروع به برنامه ریزی کنکور ۹۹ کنید. در این مطلب ما به شما می آموزیم که چه مواردی را در برنامه ریزی خود بگنجانید و چگونه حداکثر بهره وری را از سال آخر دبیرستان خود داشته باشید. یکسال آخر تا برگزاری کنکور می تواند به نقطه عطفی در زندگی شما تبدیل شود.

انسان برای هر کاری نیاز به هدف و برنامه دارد. برنامه ریزی موجب مشخص شدن مسیر و راه برای رسیدن هدف می شود. در سال پیش رو شما وارد دوره پیش دانشگاهی و سال آخر شده و با حجم بالایی از دروس مواجه می شوید.

بدون داشتن برنامه ریزی کنکور ۹۹ نمی توانید فرصت کافی برای مرور و مطالعه دروس سالهای قبل داشته و نتیجه دلخواه خود را بدست نخواهید آورد. برنامه ریزی موفق به شما می گوید که در هر روز، هر هفته و هر ماه چه مقدار پیشرفت داشته باشید. با ما همراه باشید تا مراحل یک برنامه ریزی موفق و کارآمد را تشریح نمائیم.

مراحل برنامه ریزی کنکور ۹۹ برای دانش آموزان سال آخر

دانش آموزان سال آخر متوسطه پس از شروع سال تحصیلی خود را با انبوهی از دروس تخصصی و کتب با حجم زیاد می بینند. در صورت نداشتن برنامه دقیق بطور حتم نمی توان علاوه بر مطالعه دروس سال آخر به مطالعه سایر دروس پرداخت. کتابهای حجیم و دروس متعدد در سال دوازدهم به تنهایی وقت دانش آموزان را پر می کنند. برای داشتن برنامه ریزی دقیق کنکور ۹۹ به مراحل ذیل توجه کنید.

- تعیین هدف: بدون شک بدون داشتن هدف نمی توان برنامه ریزی انجام داد. مشخص شدن هدف به منزله تعیین مسیر راه و چگونگی رسیدن به آن است. بنابراین در درجه اول هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال هدف شما از برنامه ریزی کنکور ۹۹ قبول شدن در رشته پزشکی در دانشگاه تهران است. یا اینکه می خواهید در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شریف و یا حقوق دانشگاه شهید بهشتی قبول شوید.

- برنامه ریزی روزانه، هفتگی، ماهیانه و فصلی: شاید این مورد کمی اغراق آمیز به نظر بیاید ولی واقعیت این است که شما باید برای تمام ساعات شبانه روز خود برنامه داشته باشید. اگر دانش آموز سال آخر هستید بطور متوسط ۸ ساعت از وقت شما جهت رفتن به دبیرستان صرف می شود. پس از آن تا آخر شب شما می توانید بطور متوسط ۶ ساعت مطالعه موثر داشته باشید. در آخر هفته ها فرصت بیشتری برای مطالعه دارید پس می توانید ۱۰ الی ۱۲ ساعت مطالعه در نظر بگیرید.

    - تعیین کتب و منابع آموزشی: این مورد یکی از مهمترین عوامل در برنامه ریزی کنکور ۹۹ است. بدون داشتن منابع آموزشی معتبر نمی توان نتیجه لازم را بدست آورد. از اینرو برای تمام دروس در سطوح مختلف منابع آموزشی غنی و برتر را انتخاب و تهیه نمائید. لازم بذکر است که اولویت مطالعه دروس کنکور با کتب درسی و جزوات شما می باشد. پس از اتمام آن می توانید به منابع کمک آموزشی و تست های سالهای گذشته کنکور مراجعه نمود.

    - انتخاب شیوه مطالعه مناسب برای هر درس: پس از انجام مراحل فوق و قبل از شروع به مطالعه باید بدانید که هر درس را چگونه مطالعه نمائید. برخی دروس حفظ کردنی و خواندنی بوده و برخی دیگر از راه حل تمرین و تست می توان در آن مهارت لازم را کسب کرد.

    همچنین از انواع روشهای نت برداری، حاشیه نویسی، یادداشت برداری و خلاصه نویسی مطالب مهم غافل نشوید. این روشها برای مطالعه موثر و افزایش ضریب یادگیری مهم هستند. همچنین در دفعات بعدی مراجعه به کتب برای مرور مطالب بسیار بکار می آیند.

      - تنظیم برنامه ریزی کنکور ۹۹ منعطف: برای تنظیم برنامه ریزی کنکور ۹۹ آنرا با توجه به روحیات، ویژگیها و توان یادگیری خود تنظیم کنید. این بدیهی است که افراد با یکدیگر متفاوت بوده از اینرو نمی توان یک برنامه واحد برای همه تنظیم نمود. 

      به عنوان مثال شما صبح زود از خواب بیدار می شوید پس می توانید برنامه را از صبح زود شروع کنید. یا اینکه شما عادت به مطالعه در شب دارید و یا بعد از ظهر باید یک استراحت کوچک داشته باشید تا کارایی شما افزایش یابد. تمام این موارد را در برنامه خود لحاظ کنید تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

        در مطالب فوق مراحل تنظیم برنامه ریزی موفق برای کنکور ۹۹ را تشریح نمودیم. در ادامه به چگونگی اجرای برنامه ریزی کنکور می پردازیم.

        چگونه می توان یک محیط مطالعه مناسب برای کنکور ۹۹ داشت

         قبل از تشریح چگونگی اجرای برنامه ریزی کنکور ۹۹ نکات مهمی را در خصوص ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه بیان می کنیم. بدون شک یک مطالعه موثر و صحیح از طریق یک محیط مناسب و ایجاد شرایط مطلوب حاصل می شود.

        اتاق خود را برای مطالعه مناسب کنید. لوازم و وسایلی که موجب عدم تمرکز شما می شوند را از جلوی چشم خود بردارید. هنگام مطالعه موسیقی گوش ندهید و حین تماشای تلویزیون درس نخوانید. موبایل یکی از وسایلی است که به شدت موجب عدم تمرکز دانش آموزان می شود، پس سعی کنید که حین مطالعه گوشی خود را خاموش نموده و یا آنرا در خارج از اتاق قرار دهید.

        نور مناسب و تهویه خوب موجب افزایش کیفیت یادگیری می شوند پس یک چراغ مطالعه مناسب تهیه نموده و نور لامپ اتاق را بررسی کنید. هنگام مطالعه راه نروید. برخی به غلط تصور می کنند که هنگام راه رفتن بهتر می توانند درس بخوانند در صورتیکه حواس فرد حین راه رفتن به چیزهای دیگری پرت می شود. بهترین روش مطالعه استفاده از میز تحریر و صندلی استاندارد متناسب با قد و اندازه دانش آموزان است.

        چگونه یک برنامه ریزی دقیق برای کنکور ۹۹ داشته باشیم

        پس از بررسی تمام عوامل و آیتم های موثر در برنامه ریزی دقیق برای کنکور ۹۹ به چگونگی اجرای آن می پردازیم. دانش آموزان سال آخر برخی دروس را در طول تحصیل فرا می گیرند و برخی دروس را در سالهای گذشته یاد گرفته اند.

        تعداد دروس عمومی و اختصاصی خود را بر روی یک برگه یادداشت کنید. دروس عمومی مانند زبان و ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی بدلیل اینکه حجم زیادی داشته و خواندنی هستند باید بطور مرتب مطالعه شوند. دروس اختصاصی بسته به گروه امتحانی می تواند شامل زیست شناسی، فیزیک، مجموعه ریاضیات، شیمی، عربی، فلسفه و منطق و ... بوده که هر کدام روش مطالعه مختص به خود را دارد. 

        تعداد دروس عمومی و اختصاصی کنکور ۹۹ را یادداشت کرده و طوری برنامه ریزی کنید که هر روز دروس عمومی و اختصاصی را مطالعه داشته باشید. به عنوان مثال یک روز درس زبان و ادبیات فارسی، عربی، زیست شناسی و فیزیک را مطالعه نموده و روز بعد دروس دین و زندگی، انگلیسی، شیمی و ریاضی را مطالعه کنید. به همین ترتیب کلیه دروس را هر ۲ الی ۳ روز مطالعه داشته باشید.

        نکته مهم در برنامه ریزی کنکور ۹۹ رعایت ترتیب فصول و درسهای مختلف است. به عنوان مثال اول به سراغ درسهای سال یازدهم نروید و سپس دروس سال دهم را مطالعه کنید. بهتر است که از اول شروع به مطالعه دروس نمائید. اهمیت این امر به این دلیل است که برخی مطالب و سرفصل ها پیش نیاز دیگر بخشها بوده و تسلط بر آنها کمک زیادی در فهم بهتر سایر دروس دارد. در حین مطالعه دروس سالهای قبل از مطالعه دروس جاری خود نیز غافل نشوید. هر درسی که در دبیرستان یاد می گیرید همانروز مطالعه نموده و تمرینات آنرا حل کنید. اینکار نقش مهمی در ماندگاری مطالب در ذهن شما دارد.

        در مرحله بعد برنامه هفتگی، ماهیانه و فصلی برای کنکور ۹۹ داشته باشید. به عنوان مثال ۲ بخش درس حسابان را این هفته مطالعه نموده و درس حسابان یک را طی یک ماه تمام می کنید. در طول ۳ ماه کتابهای حسابان و هندسه ۱ و ۲ را تمام کرده و به سراغ تست های کنکور سالهای گذشته می روید. برای تمام دروس برنامه ریزی این چنینی داشته باشید. بدین ترتیب می توانید میزان پیشرفت و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

        برگزاری کنکور ۹۹ با دو نوع سوال جداگانه برای نظام قدیم و جدید صورت می پذیرد

        سوالی که این روزها ذهن داوطلبان نظام قدیم را به خود مشغول نموده است این است که آیا کنکور ۹۹ همانند کنکور سال ۹۸ با طراحی دو مجموعه سوال متفاوت برای داوطلبان برگزار خواهد شد یا خیر. در کنکور سال ۹۸ با توجه به اعلام سازمان سنجش و برای ضایع نشدن حق داوطلبان نظام قدیم دو سری سوال مرتبط با نظام آموزشی جدید و قدیم طراحی می شود. از اینرو دانش آموزان هر دو نظام آموزشی می توانند بدون داشتن دغدغه نسبت به مطالعه و شرکت در آزمون کنکور سراسری اقدام نمایند.

        اما سوالی که برای داوطلبان نظام قدیم که تصمیم به شرکت در کنکور ۹۹ را دارند این است که در سال آینده با مجموعه سوالات متناسب با نظام آموزشی خود امتحان خواهند داد و یا باید منابع و کتب نظام آموزشی جدید را مطالعه نمایند. 

        طبق اعلام رسمی سازمان سنجش در فروردین سال ۹۸ آزمون کنکور سراسری سال ۹۹ همانند سال جاری با دو مجموعه سوال جداگانه برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم و جدید برگزار خواهد شد. از اینرو این داوطلبان بدون نگرانی می توانند نسبت به برنامه ریزی کنکور ۹۹ اقدام نمایند.

        نکات مهمی که در برنامه ریزی کنکور ۹۹ باید مورد توجه قرار گیرد

        در بحث برنامه ریزی دقیق برای کنکور ۹۹ به داوطلبان توصیه می گردد که برنامه ای جامع و منعطف با در نظر گرفتن ویژگیها و روحیات خود تنظیم نمایند. اجرای یک برنامه متوسط که بطور کامل اجرا شود بهتر از یک برنامه عالی است که اجرا نشود و یا بطور ناقص اجرا شود. تعداد ساعات مطالعه، هدفهای هفتگی و ماهانه خود را بدقت تنظیم و اجرا نمائید. پس از هر سه ماه به ارزیابی عملکرد خود پرداخته و اگر نیاز به اصلاح برنامه دارید آنرا اجرا کنید. 

        دروسی را که در آن ضعف دارید بیشتر مورد توجه قرار داده و سعی کنید در آنها تسلط پیدا کنید. همچنین دروس عمومی بدلیل اینکه حجیم و حفظ کردنی هستند فرار بوده و به مرور فراموش می شوند. توصیه می شود که از ابتدای برنامه کنکور ۹۹ ساعات بیشتری به دروس تخصصی اختصاص دهید و سعی در کسب مهارت و تسلط در آنها نمائید. به مرور که به کنکور ۹۹ نزدیک می شوید بر ساعات مطالعه دروس عمومی افزوده و از ساعات مطالعه دروس تخصصی کم کنید. بدین ترتیب درصد فراموشی مطالب دروس عمومی کمتر می شود.

        توصیه به داوطلبان شرکت کننده در کنکور ۹۹

        داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور ۹۹ را دارند، به شما توصیه می شود این یکسال را جدی بگیرید. این یکسال سرنوشت ساز برای شما بسیار اهمیت دارد. شما می توانید یکسال به خود سخت گرفته و با آمادگی کامل سر جلسه کنکور بروید و با کسب نتیجه دلخواه مسیر زندگی خود را تغییر دهید.

        یا اینکه سال آینده و در زمان اعلام نتایج حسرت روزهای گذشته را بخورید. مطالعه کردن زیاد سخت نیست، شما خواهید دید که پس از مدتی مطالعه به دروس علاقه مند می شوید و حتی ممکن است تصمیم بگیرید که در رشته دیگری در دانشگاه تحصیل کنید. هر زمان که از مطالعه دروس خسته شدید به سال آینده، برگزاری کنکور ۹۹ و کارنامه خود و نتیجه دلخواه فکر کنید. 

        گرد|آورنده : توپ تاپ

        مطالب مرتبط...

        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...