چگونه برای کنکور دکتری درس بخوانیم؟

کنکور دکتری یکی از سخت ترین و تخصصی ترین نوع کنکور بشمار می رود. در کنکور دکتری همه چیز در حد تخصصی است. مصاحبه علمی، آزمون، روشهای مطالعه و نحوه آمادگی با کنکور مقاطع قبلی تفاوت دارد. اگر می خواهید کنکور دکتری را با موفقیت پشت سر بگذارید باید برنامه ریزی دقیق و مطالعه موثر داشته باشید. در ادامه موارد مهمی را برای شما تشریح می کنیم.

کنکور دکتری را می توان تخصصی ترین نوع کنکور توصیف کرد. در مقطع دکترا افراد در نقش پژوهشگر و محقق خود اقدام به تولید مقاله های علمی و تخصصی در رشته مورد نظر می نمایند. افراد دانشجوی دکترا و یا فارغ التحصیلان این رشته دارای بینش و آگاهی تخصصی در رشته مورد تحصیل بوده و می توانند در مورد آن اظهارنظر کارشناسی انجام دهند. با توجه به این موارد مسلم است که افرادی می توانند از سد کنکور دکتری رد شوند که دارای پایه قوی در رشته مورد نظر بوده و هدف و انگیزه خاصی برای تحصیل داشته باشند. بحث هدف و بینش در مورد رشته مورد تقاضا و انگیزه تحصیل در مقطع دکترا به مصاحبه عملی برمی گردد که ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

در مقطع دکتری دانشجو به تحقیق و پژوهش در زمینه تخصصی خود می پردازد و اساتید در نقش مشاور و راهنما ظاهر می شوند. البته این موضوع در دوره کارشناسی ارشد نیز وجود دارد ولی کمرنگ تر بوده و به اندازه دوره دکترا استقلال وجود ندارد. در واقع دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد در مورد روشهای تحقیق و پژوهش و چگونگی پژوهش یاد می گیرند و در دوره دکترا بطور مستقل آنرا اجرا می نمایند. با این تفاسیر باید به این نتیجه رسیده باشید که نقش شاگرد و استادی که در دوره های کارشناسی و قبل از آن وجود دارد در مقطع دکترا به هیچ وجه مطرح نیست. بنابراین اگر با این دید برای کنکور دکتری آماده می شوید به بیراهه می روید. در ادامه به روشهای برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور دکتری می پردازیم.

برنامه ریزی کنکور دکتری

برنامه ریزی کنکور دکتری

برنامه ریزی کنکور دکتری یکی از روشهای موفقیت در آزمون است. اگر می خواهید از عهده مطالعه کتابهای حجیم در مدت زمان کم برآمده و تسلط نسبی بر مطالب آنها پیدا کنید ناگزیر به برنامه ریزی دقیق و جامع هستید. داوطلبان مقطع دکتری معمولا افرادی هستند که دارای انگیزه تحصیل و پژوهش در رشته مورد نظر بوده و از اطلاعات خوبی برخوردار هستند. بر خلاف مقاطع قبلی، در کنکور دکتری افرادی که تنها برای شرکت در آزمون ثبت نام نموده اند کمتر به چشم می خورند. این افراد دارای انگیزه های قوی برای تحصیل بوده، لذا شما رقیبان سرسختی نسبت به مقاطع قبلی خواهید داشت. از اینرو نیاز به برنامه ریزی دقیق برای کنکور دکتری دارید. البته این به این معنی نیست که بخواهیم از کنکور دکتری یک سد محکم غیر قابل عبور بسازیم بلکه اهمیت مطالعه مفید و برنامه ریزی دقیق را تشریح می نمائیم.

برای داشتن یک برنامه ریزی دقیق باید چندین عامل را مد نظر قرار دهید. اگر شاغل هستید و یا در دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می باشید، مسلما وقت کمتری نسبت به داوطلبان دیگر دارید. ابتدا بر حسب زمانهای آزاد خود بطور روزانه ۴ الی ۶ ساعت برنامه ریزی برای طول هفته و در آخر هفته ها ۸ الی ۱۰ ساعت برنامه ریزی داشته باشید. حتی برخی موارد داوطلبان شاغل در ایام نزدیک به کنکور دکتری مرخصی از محل کار گرفته تا بتوانند تمام وقت به مطالعه دروس بپردازند. پس از این مرحله طوری برنامه ریز نمائید که تمام دروس را حتی الامکان هر روز مطالعه داشته باشید. مطالعه پیوسته منابع درسی موجب یادگیری بهتر آنها می گردد.

از دیگر عوامل مهم، انتخاب محل مطالعه مناسب و بدون مزاحمت های محیطی مانند تلویزیون، موبایل، سروصدا و ... است. شما نیاز به تمرکز بر روی دروس جهت مطالعه باکیفیت دارید. و در نهایت باید انواع روشهای مطالعه مفید مانند نت برداری، خلاصه برداری، حاشیه نویسی و ... را به خوبی فرا بگیرید.

روشهای درس خواندن برای کنکور دکتری

روشهای مطالعه کنکور دکتری

در مبحث روشهای مطالعه کنکور دکتری علاوه بر برنامه ریزی و فراهم نمودن شرایط محیطی باید روش مطالعه مفید و موثر را نیز بکار بریم. همچنین مطلب مهم دیگر حفظ پیوستگی مطالب است. به عنوان مثال یک جزوه یا کتاب را مطالعه نموده و نکات مهم آنرا یاداشت می کنید. در این مرحله شما به مقدار زیادی بر مطالب موجود تسلط پیدا کرده اید. در مرحله بعد بدنبال منابع تکمیلی درس مورد نظر باشید. جزوات و منابع کنکور دکتری موسسات آموزشی گزینه خوبی بشمار می روند. در مرحله بعد تست های این درس در دوره های کنکور دکتری سالهای گذشته را مرور کنید. در مورد هر تست نکته آنرا در کنار آن یادداشت نموده و در صورت وجود ایراد به جزوه مراجعه نمائید. اینکار را برای تمام دروس خود تکرار کنید ولی نکته اینجاست که در هر روز حداقل ۲ یا ۳ درس را مطالعه داشته باشید. به عنوان مثال پس از مطالعه جزوه و کتب درس یک و استفاده از منابع دیگر آن درس، مطالعه درس دوم را شروع کنید. پس از اتمام مطالعه جزوات و منابع درس دوم سراغ تست های درس اول بروید. سپس درس سوم را شروع کنید. به این ترتیب شما هر روز با مطالعه کلیه دروس امتحانی بطور پیوسته، آنها را از حافظه کوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت و فراگیری عمیق انتقال می دهید.

بعد از اتمام جزوات، منابع و کتب تکمیلی و تست های دوره های قبل کنکور دکتری، شما نیاز به مرور مطالب خواهید داشت. در این مرحله وقت کمتری برای هر درس نیاز است. یادداشت ها، حاشیه نویسی ها و مطالب مهمی که زیر آنها خط کشیده اید، در این مرحله مورد مطالعه قرار گیرند. با مطالعه نکات مهم هر بخش کل مطالب برای شما یادآوری خواهند شد. در این مرحله می توانید از خلاصه نویسی و ذکر نکات کلیدی استفاده زیادی ببرید. با این کار شما از جملات و برداشت خود از مطالب نکاتی را یادداشت می کنید. در این صورت هر موقع به آنها نگاه کنید مطالب مرتبط، یادآوری خواهد شد. نکات مهم در تست ها و تستهایی را که اشکال داشته اید بررسی مجدد نموده و تست های تکمیلی بیشتری را بزنید.

با تکرار این موارد در روزهای نزدیک به کنکور دکتری شما با مرور مطالب خیلی مهم هر درس در مدت زمان بسیار کوتاه می توانید کلیه دروس را مرور نمائید. در ادامه به انواع روشهای نت برداری و خلاصه نویسی دروس اشاره می کنیم.   

روشهای مطالعه ی موثر برای کنکور دکتری

روشهای مطالعه موثر برای کنکور دکتری

روشهای مطالعه موثر برای کنکور دکتری بسیار بکار می آیند. با توجه به وقت کم و منابع بسیار زیاد جهت مطالعه، بدیهی است که بدون روشهای موثر مطالعه نمی توان کلیه منابع و دروس را تمام کرد.

یکی از روشهای مفید در یادیگری موثر خط کشیدن و یا هایلایت کردن مطالب مهم است. با این روش شما می توانید مطالب مهم را جهت مرورهای بعدی مشخص نمائید.

حاشیه نویسی و نت برداری یکی دیگر از روشهای مطالعه موثر است. در این روش شما به تشخصی خود مطالب و نکات مهم را در دفتر جداگانه و یا حاشیه کتاب و جزوه یادداشت می کنید.

خلاصه نویسی روش مفید دیگری برای مطالعه است. با اینکار شما باید به کل مطلب تسلط یافته و آنرا درک نمائید تا بتوانید خلاصه آنرا با زبان خودتان بنویسید. این روش به درک بهتر مطالب و آمادگی کامل برای کنکور دکتری می انجامد.

در نهایت ذکر نکات کلیدی هر بخش می تواند به شما دانش و بینش خاصی در مورد هر بخش و هر درس بدهد. با مرور نکات کلیدی و خلاصه هر درس کل مطالب دروس برای شما مرور خواهد شد.

به داوطلبان کنکور دکتری توصیه می گردد با توجه به حجم بالای کتب و منابع درسی، روشهای مطالعه موثر که در بالا به آن اشاره شد را بطور کامل اجرا نمایند. پس از یکبار اجرای این موارد خواهید دید که چه تاثیر شگرفی در یادگیری مطالب خواهد گذاشت.

مصاحبه کنکور دکتری

مصاحبه کنکور دکتری یک از مواردی است که نقش اساسی در قبولی در کنکور دکتری دارد. همانطور که به آن اشاره کردیم شما برای شرکت در آزمون دکتری باید دارای انگیزه، هدف و بینش باشید. در مصاحبه کنکور دکتری از افراد در مورد مطالب علمی و جزئیات سوال زیادی پرسیده نمیشود. هدف اصلی از مصاحبه این است که مصاحبه گران بدانند شما به چه هدفی تصمیم به تحصیل دارید. آیا صرفا گرفتن مدرک دکترا برای شما مهم است یا اینکه شما علاقه مند به تحقیق، پژوهش و کار علمی دارید. نوع بینش و نگرش شما به زمینه تحصیلی چگونه است؟ آیا علاقه به تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود دارید؟ آیا پروژه پژوهشی خاصی را دنبال می کنید و آنرا می خواهید در دوره دکترا ادامه دهید یا خیر؟

با توجه به این موارد می توان به خوبی دریافت که در صورت داشتن هدف، انگیزه، پروژه تحقیقاتی و بینش و آگاهی نسبت به زمینه تحصیلی می توانید مصاحبه کنکور دکتری را با موفقیت پشت سر بگذارید. البته داشتن اعتماد به نفس و آرامش در طول مصاحبه را فراموش نکنید.

چگونه برای کنکور دکتری خودمان را آماده کنیم

آمادگی برای کنکور دکتری

آمادگی برای کنکور دکتری کار یک شبه و یک ماهه نیست. در صورت داشتن پایه قوی حداقل شش ماه زودتر باید برای کنکور دکتری شروع به مطالعه کنید. داشتن مطالعه روزانه منظم و برنامه ریزی دقیق می تواند کلید موفقیت شما محسوب شود. اگر شاغل هستید و یا مشغول به تحصیل در مقطع قبلی هستید و یا بطور کلی نمی توانید بطور تمام وقت برای مطالعه دروس وقت بگذارید، بهتر است که زودتر از شش ماه مانده به زمان برگزاری کنکور دکتری اقدام کنید. با نزدیک شدن به زمان کنکور مدت زمان مطالعه را بیشتر نموده و تمرکز بیشتری بر روی تست زدن داشته باشید. مرور چند باره مطالب می تواند در درک بهتر آنها به شما کمک زیادی نماید.

مدیریت زمان در کنکور دکتری

مدیریت زمان در کنکور دکتری اهمیت زیادی دارد. از اینرو هنگام برنامه ریزی باید به زمان و حجم دروس مورد مطالعه توجه داشته باشید. در برخی موارد داوطلبان بدون توجه به زمان و حجم دروس شروع مطالعه می نمایند، آنها وقتی یک مبحث تمام شد بدون در نظر گرفتن وقت و حجم دروس به سراغ مبحث بعدی می روند. با این کار وقت زیادی هدر رفته و مطمئنا فرصت کافی برای مطالعه تمام دروس وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد ما این است که در مدت زمان معین مطالعه یک بخش یا فصل از کتاب را در نظر بگیرید. بدین ترتیب به عنوان مثال شما در عرض ۳ ساعت یک فصل را تمام می کنید. با این روش شما مدیریت زمان در آمادگی برای کنکور دکتری را رعایت کردید.

زبان انگلیسی در کنکور دکتری

زبان انگلیسی در کنکور دکتری

زبان انگلیسی در کنکور دکتری اهمیت بالایی دارد. بطور کلی داوطلبان دکتری باید از سطح زبان خوبی برخوردار باشند. حتی اگر از سد کنکور نیز بگذرید در صورت نداشتن دانش کافی زبان انگلیسی در طول دوره به مشکل برخواهید خورد. شما برای پژوهش و تحقیقات خود، نوشتن مقاله، خواندن منابع خارجی و  بسیاری موارد دیگر نیاز به دانش زبان انگلیسی دارید. ترجمه مقالات و منابع نیز کار مهم دیگری است که در طول دوره دکتری با آن سروکار دارید. همچنین در کنکور دکتری درس زبان تخصصی، نقش مهمی در تراز و رتبه شما بازی می کند. در صورت داشتن زبان انگلیسی خوب می توانید درصد بالایی از آن کسب نموده و رتبه بالایی بدست آورید.

با توجه به اهمیت زبان انگلیسی توصیه می شود یادگیری زبان را به عنوان یک برنامه دراز مدت در نظر داشته باشید. شما در طول تحصیل خود می توانید با مطالعه و یا مراجعه به آموزشگاههای زبان از پایه قوی برخوردار شوید.

روش درس خواندن برای کنکور دکتری ، توصیه به داوطلبان کنکور دکتری

توصیه مهم به داوطلبان کنکور دکتری

توصیه مهم به داوطلبان کنکور دکتری این است که برنامه ریزی دقیق و مطالعه موثر را در برنامه خود داشته باشید. مطالعه منظم کلید موفقیت شما بشمار می رود. برای تهیه منابع و کتب تکمیلی می توانید به موسسات آموزشی آمادگی برای کنکور مراجعه و از منابع درسی آنها استفاده نمائید. این کتابها معمولا توسط طراحان کنکور تالیف می گردد و منابع خوبی هستند. تست های دوره های قبل کنکور، تست های موضوعی و حل تشریحی آنها می تواند خود به عنوان یک عامل مهم در یادگیری مطالب باشد. همچنین در صورت امکان از جزوات سایر اساتید مطرح در رشته خود استفاده نمائید. این امکان وجود دارد که برخی مطالب مهم و کلیدی را در جزوات اساتید سایر دانشگاهها پیدا نموده که در جزوه شما وجود ندارد.

همچنین توصیه می گردد از اساتید رشته مورد نظر و یا دانشجویان دوره دکترا که در سالهای گذشته کنکور دکتری را با موفقیت پشت سر گذاشته اند گفتگو کنید. شما می توانید در مورد روشهای مطالعه، منابع مورد استفاده، نحوه مصاحبه و سایر موارد از آنها سوال نمائید. اطمینان داشته باشید که گفتگو با این افراد به شما ایده ها و بینش خوبی برای مطالعه بهتر و آمادگی برای کنکور دکتری خواهد داد.

مطلب پیشنهادی :

چگونه برای کنکور انسانی درس بخوانیم؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...