تحقیق درباره سوره قدر

تحقیق درباره سوره قدر نشان می دهد این سوره جزء سوره های مکی قرآن است و در جزء سی قرار دارد. سوره قدر در مصحف فعلی سوره نود و هفتم محسوب می شود. سوره قدر را به علت ذکر کلمه قدر در آیه اول آن به این نام می خوانند که به نازل شدن قرآن اشاره دارد. این سوره عظمت و فضیلت بسیار بالایی داشته و خواندن آن بسیار توصیه شده است.

ویژگی های ظاهری سوره قدر چیست؟

همانطور که شاره کردیم سوره مذکور به دلیل وجود کلمه قدر در آیه اول آن به این نام خوانده می شود و البته نام دیگری هم دارد که انا انزلنا است. تحقیق درباره سوره قدر نشان می دهد این سوره بر اساس ترتیب نزول بر پیامبر اسلام سوره بیست و پنجم بوده اما در مصحف فعلی سوره نود و هفتم است. در برخی تفاسیر و بر اساس نظر برخی از علما سوره قدر در مدینه نازل شده است. در این تفاسیر آمده است، پیامبر اسلام خواب دید که بنی امیه از منبر بالا می روند و برای همین ایشان بسیار ناراحت و اندوهگین شدند و این سوره برای تسلی خاطر پیامبر نازل گردید. همچنین سوره مذکور 5 آیه و 30 کلمه و 114 حرف دارد و به لحاظ حجم جزء سوره های مفصلات یعنی سوره هایی که آیه کوتاه و کوچک دارند، محسوب می شود. البته سوره مذکور جزء سوره های اوساط هم می باشد.

محتوی سوره قدر چیست؟

تحقیق درباره سوره قدر نشان می دهد محتوی این سوره بر محور شب قدر و نزول قرآن در جریان است و به عظمت و شگفتی این شب می پردازد. گفته شده در این شب فرشتگان آسمانی فرود آمده و سرنوشت انسان ها در این شب رقم می خورد. محتوی سوره قدر بر موضوعات ذیل بنا شده است:

1- اول آنکه به اهمیت و جایگاه شب قدر پرداخته و ویژگی های آن را بیان می کند.

2- در این سوره به زمان نزول قرآن اشاره شده و آن را شب قدر می داند.

3- موضوع دیگر اینکه شب قدر از هزار ماه برتر و بالاتر است.

     4- در این شب سرنوشت و همه امور انسان ها مقدر می شود. برای همین توصیه شده است این شب را همه زنده و احیاء نگه داشته و دعا کنند تا از لطف و رحمت الهی برخوردار شوند.

      شان نزول سوره قدر در چیست؟

      در مورد شان نزول این سوره روایت شده است که پیامبر روزی برای یاران خود داستان مردی از بنی اسرائیل را روایت کرد که برای جهاد در راه خدا هزار روز لباس رزم را از تن خود خارج نکرد و مردم از شنیدن آن شگفت زده شدند و برای همین سوره قدر نازل گردید. در واقع ارزش و اعتبار سوره قدر به عدد هزار ماه است و احیاء این شب می تواند قضا و قدر و سرنوشت انسان را تغییر دهد.

      فضیلت و خواص سوره قدر چیست؟

      تحقیق  درباره سوره قدر نشان می دهد خواندن این سوره فضیلت و خواص زیادی دارد. از جمله اینکه بهترین سوره برای خواندن در نمازهای فریضه بعد از حمد، این سوره معرفی شده است. از امام باقر هم نقل شده است فضیلت و برتری کسی که این سوره را خوانده و به آن ایمان دارد در برابر فردی که به این سوره ایمان ندارد مانند برتری انسان بر حیوان است. همچینین از امام صادق هم روایت شده است خواندن سوره مذکور باعث می شود شخص هر گناهی که انجام داده بخشوده شود. البته منظور این نیست که شخص می تواند هر گناهی را مرتکب شده و بعد امید داشته باشد با خواندن سوره قدر همه گناهانش برطرف گردند. در واقع خواندن این سوره اگر با تفکر و ایمان همراه گردد باعث می شود شخص نسبت به گناه بیزار شده و از آن دوری نماید.

      گردآورنده : توپ تاپ

      مطالب مرتبط...

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...