متن های زیبا در مورد فهم و شعور

فهم و شعور سن و سال نمیشناسه و خیلی از آدما با سطوح طبقاتی مختلف میتونن بی شعور باشن. ما باید از هر طریقی که شده فهم و کمالات خودمون رو افزایش بدیم تا بتونیم از این دنیای به این بزرگی سهمی داشته باشیم. اهمیت فهم و شعور اینقدر زیاده که در قالب جملات نمیگنجه و انسانی که اون رو دارا نباشه، باخته.

توی این مطلب قصد داریم متن های خیلی زیبایی رو در رابطه با فهم و شعور با شما به اشتراک بذاریم. فهم و شعور که داشته باشی، میتونی زندگی بهتری برای خودت بسازی و لذت واقعی زندگی رو بچشی. اما نکاتی هست که باید در مورد اون بدونی! خب ما هم توی این مطلب همون نکات رو در قالب جملات زیبا با شما به اشتراک گذاشتم. همراه ما باشید.

جملات زیبا و کوتاه درباره فهم و شعور

متن در مورد شعور و فهم و سن و سال

شعور و فهم، سن و سال نمیشناسه. یکی هست هفتاد سالشه اما درکش و شعورش به قدری سطح پایینه که فکر میکنی به دور از تمدن زندگی کرده. اما کسی هم هست که هفت سالشه و اینقدر شعور و فهم داره که انسان از صحبت کردن با اون بی نهایت لذت میبره.

*******************************

بیایم شعور و فهم رو به سن و سال ربط ندیم. با اینکه ممکنه یکی از مشخصه های داشتن شعور سن باشه اما همه اش نیست. بخشی بزرگی از شعور و فهم به میزان درک و آگاهی طرف از دنیای اطرافشه. هر چقدر که این آگاهی بیشتر باشه، فهم و شعور اون هم بیشتر میشه.

*******************************

چرا بیخود داشتن فهم و شعور رو به سن و سال ربط میدیم؟ بعضی ها تموم عمرشون رو در آشیونه خودشون سر کردن و یک بار قدم به دنیا نذاشتن که ببینن دنیا چجوریه و نسبت به همه چیز هم فقط دیدگاه خودشون رو قبول دارن! اون موقع چرا باید از چنین افرادی به عنوان مشاور یا نصحیت کننده یاد کرد؟ یادمون باشه که فهم و شعور افراد ارتباط مستقیمی داره به اینکه اونا چقدر تونستن آگاهی های درستی رو در این دنیا به دست بیارن!

*******************************

این حرف هایی که میگن من چند تا پیرهن بیشتر از تو پاره کردم و ... رو در مورد سن و سال بذاریم کنار. همینکه طرف سنش بیشتر از ما بود، مبنی بر این نیست که میتونه در حوزه ای از زندگی ما به عنوان مشاورمون عمل کنه. زمانی این ضرب المثل درست میشه که طرف یا در اون زمینه ای که ما بودیم تجربه خاصی داشته باشه و به موفقیت رسیده باشه و یا در اون زمینه آگاهی هایی به دست آورده باشه. اون موقع میشه گفت که این فرد در این حوزه خاص فهمش زیاده و میشه روش حساب کرد نه اینکه فقط سنش بیشتر باشه.

*******************************

گاهی بیشعوری ترین حرف ها رو از زبون انسان هایی میشنوی که سن و سالشون خیلی بالاست. پس هیچوقت فکر نکن که سن و سال میتونه به کسی فهم و شعور بده. فهم و شعور هر کسی بسته به اینکه چقدر به دنبال افزایش اون بوده، تعیین میشه! نه اینکه صرفا چقدر عمر کرده. پس اگه میخوای در زندگی خودت به مراتب بالایی از فهم و شعور برسی، منتظر نباش که عمرت زیادتر بشه.

*******************************

بعضی وقتا همینکه به قیافه طرف نگاه کنی، میفهمی که چقدر شعور و فهم داره و چقدر میتونه از موضوعی که میخوای باهاش در میون بزاری، درک داشته باشه. حتما هم لازم نیست که افراد سن و سالشون کم باشه تا تو بخوای فهم و درکشون رو اندازه گیری کنی. همین که دو کلمه با یکی حرف بزنید، میتونید بسنجیدش که آیا این فرد دارای شعور کافی هست که مسئله ام رو باهاش در میون بذارم یا نه.

متن درباره افزایش شعور و فهم

هر لحظه از عمرت رو به دنبال افزایش فهم و شعورت باش. با افزایش این دو ویژگی هست که انسان میتونه متمدن بشه و به گسترش جهان کمک کنه. تا وقتی که ما بر روی عقاید خودمون پافشاری کنیم، فاقد از اینکه بدونیم این عقاید درست هست یا نه، نمیتونیم توی زندگی پیشرفتی داشته باشیم. افزایش شعور و آگاهی به این وابسته هست که خودمون هم بخوایم و به هر عقیده ای حتی اون عقید ای که فکر میکنیم کاملا درسته شک کنیم و بخوایم که صحت ماجرا رو مطلع بشیم. اینجوری هست که واقعا تبدیل به یک انسان با شعور و با فهم میشیم.

*******************************

توی زندگی فقط به دنبال افزایش مال و ثروت نباش! چون مال و ثروت خوشبختی نمیاره؛ این فهم و شعور هست که خوشبختی میاره. سعی کن به چای ثروت بیشتر تمرکزت رو بذاری روی اینکه چطور میتونی انسان با شعورتر و آگاه تری باشه. اون موقع مطمئن باش که علاوه بر ثروت کلی چیزهای زیبای دیگه ای هم در زندگی خودت به دست میاری.

*******************************

سعی کن همیشه افراد دورت رو طوری انتخاب کنی که بدونی میتونن به افزایش فهم و شعور تو کمک کنن. اینکه زندگی خودت رو با انسان های بیشعوری بگذرونی، فقط و فقط باعث این میشه که خودت هم کم کم مثل اونا بشی و سبک زندگیت رو شبیه اونا کنی. پس اگه نمیخوای که این اتفاق بیفته، سعی کن همیشه افرادی رو برای روابط دوستانه و یا هر نوع رابطه دیگه ای انتخاب کنی که شعور و فهم کافی رو دارا هستن.

*******************************

از لقمان پرسیدن که ادب رو از که آموختی و او گفت از بی ادبان. حالا اگه تو هم میخوای که شعورت رو بیشتر از قبل کنی و آگاهی و فهم خودت رو نسبت به قبل بالاتر ببری، ببین که آدمای بیشعور چطوری هستن و دقیقا رفتار و منشی خلاف اونها رو از خودت نشون بده.

*******************************

شعور و فهم انسان ها میتونه افزایش پیدا کنه اما به شرط اینکه خودشون هم بخوان. اگه کسی خواست همون مسیر بیشعوری خودش رو بره، هر کاری هم که بکنی اون در همون مسیر ثابت قدمه! چون دلایل احمقانه خودش رو داره که در همون مسیر باشه و نخواد که اون رو عوض کنه.

*******************************

کارای مختلفی میتونی برای افزایش شعور و فهمت بکنی. مثل اینکه کتاب بخونی، مثل اینکه در کلاس های رشد شخصیت شرکت کنی، مثل اینکه رفتارهای خودت بسنجی و سعی کنی بهتر رفتار کنی. اما مهمترین کاری که باید انجام بدی، دوری از انسان های بی شعوره. انسان های بیشعور کم کم ممکنه تو رو هم مثل خودشون کنن. هر فردی تحت تاثیر 5 نفر از افرادیه که باهاشون ارتباط نزدیکی داره. پس سعی کن اون 5 نفر رو طوری انتخاب کنی که فهم و شعورشون به حد کافی باشه تا مبادا تو هم مثل اونا بشی.

*******************************

بعضی ها میخوان که شعور و فهمشون بیشتر از قبل بشه ها اما هنوز هم همون مسیر قبلی رو میرن. این رو باید بدونیم که مسیر قبلی، همون نتایج قبلی رو برامون به بار میاره. ما اگه واقعا میخوایم که انسان با فهم و شعور و فرد با کمالاتی بشیم، باید بدونیم که مسیرمون رو اگه درست نبوده باید عوض کنیم. این یعنی اگه با آدمای بی شعور رابطه داشتیم، این ارتباط رو قطع کنیم؛ اگه رفتار نادرستی داشتیم، اون رو تصحیح کنیم و ...!

متن درباره فهم و شعور نداشتن

گاهی وقتا به خاطر برخی اتفاقات ممکنه آدما واکنش هیجانی نسبت به یک موضوع داشتن باشن. اینو به پای شعور و فهمشون ننویسیم! چون هر کدوم از ما ممکنه در هر لحظه از زمان یکی از احساساتمون جریحه دار بشه و به خاطر همین واکنش های غیر طبیعی داشته باشیم. زمانی میشه گفت که فلانی شعور و فهمش پایینه که فلان واکنش خاص یا رفتار خاص رو چندین مرتبه در زمان های مختلف انجام بده نه اینکه صرفاً در یک لحظه خاص فلان ویژگی رو از خودش بروز بده.

*******************************

صحبت کردن با آدم بی شعور مثل اینه که توی یک ظرف شکسته مدام آب بریزی. این ظرف پر نمیشه چون شکسته و آب از اون میریزه بیرون. این آدم هم مثال همون ظرف شکسته هست! چرا که هر چی باهاش صحبت کنی، نمیفهمه. اون ذهنیتش کلا به سمت بی شعوری رفته. پس سعی کن بیش از حد خودت رو درگیر اون آدم نکنی وگرنه که خودت هم مثل اون میشی.

*******************************

بی شعوری بعضی ها هم حد و مرز نداره. اینقدر از حد خودشون پیش میرن که مستقیماً باید بهشون بگی که به تو ربطی نداره وگرنه که آروم نمیشن.

*******************************

بعضیا نه تنها نمیدونن که بی شعورن بلکه فکر میکنن که شعورشون از خیلی ها هم بیشتره. آدمایی که شعور و فهم کافی ندارن ولی به با شعوری هم ادعا نمیکنن رو میشه عاقل کرد؛ اما آدمایی که روی با شعور بودنشون پافشاری میکنن، در صورتی که بی شعوری ازشون میباره رو هیچ کاری نمیشه کرد.

*******************************

بعضی ها هم اینقدر ادای آدمای با شعور رو در میارن که بعضی وقتا ما هم که میشناسیمشون واقعا باور میکنیم که با شعورن.

*******************************

بعضی ها حتی اگه مستقیماً هم بهشون بگی که تو انسان بی شعوری هستی، باز هم متوجه نمیشن و کار اشتباه خودشون رو ادامه میدن. همچین آدمایی رو نمیشه سر عقل آورد. پس تا خودتون مثل اونا بی عقل نشدین، از حالی کردن یک موضوع بهشون دست بردارین.

*******************************

فهم و شعور داشتن انسان ها خیلی هم به میزان دانش و تحصیلات یا سن و سالشون وابسته نیست. مسئله ای که ما بد متوجه اون شدیم اینه که فکر میکنیم که هرکی که تحصیلات داشت و سن و سالش زیاد بود، انسان با شعوریه؛ در صورتی که فهم و شعور داشتن میتونه هیچ ربطی هم به این دو تا نداشته باشی. مثلا انسانی رو میبینیم که با این که سنش کمه و به هیچ وجه تحصیلات خاصی هم نداشته، وقتی که حرف میزنه، فهم و شعور از صحبت هاش میباره.

*******************************

بیایم برای خودمون در زندگی یک قانون وضع کنیم. قانونی که بهمون یادآوری کنه که هر کسی ارزش بحث کردن نداره و نباید آرامش خودمون رو به خاطر هر کسی از بین ببریم. آدما با بیشعوری خودشون ممکنه که باعث بشن که ما حالمون بد بشه؛ ولی ما با ایجاد این قانون به خودمون یادآوری میکنیم که اونا ارزشی ندارن که باعث حال بد ما بشن.

*******************************

اگه حالت بده، اگه از زندگیت متنفر شدی، اگه آرامش نداری، اگه مدام احساس بی ارزشی میکنی و اگه دائم از خودت بدت میاد، آدمای دورت رو عوض کن. باور کن که تاثیر آدمای بیشعور روی زندگی آدم اونقدر زیاده که حتی فکرش رو هم نمیکنی. اونا اینقدر روت تاثیر میذارن که تو بالاخره قانع میشی که بی ارزشی، هیچ ویژگی خوبی نداری، باید از خودت متنفر باشی و ...!

*******************************

آدمای با شعور اتفاقا هیچ وقت فهم و شعور خودشون رو جار نمیزنن. اونا با عملشون نشون میدن که چقدر شعور دارن و چقدر انسان های با کمالاتی هستن. پس فکر نکن که شعور داشتن به اینه که یک بلندگو دستت بگیری و بین همه این موضوع رو جار بزنی. تو باید با عملت به بقیه این موضوع رو ثابت کنی! وگرنه میشی مثل همون آدمای بیشعوری که فکر میکنن با شعورن.

*******************************

خدا نکنه که آدمای بی شعور بخوان که دو خط کتاب بخونن. اونا اون موقع دنیا رو پر میکنن که از علم و آگاهی کامل هستن. این یکی از خصلت های آدمای بی شعور هست که با یکم افزایش فهم و آگاهیشون، فکر میکنن که علامه دهر شدن.

متن درباره اهمیت شعور و فهم داشتن

فهم و شعور داشتن مثل هر نیاز دیگه انسان کاملا ضروریه و هر آدمی باید اون رو داشته باشه تا بتونه زندگی زیبایی رو برای خودش خلق کنه. فهم و شعور نداشتن مثل اینه که روی یک کره خاکی بدون آب بخوای دووم بیاری. قطعا نمیتونی! آدمای بی شعور هم همینطوری هستن. زجر کشیدنشون دقیقا مثل تحمل بی آبیه! نمیتونن تحملش کنن.

*******************************

اگه داشتن فهم و شعور برات مهمه، پس سعی کن که حداقل چند خط کتاب بخونی و با چند نفر آدم با شعور معاشرت داشته باشی. تاثیری که اینا رو آدم میزارن، هیچ چیز دیگه ای نمیتونه بذاره.

*******************************

وقتی شعور و فهم داشته باشی، توی دل بقیه هم جا میگیری. چون میدونی که چه حرفی رو باید بزنی و چه حرفی رو نباید بزنی و یا ایکه اصلا چه حرفی رو چه موقع ای باید بزنی.

*******************************

فهم و شعور که داشته باشی، بقیه یه احترام خاصی ازت بر میدارن و دیگه هر نوع رفتاری رو باهات نمیکنن. چون تو اینقدر با رفتار و منش خودت روی اونا تاثیر گذاشتی که اونا حتی اگه بخوان هم نمیتونن باهات بدرفتاری داشته باشن.

*******************************

توی قرن بیست و یکم اگه فهم و شعور نداشته باشی باختی. دیگه الان مثل گذشته نیست که آدم بخواد با زورگویی یا هر چیز دیگه ای شبیه به این خودش رو نسبت به دیگران برتری ببخشه. الان دنیا بر اساس دانش و آگاهی هست که به آدم بها میده و اگه تو این ها رو کنار گذاشتی و به سمت بی شعوری رو آوردی، یادت باشه که هیچ وقت نمیتونی از این دنیای به این بزرگی سهمی داشته باشی.

*******************************

فهم و شعور داشتن تو اونجایی مشخص میشه که میتونی جواب بعضی ها رو بدی اما سکوت میکنی! چون میدونی که ارزش جواب دادن رو ندارن.


سایر مطالب پیشنهادی :

عکس پروفایل انسان بودن + عکس نوشته انسانیت

مجموعه شعر درباره بیشعوری

متن انگلیسی درباره انسانیت و انسان بودن + ترجمه

مجموعه شعر در مورد نادانی مردم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...