چگونه بفهمم که فرزندم سیگار می کشد؟

نوجوانان بیشتر از هر گروه دیگری از مردم، مستعد به اعتیاد به نیکوتین هستند. نود درصد سیگاری ها، کشیدن سیگار را قبل از سن 19 سالگی شروع کرده اند. بنابراین، آگاه بودن از علائم سیگار کشیدن حیاتی است تا سعی کنیم از عوارض جانبی که با سیگار کشیدن ایجاد می شود، مانند سرطان، COPD(Chronic obstructive pulmonary disease) یا همان بیماری ریوی که تنفس را به دردسر می اندازد، و دیگر بیماری های قلبی، جلوگیری کنیم. در این جا به نشانه هایی اشاره می کنیم که مشخص می کند که یک نوجوان سیگار می کشد یا نه.

با بچه های خود دربارۀ سیگار کشیدن حرف بزنید

صحبت در مورد سیگار با بچه های خود

بدون تعلل شروع کنید. مطمئن باشید قبل از آن که فکر می کنید نیاز است، با فرزند خود دربارۀ سیگار کشیدن صحبت می کنید. بچه ها باید دربارۀ خطرات سیگار کشیدن بدانند، طوری که بتوانند اطلاعات را درون خود نگه دارند و قبل از آن که دیر شود نظری منفی در مورد سیگار کشیدن داشته باشند، قبل از این که با اولین فرصت خود برای سیگار کشیدن روبرو شوند.

سوال از فرزندتان در مورد سیگار کشیدن

از فرزندان خود دربارۀ سیگار کشیدن سوال بپرسید.با فرزندان خود رک باشید و به راحتی از آن ها بپرسید که آیا سیگار می کشند یا نه. بگذارید بدانند که شما آن ها را دوست دارید حالا مهم نیست چطور و این که متوجه می شوید که گرفتار سیگار کشیدن شده اند یا نه، اما با آن ها موافقت نکنید. گاهی اوقات شروع کردن یک صحبت دو جانبه همۀ آن چیزی است که لازم دارید تا بتوانید به فرزند خود طی یک زمان سخت کمک کنید.

توجه: اگر شما تجربۀ کشیدن سیگار دارید، به فرزندانتان بگویید چقدر برای شما مشکل بود تا ترک کنید و این که می خواهید که هرگز به نقطۀ اول باز نگردید.

جمع آوری اطلاعات بیشتر

اگر فرزند شما زیر بار سیگار کشیدن رفته است، تلاش کنید اطلاعات به بیشترین مقدار ممکن جمع آوری کنید. از فرزند خود بپرسید کی و چرا شروع به سیگار کشیدن کرده، هر چند وقت به چند وقت سیگار می کشد، آیا دوستانش نیز سیگار می کشند و غیره. این کمک می کند بفهمید سیگار کشیدن برای او چه منفعتی داشته است، پس بهتر است آماده شوید تا به آن ها کمک کنید تا ترک کنند یا یاد بگیرند چطوری در آینده بگویند نه.

آرام بمانید

آرام بمانید. بچه ها اغلب اگر به وضوح ناراحت هم باشید، واکنشی نشان نمی دهند وقتی با آن ها صحبت می کنید. خودتان را خونسرد نگه دارید و با فرزند خود دربارۀ سیگار کشیدن حرف بزنید. به تمامی سوالاتی که ممکن است داشته باشند، جواب دهید و به آنها اجازه دهید بدانند می توانند همیشه با شما در مورد این مسائل حرف بزنند.

به فرزندتان بگویید با سیگار کشیدنش مخالفید

به فرزند خود بگویید که سیگار کشیدن او را تأیید نمی کنید. حتی اگر این طور به نظر برسد که به شما گوش نمی کنند، فرزند شما باید بشنود که شما می گویید سیگار کشیدن ممنوع است. اگر شما ساکت نشوید، آن ها هیچ راهنمای والدینی ندارند که به آن ها بگویند سیگار کشیدن کار خوبی نیست. آن ها ممکن است از شما تبعیت نکنند و تحت هر شرایطی سیگار بکشند، اما این مهم است که شما آنها را تشویق کنیدکه سیگار نکشند.

شفاف بودن در مورد عواقب سیگار کشیدن

دربارۀ عواقب سیگار کشیدن شفاف باشید. اثرات منفی سیگار کشیدن خیلی به واقعیت نزدیک است و به شدت سنگین است حتی اگر منفعت های فریبنده ای ممکن باشد. با بچه های خود دربارۀ عواقب سیگار کشیدن، که شامل موارد زیر است، حرف بزنید:

خطرات سلامتی. مشکلات سلامتی بسیار ترسناکی وجود دارد که بسیار واضح است که با سیگار کشیدن ایجاد می شود. با فرزندان خود دربارۀ خطر بیماری های قلبی، سرطان و آمار مربوط به مرگ های ناشی از سیگار کشیدن، رک باشید.

پوچی. با گفتن به فرزندان خود دربارۀ کیفیت های بسیار نامطلوبی که اغلب همراه سیگاری ها هسات، به پوچی فرزند خود متوسل شوید. سیگار کشیدن موها و لباس های تو را بدبو می کند، دندان هایت را زرد می کند، باعث چین و چروک های دائمی، لکه های زرد رنگ روی انگشتانت ایجاد می کند و غیره.

مالی. سیگار کشیدن هزینه بر است. حتی اگر فرزند شما یک شغل نیمه وقت دارد، اختلال های مالی یک سیگاری شدن خیلی شدیدتر از آنهایی است که آنها احتمالاً توقع دارند. با آنها ریاضیات کار کنید. بفهمید که یک پاکت سیگار چقدر قیمت دارد، فرزندان شما چقدر سیگار می کشند(یا از یک بسته به ازای هر روز برای یک سیگاری معمولی استفاده کنید) و محاسبه کنید چقدر خرج یک سیگاری معمولی در یک ماه می شود. هزینۀ مالی یک واقعیت تأثیرگذار است، حتی اگر آنها نگران خطرات فیزیکی نیستند.

شناخت نشانه های فیزیکی

مراقب سرفه های یک سیگاری باشید

مراقب سرفه های یک سیگاری باشید. یکی از رایج ترین و مستقیم ترین نشانه های سیگار کشیدن، سرفه های یک سیگاری دائمی است. سرفه کردن می تواند ظرف چند روز پس از شروع به کشیدن سیگار شروع شود و حتی می تواند با سیگار کشیدن تصادفی ظاهر شود(نه سرفۀ سنگین). سرفه معمولاً در صبح بدترین حالت را دارد و طی روز کاهش می یابد. سرفه معمولاً با خلط سینه است که ممکن است شفاف، زرد یا حتی سبز باشد.

توجه به دندان های در حال زرد شدن

مراقب دندانهایت که در حال زرد شدن است باش. سیگار کشیدن باعث می شوند دندان ها در طول زمان زرد شوند، پس مواظب باشید اگر دندان های فرزندتان کم کم در حال زردتر شدن است.

همچنین حواستان باشد اگر فرزندتان ناگهان به محصولات سفید کنندۀ دندان مانند خمیر دندان ویژۀ سفیدکننده یا بندهای سفیدکننده علاقمند شد.

دنبال لکه های زرد روی انگشت فرزندتان باشید

به دنبال لکه های زرد روی انگشتان فرزند خود بگردید. در حالی که زرد شدن دندان ها ممکن است کمی زمان ببرد تا ظاهر شود، کشیدن سیگار می تواند باعث ایجاد لکه های زرد روی انگشتان نوجوان شما و تقریباً روی ناخن هایش شود.

حواستان به خس خس سینه نوجوانتان باشد

حواستان به نوجوان خود باشد اگر سینه اش خس خس می کند. صدایی خس خس مانند می تواند بیانگر چندین وضعیت متفاوت فیزیکی در بچۀ شما باشد، اما یکی از آن ها ناشی از کشیدن سیگار است که از راه هوا به ریه آسیب می رساند.

توجه کردن به نقص های تنفس

به هر نقصی در تنفس توجه کنید. نقص در نفس کشیدن یک علامتی است که بیانگر سیگاری بودن است. اگر فرزند شما به طور تصادفی قادر نبود برای دوره زمان هایی که طولانی تر از مدت زمانی نیست که نمی تواند نفس بکشد، فعال نبود، بعد از فعالیت فیزیکی، بهتر است احتمال این که ممکن است وی سیگار می کشد را لحاظ کنید.

دنبال یک بیماری تنفسی تکرار شونده باشید

به دنبال یک بیماری تنفسی که خیلی تکرار می شود باشید. سیگاری ها نسبت به گرفتن بیماری های تنفسی خاص مثل سرماخوردگی، برونشیت و سینه پهلو مستعدتر هستند. اگر فرزند شما ناگهان بیماری هایی مشابه این را مرتب می گیرد، شاید لازم است نگران باشید که این بیماری ها عوارض جانبی یک عادت جدید سیگار کشیدن باشد.

به دنبال نشانه های دیگر بگردید

توجه به بوی دود در لباس یا مو

اگر لباس هایشان(یا موهایشان) بویی شبیه دود می دهد را ببینید. بوی دود سیگار یک بوی خاصی است که آدم را مردد می کند و بی خیال شدن هم سخت است. اگر نوجوان شما سیگار می کشد، تقریباً این که شما قادر خواهید بود لباس یا موهای او را بو کنید قطعی است(مخصوصاً اگر موهای بلندی داشته باشد).

توجه: گاهی اوقات نوجوانان سعی می کنند بوی دود را با ادکلن یا اسپری بدن از بین ببرند. شما هنوز می توانید بوی دود را حس کنید، اما ممکن است آغشته به بوی ادکلن باشد.

مراقب پنجره های اتاق خوابشان باشید

اگر آنها پنجره های اتاق خواب خود را باز نگه می دارند مراقب باشید. بچه ها اغلب تلاش می کنند هوای بیرون را باز نگه داشتن پنجره وارد اتاق خود کنند بعد از این که سیگار کشیدند. ممکن است برای فرزند شما طبیعی باشد این که بخواهد پنجره اش را باز بگذارد، اما اگر اصرار به انجام این کار دارند حتی وقتی هوا خیلی مطلوب(خیلی گرم، خیلی سرد، بارانی و غیره) نیست، توجه ویژه ای داشته باشید.

به دنبال سوراخ های سوختگی در وسایل مختلف باشید

به دنبال سوراخ های سوختگی در فرش، در ماشین شان، و در لباس هایشان بگردید. سیگاری های نوجوان تجربۀ کمتری دارند و نسبت به بزرگسالان هماهنگی دست و چشم بدتری دارند. بنابراین،آن ها اگر تازه سیگار کشیدن را شروع کرده اند، در سوزاندن هرچیزی به طور تصادفی مستعد تر هستند. حواستان به علامت های سوختگی روی فرش در اتاق شان یا لباس هایشان باشد. همچنین به دنبال علامت های سوختگی در ماشین شان باشید، چرا که خیلی از نوجوانان فکر می کنند می توانند بوی دود را نسبت به اتاق شان در ماشین خود بهتر می توانند از بین ببرند.

ببینید در جیبشان فندک یا کبریت دارند

حواستان به کبریت یا یک فندک در اتاق شان یا کوله پشتی یا کیف پول شان باشد. توجه کردن به این موارد جزئی شاید سخت باشد، ولی اگر نوجوان شما اخیرا زیاد بیرون می رود یا فندک یا کبریت می خرند، این می تواند نشانه ای باشد از این که سیگار می کشند. آن ها شاید ادعا کنند که فقط می خواهند از شعلۀ فندک استفاده کند، اما توجه کنید تکرار این که آنها مدام از کبریت یا فندک استفاده می کنند تا بفهمند شما فکر می کنید آنها سیگار می کشند یا نه.

مراقب دوستان سیگاری شان باشید

اگر دوستانی دارند که سیگار می کشند مراقب باشید. سیگاری های نوجوان می توانند بسیار متقاعد کننده باشند، بنابراین دیگر نوجوانان اغلب در مقابل وجود فشار این که با سیگار کشیدن، نمایان باشند، تسلیم می شوند. نوجوانان با دوستانی که سیگار می کشند خیلی بیشتر از آنهایی که دوستان سیگاری ندارند، احتمال دارد شروع به کشیدن سیگار کنند.

مراقب استفاده آن ها از دهان شویه و آدامس باشید

اگر اخیراً از دهان شویه یا آدامس بیشتر از حد نرمال استفاده می کنند، مراقب باشید. سیگاری ها می توانند بسیار نسبت به این واقعیت که سیگار کشیدن نفس شان را آلوده به بویی شبیه سیگار می کند، هوشیارند. بنابراین، آن ها اغلب سعی می کنند این اثر را با آدامس جویدن یا استفاده از دهان شویه،بعد از سیگار کشیدن، از بین ببرند.اگر فرزند شما به نظر می رسد به شدت نگران این که نفسش چه بویی می دهد است، ممکن است در حال تلاش جهت مخفی کردن این واقعیت باشند که سیگار می کشند.

توجه کنید که چگونه پولشان را خرج میکنند

بررسی کنید چطوری پول خود را خرج می کنند. سیگار کشیدن یک عادت هزینه بر است. اگر در دسترس شما هست، فعالیت حساب بانکی آنلاین نوجوان خود را چک کنید و ببینید اگر بیش از حد در حال خرید در مغازه های تسهیلاتی، مغازه های عطاری یا فروشگاه های سیگار است. اگر در حال خرید سیگار به طور مرتب هستند، یک اتلاف پولی که وجود دارد را پیدا کردید.

برخی از سوالات کاربران و پاسخ کارشناس:

آیا تست خون یا ادرار که مشخص می کند شخصی سیگار می کشد یا نه وجود دارد؟

بله، نیکوتین در سیستم بدن شخص، قابل کشف است البته تا 5 روز پس از آخرین سیگاری که کشیده است. این ایدۀ خوبی نیست برای والدین که فرزندانشان را ببرند جهت تست مواد، هرچند به خاطر این است که مثبت های اشتباه رایج است و در برخی تست ها را می توان به راحتی می توان فریب داد.

چطوری به نوجوان خود بگویم نگرانم که سیگار می کشد یا نه؟

مهربان و دلسوز باشید، توضیح دهیدکه شما درک می کنید این که آنها سیگار را انتخاب کرده اند دلیل دارد، اما شما نگران سلامتی آنها هستید. به آنها کمک کنید به یک شیوۀ ممکن، اما مهمتر این است که واضح است نباید موافقت کنید، حتی اگر آنها به نظر می رسد توجه نمی کنند، فهمیدن این که انتخاب آنها مضر است یا کس دیگری را دلخور و نا امید می کند،کسی که می تواند ویرانگر باشد و در واقع وضعیت را بدتر می کند.

چطوری به شوهرم بگویم که سیگار می کشد؟

اگر شوهر شما مکرر از خانه بیرون می رود بدون این که دلیلی داشته باشد و خیلی مصر است که این کار را انجام دهد، این می تواند یک نشانه باشد. شما می توانید به شوهر خود وقتی استرس دارد یا عصبانی است وقتی سیگار ندارد، توجه کنید. پیراهن های او را در لباسشویی بو کنید، چرا که بوی دود سیگار کم کم از بین می رود.

چطوری با مشاهدۀ لب های یک شخصی بفهمم که او سیگار می کشد یا نه؟

سیگار کشیدن یک اثر غیر ارادی روی لب ها دارد که می تواند باعث ایجاد خطوطی اطراف لب ها شود که ناشی از کام گرفتن از سیگار است، مشابه رنگ زرد.این آثار زمان بر است، بنابراین اگر نوجوان شما سیگار می کشد، شانس خوبی هست که این ظاهر نخواهد شد.

آیا یک دندانپزشک تشخیص می دهد که شخصی سیگار می کشد؟

بله. آنها قادر هستند آن را از روی نفس بیمار بو کنند یا به دندان های بیمار توجه کند که زردرنگ شده است.

چطوری می توانم به فرزندم بگویم ماری جوآنا می کشد؟

 به دنبال تغییراتی در رفتار او، مانند گیجی یا نداشتن انگیزه، و بوی ماری جوآنا در اتاق او، یا مو یا لباسش باشید.

من یک بار در زندگی ام سیگار کشیده ام. بهتر است الآن چکار کنم؟

خوشبختانه یک بار کافی بود و شما می توانید به زندگی خود به عنوان یک غیرسیگاری ادامه دهید.

من هرگز سیگار نکشیده ام، اما والدین من فکر می کنند من سیگار می کشم. چطوری می توانم آن ها را متقاعد کنم که هرگز سیگار نکشیده ام؟

شما کاری در گذشته انجام داده اید که باعث شده آنها اعتماد خود را نسبت به شما از دست بدهند؟ سعی کنید دوباره برگردید با صادق و مسئولیت پذیر، شاید بتوانید بعضی کارهای سخت روزمره را بیش از حد انجام دهید. و فقط به آنها بگویید، "مامان ! بابا! میدونم فکر می کنید من سیگار می کشم، اما به شما قول می دهم هرگز این کار را نکرده ام".

من 18 ساله ام و هنوز در خانه زندگی می کنم، اما در ملک خودم سیگار نمی کشم، اما می دانم دوست دخترم وقتی به جاهای دیگر می رود سیگار می کشد چکار کنم ؟

بگذارید بکشد. او به حریم شما احترام می گذارد، پس مشکلی نیست. او بالغ است. پس اجازه دهید رشد کند و خودش تصمیم خودش را بگیرد.

آیا رادیوگرافی تشخیص می دهد که شخصی سیگار می کشد؟

نه، آن از طریق رادیوگرافی غیرممکن است نشان دهد


مطالب پیشنهادی :

چطوری شخصی را متقاعد کنیم سیگار را ترک کند

چگونه سیگار کشیدن را ترک کنیم ؟

چگونه سیگار بکشیم که اعتیاد پیدا نکنیم ؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...