نحوۀ برخورد با فرد معتادی که دوستش دارید

وقتی شخصی مواد مخدر مصرف می کند، بر روی هر کسی که او را می شناسد تأثیر می گذارد. این تأثیرات اغلب توسط اعضای خانواده و اشخاصی که دوستش دارید، احساس می شود. اعتیاد می تواند تأثیرات احساسی، فیزیولوژیکی و اثرات مالی بر روی کسانی که بیش از بقیه به وی نزدیک هستند، بگذارد. اگر شما در چنین وضعیتی قرار دارید، می توانید هم بر روی کسی از شخص مورد علاقۀ شما حمایت می کند کارهایی انجام دهید و هم از خودتان مراقبت کنید. با این وجود، آموزش برخورد و رفتار با اعتیاد یک فرآیند طولانی مدت است که در نهایت خواهید دید که ارزش انجام آن را دارد.

اطلاعات خود را دربارۀ اعتیاد بالا ببرید

اطلاعات خود را در مورد اعتیاد بالا ببرید

دربارۀ شخصی که دوستش دارید و او دارای نوعی اعتیاد است، جست و جو کرده و به صورت آنلاین اطلاعات کسب کنید. بهترین برنامه برای مدیریت اعتیاد و توان بخشی که ممکن است مطابق با مواد مصرفی که شخص مورد علاقۀ شما به آن وابسته است، متفاوت باشد.

-بر روی اطلاعاتی که از سایت مربوط به راه حل های پزشکی و علمی است، تمرکز کنید. به دنبال سایت هایی بگردید که معتبر و قابل اطمینان هستند؛ از قبیل اطلاعات دولتی یا دانشگاهی. اطلاعات فراوانی در وب موجود است اما هر چیزی را که در مورد اعتیاد به مواد می خوانید درست و واقع بینانه نیست.

-آموزش در رابطه با مشخصات شخص مورد علاقۀ شما که به مواد اعتیاد دارد، می تواند به شما کمک کند تا آن چه را که انتظارش را دارید، متوجه شوید. این آموزش ها همچنین می توانند یک راهنمای چگونگی انتخاب بهترین مسیر در وضعیتی که گرفتارش هستید، باشد.

-مرکز انتشارات تحقیقاتی دانشگاهی NIDA’s DrugPubs منابعی را در مورد مواد مخدر، سوء مصرف مواد و درمان آن تهیه می کند.

تشخیص پیچیدگی اعتیاد

پیچیدگی اعتیاد را تشخیص دهید. اعتیاد یک مسئلۀ پیچیده و گسترده است. اعتیاد می تواند هم فیزیکی باشد و هم دارای جنبه های روانی باشد. درک کردن پیچیدگی اعتیاد، می تواند به شما کمک کند از عهدۀ این وضعیت بر آیید.

-فکر کردن دربارۀ این که مصرف کنندگان مواد، صرفاً دارای موارد اخلاقیِ ضعیفی ناشی از فقدان قدرت اراده هستند، وسوسه انگیز است. اما فرآیندهای بیولوژیکی بنیادین و اصولی وجود دارند، که غلبه بر اعتیاد به مواد را بسیار دشوار می کند.

-سوء مصرف مواد و اعتیاد یک مسئلۀ رایج و گسترده است. در سال 2009 میلادی، تقریباً 23.5 میلیون نفر، از 12 ساله به بالا به درمان اعتیاد نیاز داشتند. فقط 11.6 % این تعداد در عمل و طبق خواست خودشان واقعاً درمان شدند.

آموزش دیدن در مورد درمان اعتیاد

    در مورد درمان اعتیاد آموزش ببینید. اشخاص حرفه ای که در زمینۀ سلامتی روحی روانی فعال هستند، از روش های متنوعی برای کمک به اشخاص، جهت غلبه بر اعتیاد استفاده می کنند. بعضی از آن ها شامل موارد زیر است:

    -درمان رفتار شناسی. این نوع درمان، انگیزه ها، افکار یا رفتار هایی که باعث مصرف مواد می شود را یکپارچه و شناسایی می کنند. درمان کننده ها می توانند استراتژی هایی را تدریس کنند تا بتوان رفتارها را تغییر داد. این درمانگر ها می توانند کمک کنند تا توقف مصرف مواد توسط خود شخص، و مقابله با موارد دیگر که ممکن است رخ دهد، را افزایش می دهند.

    -مدیریت تصادفی-احتمالی. این مورد یک شیوۀ رفتاری است که به ارباب رجوع کمک می کند، تا رفتار آن ها را باز بینی کنند. این شیوه به آن ها کمک می کند تا رفتار خود را با استفاده از پاداش های مثبت، به آهستگی تغییر دهند.

    -درمان افزایش انگیزه. این شیوۀ درمان به ارباب رجوع کمک می کند تا آن ها متوجه شوند که چرا به آن ها کمک می کنند. این کار به آن ها کمک می کند تا ببینند چرا آن ها ممکن است در مقابل درمان دوگانه واکنش نشان دهند و همچنین مصرف مواد را متوقف کنند.

    -درمان خانوادگی. این شیوۀ درمان، خانوادۀ خود، یعنی نزدیک ترین افراد به وی را درگیر این نوع درمان می کند. این شیوه بر روی تمرین های ارتباطی با دیگران تمرکز دارد و به بازیابی شخص معتاد کمک می کند یا از مصرف مواد توسط شخص جلوگیری می کند.

    پیدا کردن سازمانی که حمایت شخص معتاد را تامین نماید

      یک سازمان پیدا کنید که بتواند حمایت از شخص معتاد را تأمین کند. گروه هایی مثل Al-Anon، Ala-Teen و Nar-Anon، برنامه های 12 گام را برای خانواده ها و دوستان اشخاصی که با اعتیاد به الکل و مواد مخدر درگیر هستند، ارائه می دهند.

      -این گروه ها حمایت جهت مقابله با شخصی که با اعتیاد گرفتار شده و دست و پنجه نرم می کند، را ارائه کرده و خدمات رسانی می کنند. صحبت با افرادی که در موقعیت های مشابهی هستند، می توانند به شما کمک کنند تا اعتیاد و بازپروری را به درستی بشناسند. این برنامه ها همچنین جهت بازپروری، از طریق تأثیرات احساسی وجود یک رابطه بر روی یک شخص معتاد، به شما کمک می کنند.

      -آن ها همچنین به شما کمک می کنند، از طریق احساس گناه و سختی هایی که در گذشته در رابطه با کسی که شما را دوست دارد،  شما را درمان کنند. صفحۀ وب Al-Anon دارای ابزار تحقیقاتی می باشد تا از آن طریق یک ملاقات نزدیک با خودتان داشته باشید.

      صحبت کردن با کسی که عاشق شماست

        صحبت با کسی که عاشق شماست

        صحبت موثر. با آن عضو خانوادۀ خود دربارۀ نگرانی هایی که در رابطه با مصرف مواد دارند، با صراحت و مستقیم صحبت کنید. سعی کنید این کار را به شیوه ای که خشن و زننده نباشد، حمایت شما حس شود، و نیز قضاوت کردن، نباشد.

        -بر روی احساسات خود فراتر از عباراتی شبیه به سرزنش کردن یا قضاوت ها، تمرکز کنید. برای مثال، شما ممکن است بگویید "من واقعاً نگران مشروب خوردن تو هستم، چون ممکن است بر روی سلامتی خودت تأثیر منفی بگذارد" به جای این که بگویید "بیش از حد مشروب می خوری. نمیدانی ممکن است کبدت را نابود کند؟"

        -می توانید از دوستان و اعضای خانواده بخواهید تا نگرانی های خود را نیز ابراز کنند. به کسی که شما رو دوست دارد کمک کنید تا ببیند چطور اعتیادش بر روی او و خودش تأثیر گذاشته است..

        -به کسی که عاشق شماست بگویید چطور رفتار او، اهدافش یا خصوصیاتش از زمانی که شروع به مصرف کرده است، تغییر کرده است. به وی یادآوری کنید که دربارۀ اهدافش قبل از این که

        -به معشوقۀ خود بگویید دربارۀ اهدافش که قبلاً با شما به اشتراک می گذاشت، یا تبدیل به شخصی شود که آرزویش را دارد، اکنون تغییر کرده است.

        تشویق معشوق برای یافتن کمک حرفه ای

          معشوقۀ خود را تشویق کنید تا به دنبال یک کمک حرفه ای بگردد. مصرف مواد معشوقۀ خود را نادیده نگیرید. در عوض، برای اعتیاد خود ارزش قائل هستید و همچنین برای حالتی که دارید که بر روی خانواده و قوم و خویشان خود تأثیر گذاشته اید. در این مورد با کسی که دوستش دارید محترمانه بحث کنید و وی را دلگرم کرده و تشویق کنید به دنبال کمک بگردد.

          به عنوان مثال، ممکن است بگویید "من واقعاً نگران این هستم که اگر به مصرف مواد ادامه بدهی، چیزی در حد مصیبت و فاجعه برای خودت اتفاق بیفته. من می دانم ممکن است برای تو ترک کردن سخت باشد، اما خدماتی وجود داره که مختص ماست و در آن جا می توانی کمک بگیری". شما حتی می توانید پیشنهاد دهید به وی کمک کنید تا یک گروه، پزشک یا درمانگر(تراپیست) پیدا کنید و فرآیند درمان را شروع کنید.

          شمایی که از قبل آن را دوست داشتید، به دنبال راهی برای کمک و درمان او پیدا کنید، بهتر است از شانس هایی که توسط آن ها می توانید بر اعتیاد غلبه کنید، کمک بگیرید.

          دادن اطلاعات درباره راه درمان به کسی که دوستش دارید

             به کسی که دوستش دارید دربارۀ راه های درمان اطلاعات بدهید و آگاهش کنید. صحبت با معشوقۀ خود در رابطه با گزینه های درمان، که می توانند کمک کنند تا این تجربه زیاد تهدید آمیز به نظر نرسد. به او اجازه دهید بداند شما در تحقیقات خود چه چیزهایی پیدا کرده اید. به او کمک کنید، متوجه شود که بسیاری از افراد دیگر نیز همانند او گرفتار اعتیاد هستند.

            -به معشوقۀ خود اجازه دهید بداند شما به عنوان کسی که به خاطر شما در جست و جوی فرآیند درمان و بازپروری است، حامی وی خواهید بود.

            -انتظار واکنش منفی را در ابتدا، داشته باشید. شنیدن این که معشوقۀ شما از شما می خواهد تغییر کنید و اینکه رفتار شما که چیزی است که شنیدنش نیز سخت است، رفتاری ناپسند است. بدانید که معشوقۀ شما ممکن است رفتار مناسبی در مورد نگرانی شما نشان دهد. او این موضوع را انکار می کند که مشکلی وجود دارد یا این که بهانه هایی برای توجیه رفتار خود می آورد. خودتان را آماده کنید این چیزها را بشنوید و باز از وی حمایت کنید، اما موقعیت خودتان را حفظ کنید.

            کمک به معشوق وقتی که آماده است

              هنگامی که معشوقۀ شما آماده است به او کمک کنید. ممکن است معشوقۀ شما چندین بار قبل از این نیز اعلام آمادگی کرده باشد که بپذیرد که او با اعتیاد دارای مشکل است. این که همچنان حامی وی باقی بمانید بسیار مهم است و شخصی را که زمانی دور از مشکل اعتیاد بوده است را به یاد داشته باشید.

              آماده باشید تا برای کمک کردن مکان هایی را پیشنهاد دهید. با آن ها تماس بگیرید و یک قرار ملاقات تنظیم کنید یا این که انتظار بکشید به قرار ملاقات با آن ها انجام شود.

              معشوقۀ شما ممکن است چندین بار در قرار ملاقات ها تنظیم کند، سپس آن ها را قبل از قرار مقرر لغو کند. این رفتار،  برای کسانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، طبیعی است. کمک کنید به وی یادآوری کنید که چرا درمان مهم است.

                در جست و جوی کمک حرفه ای

                یافتن کلینیک های سمک زدایی

                کلینیک های سم زدایی و مراکز توان بخشی را نگاه کنید. زمانی که معشوقۀ شما برای کمک آماده است، می توانید با کمک در پیدا کردن درمان این کار را آسان تر کنید. از یک متخصص حرفه ای سلامت بپرسید یا آنلاین، تسهیلات محلی را که مردم اعتیاد خود را آن جا درمان می کنند، جست و جو کنید.

                -یک برنامۀ سم زدایی شامل درمان اثرات فیزیکی وابسته به یک ماده می باشد. بدن برای مدت زمانی طولانی با مواد درون سیستم بدن عمل می کند. بنابراین، این اعتیاد، در صورتی که به شیوۀ Cold-Turkey  انجام شود، می تواند موجب آسیب دیدن جدی شخصی که می خواهد ترک کند، شود. فرآیند سم زدایی معمولاً تحت مراقبت یک پزشک انجام می شود. تیم درمانی به طور سیستماتیک بدن را از مادۀ اعتیاد آور، به صورت امن و بی خطر، پاکسازی می کند.

                -بسیاری از مردم شرایط دیگری دارند که به اعتیاد آن ها منجر می شود. یک مرکز سم زدایی یا بیمارستانی که می تواند تمام جنبه های مربوط به سلامتی معشوقۀ شما را شفاف سازد، پیدا کنید. این می تواند بین بازپروری موقتی و دائمی، تفاوت ایجاد کند.

                -عضو خانوادۀ شما همچنین می تواند تحت درمان در یک پایگاه درمان سرپایی نیز قرار بگیرد. این شامل دیدن یک متخصص حرفه ای در زمینۀ سلامت روحی روانی، که در حوزۀ درمان اعتیاد دارای تخصص است، باشد.

                جستجو کردن گروه های حمایتی

                  گروه های حمایتی را جست و جو کنید. معشوقۀ شما ممکن است لازم باشد تا گروه یا درمان مستقل را مورد بررسی قرار دهد. بسیاری از سازمان ها ملاقات های منظمی دارند تا یک زندگی عاری از مواد را ترویج کنند و یک شبکه حمایتی مهیا کنند. همچنین سازمان هایی وجود دارند که آن ها نیز می توانند به شما کمک کنند تا نوع درمان و منابع دیگری برای شخص معتاد، را بتوانید پیدا کنید. این گروه ها اغلب حمایت های بدون نام ارائه می دهند. این گروه ها نیز همچنین سازمان هایی هستند که می توانند کمک کنند تا شما نوع درمان خود را پیدا کنید.

                  سوء مصرف مواد و مدیریت سرویس های سلامتی روحی روانی (SAMHSA) در مورد تسهیلات درمان مواد اطلاعاتی ارائه می دهند. این اطلاعات شامل شیوۀ درمان سکونتی، سرپایی و بیماری بیمارستانی می باشد. شما می توانید با شمارۀ 1-800-662-HELP تماس بگیرید.

                  خط مشیء جلوگیری از خودکشی ملی (1-800-273-TALK) می تواند توسط موارد زیادی، شامل جلوگیری از خودکشی و سوء مصرف مواد و الکل، به شما کمک کند تا منابع خود را پیدا کنید.

                  اتحادیۀ ملی بر بیماری روانی و آمریکای با سلامتی روانی، حمایت کمک به خود را، برای بیماران و خانواده هایی که با موارد متعدد اختلالات روانی روبرو هستند، ارائه می دهند.

                  آکادمی آمریکایی روان پزشکی اعتیاد و آکادمی آمریکایی کودکان و روان پزشکی نوجوانان در سن بلوغ، می توانند به شما کمک کنند تا یک مکانی نزدیک به پزشکی پیدا کنید که دارای تخصص درمان اعتیاد هستند.

                  -چهره ها و صداهای بازپروری به افرادی که گرفتار طولانی مدت اعتیاد و بازپروری هستند کمک می کنند. آن ها تلاش می کنند در سطح یک انجمن، توسط مهیا ساختن منابع مراقبت، به شما کمک کنند.

                  -مشارکت داشتن در سازمان رهایی از مواد (Drugfree.org) به نوجوانان کمک می کنند، همچنین می توانند به والدین اطلاعات و حمایت های دیگری ارائه دهند. به خط کمک، به خاطر خانوادۀ خود (helpline) زنگ بزنید (1-855-378-4373).

                  جامعۀ آمریکایی درمان اعتیاد نیز می تواند به شما کمک کند تا گزینه های درمان را پیدا کنید و به منابع اطلاعاتی در مورد اعتیاد دسترسی داشته باشید.

                  صحبت کردن با یک مشاور حرفه ای

                  با یک درمان کنندۀ حرفه ای یا مشاور صحبت کنید. گذشته از آموزش در مورد منابع اطلاعاتی دربارۀ اعتیاد، برای فرد مورد علاقۀ شما که اعتیاد دارد، این اشخاص می توانند برای شما و دیگر اعضای خانواده مفید باشند تا با یک درمان کننده یا مشاور خانوادگی صحبت کنید.

                  -زندگی با یک شخص مورد علاقۀ معتاد به مواد می توانند تنش های شدیدی به دیگران در محیط زندگی، اعمال کند. خانواده درمانی می تواند به بیماران سرگشته و مضطرب، بچه ها یا شرکای رمانتیک کمک کند.

                  هدف از خانواده درمانی این است که الگوهای رفتاری که مفید نیستند یا رفتارمصرف کنندۀ مواد را تقویت نمی کنند را مشخص کند. این نوع درمان به خانواده کمک می کند تا بر این موانع غلبه کنید و یک روش جدید تعامل با یکدیگر، بسازید. خانواده درمانی می تواند به آموزش خانواده کمک کند، تا با برگشت شخص بیمار از این بیماری رهایی پیدا کند. شخص معتاد همچنین اطلاعاتی دربارۀ این که چگونه می تواند موارد اضطراری را مدیریت کرد، ارائه کند. این موارد اضطراری، اوردوزها یا خشونت های مرتبط با اعتیاد را شامل می شود.

                  بسیاری از مدارس مشاورینی دارند که به والدین کمک می کنند تا چگونه با بچه های که یک اعتیاد دارند، رفتار کنند. همچنین تراپیست (درمان کننده) هستند که در زمینۀ کمک به بچه ها و نوجوانانی که اعتیاد دارند، دارای تخصص می باشند.

                   چگونگی اعتیاد شخص مورد علاقۀ خود را که ممکن است تحت تأثیر شما قرار بگیرند، را نادیده نگیرید. من به شکل وسیعی با بچه ها و خانواده ها کار کرده ام، جاهایی که اعتیاد یک مشکل بود، به ویژه وضعیت های که در آن ها والدین معتاد بودند. شما اگر یک بچه هستید و یکی از والدین شما معتاد باشد، اغلب سعی می کردید مانند والدین خود رفتار کنید. شما باید بزرگ شوید، آن هم به روشی بسیار سریع ، به خاطر این که مسئولیت شما توسط مراقبت های والدین شما به انتها رسیده است.

                    ایستادگی کردن و برقراری حد و مرزها

                    ارائه حمایت های احساسی

                    بدون این که اعتیاد را بپذیرید، حمایت احساسی ارائه کنید. رهایی بخشیدن به شخص مورد علاقۀ شما، به لحاظ مالی یا علاوه بر امور مالی، مفید نیست. این کار فقط شخص معتاد را قادر می سازد تا به رفتار خود ادامه دهد. با خود روراست باشید. شما می توانید حمایت کنید، اما فقط اگر شخص معتاد تصمیمش دربارۀ درمان جدی باشد. در این جا مثال هایی داریم از مرزهای سلامتی که شما می توانید برقرار سازید.

                    -به شخص معتاد مورد علاقۀ خود پول ندهید، که در این صورت به او این اجازه را می دهید تا خریدن مواد یا الکل را ادامه دهد. اما به شخص معتاد مورد علاقۀ خود یادآوری کنید که تو آماده ای و شما می خواهید به او کمک کنید تا راه درمان خود را پیدا کند.

                    -به شخص معتاد بگویید که شما می توانید به لحاظ احساسی او را حمایت کنید، اما شما اجازه نمی دهید که او در منزل شما مواد مصرف کند.

                    -به فرد معتاد اجازه دهید بداند که شما کنار او هستید ولی هر چیزی که مربوط به مواد یا مورد اضطراری مواد باشد را دور می ریزید. شخص مورد علاقۀ شما باید آموزش ببیند تا بتوان به وی کمک کرد.

                    -به فرد معتاد بگویید که شما امیدوار هستید که او می تواند این اتفاقات را پشت سر گذارد. ولی همچنین تأکید کنید که او اگر به خاطر مصرف مواد، ظاهرش تغییر کند، طرح پرهیز مذکور بدون او برنامه ریزی خواهد شد.

                    افزایش مهارت های برقراری ارتباط موثر

                      مهارت های برقراری ارتباط موثر را افزایش دهید. روابط می تواند الگوهای برقراری رابطه را توسعه دهد، برای هر کسی سخت تر می شود اگر به خودشان اظهار کنند نه به شخص معتاد. آموزشی که در آن شما افکار و احساساتی که به طور موثر می تواند کمک زیادی کند را به اشتراک می گذارید.

                      -برقراری ارتباط موثر به شما این اجازه را می دهد که بر روی مکالمه هایی که موجب پیشرفت به سمت جست و جو برای کمک می شود، تمرکز کنید.

                      -دربارۀ خودتان و احساسات خود، طوری که به دور از سرزنش کردن و تهمت زدن باشد، صحبت کنید. به عنوان مثال، با گفتن "من توجه کرده ام" یا "من نگرانم" یا "من احساس می کنم"، محکوم کردن شخص معتاد را شروع می کنند.

                      -شیوه ای را هنگامی پیشنهاد دهید که در آن زمان، شخص هوشیار باشد. شما جهت آرام کردن و واکنش اصلی، شایسته تر هستید.

                      -سعی کنید صدای شما آرام باشد و حتی حین مکالمه صدای آرامی داشته باشید. نگرانی و دلسوزی مفید است. عصبانیت نه، مفید نیست.

                      -برای شخص معتاد، بر عشق و نگرانی که نسبت به او دارید، تأکید کنید. این کار می تواند به او کمک کند کمتر احساس خطر و تهدیدآمیز بودن کند و بیشتر به درمان توجه کند.

                      -با شخص معتاد مورد علاقۀ خود دربارۀ حد و مرزها و نیازها جسور و قاطع باشید.

                      -اگر فرصت انجام این کار را دارید، با مشاور یا تراپیست برای پیشنهادات بیشتر در مورد برقراری ارتباط موثر، صحبت کنید.

                      جلوگیری از برقراری الگوهای ارتباطی منفی

                        از الگوهای برقراری ارتباط منفی جلوگیری کنید. طی بهبودی، به طور کلی مهارت های برقراری ارتباط، چندین رفتار وجود دارد که باید از آن ها پرهیز کنید. از این کارهای مضر دور بمانید:

                        -پند و موعظۀ بیمار خود یا دخالت و فضولی در مورد وی که باید عوض شود.

                         -استفاده از احساس گناه، تا سعی کنید او را تغییر دهید یا مصرف وی را متوقف کنید.

                        -آمدن برای کمک به بیمار خود ولی با بهانه های مختلف، به نیت نجات وی از عواقب اعتیادش.

                        -سپردن مسئولیت پذیری های مختلف به بیمار خود بخاطر خودش

                        - مخفی کردن مواد یا متعلقات مواد، یا دور ریختن آن ها؛ یک ایدۀ بهتر این است که به بیمار خود بگویید که او باید خودش آن ها را دور بریزد، یا حداقل این لوازم را از خانه خارج کند.

                        -جنگیدن یا بحث با شخص معتاد خود به طوری که وی تحت تأثیر قرار بگیرد.

                         -مصرف مواد همراه با شخص مورد علاقۀ معتاد خود

                          بریدن بندها در صورت لزوم


                          اگر لازم است بند ها را ببرید. برای امنیت شخصی خود، توسط بریدن بندها اگر شخص بیمار شما با رفتارش آن را تضمین کند. رفتاری که ممکن است منجر شود به این که شما خودتان را از وضعیت موجود جدا به حساب آورید شامل:

                          -رفتار خشن یا مغرضانه با شما یا دیگران

                          -به خطر انداختن منزل یا خانواده با رفتار خطرناک. این موضوع می تواند شامل استفاده مواد نزدیک بچه ها یا رساندن خرید و فروش مواد در منزل.

                          -ثبات اقتصادی خانواده را به خطر های قانونی انداختن. این مورد می تواند شامل استخراج حساب بانکی یا فروش لوازم منزل جهت پرداخت هزینۀ مواد

                          -بریدن بند ها می تواند به مقادیر درشت نیاز داشته باشد. شما شاید مجبور شوید رفتار غیرقانونی شخص را به ادارۀ مسئول گزارش دهید. شاید این را در نظر بگیرید که رضایت دهید که این جزء رفتارهای شخص ناشی از برنامه سوء مصرف مواد باشد. ممکن است لازم باشد از شخص بیمار خود بخواهید خانه را ترک کند و دیگر برنگردد تا زمانی که هوشیار است. در موارد شدید، ممکن است شما لازم باشد بدون این که آدرس جدید منزل خود را به او بدهید، نقل مکان کنید.

                          تهیه کننده : توپ تاپ

                          هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...