انشا در مورد عید نوروز با مقدمه و نتیجه

عید نوروز یکی از اعیاد باستانی کشور ما ایران است که می توان آن را مهمترین عید برای ایرانیان دانست. در این عید مردم کارهای زیاد برای انجام دادن دارند که اکثر این کارها در نهایت منجر به افزایش نشاط و لذت خود آنها خواهد شد. عید نوروز اهمیت زیادی برای ایرانیان دارد.

انشا در مورد عید نوروز

مقدمه:

هر سال با فرا رسیدن فصل بهار، نسیم خوش عید نوروز در کوچه و خیابان ها می وزد و شور و نشاطی وصف ناپذیر در دل و جان مردم ایران زمین می نشیند. عید نوروز، کهن ترین جشن بشریت، از دیرباز در فرهنگ و تاریخ ایران جایگاهی ویژه داشته و همواره به عنوان نمادی از نو شدن و آغاز دوباره، مورد گرامیداشت ایرانیان قرار گرفته است.

بدنه:

خانه تکانی، رسم دیرینه ای است که در آستانه عید نوروز، شور و هیجان خاصی به خانه ها می بخشد. گویی با زدودن گرد و غبار از خانه، به استقبال پاکی و تازگی سال نو می رویم. خرید لباس نو، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید عید، از دیگر رسوم و آداب و رسوم عید نوروز هستند که هر کدام به نوبه خود، زیبایی و معنای خاصی دارند.

سفره هفت سین، نمادی از هفت عنصر مقدس در فرهنگ ایرانی است که هر کدام مظهر صفات و مفاهیمی نیکو هستند. سیب، نماد سلامتی، سبزه، نماد شادابی و سرزندگی، سنجد، نماد حکمت و دانش، سماق، نماد صبر و بردباری، سیر، نماد سلامتی و دفع بیماری، سرکه، نماد چاشنی زندگی و سمنو، نماد برکت و روزی هستند.

دید و بازدید عید نوروز، فرصتی مغتنم برای تجدید دیدار با اقوام و دوستان و صله رحم است. در این ایام، بزرگترها با دادن عیدی به کودکان، شادی و خوشحالی را به آنها هدیه می دهند.

نتیجه:

عید نوروز، فرصتی برای نو شدن و آغاز دوباره است. در این ایام، با مرور خاطرات گذشته و درس گرفتن از تجربیات سال قبل، می توانیم با عزمی راسخ و امیدی تازه، قدم در سال جدید بگذاریم.

انشا دوم 

مقدمه انشا: عید نوروز، جشنی باستانی در کشورمان است که می توان به عنوان مهمترین جشن و آیین کهن ایرانی آن را نامگذاری کرد. در این عید بسیار زیبا، مردم به دید و بازدید از یکدیگر می روند و سعی می کنند که در این اوقات دید و بازدید، نهایت لذت از معاشرت با یکدیگر را داشته باشند. عید نوروز فرصتی به مردم می دهد که صله رحم را به جای آورده و با اقوام و خویشاوندان خود مجددا ارتباط بگیرند. این فرصت مناسبی است که انسان روی خود کار کند و شخصیت جدید و قوی تری برای خودش به وجود آورد.

تنه انشا: سوال اینجاست که چرا عید نوروز اینقدر برای ما اهمیت دارد؟ مگر در این عید چه اتفاقی می افتد که در دیگر اعیاد رخ نمی دهد؟ این عید چه تفاوتی با سایر اعیاد دارد که اینقدر برای ما ایرانیان مهم شمرده می شود؟

عید نوروز اولین خصیصه ای که دارد، این است که با شروع فصل بهار همراه است. حتی از نام آن می توان متوجه این مسئله شد و به اهمیت آن پی برد.
زمانی که فصل بهار می شود، دوباره طبیعت جان گرفته و شروعی دوباره خواهد داشت. همه جا سرسبز می شود و شور و نشاط را در طبیعت می توان مشاهده کرد. در این زمان انگار کشور ایران دوباره جانی تازه به خود گرفته و سرسبزی را به صورت کامل می شود در آن مشاهده نمود. به همین دلیل اولین نکته ای که می توان در مورد اهمیت عید نوروز ذکر کرد، همین است که با فصل بهار شروع می شود و از آنجا که این فصل شور و نشاط را با خود به همراه می آورد، پس این عید هم تعریف جداگانه ای از سایر اعیاد داشته و مردم در آن بیشتر به شادی مشغول می شوند.

نکته ی دیگر در مورد به جا آوردن رسم صله رحم در این عید است. مردم در عید نوروز به دید و بازدید یکدیگر می روند و سعی می کنند که کدورت ها را کنار گذاشته و دوباره به مانند گذشته با هم ارتباط بگیرند. این مسئله در دین اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است و مردم کشور ما که اغلب دین اسلام را پذیرفته اند، به اهمیت صله رحم پی برده و این عید را فرصت مناسبی می دانند تا صله رحم را به جای بیاورند. همین نکته هم اهمیت عید نوروز را نشان می دهد که در این عید مردم مجددا وارد رابطه با هم می شوند و به دید و بازدید هم می روند.

نکته ی با اهمیت دیگر در مورد عید نوروز تعطیلاتی است که مردم در این عید با آن روبرو می شوند. در واقع هیچ عید دیگری در کشور ما به اندازه ی این عید برای مردم تعطیلات در بر نخواهد داشت و به همین دلیل آنها این عید را بسیار مهم می دانند! چرا که در طی تعطیلات می توانند به زندگی شخصی خود بیشتر برسند و استراحت کنند.

مسئله ی دیگر این است که همانطور که از واژه ی عید پیداست، در این ایام مردم معمولا به جشن و خوشگذرانی مشغول می شوند که عید نوروز بیشترین فرصت را برای این کار به مردم می دهد و از همین جهت هم می توان آن را مهمترین عید باستانی ایران دانست.

جدای از تمام این موارد، می توانیم از اهمیت عید نوروز در برابر اعیاد دینی صحبت کنیم! اعیاد دینی اهمیت زیادی دارند و مورد توجه بسیاری از مردم هستند. اما عید نوروز نیز دست کمی از این اعیاد ندارد و به نوعی می توان گفت با آنها برابری می کند. در این عید فقط خوشحالی و خوشگذرانی صورت نمی گیرد؛ بلکه کارهای مهمی از جمله صله رحم که در قبل هم در مورد آن گفته شد، انجام می گردد.

مردم در این عید فرصت مناسبی پیدا می کنند که خود را بشناسند و به شخصیت حقیقی خود بیشتر پی ببرند. در واقع این عید فرصت مناسبی به مردم میدهد که روی خود و باورهای مخرب شان کار کنند و این باورها را از بین ببرند. گرچه که دین اسلام در اعیادی مانند عید غدیر خم و یا عید قربان این فرصت را به مردم می دهد، اما از آنجا که تعطیلات بیشتری در عید نوروز برای ما به همراه است، پس بهتر مردم می توانند این کار را انجام بدهند.

عید نوروز فرصتی است که بتوان به واسطه ی آن با خدای خود هم بیشتر راز و نیاز کرد. در ایام عادی سال به دلیل فعالیت های کاری و مشغله های زندگی، شاید نتوان زیاد به انجام این کار پرداخت که در این عید، فرصت مناسبی به وجود می آید که بتوان این کار را انجام داد و حال و هوای دل را هم عوض کرد و آن را خداگونه تر کرد.

حالا که با عید نوروز بیشتر آشنا شده ایم و از اهمیت آن بهتر اطلاع پیدا کرده ایم! باید بدانیم که چطور واقعا بیشترین استفاده را از این عید ببریم؟ این کار تنها با برنامه ریزی امکان پذیر است.

اگر بتوانیم برای خود برنامه ای منظم بچینیم و برای تک تک روزهای تعطیلات برنامه داشته باشیم، بهتر می توانیم از آن بازخورد بگیریم. معمولا هر کسی تعریف خاصی از این عید دارد! شخصی می خواهد به مسافرت برود، شخصی می خواهد به دید و بازدید اقوام برود، شخصی دوست دارد استراحت کن و شخصی دیگر هم دوست دارد کارهای عقب مانده اش را انجام دهد. هر کدام از این افراد باید سعی کنند طبق یک برنامه خاص و اصولی منظم پیش بروند که به بهترین شکل ممکن بتوانند بازخورد بگیرند.

تا زمانی که برنامه روی کاغذ آورده نشود، نمی توان روی آن حساب چندانی باز کرد و خیلی مهم به حساب نمی آید. پس باید سعی کنیم که برنامه خود را حتما روی کاغذ بیاوریم و تک تک برنامه های خود را روی کاغذ بنویسیم و سپس کاغذ را در جایی قرار دهیم که دائم در جلو چشم مان باشد که فراموش نکنیم که چه برنامه هایی در این عید داریم که قرار است انجام شوند.

هر کسی دوست دارد در این عید کارهای خاصی انجام دهد. اما چطور بهترین استفاده را از عید را ببریم؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید؟ در این انشا من سعی می کنم بهترین شیوه استفاده از عید را بیان کنم. در صورتی می توان از این عید بیشترین استفاده را برد که ما در جهت افزایش و پیشرفت ویژگی های شخصیتی خود قدم برداریم و بیشتر روی خود کار کنیم. در این عید ما می توانیم با تهیه کتاب های مختلف و برنامه های آموزشی مختلف خود را برای افزایش شخصیت و سطح آگاهی مان آماده کنیم. همچنین می توانیم باورهای مخرب و زیان آور خود را شناسایی کرده و در این ایام روی آنها کار کنیم تا آنها را از بین ببریم.

عید نوروز فرصت مناسبی است که به واسطه ی آن بتوانیم روی شخصیت خود کار کنیم. در دیگر ایام سال این فرصت به دلیل مشغله های مختلف پیش نمی آید. اما در این عید ما فرصت کافی برای انجام این کار را داریم.

همچنین در این عید ما باید اهداف خود را در سال جدید مشخص کنیم و برای خودمان اهداف کوتاه مدت و بلند مدت طراحی کنیم تا مبادا در طی سالی که می خواهیم آغاز کنیم، با سردرگمی رو به رو شویم و ندانیم که قرار است چه کنیم. باید دقیقا مشخص کنیم و زمان تعیین کنیم که در فلان روز و در فلان موعد خاص، باید به فلان هدف خود دسترسی پیدا نماییم

چند نکته ی اساسی و مهم در پایان این انشا باقی می ماند که در مورد عید نوروز حتما باید گفته شوند.

در عید نوروز با دوباره جان گرفتن طبیعت ما نیز باید جانی دوباره بگیریم و اشتباهات گذشته خود را فراموش کنیم و سعی کنیم که فرصتی دوباره به خود بدهیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

همچنین در این عید باید همواره به یاد داشته باشیم که همانطور که زمستان دائمی نبود و بهار سر رسید، غم ها و اندوه های ما هم دائمی نیستند و زمانی به سر خواهند آمد. پس به آنها زیاد بها ندهیم و آن را خیلی بزرگ نکنیم.

در این عید باستانی سعی کنیم که کدورت ها و ناراحتی هایی که در بین ما و دیگران به وجود آمده را از بین ببریم و دوباره به مانند گذشته ارتباط خوبی با مردم برقرار کنیم. به طور کلی سعی کنیم بخشش را بیاموزیم و همواره در جهت خیر قدم برداریم.

اگر در اول عید نوروز برنامه ای می چینیم، در روزهای آینده به آن پایبند باشیم و آن را فراموش نکنیم تا مبادا دچار روزمرگی بشویم و تعطیلات ارزشمند ما به راحتی از بین بروند و همینطور کارهایی که می دانیم باید انجام شوند و انجام نشدن آنها برایمان زیان و ضرر به بار خواهند آورد را حتما در این عید انجام دهیم. به خود نگوییم که قرار است فقط در تعطیلات تفریح کنیم. تعطیلات فقط برای تفریح نیست و گاهی اوقات بهترین زمان برای انجام دادن کارهایی است که در دیگر روزهای سال نمی توانیم آنها را انجام دهیم.

سعی کنیم فرصتی برای لذت بردن از زندگی به خود بدهیم. در این ایام سال، با شروع شدن بهار، فرصتی برای لذت بردن واقعی از زندگی به وجود می آید که بهتر است از آن استفاده کنیم و به راحتی از کنار آن نگذریم. به هر شکلی که دوست داریم از این فرصت استفاده کنیم تا مبادا در آینده برای از دست دادن این روزها غصه بخوریم.

به واسطه ی این نکات میتوانید بیشترین استفاده را از عید نوروز ببریم.

نتیجه ی انشا: اگر در عید نوروز سعی کنیم با برنامه پیش برویم و هر کاری را طبقه برنامه و نظمی خاص انجام دهیم، قطعا در آن زمان می توانیم از این عید زیبا بیشتر استفاده را ببریم و آن را به بهترین شکل ممکن سپری خواهیم کرد. در عید نوروز تعطیلات زیادی داریم که نباید از کنار آنها به راحتی عبور کنیم.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. hiraahiraasays:

    خوبه ،خدایی به همه جنبه ها نگریسته اما خیلی درازه ولی خب از هر قسمت یه بخشش و برداریم خوب میشه و بیشتر به درد متوسطه های اول میخوره