چگونه یک قناری انتخاب کنیم؟

قناری‌ها انتخاب‌های متداولی برای پرنده‌های خانگی کوچک هستند. این پرندگان با صدای آوازی بسیار زیبا، رنگارنگ و سر زنده هستند. قناری‌ها تقریباً به توجه و نگه داری زیادی نیاز ندارند و ترجیه می دهند تا به جای بیرون آورده شدن و در دست قرار گرفتن، درون قفس‌هایشان بمانند. برای انتخاب قناری، ابتدا مشخص کنید که آیا این پرنده برای شما مناسب است یا نه و رنگ و جنسیت مورد علاقه‌تان را نیز تعیین کنید. همانطور که در جست و جوی انتخاب قناری خود هستید، به دنبال نشانه‌هایی از پرنده‌ی سالم و سلامت باشید.

روش1: تصمیم گیری برای انتخاب قناری

انتخاب قناری خوب

اگر پرنده‌ای را دوست دارید که زیاد به کنترل شدن نیاز ندارد، یک قناری بخرید. قناری‌ها تقریباً برای هر کسی و به خصوص کسانی که دنبال پرنده‌ای هستند که به مراقبت زیادی نیاز نداشته باشد، حیوانات خانگی مناسب هستند. انتخاب قناری برای کسانی که نمی خواهند پرنده‌ی خود را اهلی کنند و آن‌ها را برای کنترل کردن، بیرون از قفس ببرند، گزینه‎ی ایده آلی است. قناری‌ها ترجیه می دهند که در قفس خود بمانند و آواز بخوانند.

چگونگی انتخاب قناری

اگر حیوان خانگی‌ای می خواهید که نیاز به نگه داری زیادی نداشته باشد، یک قناری انتخاب کنید. قناری‌ها انواع ساده‌ای از پرندگان به عنوان حیوان خانگی، نسبت به گونه‌هایی مانند طوطی یا کاکاتیل هستند. قناری‌ها کنترل شدن را دوست ندارند و نیازی به تمرین یا تعامل روزانه با انسان‌ها نیز ندارند. قناری‌ها ترجیح می‌دهند که در قفس خود بمانند، در اطراف پرواز کنند و خودشان را سرگرم کنند.

سهولت مراقبت از آن‌ها، انتخاب قناری را به حیوانات خانگی خوبی برای خانواده‌ها، کودکان و افراد مسن تبدیل می کند.

روش های انتخاب قناری

    اگر یک پرنده‌ی آوازخوان می خواهید، قناری را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید. انتخاب قناری بیشتر برای آهنگ زیبای صدایشان صورت می گیرد، اما فقط نرها آواز می خوانند. آن‌ها مانند سایر گونه‌ها لجبازی نمی‌کنند و فریاد نمی کشند، بلکه اغلب در ساعات نورانی نور، آواز می خوانند. شما نمی توانید یک قناری را آموزش دهید تا آواز نخواند، بنابراین تنها اگر با داشتن قناری‌ای که در خانه آواز بخواند، مشکلی ندارید، این گونه را بخرید.

    رایج‌ترین گونه‌هایی که برای آوازخواندن زیبایشان شناخته می شوند، واتر اسلگر،جرمن رولر، آوازخوان روسی، تیمبرادوی اسپانیایی و آوازخوان آمریکایی هستند.

    انتخاب قناری مناسب

      بین خرید یا قبول کردن یک قناری، انتخاب کنید. می توانید انتخاب قناری خود را از یک پرورش دهنده‌ی محلی، فروشگاه حیوانات اهلی یا نمایشگاه پرنده انجام دهید. پرورش دهندگان مشهور ممکن است بهترین راه ضمانت برای این باشند که پرنده‌ی شما دچار بیماری نباشد. همچنین شاید بخواهید که پرنده‌ای را که رها شده و نیاز به یک خانه دارد را برای نگه داری قبول کنید.

      برای پیدا کردن محل‌هایی که می توانید قناری‌ها را خریداری یا تهیه کنید، با افراد محلی و پناهگاه‌های حیوانات تماس بگیرید. همچنین می توانید وب‌ سایت‌های آنلاین پیدا کردن حیوانات خانگی را بررسی کنید و انتخاب قناری را انجام دهید.

        روش 2:  ارزیابی خصوصیات بدنی

        برای انتخاب قناری خوب به چه نکاتی توجه کنیم

         بین قناری زرد یا قرمز انتخاب کنید. دو مدل قناری وجود دارد، آن‎هایی که پایه‌های زرد یا سفید دارند یا آن‌هایی که پایه‌ی قرمز دارند. پرندگان قرمز همچنین می توانند با سایه‎های نارنجی باشند. رنگ زرد، رایج‎ترین رنگ است و با ارزش‌ترین مدل آن به جز زرد، رنگ دیگری روی آن نمی باشد.

        پرندگان سفید، سایه‌های زرد بر روی بعضی از پرها و دم‌هایشان دارند. یک نوع از انواع سفید آن، هیچ رنگدانه‌ی زردی ندارد.

        بعضی از قناری‌ها، رنگ دانه‌های قهوه‌ای یا سیاه بر روی رنگ سفید، زرد یا قرمز دارند.

        نحوه ی انتخاب قناری

          مشخص کنید که می خواهید قناری شما چند ساله باشد. بیشتر قناری‌ها طول عمر ده ساله دارند. ممکن است شما بخواهید هنگام انتخاب قناری، قناری جوان‌تری بخرید و تا پایان زندگی آن‌ها، لذت ببرید. با این وجود همچنین ممکن است که شما بخواهید قناری‌ پیری را بگیرید که نیاز به یک خانه داشته باشد، حتی اگر هفت یا هشت ساله باشد. درباره‌ی سن این پرنده سوال کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که این سن برای شما مناسب است یا نه!

          اطمینان حاصل کنید که پرنده به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد که بتوان سن آن را تشخیص داد. همه‌ی پرندگان جوان آواز می خوانند، بنابراین اشتباه گرفتن انتخاب قناری نر و ماده ممکن و راحت می شود.

            تعیین کنید که قناری ماده می خواهید یا نه. یکی از مواردی که شما باید در موقع انتخاب قناری آن را در نظر بگیرید، این است که جنسیت این قناری چیست! جنس نر، تنها قناری‌ای است که آواز می خواند، مسئله این است که فقط باید، خودش در قفس تنها باشد. آن‌ها با سایر قناری‌های نر و حتی ماده دعوا می کنند.

            قناری‌های ماده بسیار اجتماعی هستند و می توانند با سایر ماده‌ها در یک جا قرار بگیرند.

            چگونه یک قناری انتخاب کنیم

              در صورت خرید قناری نر، یک ضمانت کتبی دریافت کنید. بعضی مواقع افراد، قناری نر خریداری می کنند و بعداً متوجه می شوند که در حقیقت ماده بوده است. انتخاب قناری نر گران‌تر از قناری‌های ماده است، بنابراین شما قطعاً نمی خواهید که جنسیت اشتباهی را خریداری کنید. اگر از یک مغازه خریداری می کنید، یک ضمانت کتبی مبنی بر نر بودن انتخاب قناری درخواست کنید.

              درباره‌ی هر نوع امور مربوط به انتخاب قناری و بازگشت پرنده سوال کنید. پرنده‌ی شما باید ظرف دو هفته آواز خواندن را شروع کند. اگر این طور نیست، آن را برگردانید یا بخواهید که مابه التفاوت را به شما بپردازند.

              همچنین با کمک DNA نیز جنسیت پرندگان می تواند بررسی شود. این تستی است که به شما امکان می دهد که بدانید هنگام انتخاب قناری، این پرنده مذکر است یا مونث! این تست رایج‌ترین روش برای تشخیص جنسیت پرندگان است.

              انتخاب قناری که بخواند

                به دنبال نوعی از قناری که در منطقه‌ی شما موجود است، باشید. انواع زیادی از انتخاب قناری وجود دارند ولی شما بیشتر به قناری‌هایی که در محل شما وجود دارند، محدود شده‌اید. در صورت امکان یک پرورش دهنده را پیدا کنید تا از موجودیت گونه‌های قناری اطلاع پیدا کنید. این پرورش دهندگان را می توانید از طریق دامپزشکی‌ها، فروشگاه‌های محلی پرنده و به صورت آنلاین پیدا کنید.

                اگر مجبورید که از یک فروشگاه حیوانات خانگی خرید کنید، قبل از پرداخت پول انتخاب قناری، آن را از نزدک بررسی کنید.

                انتخاب قناری که بخواند

                  درخواست کنید که قناری را در یک اتاق مخصوص برای آواز خواندن ببینید. اگر شما انتخاب قناری را برای آواز خواندنش انجام می دهید، باید قبل از انتخاب آن‌ها، آواز خواندنشان را بشنوید. می توانید از فروشگاه درخواست کنید که موقع انتخاب قناری، آن را به یک اتاق بدون وجود پرندگان دیگر ببرد تا بتوانید صدای آن‌ها را بشنوید. اگر با پرورش دهنده در تماس هستید، درخواست کنید که فقط پرندگانی که می توانید آن‌ها را بخرید، ببینید.

                  جداکردن قناری از سایر پرندگان این شانس را به شما می دهد که صدای آواز آن‌ها را بدون دخالت بشنوید.

                    روش3: یک پرنده‌ی سالم انتخاب کنید

                    انتخاب قناری سالم


                    پرنده‌ای را انتخاب کنید که پر چنب و جوش باشد. موقع انتخاب قناری باید مطمئن شوید که سرزنده و فعال باشند. این مسئله یک پرنده‌ی سالم را نشان می دهد. او باید به اطراف حرکت کند، مستقیم بایستد و حرف بزند. همچنین پرنده‌ی سالم هوشیار خواهد بود.

                    انتخاب قناری با پرهای سالم

                    به دنبال پرهای سالم باشید. پرهای قناری‌ای که انتخاب می کنید باید صاف و براق باشند. این پرها موقع انتخاب قناری نباید هیچ مشکلی مانند بخش‌های شکسته شده یا نقاط بی مو و کچل داشته باشند. این پرنده باید آراسته و مرتب باشد.

                    چگونه یک قناری انتخاب کنیم؟

                    به دنبال نشانههایی از مشکل فیزیکی باشید. پرنده‌ی شما باید سلامت به نظر برسد. چشمان او باید روشن و واضح، بدون نشانه‌ای از تورم یا ترشح باشد. همچنین نباید هیچ ترشحی از بینی وجود داشته باشد. پرنده را در دستان خود بگیرید و سینه‌ی او را لمس کنید. اگر می توانید استخوان‌های آن‌جا را لمس کنید، احتمالاً این پرنده بسیار لاغر و استخوانی است.

                    پرنده را نزدیک گوش خود ببرید و به او گوش دهید. هر نوع صدایی مانند کلیک کردن یا خس‌خس در تنفس، ممکن است به بیماری اشاره داشته باشد.

                    اگر در کار با قناری‌ها تجربه دارید، آن را به آرامی در دست خود بگیرید تا بتوانید او را بازرسی کنید. اگر نمی دانید چگونه او را نگه دارید، از یک پرورش دهنده یا کارگر فروشگاه حیوانات خانگی بخواهید که به شما آموزش دهند یا آن‌ها را بیرون از قفس در دست بگیرند تا شما در حالی که پرنده در دست آن‌هاست، قناری را از نزدیک بازرسی کنید.

                    انتخاب قناری سالم

                      قفس را بررسی کنید. هنگام انتخاب قناری به قفسی که قناری شما در آن قرار دارد، نگاه کنید. یک قفس تمیز نشانه‌ای از پرنده‌ی سالم است. برای پیدا کردن نشانه‌هایی از مشکل، مدفوع آن‌ها را بررسی کنید. مدفوع آبکی یا وجود رنگ قرمز در آن، نشان دهنده‌ی مشکلات احتمالی خواهد بود.

                      یک قفس شلوغ نیز می تواند نشان دهنده‌ی یک پرنده‌ی ناسالم باشد. پرنده باید فضای زیادی برای پریدن از روی میله داشته باشد.

                        مطالب مرتبط...

                        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...