چگونه یک قناری را سرگرم کنیم؟

قناری‌ها پرندگانی عاشق آواز خواندن و پرواز کردن هستند، اما این که آن‌ها را مجبور به بازی کردن بکنید، کار مشکلی است. اگر یک خانه و محیط شاد برای قناری خود فراهم کنید، سرگرمی قناری کار سختی نیست و قناری شما خودش را سرگرم خواهد کرد. در این راه باید به شرایط محیطی او مانند قفس، تهویه، نور و... دقت کنید.

قناری‌ها عاشق پرواز کردن و آواز خواندن هستند، اما ماهیت زندگی انفرادی آن‌ها، ممکن است مجبورکردن آن‌ها به بازی و سرگرمی قناری را سخت کند. خوشبختانه، اگر یک خانه و محیط شاد برای قناری خود فراهم کنید، سرگرمی قناری کار سختی نیست و قناری شما خودش را سرگرم خواهد کرد. آن‌ها را تشویق کنید تا چه در قفس و چه خارج از آن، تا جایی که ممکن است پرواز کنند. از وسوسه‌ی گرفتن قناری دیگر برای همراهی‌کردن قناری خود خودداری کنید؛ چرا که قناری‌ها هنگام تنهایی شادتر هستند.

روش1: جذاب کردن قفس آن‌ها

سرگرمی قناری


مطمئن شوید که قفس آن‌ها به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد. قناری‌ها ممکن است که حیوانات کوچکی باشند اما آن‌ها به قفس‌هایی جادار برای سرگرمی قناری نیاز دارند تا بتوانند درون آن بال و پر بزنند، جست و خیز و پرواز کنند. یک قفس قناری باید حداقل 16 اینچ (41 سانتی متر) ارتفاع و 30 اینچ (76 سانتی متر) پهنا داشته باشد.

از استفاده از قفس‌هایی به شکل دایره‌ای خودداری کنید، زیرا این قفس‌ها میزان فضای پرواز قناری‌ها را محدود می کنند. همچنین این قفس‌ها نصب میله درون آن‌ها را برای سرگرمی قناری دچار مشکل می سازد.

وسایل سرگرمی قناری

    قفس را در یک نقطه‌ی فعال از خانه‌تان قرار دهید. قناری‌ها پرندگان فعالی هستند و احتمالاً از تعامل با خانواده‌ی شما لذت می برند. قفس را در جایی با فعالیت‌های جالب توجه برای سرگرمی قناری نگه دارید. اتاق نشیمن یا بخش مرکزی خانه می تواند مکان ایده‌آلی باشد.

    در حالی که ممکن است قناری‌ها از تماشا کردن انسان‌ها لذت ببرند، بسیاری از آن‌ها نیز دوست ندارند توسط انسان‌ها نگه داری شوند و یا تحت کنترل قرار بگیرند. بگذارید قناری‌ها شما را تماشا کنند اما آن‌ها را اذیت نکنید.

    قفس را در محلی با میزان نور زیاد، اما نه در تابش مستقیم نور خورشید، قرار دهید. این محل باید تهویه مناسب داشته باشد.

      قفس را در حدود 6 فوت ( 1.8 میلی متر) از کف با آویزان کردن و قرار دادن آن بر روی چیزی، نصب کنید.

      چگونه قناری را سرگرم کنیم

      انواعی از میله‌ها را برای تشویق او به پرواز در قفس نصب کنید. قناری‌ها وقتی بتوانند از میله‌ای به میله‌ی دیگر بروند، شادتر خواهند بود. وقتی میله‎ها را برای سرگرمی قناری درون قفس قرار می دهید، آن‌ها را طوری تنظیم کنید که در ارتفاع‌های مختلف باشند. این کار به قناری شما چندین مسیر مختلف برای پرواز می دهد.

      قطر میله‌ها را بین 8/3 اینچ (9.5 میلی متر) و 4/3 (19 میلی متر) انتخاب کنید.

      برای سرگرمی قناری چند میله با پهناهای مختلف درون قفس قرار دهید. این کار ایجاد ناراحتی برای پای قناری شما را کاهش می دهد.

      اسباب بازی برای قناری ، سرگرم کردن قناری با اسباب بازی

        چند اسباب بازی را درون قفس آن‌ها قرار دهید. قناری‌ها به اندازه‌ی سایر پرندگان به اسباب بازی‌های زیادی برای سرگرمی قناری نیاز ندارند، اما تعدادی وسایل جذاب می تواند به فعال کردن آن‌ها کمک می کند. از شلوغ کردن قفس خودداری کنید. دو یا سه اسباب بازی کافی است. اسباب بازی‌های خوب و مناسب برای سرگرمی قناری  شامل موارد زیر می باشد:

        آیینه‌ها.

        توپ‌های پلاستیکی.

        تاب‌ها.

        چوب‌هایی با برگ روی آن.

        توپ‌هایی با پوشش چوبی.

        طناب‌های محکم.

        حمام کردن قناری برای سرگرم شدن

          مکانی برای حمام کردن در قفس آن‌ها تعبیه کنید. می توانید فضای حمام پرنده را به دیوار قفس وصل کنید یا یک کاسه‌ی آب سرد را برای سرگرمی قناری درون قفس بگذارید. زمانی که قناری شما به یک رفع خستگی سریع نیاز دارد، می تواند در این آب حمام کرده و چلپ چلوب کند!

          اگر قناری شما از حمام استفاده نمی کند، به جای این کار، یک بطری اسپری آب را با آب سرد پر کرده و به آرامی به او اسپری کنید.

          آب حمام را هر روز تعویض کنید.

            روش2 : بگذارید در خانه‌ی شما پرسه بزنند

            ایمن کردن محیط زندگی قناری


            اتاق را برای پرنده ایمن کنید. برخی تغییرات جزئی می تواند اتاق را برای پرواز کردن و سرگرمی قناری امن‌ کند. یک اتاق را با مبلمان کم انتخاب کنید. هر نوع فن و وسیله‌ی تهویه را خاموش کنید و مطمئن شوید که تمام پنجره‌ها و درها بسته باشد. هیچ سیمی نباید در فضای باز باشد که پرنده آن را بجود.

            آیینه‌ها و پنجره‌ها را بپوشانید تا پرنده‌ی شما هنگام پرواز کردن به آن‌ها برخورد نکند.

            وقتی قناری شما در حال گشتن دور اتاق است، بقیه‌ی حیوانات خانگی بزرگ‌تر مانند گربه یا سگ را بیرون از اتاق نگه دارید.

            گیاهان سمی را بیرون از اتاق نگه دارید. این موارد شامل، آواکادوو، گل انگشتانه، زنبق و گیاهان گوجه‌فرنگی می شود.

            باز کردن در قفس قناری

              در قفس را باز کنید. قناری‌ها ممکن است خودشان به تنهایی در بیرون از قفس سرگردان شوند. اگر این طور نیست، میله‌ای را خارج از قفس قرار دهید تا آن‌ها را به ترک کردن اتاق و سرگرمی قناری تشویق کند. این پرنده تا زمانی که خسته یا گرسنه نشود، با خوشحالی اطراف اتاق پرواز خواهد کرد.

              چکار کنیم تا قناری سرگرم شود

              قناری خود را کنترل کنید. زمانی که قناری در اطراف پرواز می کند، شما باید با آن‌ها در اتاق بمانید. تا زمانی که آن‌ها در حال گشتن هستند، یک فعالیت آرام مانند کتاب خواندن یا گشت و گذار در اینترنت، انجام دهید.

              برگرداندن قناری به قفس

              قناری خود را با طعمه‌ی غذا به قفس برگردانید. بعد از حدود 30 دقیقه از سرگرمی قناری، پرنده‌ی شما احتمالاً گرسنه خواهد بود. مقداری غذای تازه را در قفس آن‌ها قرار دهید و صبر کنید تا آن‌ها به قفس خود بازگردند. وقتی وارد قفس شدند، به آرامی به در قفس نزدیک شده و پیش از اینکه دوباره بتوانند فرار کنند، در قفس را ببندید.

              اگر به سرعت به سمت قفس بروید، ممکن است قناری شما را ببیند و دوباره از جای خودش بلند شده و پرواز کند.

              از غذا دادن به قناری خود، خارج از قفس یا جای دیگری خودداری کنید، وگرنه ممکن است آن‌ها به آسانی به قفس خود برنگردند.

              گرفتن قناری با تور

                در موارد ضروری قناری خود را با یک تور بگیرید. گرفتن قناری با دست می تواند کار مشکلی باشد. در عوض، اگر آن‌ها با رضایت به قفس بر نمی گردند، از یک تور پرنده برای به دام انداختن قناری خود استفاده کنید. تور را به آرامی حرکت دهید تا پرنده آرام درون تور قرار بگیرد.

                می توانید کم کردن نورها را امتحان کنید. این احتمال وجود دارد که قناری فکر کند شب است و از پروازکردن دست بکشد. این کار، گرفتن آن‌ها بعد از سرگرمی قناری راحت‌تر می کند. اتاق را کاملاً تاریک نکنید، چرا که پرنده می تواند به خود آسیب برساند.

                  روش 3 : با قناری خود همراهی کنید

                  با قناری خود زمان بگذرانید. قناری‌ها معمولاً دوست ندارند که توسط انسان‌ها نگه داری شوند، اما ممکن است که از گذراندن وقت با شما در یک اتاق لذت ببرند. هنگام سرگرمی قناری خود در اتاق، یک فعالیت آرام انجام دهید. قناری‌های نر حتی ممکن است شروع به آواز خواندن برای شما بکنند!

                  آهنگ‌های ضبط شده از آواز قناری پخش کنید. قناری‌های جوان نیاز دارند تا آواز خواندن به آن‌ها آموزش داده شود. بهترین روش برای این کار و سرگرمی قناری، پخش کردن آهنگ‌های آوازخواندن سایر قناری‌ها است. می توانید از سی دی یا فیلم‌های آنلاین استفاده کنید. حتی ممکن است متوجه شوید که قناری شما با آواز به این آهنگ‌ها پاسخ می دهد.

                  قناری‌های نر به طور مرتب آواز می خوانند. اما قناری‌های ماده بسیار کمتر از قناری‌های نر و در مناسبت‌های خاص آواز می خوانند.

                    اگر قناری شما در قفس زندگی می کند، از گرفتن یک همراه برای آن‌ها خودداری کنید. اگر به جای لانه‌های بزرگ مخصوص پرنده از قفس استفاده می کنید، از آن جایی که قناری‌ها می توانند نسبت به فضاهای کوچک، بسیار احساس مالکیت بکنند، بهتر است برای سرگرمی قناری، آن‌ها را تنها نگه دارید.

                    اگر یک قناری دومی خریداری کردید، اطمینان حاصل کنید که جنسیتی مخالف قناری اول داشته باشد. آن‌ها را مگر در فصل جفت‌گیری، در قفس‌های جداگانه نگه داری کنید.

                      مطالب مرتبط...

                      1 نظر

                      1. علیعلیsays:

                        عالی.