علت سردردی که با مسکن خوب نمی شود

همه ی ما بعضی اوقات دچار سر درد می شویم، و افراد زیادی هم هستند که زیاد دچار سردرد می شوند. سردرد های کوچک قابل تحمل می باشند و با مسکن دز پایین خوب می شوند ولی برخی از سردرد ها با مسکن هم خوب نمی شوند.باید سردرد خود را بشناسید زیرا برخی از سردرد ها خطرناک هستند و باعث مرگ می شوند.

امروزه هنوز پزشکان علت بعضی از سردرد ها را کشف نکرده اند و این را می دانند که بافت مغز و جمجمه نمی تواند باعث سردرد شوند.  

سردرد ها یکی از مشکلاتی هستند شایع که اکثر مردم گاها به آن دچار می شوند، هر فردی که دچار سردرد می شود به دنبال راه حل آن می گردد تا زودتر درمان شود و از این معضل دردناک خلاص شود. برخی از مردم وقتی دچار سردرد می شوند به داروهای گیاهی روی می آورند و برخی هم سراغ مسکن های ضعیف و قوی می روند ولی برخی از سردردها با مسکن خوب نمی شوند و در این مطلب می خواهیم به علت این نوع سردرد ها بپردازیم.

بعضی از سردرد ها با مسکن خوب نمی شوند و اگر به آن توجه نکنیم خطرناک و کشنده می باشند.البته نباید برای همه ی سردرد ها نگران باشید و زمانی خطرناک می شود که از یک بیماری که پیش زمینه تومور، مننژیت یا خونریزی در سر باشد.

سردردی که با مسکن خوب نشه

متخصصین می گویند که در صورت بروز هر یک از سردرد همراه با علائم خطر باید به سراغ پزشک متخصص مغز و اعصاب بروید.این نشانه های سردرد زمینه ی یک بیماری خطرناک می باشد اگر این سردرد ها از تومور، فشار بالا یا خونریزی در سر باشد با مسکن ها در مان نمی شوند. سردرد هایی که به محض اینکه شروع شدند و درد آنها شدت پیدا کرد بسیار خطرناک می باشندو حتما باید در افراد بالای 50 سال جدی گرفته شود. همچنین سردرد با علائمی چون دوبینی، تاری دید، افت سطح هوشیاری، تشنج و ضعف اندام‌ها خطرناک محسوب می‌شود. در این راستا هر گونه معاینه غیرطبیعی مغز و اعصاب نیز باید جدی گرفته شود.

یک  از سردرد هایی که با مسکن خوب نمی شود سردرد های پس ضربه مغزی می باشند که ممکن است فرد دچار مشکلات مغزی باشد و دچار فشار خون بالا شده باشد.

علت برخی از سردرد ها

یکی از علت های مهم سردرد در خانم ها مخصوصا خانم های چاق می تواند سردرد به علت افزایش فشار داخل مغزشان باشدکه ممکن است نشانه های از تومور باشد. که به آن تومور مغزی نیز می گویند. در این نوع بیماری، بیمار علاوه بر سردرد دچاری تاری دید، وزوز داخل گوش و مشکل دوبینی می شود. این نوع سردرد زمانی که دراز می کشیم تشدید می شود و زمانی که می نشینیم کمتر می شود. و جالب است بدانیم که در آزمایشات و تصویربرداری ها علائمی از تومور مغزی نمایان نمی شود.

و تشخیص این بیماری فقط از طریق آزمایشات مایع مغزی نخاعی نشان داده می شود. در صورت تاخیر در تشخیص و درمان سریع این بیماری، خطر آسیب جدی به اعصاب بینایی و کوری وجود دارد. مطمئن باشید که اگر، کاهش وزن  داشته باشید به درمان و روند سریع این بیماری کمک زیادی می کند.

در برخی سردرد ها درمان داروئی و مسکن ها تاثیری ندارد، اگر سردرد خیلی زیاد است استفاده از مسکن بلامانع می باشد، اما باید بدانید که برخی سردرد ها طوری است که مسکن در آن جایی ندارد و این نوع سردرد ها 1گاها 12 هفته ادامه دار می شود و باید بدانیم که افرادی که دچار این مسئله می شوند باید پیگیر این مسئله باشید. برای اینکه متوجه شوید این نوع سردرد شما به چه علت می باشد باید از سی تی اسکن و ام آر آی و آزمایشهای پیشرفته ای که دکتر تشخصیص می دهد استفاده کنید.

سردرد هایی که با مسکن خوب نمیشود


سردرد های مننژیتی : این نوع سردرد به گردن می زند و نباید آن را بی اهمیت بدانیم و باید برای درمان آن اقدام کنیم و از نوع سردردی است که با مسکن درمان نمی شود. اگر همراه با سردرد و درد گردن، تب داشتید حتما باید به بیماری مننژیت شک کنید.

برخی  از سردردها بسیار حادتر می باشندو با علائم دیگری هم همراه نیستند. در این نوع سردرد مغز دخالتی ندارد بلکه سردرد از عملکرد بد عضلات و عروق خونی و اعصاب منشا می گیرد. مانند: گشاد شدن شریان ها که دچار سردرد می شود و با مسکن هم آرام نمی گیرند.

سردرد های خوشه ای از سردرد هایی هستند که از نوع شدید سردرد به شمار می آید و درد بسیار شدیدی را به همراه دارد ولی از سردرد های دیگر کمتر شایع می باشد. این نوع سردرد بیشتر شامل حال آقایان می شود مخصوصا آقایان سیگاری و کسانی که دائم خمار می باشند. و کمتر دیده شده که با مسکن درمان پذیرد.

سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. و درد آن به این صورت می باشد که ، هر روز در یک ساعت معین خود را نشان می دهد و امکان دارد روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها ادامه دار باشد. اما نباید فکر کنم که بعد ماه ها درد به سراغ ما نیامد خوب شدیم .

مطمئن باشید این درد تا زمانی که توسط پزشک درمان نشود ادامه دار می باشد. 

بعضی از سردرد ها علتشان این است که فرد دچار فشار خون بالا شده است و این زمتانی است که  فشارخون ماکزیمم به حدود 20 و فشار خون مینیمم به حدود 12 رسیده باشد. این نوع سردرد که ناشی فشار خون بالا می باشد معمولا در پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می رود. ولی باید بدانیم که سردرد ناشی از فشار خون بالا با مسکن درمان نمی شود و در این نوع سردرد نباید از مسکن استفاده کنیم زیرا خطرات احتمالی را در پیش دارد.

زمانی که درد خوشه ای شروع می شود، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس ظاهر می شود و در ضمن ممکن است فرد دچار آبریزش بینی شود .

سردرد های آلرژی یا آلرژیک نوعی سردرد هستند که فرد زمانی که با ماده ای که به آن حساسیت دارد مواجه می شود دچار حساسیت می شود. و گاها این نوع سردرد هم با مسکن درمان نمی شود و نیاز است به پزشک مراجعه کرد و برای درمان آن از داروهای حساسیت استفاده کرد.

برخی سردردهای ناشی از بیماری آرتروز می باشد، بیماری آرتروز می تواند فردر را دچار سردرد کن همانطور که در د قفسه سینه ایجاد سکته قلب در فرد می کند درد آرتروز باعث سردرد می شود و رابطه ای مستقیم با هم دارند. این نوع سردرد هم با مسکن تسکین داده نمی شود.

سردرد شدید که با مسکن خوب نمیشود

برخی سردرد ها آنقدر سنگین و طاقت فرسا هستند که زندگی مارا مختل می کنند، برخی سردرد ها بسیار پرخطر می باشند و با مسکن خوب نمی شوند.سردرد ناشی از درد دندان با درمان دندادن و گرفتن عفونت دندادن خوب می شود و نباید دائم از مسکن استفاده کنیم زیرا باید عفونت آن را درمان کنیم .

سردرد خوش خیم

سردردهایی هستند که  خوش‌خیم  اند ولی فرد را آزار می دهند این سردرد ها با مسکن درمان نمی پذیرند ولی خطرناک هم نیستند این سردرد های  آزار‌دهنده ممكن است برای سال‌ها آبیمار را دچار صلب آسایش کنند اما همانطور که گفته شد خطرناك نیستند؛ میگرن  از این دسته سردرد ها می باشد كه شایع‌ترین نوع سردرد است و درصد بالایی از خانم‌ها در سن باروری آن را تجربه می‌كنند. از دیگر سردردهای غیر خطرناك می‌توان به سردرد تنشی، خوشه‌ای، نورالژی و جرقه زننده، سردردهای مزمن روزانه، سردرد پیوسته در نیمه سر و. . . اشاره كرد كه همگی به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شوند.

علت سردرد میگرنی

حمله های میگرنی یكی از شایع‌ترین دلایل سردرد در افراد به ویژه خانم ها می باشد. خانم ها تقریبا 3 برابر بیشتر از آقایان دچار این بیماری می شوند و تقریبا از هر 3 خانم 2 نفر دچار این بیماری می شوند. سردرد های میگرنی از یک نیمه سر شروع می شوند و دارای ضربان می باشند. و گاهی اوقات تمام سر را فرا می گیرد. گاهی اوقات سردرد میگرنی دچار درد چشم می شود و بیمار را به اشتباه می اندازد و بیمار به چشم پزشک مراجعه می کند. گاهی اوقات درد تا جلو یا پشت گردن و گوش هم پیش می‌رود. در بعضی‌ مواقع سردرد میگرنی باعث می شود فرد دچار حالت تهوع و سرگیجه شود و با بالا آوردن( استفراغ کردن) بیمار حالش بهتر می شود. معمولا سردرد میگرنی با مسکن درمان نمی پذیرد و نیاز به دارو های خاص خودش را دارد و با مراجعه به پزشک و مشورت کردن با ایشان راهکارهای درمانی را به افراد توصیه می کنند.

یكی  از سردرد های مهمی که باید آن را جدی بگیریم و بعد از اینکه این سردرد به سراغتان آمد بلافاصله از مسکن استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید نوع سردرد مهم و بدخیم  در سالمندان و افراد بالای 55 سال می باشد که این سردرد  اختلال «آرتریت تمپورال» است. این سردرد بر اثر نوعی التهاب عروقی ایجاد می‌شود و معمولا یك‌طرفه در پیشانی و شقیقه‌ها ایجاد می شود. و  از آنجایی كه این اختلال و سردرد می‌تواند باعث سكته مغزی و كوری شود، باید حتما جدی گرفته شود.  و در این نوع سردرد مسکن مصرف نکنید و به پزشک مراجعه کنید .این سردرد باعث می‌شود عروق گیجگاه حالت التهابی، مارپیچی و برجسته پیدا كند و ضربان‌دار شود. همچنین درد با دست زدن روی عروق ناحیه شقیقه بیشتر می‌شود.  برای تشخیص این نوع سردرد آزمایشهای دقیقی وجود دارد و بعد از تشخیص پزشک به این نوع سردرد برای درمان آن کورتون تجویز می کند.

بعضی از سردرد ها بعد از 50 سالگی خود را نشان می دهند، سردردهایی كه بالای 50 سالگی آغاز می‌شوند، سردردهایی هستند که حملات تشنج را به دنبال خود دارند. و یا همزمان با آنها دست یا پا هم حس فلجی پیدا می‌كند، سردردهایی كه همراه با كاهش سطح هوشیاری هستند و باعث می‌شوند فرد بیهوش شود، سردردهایی كه به‌طور ناگهانی آغاز می‌شوند و لحظه شروع تا به اوج رسیدن‌شان خیلی كوتاه است (چند ثانیه تا چند دقیقه) و سردردهایی كه همراه با تب، كاهش وزن و سفتی گردن هستند، باید حتما بررسی شوند.

سردردی که با مسکن خوب نشود

افرادی  هستند که سابقه ی بیماریهای بدخیم دارندكه سابقه بدخیمی دارند، مثلا کسانی که سابقه ی بیماری تومور را دارندو عمل جراحی داشته اندو بعد از مدتی دچار سردرد شده اند، نباید سرخود از مسکن های ضعیف یا قوی استفاده کنند و حتما باید به پزشك مراجعه كنند. افرادی كه سابقه نقص ایمنی دارند مثل بیماران مبتلا به ایدز یا كسانی كه پیوند كلیه یا اعضا را انجام  داده اند هم نیز باید در صورت مشاهده سردرد تحت نظر پزشک معالج قرار بگیرند. افرادی که قبلا به سرشان ضربه وارد شده است  كه سابقه ضربه به سر داشته‌اند به‌خصوص سالمندان زمانی که دچار سردرد می شوند باید به درستی تشخیص و درمان شوند.

سردرد از درد های شایع و آزار دهنده ای هستند که معمولا همه ی ما دچار آن شده ایم و بعد از این که به آن مبتلا شدیم دلمان می خواهد هر چه زودتر از شر آن خلاص شویم به همین خاطر شروع می کنیم به خوردن مسکن های جورواجور با دوز بالا و پایین . اما باید بدانید این کار خودسرانه گاها می تواند خطرات احتمالی را در پیش داشته باشد زیرا همه ی سردرد ها ناشی از بیماری خوش خیم و سردرد معمولی نیست و شاید برخی از سردرد ها نشان دهنده و هشدار از یک بیماری جدی تر باشد.

بعضی از  سردردها تخصصی تر بوده و حتما باید تحت نظر پزشک درمان شود و مطمئن باشید که اگر چند مرحله بعد از سردرد از مسکن استفاده کردید ولی نتیجه نگرفتید پس این سردرد یک علائمی دارد و با بیماری دیگری نیز همراه می باشد. بوده است. این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.

 در خانم ها هورمون هایی وجود دارد که باعث سردرد می شود  مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شدید در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می‌شوند.

باید بدانیم که برای همه نوع سردرد ها باید اطلاعاتی دقیق داشته باشیم و بدون مجوز پزشک و به علت کلافه شدن پزشک شروع به اتفاده از مسکن ها با دز بالا نکنیم و مراقب سلامتی خود باشیم.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. تتتتتتsays:

    سایتی که برای سئو بنویسد نه برای کاربر پشیزی هم ارزش ندارد، فکر کردید بیاید صفحه اول با مقالاتی که با تاکید بیش از حد روی کلید واژه ها به شعور و زمان مخاطب احترام نگذاشته اید، براتون احترام و فروش میاره؟ آخرش یکی مثل خودتون بهتون تبلیغات میده همین، یکم از سایتای دارای محتوای درست مثل متمم یاد بگیرید و اونطوری بیاید بالا