علت قطع و وصل شدن خونریزی در پریودی

خونریزی در دوران پریود همیشه روند طبیعی نداشته و گاهی ممکن است دچار اختلال شود. بسیاری از خانوم­ها در طول عمر خود قطع و وصل شدن پریود را تجربه می­کنند. این امر می­تواند به دلایل مختلف از جمله دلایل هورمونی و غیر هورمونی و بسته به سن افراد رخ دهد.

قطع و وصل شدن پریود عاملی است که می­تواند موجب نگرانی بسیاری از خانوم­ها شود. خونریزی در دوران پریود به دلایل مختلف ممکن است دچار اختلال شود. اختلالاتی مانند ایجاد تغییر در زمان پریود، خفیف یا شدید شدن خونریزی، لکه بینی در بین سیکل ها، درد های شدید در پریود، قطع و وصل شدن پریود و... که هر کدام حائز اهمیت بوده و ریشه یابی و درمان ضروری است. یک زن به طور متوسط در طول دوره خود حدود دو تا سه قاشق غذاخوری خون از دست می دهد.

بخشی از خون پریود واقعا خون است و بخشی از بافت آندومتر در قسمت داخلی رحم است که از طرق واژن خارج می­شود. این خونریزی می­تواند روزهای سبک و سنگین داشته باشد یا به عبارتی دچار قطع و وصل شدن پریود شوید. برخی از بافت­ها می­توانند به طور موقت جریان خروج  خون  از دهانه رحم را مسدود کنند و یا اینکه باعث تسریع خروج بافت تخریب شده و خون از دهانه واژن شوند. این امر منجر به  الگوی قطع  و وصل شدن پریود خواهد شد.

عوامل هورمونی موثر در قطع و وصل شدن پریود

مهمترین و اصلی­ترین عامل در قطع و وصل شدن پریود عوامل هورمونی هستند. همانطور که می­دانیم دو هورمون استروژن و پروژسترون هورمون­های اصلی در ایجاد پریود و خونریزی در دوران قاعدگی هستند. در دوران عادت ماهانه، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون به هم می‌خورد. دو هفته بعد از تخمک‌گذاری سطح  این دو هورمون افزایش پیدا می‌کند و اگر در این دوران، بارداری صورت نگیرد سطح هورمون‌ها به شدت پایین خواهد آمد. در این هنگام ممکن است خانوم­ها در ناحیه سینه احساس درد یا تورم کنند و یا دچار سر­درد شوند. 

به دنبال افزایش هورمون زنانه پروژسترون، تورم پاها و احساس درد در ساق پا و احساس سنگینی در پایین شکم نیز می­تواند احساس ‌شود. با شروع پریود و افت سطح هورمون‌های زنانه در بدن ماده‌ای ترشح می‌شود که باعث تنگ‌تر شدن عروق می­شود و در نتیجه، اکسیژن کمتری به بافت‌ها می‌رسد و به همین دلیل است که فرد دچار درد در عضلاتش می‌شود. در ادامه این عوامل هورمونی و چگونگی تاثیر آن در قطع و وصل شدن خونریزی پریود را مورد بررسی قرار میدهیم.

میزان بالای هورمون استروژن

همانطور که گفته شد قطع و وصل شدن خونریزی در پریود می­تواند بنا به دلایل هورمونی رخ دهد. از آنجایی که در روز سوم پریود میزان ترشح هورمون های مرتبط، بسته به نوع آنها، در بالاترین یا پایین ترین  سطح ممکن قرار می­گیرد، انجام یک آزمایش هورمونی در روز سوم پریود می­تواند کمک کند تا بفهمیم چرا گاهی  در روزهای اول تا دهم دچار قطع و وصل شدن پریود می­شویم. هنگامی که پریودتان آغاز می­شود، میزان هورمون استروژن و پروژسترون کم است. در 4 یا 5 روز اول، غده هیپوفیز تولید هورمون تحریک کننده فولیکول  (FSH) را افزایش می­دهد و تخمدان­ها استروژن بیشتری را تولید می­کنند. 

در بعضی موارد، مقادیر بالای استروژن به متوقف کردن دوره کمک می­کند به عبارتی اگر میزان استروژن خیلی زیاد باشد، ممکن است باعث قطع و وصل شدن پریود در روزهای سوم یا چهارم شود. این روش به بهترین وجه با رژیم غذایی و ماساژ می­تواند درمان شود. اگر میزان استروژن بالایی دارید و این امر باعث قطع و وصل شدن پریود شما در روزهای اول  شده است. یک روش عالی برای بهبود، پشتیبانی از توانایی کبد در پردازش و از بین بردن استروژن اضافی خواهد بود. هر روز 1-2 فنجان سبزیجات حاوی نخود فرنگی پخته شده مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل بخورید، اینها میت­وانند به سم زدایی استروژن از کبد کمک کنند.

قطع و وصل شدن پریود نشانه چیست

میزان هورمون پروژسترون

مقدار ترشح هورمون پروژسترون نیز یکی از عواملی است که  بر قطع و وصل شدن پریود تاثیرگذار است. هنگامی که طول چرخه قاعدگی نامنظم یا طولانی شده است، یا زمانی که با وجود تخمک گذاری منظم چرخه قاعدگی اتفاق نمی­افتد می­توان گفت، سطح پروژسترون کم است.

قرص های ضد بارداری

قرص­های ضد بارداری میزان طبیعی هورمون­ها در بدن را تغییر می­دهند. اگرچه بسیاری از افراد برای تنظیم دوره­های خود از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند­، اما این امر می تواند منجر به دوره­های سنگین­تر یا طولانی­تر، بی­نظمی در خونریزی و قطع و وصل شدن خونریزی در دوران پریود شود.

غده تیروئید

یکی از دلایلی که میزان هورمون­های بدن را تحت تاثیر قرار داده و می­تواند بر خونریزی پریود تاثیر گذار باشد عملکرد غده تیروئید است. اگر فردی تیروئید کم تحرک یا بیش فعال داشته باشد، ممکن است پریود طولانی مدت را تجربه کند که به نظر می رسد متوقف نمی­شود. مشکلات تیروئید همچنین می تواند باعث دوره­های بسیار سبک، چند ماه بدون پریود و حتی  یائسگی زودرس شود. در نتیجه ممکن است تصور کنید که خونریزی پریود قطع و وصل می­شود. آزمایش خون ساده معمولاً برای تشخیص مشکلات تیروئید کافی است. سپس پزشک می تواند داروهایی را برای کمک به اصلاح عدم تعادل هورمون برای شما تجویز کند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک  (PCOS) یکی از عواملی است که می­تواند سبب قطع و وصل شدن خونریزی پریود شود. این امر هنگامی رخ می­دهد که کیست­ها به طور مکرر روی تخمدان­ها رشد می­کنند. این امر می­تواند بر سطح هورمون و باروری و خونریزی دوران پریود، و در نتیجه قطع یا وصل شدن پریود تأثیر بگذارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک را می­توان با سونوگرافی تشخیص داد. در صورتی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشید، می­توانید با کاهش دادن وزن، ورزش کردن به صورت منظم و مصرف داروهای ضد بارداری پریود خود را به حالت طبیعی برگردانید. پزشک ممکن است برای شما دارویی  تجویز کند که در کنترل میزان انسولین خون موثر است و علاوه بر این می­تواند به بهبود تخمک گذاری نیز کمک کند، در نتیجه می­تواند اختلالات قاعدگی را بهبود بخشیده و روند آن را به حالت طبیعی برگرداند.

دلیل قطع و وصل شدن پریود

اندومتریوز

آندومتریوزیس یک بیماری پیچیده و مربوط به سیستم ایمنی و یا هورمونی است که دختران و زنان در سنین باروری ممکن است به آن مبتلا شوند. شرایطی است که در آن بافتی مشابه بافتی که رحم را تشکیل می­دهد در خارج از رحم رشد می کند. این بافت می تواند در پاسخ به هورمون­ها متورم شده و خونریزی کند. ضایعات اندومتریوز نمی توانند از بدن خارج شوند ، بنابراین ممکن است منجر به درد و عوارض دیگری مانند چسبندگی و کیست، اختلال و قطع و وصل شدن خونریزی پریود شود.

سقط جنین

سقط جنین اغلب باعث خونریزی یا لکه بینی می شود. این خونریزی می تواند سبک یا سنگین باشد و ممکن است از چند ساعت تا چند هفته ادامه داشته باشد. خونریزی پریود در این شرایط ممکن است قطع و وصل یا کم و زیاد شود.

استفاده از یک داروی خاص

گاهی اوقات مصرف نوعی داروی خاص هورمون ها را تحت تاثیر قرار داده و می تواند چرخه قاعدگی را به هم بریزد یا حتی دچار توقف کند. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی میتوانند خونریزی در دوران قاعدگی را قطع و و صل کنند.  

بیماری ها

بیماری می تواند چرخه قاعدگی شما را به راحتی به هم بریزد و به صورت مستقیم روی هورمون های شما تاثیر گذاشته و باعث قطع و وصل شدن خونریزی پریود شوند.

شیردهی

در طول دوران شیردهی چرخه قاعدگی دچار اختلال می­شود و ممکن است خونریزی پریود شما تحت تاثیر قرار گرفته یا قطع و وصل شود.  در نتیجه زمانی را باید سپری کنید تا هورمون هایتان به حالت طبیعی برگردند.

عوامل روحی و عاطفی و میزان انرژی

قطع و وصل شدن خونریزی می­تواند به دلایل روحی نیز اتفاق بیفتد. همه ما می دانیم که عملکرد مغز ما به تخمدان­ها بسیار مرتبط است و حتی مقدار کمی استرس طولانی مدت می تواند باعث توقف تخمک گذاری در بانوان شود. هنگامی که انرژی در بدن کم می شود، کبد تقریباً همیشه تحت تأثیر قرار می گیرد. کبد نه تنها جریان انرژی در بدن ما را کنترل می کند بلکه در نحوه پردازش احساسات ما نیز موثر است. اگر احساسات خود را پردازش نکنیم کبد دچار اختلال شده و در نهایت بر قاعدگی تاثیر گذاشته و می­تواند موجب قطع و وصل شدن پریود شود.  اگر بیش از حد استرس دارید با مشورت پزشک می­توانید از مکمل فسفاتیدیل سرین استفاده کنید. شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد فسفاتیدیل سرین اثر استرس خارجی را بر محور HPA کاهش می دهد (محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال - که نحوه برخورد با استرس را تعیین می کند) و به شما در مدیریت اختلالات مرتبط با استرس کمک می­کند.

قطع و وصل شدن خونریزی پریود

سن

در سنین نوجوانی و بلوغ میزان خونریزی پریود تغییر می­کند و ممکن است کم و زیاد شده و یا قطع و وصل شود. همچنین در سنین بالا و نزدیک یائسگی نیز ممکن است فرد دچار پریودهای غیر معمول شود که در آن شدت خونریزی بسیار کم می­شود. این اتفاقات زمانی رخ میدهد که تعادل هورمونی در افراد دچار اختلال شود.

وزن و رژیم غذایی
وزن  و یا به عبارتی درصد چربی بدن می تواند بر کیفیت پریود تاثیر گذار باشد. کاهش وزن یا لاغری بیش از اندازه می­تواند موجب تغییرات در روند طبیعی پریود شما شده و بر میزان خونریزی و کم و زیاد شدن آن تاثیر گذارد. این امر به این دلیل اتفاق می­افتد که هورمون­ها در این شرایط به صورت طبیعی عمل نمی­کنند، همچنین افزایش وزن نیز می­تواند عامل اختلال در پریود و قطع و وصل شدن خونریزی تلقی شود.

شیر دهی

اگر در دوران شیردهی به سر می­برید این عامل را در نظر بگیرید که پریود نرمالی نخواهید داشت و یا حتی ممکن است بعد از زایمان بلافاصله خونریزی قاعدگی در شما اتفاق نیفتد. پرولاکتین هورمون تولید شیر در زنان است که میزان کم یا زیاد آن میتواند سبب تغییر در الگوی پریود شده و یا سبب کم و زیاد شدن و قطع و وصل شدن پریود شود.

اختلالات تغذیه ای

اختلال در هورمون­های مرتبط با پریود می­تواند در پی اختلال در تغذیه شما رخ دهد. بی اشتهایی عصبی که از آن به عنوان انورکسیا یاد می­شود و پرخوری عصبی که آن را با نام بولیمیا می­شناسیم، انواع اختلالات تغذیه­ای هستند که ممکن است موجب پریودهای غیر عادی و اختلال در خونریزی و قطع و وصل شدن پریود شوند. اختلالات تغذیه ای می توانند موجب کاهش  یا افزایش وزن شوند. آنها هورمون هایی را تغییر می دهند که سبب تنظیم پریود شما می­شود.

استرس
اگر استرس داشته باشید، مغز میزان هورمون­های چرخه قاعدگی را تغییر خواهد داد. به همین دلیل ممکن است پریود خفیف­تر یا سنگین­تر باشد یا اصلا پریود نشوید و یا اینکه در طول دوران پریود خونریزی شما یک روز متوقف شده و روز دیگر ادامه پیدا کند و به عبارتی خونریزی قطع و وصل شود. هنگامی که عوامل استرس زا از بین بروند، پریود شما به حالت طبیعی بازخواهند گشت.

ورزش

ورزش نقش مهمی در سلامت جسم و روان ما دارد اما این به این معنا نیست که میزان ورزش روزانه بیش از حد نیاز باشد ورزشهای شدید سبب ایجاد اختلال در هورمون­ها، بی نظمی قاعدگی شده و می­تواند قطع و وصل شدن پریود را به دنبال داشته باشد.

پریودم قطع و وصل میشه

عوامل غیر هورمونی

اگرچه سطح هورمون نقش مهمی در چرخه پریودی دارد، فاکتورهای دیگری نیز می توانند اختلال در پریود، کم و زیاد شدن یا حتی قطع و وصل شدن خونریزی در این دوران شود. قطع و وصل شدن پریود می­تواند به دلایل مختلف فیزیکی یا روحی اتفاق بیفتد.

بارداری خارج از رحم

یکی از ا دلایل قطع و وصل شدن خونریزی، بارداری خارج از رحم است. این اتفاق زمانی رخ می­دهد که پاسخ تست بارداری شما مثبت بوده اما همچنان شاهد لکه بینی هستید. این خونریزی ممکن است به صورت مداوم یا متناوب و به رنگ قرمز یا قهوه‌ای مانند رنگ خون خشک ‌شده رخ دهد. در این صورت ممکن است تصور کنید که خونریزی پریود قطع و وصل می­شود. علاوه بر این امر درد خفیفی در ناحیه شکمی حس شده و ممکن است دچار نبض ضعیف، تپش قلب یا غش شوید.

خمیدگی یا پیج خوردگی رحم

اگر رحم دچار پیچ خوردگی شود برای توانایی آزاد کردن خون توسط رحم تاثیر گذاشته و می تواند خونریزی دوره را متوقف کند. در نتیجه شاهد قطع و وصل شدن پریود خواهید بود.

رحم آنگونه که لازم است دچار انقباض نمی­شود

در دوران قاعدگی، رحم با انقباضات ملایم در حال حرکت به سمت پایین به بیرون آمدن خون پریودی کمک می­کند. اگر این لایه­های عضلانی دچار اسپاسم شوند باعث می­شود رگ­های خونی منقبض شده و جریان متوقف شود. اگر ریزش بافت دیواره رحم ادامه یابد، جریان خون نیز ادامه خواهد یافت. از مواردی که ممکن است باعث ایجاد این امر و در نتیجه قطع و وصل شدن خونریزی پریود شود می­توان به تنش در لگن ، عدم تعادل هورمون، تروما عاطفی و حتی داروهای ضد بارداری خوراکی اشاره کرد.

فرق پریود و لکه بینی

اگر دچار قطع و وصل شدن خونریزی شده­اید و نگران اختلال در پریود خود هستید این امر را در نظر بگیرید که ممکن است بنا به دلایلی دچار لکه بینی شده باشید. در دوره چند روزه شروع پریود خونریزی خانم ها به طور پیوسته کم است در صورتی که این گونه نباشد لکه بینی قاعدگی مطرح می­شود. لکه بینی می­تواند درجات متفاوتی داشته باشد. گاهی مانند یک خونریزی غیرمنتظره تلقی شده و می­تواند شدید یا خفیف باشد به همین دلیل است که ممکن است تصور کنید پریود شده اید.

عوامل موثر در لکه بینی

طیف وسیعی از عوامل می تواند باعث لکه بینی شود و الگوی لکه بینی هر زن ممکن است کمی متفاوت باشد. زنان ممکن است یک روز دچار لکه بینی شوند، و خونریزی در آنها قطع و وصل شود.  بعضی از خانم ها در طول ماه لکه بینی را به طور متناوب تجربه می کنند. لکه بینی می تواند در کنار تخمک گذاری نیز رخ دهد. برخی از خانمها هر ماه یک یا دو روز لکه بینی را تجربه می کنند که ممکن است با درد در ناحیه شکمی همراه باشد. رنگ این لکه ها در افراد متفاوت است. برخی روزهای بیشتری در ماه این امر را تجربه می­کنند و ممکن است چند روز قطع شده و دوباره آغاز شود. 

هنگامی که تخمدان تخمک آزاد می کند  یک فولیکول ریز شکسته می شود تا تخمک بیرون بیاید. در بعضی از خانم ها، این امر باعث لکه بینی می­شود که یک روز طول می کشد. فیبروم رحمی می­تواند یکی از عوامل قطع و وصل شدن خونریزی باشد. فیبروم و پولیپ رحم، همان رشد سلول­های غیر سرطانی در رحم است که می تواند بسیار بزرگ شود و ممکن است با درد و علائم دیگری همراه باشد. بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم یا پولیپ بین دوره ها خونریزی نامنظم را تجربه می کنند. انواع خاصی از لکه بینی همچنین می تواند نشانه­ای از  وجود این امر باشد. همچنین بارداری نیز یکی از عوامل لکه بینی در بانوان تلقی می­شود.

چند توصیه برای  بهبود  قطع و وصل شدن پریود

در مرجله اول به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایش­های لازم، از جمله آزمایش­های هورمونی و سونوگرافی را انجام دهید تا به تشخیص و بهبود شرایط کمک کند.

روز خود را با لیوان آب گرم یا آب لیمو فشرده تازه یا یک قاشق چای خوری سرکه سیب شروع کنید.

احساسات خود را پردازش کنید، آنها را سرکوب نکنید. مدیتیشن روش خوبی برای انجام این کار ، است. احساسات خود را آزاد کنید.

هر روز به طور متوسط 20 تا 30دقیقه ورزش کنید.

ماساژ مایان می تواند در بازگرداندن تنظیم الگوهای انقباض رحم بسیار مفید باشد.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...