چگونه بفهمیم سگمان سرما خورده است

سرماخوردگی در سگمان یکی از معضلاتی است که به ویژه در فصول سرد آن با آن مواجه خواهیم شد. بدون شک بیماری حیوانات می تواند برای صاحبان آن ها بسیار ناراحت کننده باشد. برای این که بتوانیم بهترین مراقبت را در طول دوران سرماخوردگی سگمان از او داشته باشیم لازم است با برخی از علائم این بیماری ها در سگ ها آشنا شویم.

آشنایی با این علائم می تواند به ما کمک کند تا به سرعت نسبت به درمان حیوان اقدام نماییم و از طرفی راه حلی است برای پیشگیری از بروز بیماری در سگ ها که امری بسیار مهم به شمار می آِید. نکته قابل توجه در خصوص سرماخوردگی سگمان این است که با مواجه شدن با این شرایط بهترین گزینه کمک گرفتن از دامپزشکان است و تا حد ممکن باید از درمان های خانگی برای حیوانات خودداری نماییم. البته برای درمان سرماخوردگی همیشه هم نیازی به پزشک نیست اما اگر حس می کنید بیماری سگتان شدید تر می شود و یا در زمانی که از سگ پیر یا توله سگی نگهداری می کنید همان گونه که اشاره شده بهتر است از کمک یک دامپزشک برای درمان او استفاده نمایید. به طور کلی توله سگ ها و سگ ها پیر در مقابل بیماری ها ضعیف تر هستند و در صورتی که به موقع نسبت به درمان آن ها اقدام نشود ممکن است بیماری ها کهنه شده یا حتی موجب ضعیف شدن حیوان و بروز بیماری های شدید تری در آن ها شود.

علائم سرماخوردگی سگ ، چگونه بفهمیم سگ سرما خورده است

علائم سرماخوردگی در سگمان چیست؟

پیش از شروع درمان و یا حتی پیش از مراجعه به دامپزشک باید از علائم سرماخوردگی در سگمان آگاهی کامل به دست بیاوریم. نکته قابل توجه در این خصوص این است که علائم سرماخوردگی در سگ ها شباهت زیادی با بیماری های دیگر دارند و نباید آن ها را با هم اشتباه گرفت. زیرا برخی اوقات عدم توجه به علائم می تواند منجر به درمان های اشتباه شده یا با دیر رساندن حیوان به دامپزشک منجر به تشدید بیماری یا مرگ شود. به همین دلیل برخی از علائم واضحی که نشان دهنده سرماخوردگی در سگمان است را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد. در نظر داشته باشید مانند سرماخوردگی در انسان ها علائمی نظیر آبریزش بینی یا عطسه و سرفه در سگ های سرما خورده تیز قابل رویت است. هنگامی که سگمان با سرماخوردگی مواجه می شود دچار بی اشتهایی و بی حالی می شود. 

سگ های بیمار علاقه چندانی به بازی و شیطنت های معمول نشان نمی دهند در این حالت باید به سگ ها اجازه دهید به اندازه کافی استراحت نمایند. یکی از علائم شایع در زمان سرماخوردگی سگمان این است که دمای بدن آن ها به شدت افزایش می یابد. بروز تب در سگ ها می تواند خطرناک باشد و باید به سرعت کنترل شود. سگ ها هنگامی که در این شرایط قرار می گیرند بی تاب شده و رفتار هایی شبیه حالت تشنگی از خودشان نشان می دهند. به طور کلی به عنوان کسی که برای سلامت سگمان اهمیت قائل هستیم باید به تک تک تغییرات رفتاری و فیزیکی آن ها توجه داشته باشیم. 

معمولا علائم سرماخوردگی در سگمان زیاد پایدار نبود و طی چند روز از بین می رود اما در صورتی که این اتفاق نیفتاد نباید از کنار آن به آسانی بگذرید و حتما از دامپزشک مشورت بخواهید. گاهی اوقات علائم سرماخوردگی در سگمان با علائم برخی بیماری های دیگر مشابه بوده که عدم توجه به آن می تواند موجب تشدید بیماری در حیوان شده و مشکلات بیشتری را به همراه بیاورد. برخی از بیماری ها تنفسی یا حتی برخی از بیماری ها عفونی علائمی مشابه با سرماخوردگی دارند.

درمان های خانگی برای سرما خوردگی سگ

راه های برای درمان خانگی سرماخوردگی در سگمان

هنگامی که سگمان دچار بیماری سرماخوردگی می شود می توانیم برخی از درمان های اولیه را در منزل انجام دهیم. اولین گام در مواجه با حیوان بیمار این است که اگر حیوانات دیگری نیز در منزل نگهداری می کنید او را از سایرین جدا کنید. با این کار از بروز بیماری در دیگر حیوانات خود جلوگیری خواهید نمود. قدم بعدی این است که عامل بروز و تشدید بیماری را در محیط از بین ببرید. برای این کار می توانید تمامی وسایل سگ را ضد عفونی کنید. این موضوع شامل تمام اسباب بازی ها و محل خواب سگمان نیز می شود. حتی توصیه می شود که هوای اتاق را نیز با استفاده از بخور مرطوب ضد عفونی نمایید. این کار به سگمان کمک می کند آسان تر تنفس نماید.

یکی از مهم ترین کار هایی که در زمان سرماخوردگی سگمان باید انجام دهیم تامین آب به مقدار کافی برای حیوان است. سگ ها هنگامی که دچار سرماخوردگی می شوند دمای بدنشان افزایش یافته و نیاز به آب بیشتری خواهند داشت. عدم تامین آن در آن ها می تواند مشکلات فراوانی را ایجاد نماید. گاهی اوقات حتی لازم است به اجبار مقدار مناسبی آب را به سگ برسانید. این کار می تواند با استفاده از سرنگ انجام شود. هنگامی که می بینید سگ شما دارای حالت های سرماخوردگی است باید به او اجازه بدهید بیشتر استراحت کند. وادار کردن حیوان به تحرک یا بازی می تواند علائم بیماری را در آن ها تشدید نماید.

پیشگیری از بروز سرماخوردگی در سگمان

همانند انسان ها پیشگیری از بروز سرماخوردگی در سگمان می تواند بسیار راحت تر از درمان آن باشد. تا حد ممکن باید سعی کنید از شرایطی که باعث ایجاد سرماخوردگی در سگ ها می شود دوری کنید. نکته بسیار مهمی که در خصوص سرماخوردگی در سگمان باید مورد توجه قرار گیرد این است که این بیماری ممکن است میان انسان و سگ منتقل شود. در صورتی که خودتان احساس سرماخوردگی دارید سعی کنید تا حد ممکن از نزدیک شده به سگ جلوگیری نمایید. دلایل بروز سرماخوردگی در سگ ها می تواند عوامل بیماری زایی مانند قارچ ها و باکتری ها باشد و یا حتی سرماخوردگی های ویروسی دیده می شود که همه می توانند سبب ایجاد عفونت در بینی حیوان و یا بروز ورم غشا مخاطی بینی شوند. در صورتی که بیماری دستگاه تنفسی سگ را درگیر کند می تواند علائم شدید تری را نشان دهد به همین سبب توصیه می شود در مراحل ابتدایی بیماری اقدام به پیشگیری از تشدید علائم نمایید.

پیشگیری از سرماخوردگی سگمان

شستشوی حیوان در هوای سرد می تواند یکی از اصلی ترین عوامل بروز بیماری در سگ ها به شمار بیاید. در فصول سر تا حد ممکن از شستن سگ ها اجتناب کنید و در مواقع لزوم نیز سعی کنید دمای حمام و اتاق را به گونه ای تنظیم نمایید که امکان بروز بیماری به حداقل برسد. پس از اتمام حمام باید بدن سگ را به سرعت خشک نمایید.

تغییر ناگهانی دمای محیط می تواند بروز بیماری را تشدید نماید. به این معنا که اگر در فصول سرد برای پیاده روی و گردش سگمان را به بیرون از منزل بردیم هنگام بازگشت نباید دمای خانه را ناگهان افزایش دهید. باید از قرار دادن سگمان در مقابل جریان هوای سرد و یا آب سرد پرهیز نماییم.

بیماری های با نشانه مشابه سرماخوردگی در سگمان

گاهی اوقات علائم بیماری سرماخوردگی در سگمان صرفا به معنای بروز این بیماری در  آن ها نیست و می توانند نشانه ای از وجود سایر عوامل بیماری زا و بیماری های مشابه به شمار بیاید. گاهی اوقات ممکن است سگ شما دچار سرفه هایی شود که به اشتباه آن را با سرماخوردگی اشتباه بگیرید اما واقعیت این است که می تواند علل آن عوامل دیگری باشد. برخی ویروس ها می توانند در سگ ها موجب بروز آبریزش بینی و سرفه شوند. ویروسی وجود دارد که به آن ویروس سرفه در سگ ها یا canin cough گفته می شود. اگر چه به این بیماری ویروس سرفه گفته می شود اما عوامل باکتریایی مسبب بروز آن هستند. از علائم این بیماری سرفه هایی خشک است و رفتار سگ شما به گونه ای است که انگار چیزی در گلوی او گیر کرده و یا حالتی شبیه خارش در گلوی حیوان است. 

برخی دیگر از بیماری ها نظیر کاردیاک و بیماری برونشیت نیز می تواند باعث ایجاد سرفه در حیوان شود. در خصوص آبریزش بینی نیز این موارد صدق می کند به این معنا که بیماری هایی نظیر آلرژی و بیماری هایی که به دندان حیوان مربوط است می تواند عامل بروز آب ریزش در بینی باشد. بروز تب نیز در سگ ها می تواند به سبب وجود عوامل متعددی روی دهد. گاهی اوقات عفونت های مختلفی که در بخش های مختلف بدن وجود دارد عامل اصلی تب است.

سرماخوردگی سگ

بالا رفتن دمای بدن یا تب یکی از راه های درمانی است که بدن در برابر عوامل بیماری زا از آن استفاده می کند اما در صورتی که این موضوع کنترل نشود ممکن است موجب بروز آسیب های جدی به سلامت سگمان شود. گاهی نیز حساسیت های غذایی یا حساسیت به یک شرایط محیطی خاص می تواند موجب بروز تب در سگمان شود. برخی از دارو ها یا واکسن ها نیز دارای علائمی مانند تب هستند. یکی از نکات مهمی که باید در خصوص بروز تب در سگمان مورد توجه قرار گیرد این است که گاهی اوقات تب ها نشانه ای از مسمومیت در حیوان هستند و در صورتی که به موقع حیوان را به دامپزشک منتقل نکنیم ممکن است سبب مرگ آن ها شویم


مطلب پیشنهادی :

چگونه سگمان را خوشحال کنیم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...