تحقیق درباره ی امام حسن عسکری (ع)

در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی جامع و همه جانبه به زندگی نامه امام حسن عسکری (ع)، سبک و سیاق آن امام مطهر و از همه مهم تر دوران امامت آن امام، شما را با یکی دیگر از امامان معصوم آشنا نماییم. امام حسن عسکری، یازدهمین امام شیعیان که در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

تحقیق درباره ی امام حسن عسکری (ع)

بدیهی است که همواره تحقیق درباره ی امام حسن عسکری (ع) یکی دیگر از تحقیق های رایج در میان دانش آموزان مقاطع گوناگون، خصوصا مقاطع ابتدایی و دبیران آن ها می باشد. تحقیقی که هدف و غایت اصلی آن آشنایی بیشتر دانش آموزان با یکی دیگر از امامان شیعیان، راه و روش آن معصومین و الگو قرار دادن شیوه زندگی آن ها می باشد.

از این رو ما در این مقاله می خواهیم تا با نگاهی جامع و همه جانبه به زندگی نامه امام حسن عسکری (ع)، اندیشه ها و دغدغه های ایشان و از همه مهم تر نحوه زندگی آن بزرگوار در دوران امامت خود، نه تنها شما را با نحوه زندگی و عملکرد امام حسن عسکری (ع) آشنا نماییم، بلکه شما را در تهیه و گردآوری مقاله ای هدفمند و مفید در مورد امام حسن عسکری (ع) نیز همراهی نماییم.

نگاهی بر زندگی نامه امام حسن عسکری (ع)

ابو محمد حسن بن علی بن محمد، ملقب به امام حسن عسکری (ع) در 8 اُمین روز از ماه ربیع الثانی در سال 233 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. یازدهمین امام شیعیان که با تولد خود، سرنوشتی متفاوت را برای خاندان عباسی و خلفای عباسی رقم زد.

امام حسن عسکری (ع)، ملقب به ابن رضا و شناخته شده به عنوان عسکری، فرزند دهمین امام شیعیان، امام هادی یا ملقب به علی النقی می باشد. امامانی معصوم که به دلیل محکوم شدن به زندگی در اردوگاهی نظامی واقع گشته در شهر سامرا، از آن ها تحت عنوان امامین عسکریین نام برده می شود.

در واقع اگر بنا باشد به شرح زندگی نامه امام حسن عسکری (ع) بپردازیم، می توان چنین گفت که وی از بدو تولد خود، بیشترین سال های زندگی خود را در حبس خانگی به سر می برد. چرا که تولد او، هم زمان و مصادف با زمانی شد که متوکل حکومت و خلیفه عباسی، به امام هادی (ع) مظنون گشت و منجر گشت تا او و خانواده اش را از شهر مدینه به شهر سامرا منتقل نمایند. جابجایی که سبب گشت تا همواره بین مورخین و تاریخ نویسان اختلاف هایی دال بر زادگاه امام حسن عسکری (ع) به وجود آید. اختلاف هایی که حاصل آن روایت هایی گوناگون از تولد امام حسن عسکری (ع) در شهر مدینه و شهر سامرا می باشد.

هجرت امام هادی (ع) به شهر سامرا و زندگی امام حسن عسکری (ع) در شهر سامرا آغازگر سال هایی جانکاه برای آن ها بود. سال هایی بس سخت و طاقت فرسا که تحت نظارت کامل خلفای عباسی و به طور کلی خلافت عباسیان سپری می شد. چرا که او بیان نموده بود که در سال های زندگی خود، صاحب فرزندی خواهد شد که منجی دو عالم خواهد بود. سخنی به جای مانده از ایشان که سبب گشت تا دوران زندگی او سخت تر و سخت تر شود. دورانی سخت که سبب گشت تا این امام معصوم همواره زیر نظارت وکلای خلفای عباسی در حبس خانگی قرار گیرد. حبسی طولانی مدت که سال ها به طول انجامید و در این میان تنها 1 بار آن امام معصوم توانست به قصد سفر به حج، به مکه عزیمت نماید.

امام حسن عسکری ، تحقیق در مورد زندگی نامه امام حسن عسکری ، مقاله در مورد زندگی امام حسن عسکری

او که سال های سال در شهر سامرا، به دور از پیروان خود زندگی می نمود، بیشتر زمان خود را وقف تعلیم و آموزش قرآن، شریعت و حتی زبان های دیگر نمود. چرا که بر اساس نوشته های برجای مانده از مورخین و نزدیکان آن امام معصوم، می توان به آشنایی امام حسن عسکری (ع) و توانایی آن امام شیعیان در سخن گفتن به زبان های متعددی از جمله فارسی، ترکی و حتی هندی پی برد. توانایی که به عقیده شیعیان تنها به اذن خداوند متعال به آن امام معصوم داده شده بود. توانایی و قدرت او در سخن گفتن به تمام زبان های بشری که سبب گشت تا وی از بیانی شیوا، جذاب و دلنشین برخوردار شود. بیانی دلبخش که آرامش بخش پیروان آن امام معصوم بود. امام حسن عسکری (ع) که اگر بنا باشد به شیوه زندگی و به طور کلی سبک و سیاق زندگی آن امام معصوم در دوران زندگی ایشان بپردازیم، می توان این دوران را به 3 بخش تقسیم کرد.

همراه ما باشید! زیرا در ادامه به شرح دوران زندگی این امام معصوم بپردازیم.

دوران زندگی امام حسن عسکری (ع)

همان طوری که پیش تر اشاره کردیم، دوران زندگی این امام معصوم به 3 بخش تقسیم می شود. دوران و عمری که تنها 29 سال به طول انجامید.

تولد و زندگی ایشان در مدینه

    اولین بخش از دوران زندگی این امام معصوم، به تولد و زندگی ایشان در شهر مدینه باز می گردد. دورانی که 13 سال به طول انجامید.

    دوران زندگی او در شهر سامرا پیش از امامت ایشان

      با عزمت این امام معصوم به شهر سامرا و زندگی کردن در این شهر، دوره ای جدید از زندگی امام حسن (ع) آغاز شد. دوره ای که 10 سال به طول انجامید.

      امامت ایشان در شهر سامرا

        سومین دوره زندگی این امام معصوم و شیعه، به دوران امامت ایشان در شهر سامرا باز می گردد. دوره ای که حاصل آن 6 سال امامت این امام معصوم در شهر سامرا بود.

        تهیه کننده : توپ تاپ

        مطالب مرتبط...

        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...