تحقیق درباره ی عزاداری امام حسین (ع)

در این مقاله قصد داریم شما را برای تهیه و گردآوری مقاله و تحقیقی جامع در مورد عزاداری امام حسین (ع) همراهی نماییم. تحقیقی جامع و هدفمند که شما را با فلسفه عزاداری امام حسین علیه السلام و سوگواری آن امام معصوم آشنا می نماید. عزاداری و سوگواری که به گونه ای به شرح از وقایع ناگوار عاشورا می پردازد.

تحقیق درباره ی عزاداری امام حسین (ع)

بدون شک این روز ها تحقیق درباره ی عزاداری امام حسین (ع) و سوگواری برای آن امام معصوم، از دیگر تحقیق های رایج در میان دانش آموزان مقاطع ابتدایی و خصوصا دبیران آن ها می باشد. تحقیقی جامع که هدف اصلی آن آشنایی دانش آموزان با گوشه ای دیگر از وقایع تاریخی و مذهبی می باشد. واقعه ای که ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی ما دارد و از این رو همواره تا کنون شاهد سوگواری و عزاداری مسلمین، خصوصا شیعیان برای امام حسین (ع) می باشیم.

از این رو ما در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی جامع و ارزیابی شده به فلسفه سوگواری و عزاداری امام حسین (ع)، نه تنها شما را در تهیه و گردآوری تحقیق و مقاله ای هدفمند در مورد عزاداری امام حسین (ع) همراهی نماییم، بلکه با نگاهی به پیشینه و تاریخچه آن، شما را با یکی دیگر از مراسمات آیینی و مذهبی آشنا نماییم.

فلسفه عزاداری امام حسین (ع)

بدیهی است که از دیرباز تا کنون سوگواری در ماه محرم، خصوصا عزاداری امام حسین (ع) در میان شیعیان و مسلمین تداعی کننده غم، اندوه، مصیبت، ماتم، عزا و به طور کلی وقایع تلخ و ناگوار واقعه عاشورا می باشد. وقایعی که اگر چه قدمت و دیرینه آن به هزاران سال پیش باز می گردد، اما همواره یاد و خاطر آن در ذهن ها برجای مانده است. یادی که سبب گشته تا همواره عزاداری امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان به سنت و آیینی انکار ناپذیر بدل شود. سنت و آیینی جدایی ناپذیر در ماه محرم و صفر که وقایع تلخ روز عاشورا را بازسازی می نماید و بار دیگر اندوه و ماتم فقدان این امام معصوم را در دل های مسلمانان تازه می نماید.

در واقع لازم است بدانید که عزاداری امام حسین (ع)، گونه ای از سوگواری می باشد که در آن به شرح وقایع خونین کربلا و رشادت ها و دلیری های یاران بی باک اهل بیت می پردازد. مراسمی آیینی که از اولین روز واقعه ی کربلا در ظهر عاشورا آغاز می شود.

همان طوری که می دانید شهادت امام حسین علیه السلام بی شک، غم و اندوهی فراوان را برای یاران، پیروان و تمامی مسلمین به همراه آورد. روایاتی بر جای مانده که حاکی از گریه ها و اندوه های فراوان اهل بیت و یاران این امام معصوم می باشد. عزاداری که از اولین روز واقعه کربلا یا همان صبح عاشورا آغاز می شود و به مدت چهل روز به طول می انجامد. عزاداری و سوگواری که از کوفه و شام آغاز گشت و مراسم چهلمین روز آن در کربلا برگزار گشت. مراسم و سوگواری آیینی و سنتی که بدون شک فلسفه آن، مبارزه با جهل و برقراری عدالت می باشد.

مراسمی یادبودی که به مناسبت کشته شدن و به شهادت رسیدن علی بن حسین علیه السلام برگزار می شود. عزاداری که اگر چه به شرح وقایعی می پردازد که در سال 61 هجری قمری رخ داده است، اما همچنان سوز و غم آن در دل ها بر جای مانده است. سوگواری و عزاداری که تنها مختص به ماه محرم نمی شود و در دیگر روز های سال، بسته به فرهنگ و رسوم مناطق گوناگون برگزار می شود. سوگواری که در ظهر عاشورا به اوج خود می رسد و تا غروب و شب آن روز، تحت عنوان شام غریبان ادامه می یابد.

سوگواری که اگر چه اساس و پایه آن یاد آوری غم و اندوه واقعه ی خونین کربلا و معصومیت و مظلومیت امام حسین علیه السلام، یاران و اهل بیت ایشان می باشد، اما بسته به آیین های بومی و منطقه ای به شیوه ای متفاوت و گوناگون برگزار می شود.

تحقیق درباره ی عزاداری امام حسین (ع) و یارانش

از این رو همراه ما باشید! زیرا در ادامه به شرح شیوه های عزاداری امام حسین (ع) در ادوار گوناگون خواهیم پرداخت.

نگاهی بر شیوه های عزاداری امام حسین (ع) در ادوار گوناگون

· دوران ائمه اطهار

    بدیهی است که برگزاری مراسمات آیینی و سوگواری های مذهبی در دوران ائمه اطهار با شدت بیشتری همراه بود.

    · دوران حکومت آل بویه

      دوران حکومت آل بویه نیز از دیگر ادواری می باشد که شاهد ارج و قرب بیشتر سوگواری و برگزاری عزاداری امام حسین علیه السلام می باشیم.

      · دوران سلجوقیان

        در دوران زمامداری حکام سلجوقیان شاهد رونق بیشتر عزاداری ها بودیم. چرا که حکام سلجوقیان از دوست داران اهل بیت بودند.

        · دوران خوارزمشاهیان

          با تاسیس حکومت خوارزمشاهیان، شاهد تضعیف بیش از پیش اعتقادات دینی و مذهبی و در نتیجه کاهش برگزاری مراسمات عزاداری برای امام حسین (ع) بوده ایم.

          · دوران ایلخانان

            دوره ایلخانان، فرصتی مناسب را برای عزاداری و برگزاری مراسمات آیینی و مذهبی فراهم نمود.

            · دوران صفویان

              پس از تاسیس حکومت صفویان و به قدرت رسیدن پادشاهان شیعه، عزاداری امام حسین (ع) با تغییری چشمگیر رو به رو گشت. تغییراتی که ناشی از افزودن سرود ها، اشعار و مدح هایی در وصف امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان بود.

              · دوران افشاریه

                دوران افشاریه نیز از دیگر ادواری می باشد که با حمایت از مراسمات آیینی و مذهبی منجر به رشد و گسترش مراسمات عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) گشت.

                · دوران زندیه

                  در دوران زندیه، عزاداری برای امام حسین (ع) به شیوه ای جدید ادامه یافت. شیوه ای که توام با تعزیه خوانی گشت و از این رو ظاهری نوین به آن بخشید.

                  · دوران قاجاریه

                    برگزاری مراسمات آیینی برای عزاداری امام حسین (ع) در دوران قاجاریه به اوج خود رسید. زیرا حاکمان قاجار با تاسیس تکیه خانه ها، رونقی دوچندان به این مراسمات آیینی بخشید.

                    · دوران پهلوی

                      با روی کار آمدن رضا خان پهلوی و تاسیس حکومت قدرتمند پهلوی، برگزاری مراسمات مذهبی رونق خود را از دست داد و از این رو گاها مردم به صورت مخفیانه به برگزاری سوگواری اقدام می نمودند.

                      · دوران جمهوری اسلامی

                        شیوه عزاداری در دوران حکومت جمهوری اسلامی از شکوه و عظمتی بیشتر برخوردار گشت. شکوه و جلالی بی مانند که سبب گشت تا برخی از این مراسمات آیینی و مذهبی به عنوان جاذبه ای مذهبی و گردشگری بدل شود.

                        گردآورنده : توپ تاپ

                        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...