مقایسه گوشت بوقلمون و گوشت مرغ از نظر پروتئین

پروتئین جزء ضروری رژیم غذایی متعادل است. پروتئین فواید زیادی برای سلامتی دارد و وجود آن لازم است. یکی از فواید آن این است که باعث کاهش اشتها و سطح گرسنگی می­شود. این ماده­ی مهم باعث می­شود تا وزن کاهش پیدا کند و نیاز به کالری اضافی و بیشتر احساس نشود. همچنین وجود آن برای افزایش حجم و توان ماهیچه­ها و عضلات بدن و استحکام استخوان­ها لازم است.

. اگرچه می توان از منابع مختلفی پروتئین را بدست آورد، مرغ و بوقلمون یکی از محبوب ترین غذاهای غنی از پروتئین هستند. پروتئین از منابع حیوانی سریع تر در بدن تاثیر خود را نشان می­دهد و زودتر جذب بدن می­شود. در میان منابع حیوانی پروتئین پرندگان و طیور نسبت به چهار پایان فواید بیشتر و ضرر کمتری دارد. این مقاله محتوای پروتئین بوقلمون و مرغ را بررسی می­کند و می­گوید که ممکن است کدامیک انتخاب سالمتری باشد. با خواندن این مقاله اطلاعات و دانش شما نسبت به گوشت این پرندگان بیشتر شده و انتخاب بهتر و آگاهانه تری خواهید داشت. اما به یاد داشته باشید که هرگز در مصرف گوشت حیوانات زیاده روی نکنید و اعتدال را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

گوشت مرغ بخوریم یا بوقلمون ؟ پروتئین گوشت سفید

پروتئین گوشت سفید

بیشتر گوشت سفید در مرغ و بوقلمون در سینه­ها و بال­های آنها است. به علت کمبود پروتئین میوگلوبین، رنگ گوشت مرغ سفیدتر از گوشت بوقلمون است. میوگلوبین مسئولیت حمل و نگهداری اکسیژن را در عضلات را دارد  و مسئول رنگ قهوه­ای و تیره­ای تر تکه­های گوشت بوقلمون  است.

گوشت سینه

گوشت سینه یکی از محبوب ترین قسمت­های گوشت مرغ است، به ویژه در بین علاقه مندان و رژیم های غذایی که به دلیل وجود پروتئین بالا و محتوای کم کالری آن است.

در اینجا مقایسۀ محتوای پروتئین 28 گرم گوشت پخته شده سینه را مشاهده خواهید کرد:

  • پروتئین سینه مرغ: 9 گرم
  • پروتئین سینه بوقلمون: 8 گرم

پروتئین گوشت مرغ یک گرم بیشتر از پروتئین گوشت بوقلمون در هر 28 گرم است. با این حال، از نظر تغذیه ای، این تفاوت ناچیز است. هر دو انتخاب یک پروتئین خوب برای یک وعده غذایی است.

گوشت بال

گوشت بال مرغ و بوقلمون بسیار شبیه به گوشت سینه است. میزان پروتئین در مقایسه با گوشت سینه تقریبا یکسان است. میزان و مقدار پروتئین در هر 28 گرم  حدود 9 گرم در  گوشت بال هر دو پرنده است.

خلاصه:

اختلاف بسیار کمی در میزان پروتئین گوشت مرغ و بوقلمون وجود دارد. سینه مرغ 1 گرم پروتئین بیشتری از سینه بوقلمون دارد، اما مقدار پروتئین گوشت بال مرغ و بوقلمون یکسان  است. دلیل کمی تیره تر بودن رنگ گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ بیشتر بودن پروتئین میوگلوبین در گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ است.

پروتئین مرغ بیشتره یا بوقلمون ؟ ، پروتئین گوشت تیره

پروتئین گوشت تیره

اصطلاح "تیره" برای توصیف قطعه­های گوشتی با رنگ قرمز مایل به قهوه­ای استفاده می شود. کاهش این رنگدانه به دلیل غلظت بالای پروتئین میوگلوبین است. همانطور که میوگلوبین در حمل و نگهداری اکسیژن در سلول­های عضلانی کمک می­کند، گوشت تیره معمولا در گروه های فعال عضلانی مانند پاها و ران مرغ و بوقلمون یافت می­شود. هرچه میوگلوبین بیشتر باشد رنگ گوشت تیره تر خواهد شد که دلیل تمایز رنگ گوشت بوقلمون بر مرغ به دلیل وجود این ماده است.

گوشت پا

گاهی اوقات ران نامیده می­شود، مقدار پروتئین گوشت پا هر دو مرغ و بوقلمون در هر 28 گرم حدود 8 گرم است.

گوشت ران

گوشت ران هر دو مرغ و بوقلمون در بالای پاها یافت می­شود. گاهی اوقات برای فروش، به عنوان یک برش، به پا متصل می­شود. در هر 28 گرم، مقدار پروتئین گوشت بوقلمون نسبت به مرغ 1 گرم بیشتر است:

  • ران مرغ: 7 گرم
  • ران بوقلمون: 8 گرم

گرچه در این مقایسه میزان پروتئین گوشت بوقلمون در هر 28 گرم بیشتر از میزان پروتئین گوشت مرغ شد. اما به طور کلی تفاوت زیادی ندارند. در هر صورت انتخاب هر دو به عنوان منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا مورد قبول است.

خلاصه:

میزان و مقدار پروتئین گوشت پا و ران مرغ و بوقلمون تقریبا یکسان است، هرچند ران بوقلمون دارای 1 گرم پروتئین بیشتر از ران مرغ در هر 28 گرم است. اما این 1 گرم تفاوتی ناچیز است و آنچنان تاثیرگذار نخواهد بود.

گوشت مرغ سالمتر است یا گوشت بوقلمون

کدامیک سالمتر هستند؟

هم مرغ و هم بوقلمون دارای پروتئین با کیفیت بالا هستند و می­توانند یکی از اجزای سالم یک رژیم متعادل باشند. اما در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد گوشت می­تواند برای سلامتی مضر باشد. با اضافه کردن مقادیر متوسط ​​مرغ یا بوقلمون به رژیم غذایی شما می توانید یک راه سالم برای برآورده ساختن نیازهای پروتئینی خود داشته باشید، اگرچه پروتئین تنها مواد مغذی موجود در گوشت بوقلمون و مرغ نیست. در هنگام تصمیم گیری بر روی گزینه­ای که ممکن است نیازهای تغذیه شخصی و اهداف سلامتی خود را به بهترین وجه برآورده سازد، تمرکز کنید. کل محتوای تغذیه­ای، از جمله کالری، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی، باید همراه با پروتئین در نظر گرفته شود.

کالری و چربی

با توجه به اهداف سلامتی شما، توجه به میزان کالری و چربی غذا ممکن است ضروری باشد. چربی یک جزء ضروری از یک رژیم سالم است و گوشت طیور شامل انواع مختلف چربی­های سالم هستند. با این حال، چربی در مقایسه با پروتئین یک منبع غلیظ ­تر و متراکم­ تر از کالری است. این به این معنی است که تکه­های گوشت با چربی بیشتر کالری بیشتری نسبت به تکه­های کوچکتر خواهد داشت. به طور کلی، گوشت تیره در هر دو مرغ و بوقلمون چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید دارد. این امر برای انواع دیگر ماکیان نیز صادق است. کاهش تکه­های گوشت­های تیره مرغ دارای چربی و کالری کمی بیشتری نسبت به تکه­های گوشت­های تیره بوقلمون دارد. همین امر برای گوشت سفید این دو نوع ماکیان نیز صادق است، زیرا کالری بوقلمون کمی کمتر از کالری مرغ است. همچنین لازم به ذکر است که اگر پوست آنها را ببینید، نوع و میزان چربی و کالری را در هر نوع از طیور و ماکیان مشاهده می­کنید. هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که انتخاب یکی لزوما بهتر از دیگری است، اما ممکن است بسته به آنچه که شما می­خواهید با رژیم غذایی خود انجام دهید، یکی با ارزش تر از دیگری باشد.

ویتامین و مواد معدنی

در حالی که تفاوت معنی داری در محتوای ویتامین و مواد معدنی بین مرغ و بوقلمون وجود ندارد، ممکن است برخی از این مواد مغذی در بین گوشت سفید و گوشت تیره وجود داشته باشد. به عنوان مثال، سینه مرغ حاوی نیاسین و ویتامین B6 بیشتری از پای مرغ است، در حالی که پای مرغ حاوی مقدار بیشتری از روی نسبت به سینه مرغ است. بنابراین اگر می­خواهید میزان مصرف روی بدن خود را افزایش دهید، گوشت تیره ممکن است یک گزینه بهتر باشد، در حالی که اگر بخواهید ویتامین B افزایش یابد، گوشت سفید ممکن است بیشتر مناسب باشد. با توجه به گزینه­های رژیم غذایی مانند این، خوب است که تصویر بزرگ را در ذهن نگه دارید. خوردن غذاهای متنوع و کاهش گوشت ممکن است بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز شما باشد.

خلاصه

هر دو مرغ و بوقلمون می­تواند بخشی سالم از رژیم غذایی شما باشد. علاوه بر پروتئین، هر دو کالری، چربی، ویتامین­ها و مواد معدنی را فراهم می­کنند. با توجه به اهداف سلامتی شما ممکن است یکی را بیش از دیگری ترجیح دهید. البته طعم و مزه و نوع طبخ هم ممکن است ترجیح انتخاب یکی بر دیگری را مشخص کند. برخی ممکن است طعم و مزه­ی گوشت بوقلمون را بیشتر از گوشت مرغ دوست داشته باشند و برخی دیگر بر عکس.

بررسی فواید گوشت مرغ و بوقلمون

نتیجه گیری:

هر دو بوقلمون و مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا هستند. سینه مرغ دارای پروتئین کمی نسبت به سینه بوقلمون است، اما ران بوقلمون دارای پروتئین کمتری نسبت به ران مرغ است. گوشت قسمت­های دیگر مقدار مساوی پروتئین را تامین می­کند. اینکه کدام نوع گوشت سالم تر است به اهداف سلامت و تغذیه شخصی شما بستگی دارد. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این غذا به رژیم غذایی شما مرتبط بوده و سودمند است، همیشه همه چیز را در نظر بگیرید، از جمله کالری و ویتامین ها، و نه فقط یک جزء مانند پروتئین. خوردن غذاهای مختلف برای اطمینان از عرضه کافی از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، سلامت شما را به طور موثر حمایت می کند. تعادل کلید اساسی است. در کنار پروتئین­­های حیوانی از انواع گیاهی آن هم می­توان استفاده کرد. گیاهان هم منابع ارزشمند و کم ضررتری از آن را در اختیار دارند و می­توانند بخش بزرگ و مهمی از رژیم غذایی شما را تشکیل دهند. بسیار مهم است که رژیم غذایی متعادلی داشته باشد و بدن خود را از مصرف هیچ یک از منابع غذایی محروم نکنید. چون هر کدام فواید و مزایای متفاوت و خصوصیات منحصر بفردی خواهند داشت و برای بدن لازم است. زیاده روی و افراط در مصرف گوشت حیوانات منجر به ابتلای انسان به بسیاری از بیماری­ها و کاهش طول عمر می­شود. البته در این میان گوشت سفید از گوشت قرمز ضرر کمتر و منفعت بیشتری دارد و توصیه می­شود که بیشتر از گوشت سفید به جای گوشت قرمز مصرف شود. گوشت طیور و ماهی­ها در دسته بندی گوشت­های سفید قرار می­گیرد.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...