چگونه به روش درستی با همسرتان دعوا کنید؟

دعوا، بخشی از هر رابطه ای را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، اگر دعوا نکنید؛ نمی توانید به عنوان یک زوج، رشد کنید. هیچ دونفری، شبیه به هم متولد نمی شوند و طبیعی است که در پروسه شناخت همدیگر، با هم ناسازگاری هایی داشته باشند و در نهایت برای درک و کمک به یکدیگر کمی خود را تغییر دهند. تمام اختلاف نظرها و دعواها، به رابطة سالمی منجر نمی شوند. بعضی از اختلاف نظرها شما را به درک بهتری از عشق و تعهد نسبت به همسرتان هدایت می کنند؛ اما، همچنین، بعضی از اختلاف نظرها، نشانه ای از پایان یک ازدواج یا رابطه هستند.

چرا زوج ها در یک ازدواج سالم، دعوا می کنند؟

در یک ازدواج سالم، بحث ها و دعواها به ندرت برنده و بازنده دارند. در حقیقت، دعوا کردن راهی است تا بتوانید به کمک آن، روی ضعیف ترین بخش های رابطه، کار کنید. حتی با اینکه ممکن است بدیهی به نظر برسند؛ دلایل اساسی یک بحث را می توان به موضوعات کلی ربط داد. به عنوان مثال، بحث در مورد پول، یعنی؛ اختلاف نظر در مورد اینکه قدرت در دست چه کسی است؟ بحث در مورد کار، یعنی؛ زمانی که در کنار هم می گذرانید؛ بنظر کافی نمی رسد.

بنابراین، بحث و دعوا، حتی زمانی که به خاطر یک موضوع بی اهمیت اتفاق بیفتد؛ راهی برای مقابله با مشکلات و پیدا کردن راه حلی برای بهبود احساسات، فرضیات و انتظارات شما از همسرتان به شمار می رود. با این حال، یاد گرفتن نحوه صحیح دعوا کردن، یک روش سازنده برای قویتر شدن ازدواجتان و  بهتر شدن رابطه تان است.

چگونه با روشی درست و سازنده دعوا کنیم؟

1.برای برنده شدن دعوا نکنید.

وقتی با همسرتان دعوا می کنید؛ نباید هدفتان برنده شدن یا بازنده شدن باشد. اگر هدف شما از دعوا کردن، حل کردن مشکلاتتان باشد؛ می توانید با بحث و گفتگو با همسرتان، راه حلی برای مشکل پیش آمده پیدا کنید و همچنین، از نظر احساسی نیز، بیشتر به هم نزدیکتر شوید. به این قضیه فکر کنید که چطور می توانید مشکلاتتان را به نحوی حل کنید که هر دوی شما را خوشحال کند. مصالحه کردن، به این معنی نیست که شما شکست خورده اید. اگر سعی کنید که مشکلاتتان را حل کنید؛ می توانید احساسات یکدیگر را درک کنید و  شانس بیشتری برای زندگی بهتر در کنار هم خواهید داشت.

2. روی مسئله اصلی تمرکز کنید.

ممکن است در دعوا، سر در گم و گیج شوید. ناراحتی ها و مسائل حل نشده قدیمی، غالبا در دعواها ظاهر می شوند و گاهی اوقات، شما متوجه می شوید که بحث های جدیدی ندارید و فقط اختلاف نظرها و  دلخوری های قدیمی هستند که  باعث دعوای شما می شوند. اگر این اتفاق در زندگی شما می افتد؛ ابتدا سعی کنید مشکل خود را مطرح کنید. در مورد اینکه چه مسئله ای در حال حاضر شما را ناراحت کرده است؛ کاملا شفاف صحبت کنید و سعی کنید این مشکل را حل و فصل کنید. بعد از حل شدن این مسئله، وقت بگذارید و  به این قضیه فکر کنید که چرا بعضی ناراحتی ها هرگز از بین نمی روند. این ناراحتی ها، احتمالا نشانه هایی از یک مسئله بزرگتر هستند. زمانی که آرام تر هستید؛ در این باره با همسرتان گفتگو کنید.

3. همدلی را امتحان کنید.

همدیگر را درک کنید. سعی کنید در پایان یک روز طولانی، زمانی که همسرتان خسته از سر کار برگشته است؛ بحث دشواری نداشته باشید. سعی کنید وضعیت روانی و احساسی همسرتان را درک کنید. مهربانی و درک متقابل، می تواند راه موثری برای جلوگیری از مشاجره شما باشد و از تبدیل شدن زندگی شما، به یک مسابقه مشت زنی نیز، جلوگیری کند.

4. صبر کنید.

زمانی که عصبانی و نا امید هستید؛ چند دقیقه صبر کنید تا آرام بگیرید. تنها چند ثانیه طول می کشد که یک حرف آزار دهنده بگویید؛ اما، ممکن است آثار صحبت های شما، یک عمر باقی بمانند. سعی کنید نظرات شخصی خود را تحمیل نکنید و از درگیری فیزیکی هنگام بحث کردن، خودداری کنید.

5. گوش کنید.

زمانی که استرس دارید و یا عصبانی هستید؛ ممکن است چیزی که واقعا گفته می شود را نشنوید. چیزی که به جای آن می شنوید؛ پاسخ ذهن شما در بدترین حالت است و یا بازتابی از تمام ویژگی های منفی همسرتان است. قبل از این که به نظرات همسرتان واکنشی نشان دهید؛ صبر کنید تا آنچه که گفته است را در ذهنتان دوباره مرور کنید. از همسرتان بخواهید دوباره حرف هایش را تکرار کند. ممکن است تعجب کنید که حرف هایش چقدر متفاوت تر از چیزی بود که شما شنیده بودید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...