همه چیزهایی که باید در مورد لیزر موهای زائد بدانید.

لیزر موهای زائد یکی از بهترین راه‌ها برای از بین موهای زائد است. موهای زائد یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های پوستی هستند. موهای زائد محل خوب و مناسبی برای تجمع میکروب‌ها و عوامل بیماری زا هستند. بنابراین باید آنها را از بین برد تا با رعایت نکات بهداشتی از بروز بیماری‌های پوستی جلوگیری شود.

لیزر موهای زائد یکی از بهترین راه‌ها برای از بین موهای زائد است. موهای زائد یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های پوستی هستند. موهای زائد محل خوب و مناسبی برای تجمع میکروب‌ها و عوامل بیماری زا هستند. بنابراین باید آنها را از بین برد تا با رعایت نکات بهداشتی از بروز بیماری‌های پوستی جلوگیری شود. راه‌های زیادی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد اما هر کدام عوارض و مشکلات خاص خودشان را دارند. هر کدام نسبت به دیگری برتری هایی دارند و باید روشی را انتخاب کرد که فوایدش بیشتر از مضراتش باشد. از بین بردن موهای زائد با دستگاه‌های مجهز به لیزر یکی از راه‌هایی است که بسیار رواج پیدا کرده است. علاوه بر کلینیک‌ها و مراکز تخصصی لیزر موهای زائد، مراکز غیر مجاز دیگری وجود دارد که این کار را برای مراجعین انجام می‌دهد. مراجعه به این مراکز مشکلات فراوانی را می‌تواند به وجود آورد. چرا که کار با این دستگاه‌ها نیاز به دادن آموزش به اپراتور و تکنسین دارد. تکنسین و اپراتوری که با دستگاه لیزر کار می‌کند اگر به خوبی با نحوه کار و عملکرد آن آشنایی نداشته باشد؛ می‌تواند به پوست مراجعه کننده آسیب وارد کند. چرا که هر دستگاه و مقدار تاباندن درجه مشخصی از اشعه لیزر آن دستگاه، متناسب با یک نوع خاصی از پوست است که در مراکز و کلینیک‌های تخصصی زیبایی پوست ابتدا نوع پوست مراجعه کننده تعیین می‌شود. در این مراکز از تکنسین‌ها و اپراتورهای مجرب، کار آزموده و آموزش دیده استفاده می‌کنند.

عوارض لیزر موهای زائد

عوارض استفاده از دستگاه‌های لیزر موهای زائد

همانگونه که گفته شد از بین بردن موهای زائد با لیزر ممکن است عوارض و مشکلاتی در پی داشته باشد. یکی از این عوارض می‌تواند انتقال گرما و حرارت زیاد به پوست باشد. به خصوص برای افرادی که پوست تیره دارند که این گرما و حرارت را بیشتر جذب خود می‌کنند. برای اینگونه از افراد باید از دستگاه‌های مخصوص با تابش طیف کمتر اشعه لیزر استفاده کرد تا پوست این افراد دچار سوختگی نشود. از آنجایی که لیزر تولید ملانین در بدن را تحریک می‌کند، ممکن است؛ در بعضی از افراد سبب بروز لکه‌های تیره شود. توصیه ایمنی مهم برای استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد به خصوص برای لیزر موهای زائد صورت این است که هم شخص بیمار و هم اپراتور و تکنسین حتما باید از عینک مخصوص استفاده کنند. چرا که اشعه‌های لیزر می‌تواند در صورت نزدن عینک، مشکلات و آسیب‌های جدی به چشم افراد وارد کنند. بنابراین مهمترین نکته ایمنی برای لیزر درمانی استفاده از عینک مخصوص و ایمن است. برای برخی از افراد که آستانه درد و تحمل کمی دارند، ممکن است؛ نتوانند درد اندک تابش اشعه‌های لیزر را به روی پوست خود را تحمل کنند. برای این افراد از ژل‌های بی حس کننده در جلسه اول استفاده می‌کنند چرا که در جلسات بعدی پوست بدنشان به درد و حرارت عادت می‌کند. احتمال بروز تورم، کبودی، خارش، سوزش و درد پس از لیزر درمانی وجود دارد که این امر موقتی است و به زودی برطرف خواهد شد. در مراکز غیر مجاز ممکن است از یک سری دستگاه لیزر برای چند نفر استفاده کنند که در این صورت احتمال بروز عفونت برای برخی از افراد و سرایت بیماری‌های پوستی وجود دارد. البته بروز این مسئله بسیار نادر و کمیاب است و فقط در مراکز غیر مجاز لیزر موهای زائد اتفاق می‌افتد.

نکات قبل از لیزر موهای زائد که باید رعایت کنید.

حداقل از 4 تا 6 هفته قبل از لیزر موهای زائد از برنزه کردن و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کنید. از کرم‌های دارای SPF بالا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده کنید. از 4 تا 6 هفته قبل از لیزر درمانی از بلیچینگ، کندن موها و وکس زدن خودداری کنید. اگر سابقه بیماری‌های پوستی‌ای چون تبخال و زگیل دارید قبل و بعد از لیزر درمانی درمان آنها را شروع کنید. داروهای ضد حساسیت به نور یا داروهای گیاهی را به مدت 24 ساعت قبل از لیزر موهای زائد مصرف نکنید. چرا که مصرف این داروها به دریافت نور و گرما از اشعه‌های لیزر واکنش نشان داده و مشکلات و بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کند. قبل از مراجعه برای لیزر درمانی به مدت 3 تا 8 روز و به مدت 1 تا 2 هفته بعد از آن با تیغ اصلاح نکنید.

در هنگام لیزر موهای زائد به چه نکاتی توجه کنیم

نکات بعد از لیزر موهای زائد که باید رعایت کنید.

برای گرفتن نتایج مطلوب از لیزر موهای زائد بدن باید تعداد جلسات آن را رعایت کنید. چرا از بین بردن موهای زائد بدن با یک جلسه به اتمام نمی‌رسد. بلکه به نسبت اندازه و حجم موهای زائد و محل آن تعداد جلساتی را برای آن در نظر می‌گیرند که فاصله‌ی زمانی مشخصی بین هر جلسه با جلسه بعدی تعیین می‌شود. قرمزی و تورمی که بعد از لیزر موهای زائد بوجود می‌آید، موقتی است و به زودی برطرف می‌شود؛ بنابراین جای هیچگونه نگرانی‌ای نیست. البته استفاده از ژل آلوئه ورا برای بهبود در روند درمان تا 4 روز پس از لیزر درمانی توصیه می‌شود. اگر قسمتی که برای از بین بردن موهای زائد آن از لیزر استفاده شده است تا 24 ساعت همچنان گرم مانده است، می‌توانید برای کاهش دمای آن قسمت و رسیدن به حالت عادی از کیسه یخ استفاده کنید. مالیدن کرم و لوازم آرایشی بر روی این نواحی توصیه نمی‌شود، چون دارای ترکیبات و مواد تحریک کننده هستند. پس از 3 روز اول استفاده از سونا، حمام آفتاب و آب و داغ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چرا که حرارت باعث افزایش تولید ملانین و سیاه شدن پوست می‌شود.

*لیزر موهای زائد هیچ تاثیری بر نازایی و ناباروری نه برای زنان و نه برای مردان ندارد. چرا که اشعه‌های لیزر فقط در سطح خارجی پوست و برای سوزاندن فولیکول‌های مو تابیده می‌شود. این اشعه‌ها به لایه داخلی پوست نفوذ نمی‌کنند؛ چه برسد به سطح ارگان‌های داخلی‌ای همچون تخمدان‌ها، بنابراین این تصور اشتباه است.

*لیزر موهای زائد برای سلامت زنان باردار و جنین داخل رحم آنها، مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط توصیه می‌شود از آنجایی که درمان تورم، قرمزی و سوختگی ناشی از تابش اشعه‌های لیزر در این دوران سخت تر است از انجام این روش موقتا پرهیز کنند.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...