آشنایی با انواع بیماری های لثه و نشانه های آن

درباره انواع بیماری های لثه چه می دانید؟ اگر به شما گفته شود به یکی از مشکلات لثه دچار شده اید چگونه با آن برخورد می کنید؟ برای فهمیدن اطلاعات کامل درباره این نوع از بیماری ها که به آن عفونت های لثه ای نیز گفته می شود ما را تا اتمام شدن این مقاله یاری نمایید.

تا چه اندازه درباره انواع بیماری های لثه مطلع هستید؟اگر به شما گفته شود به یکی از بیماری های لثه مبتلا هستید تا چه اندازه از خود واکنش شدید نشان می دهد؟ما در این مطلب قصد داریم تا با تعریفی کامل و جامع درباره بیماری های لثه، شما را با انواع این بیماری، نشانه های و راه های مقابله و درمان آن آشنا سازیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی بیماری های لثه و نشانه های خطرناک آن

بیماری های لثه به یکی از شایع ترین بیماری های عفونتی گفته می شود که ممکن است در هر سنی برای فرد ایجاد شود. اما احتمال مبتلا شدن به آن در افراد بزرگسال بیشتر است. تغییر دادن عادات برنامه غذایی، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و همچنین بی توجهی نسبت به سلامت دندان ها و نقش آن ها در سلامت بدن از مهم ترین علت های ابتلا به بیماری های لثه به شمار می آید. بر اساس تحقیقات به عمل آمده از هر 5 نفر ممکن است 4 نفر به یکی از انواع بیماری های لثه مبتلا شود. چنانچه بیماری لثه در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی می توان با مراجعه به مرکز دندان پزشکی آن را درمان کرد. متخصصین و پزشکان حوزه سلامت، عامل اصلی بیماری های لثه و انواع مختلف آن را رخنه کردن انواع میکروب ها را به درون دهان و دندان ها می دانند. نحوه ی ورود این مکروب ها به گونه ای است که به صورت لایه ای بر روی سطح دندان ها تجمع کرده و موجبات التهاب و عفونت روی لثه ها را فراهم می آورند. پزشکان به این روند پلاک میکروبی می گویند. از بیماری های لثه و انواع آن با نام پریودنتال لثه نام برده می شود. به طور معمول روندی که این بیماری طی می کند، درمان شود و یا اینکه وخامت پیدا کند به نحوه مراقبت از دهان و دندان بستگی دارد.

علائم و نشانه های بیماری های لثه

بیماری های لثه همانند سایر بیماری های شایعی که فرد به آن ها مبتلا می شود با بروز یک سری علائم و نشانه هایی خود را نشان می دهد. قرمزی و تورم لثه ها، خونریزی، بوی بد دهان، فاصله افتادن میان دندان های ردیف بالا و پایین، لقی یک یا چند عدد از دندان ها، جدا شدن لثه از دندان ها به طوری که به وضوح بتوان تشخیص داد، عمیق شدن و گودی زیاد شیار بین لثه ها و دندان ها، ایجاد آبسه در لثه ها و در بسیاری از مواقع دردی که به صورت خفیف یا خارشی که بین دندان ها ایجاد می شود می توانند از جمله علائم و نشانه های بروز بیماری های لثه به شمار آیند. اما لازم است بدانید که در برخی از مواقع بیماری های لثه بدون هیچ گونه علامتی بروز می کنند. گاهی حتی آزار دهنده نیستند. لذا بسیاری از بیماران مبتلا به آن متوجه بروز و مبتلا شدن به آن نمی شوند.

بیماری های لثه

چه چیزی می تواند موجبات بروز بیماری های لثه را فراهم کند؟

معمولاً دهان همه افراد انباشته از تعداد مشخصی باکتری است. در واقع این باکتری ها با مخاط دهان و ذرات باقی مانده از غذاها به هم چسبیده و به تدریج لایه های بی رنگی به نام پلاکت را تشکیل می دهند. مسواک زدن های متداوم و مستمر و همچنین استفاده از نخ دندان های سالم و بهداشتی می توانند این پلاکت های تشکیل شده را از بین برند. چنانچه موارد بهداشتی ذکر شده به طور مستمر رعایت نگردد باعث می شود تا پلاکت ها مقاومت و طول عمر بیشتری پیدا کنند و به تدریج به جرم هایی تبدیل شوند که با مسواک و نخ دندان هم از بین نروند.

شایع ترین بیماری های لثه را بشناسید

ژنژویت چیست و علت آن چیست؟

ژنژویت یکی از شایع ترین بیماری های لثه است که افراد زیادی که به شکل خفیفی بر روی لثه ها بروز می کند. علت پیدایش این بیماری به این گونه است که هرچه قدر پلاک ها و جرم های روی دندان ها برای مدت زمان طولانی تری باقی بمانند به همان اندازه آسیب های شدید تری را نیز به بار خواهند آورد. از جمله آسیب های این پلاک ها می توان به التهابات لثه ها اشاره کرد که به آن بیماری ژنژویت گفته می شود. در شرایطی که فرد به بیماری ژنژویت مبتلا می شود و سلامت لثه های وی به خطر می افتد لثه ها قرمز رنگ و متورم می شوند و به آسانی شروع به خونریزی کردن می کنند. شایان ذکر است بیماری ژنژویت یکی از خفیف ترین بیماری های لثه است که با رعایت ساده ترین نکات بهداشتی به راحتی برطرف می شود. مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان و همچنین مراجعه به دندان پزشک می تواند به رفع این بیماری کمک شایانی کند. لازم به ذکر است که در این نوع از بیماری لثه، امکان این بین رفتن استخوان لق شدن دندان ها وجود ندارد.

نشانه های بیماری های لثه

پریودنتیت چیست و علت آن چیست؟

به طور واضح باید بگوییم که پریودنتیت شکل شدید تری از بیماری های لثه است. در واقع اگر بیماری لثه ژنژویت درمان نشود عفونت و التهابات لثه شدت پیدا کرده و بیماری خطرناک لثه پریودنتیت را به وجود می آورند. در چنین شرایطی لثه ها از دندان ها فاصله می گیرند. و حفره عمیقی به نام پاک را به وجود می آورند. این حفره محل مناسبی برای جمع شدن باکتری ها و عفونت وارد شده در دهان است. اگر این مرحله از بیماری لثه به موقع درمان نشود به راحتی می تواند موجبات شدید آسیب دیدن و خراب شدن استخوان ها، لثه ها، بافت های اطراف دهان را فراهم می آورد. تا جایی که ممکن است دندان ها لق شده و به ناچار کشیده شوند.

عوامل خطرناک ابتلا به بیماری های لثه

درباره ابتلا به بیماری های لثه و انواع مختلف، آن عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله آن ها عبارت اند از:

مصرف دخانیات

تغییرات هورمونی در دختران

دیابت و بسیاری بیماری های دیگر

چگونه متوجه شویم دچار بیماری های لثه شده ایم؟

با مشاهده علائم و نشانه هایی مانند

بوی بد دهان که از بین نمی رود

قرمزی و تورم مداوم لثه ها

دردناک شدن لثه ها و خونریزی مداوم آن ها

حساس شدن دندان ها

پس رفتن لثه ها متوجه می شویم که به یکی از انواع بیماری های لثه مبتلا گشته ایم. بنابراین جهت درمان و بهبود آن ها لازم است در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنیم.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...