خوردن فست فود چه تاثیری بر روی بدن شما می‌گذارد؟

فست فود غذای مورد علاقه اکثر ما است. همه ما ممکن است روزهایی از هفته را برای رفتن به رستوران و خوردن فست فود مورد علاقه مان انتخاب کنیم. بر طبق تجزیه و تحلیل داده های مؤسسه مواد غذایی از اداره آمار کار آمریکا، سالانه هزاران نفر از مردم آمریکا  45 درصد از درآمد خود را برای صرف غذا مصرف می‌کنند.در مقایسه با 40 سال پیش، اکنون هر خانواده آمریکایی نصف هزینه صرف غذای خود را در رستوران‌ها خرج می‌کنند. در سال 1977، فقط 38 درصد از هزینه صرف غذای خانوارها در این کشور برای خوردن غذا در رستوران مصرف می‌شد..

تاثیر خوردن فست فود بر روی سیستم قلب و عروق و گوارشی

بیشتر غذاهای فست فودی، به همراه نوشیدنی‌های آن دارای ‌کربوهیدرات زیاد و فیبر کمی هستند. هنگامی که سیستم گوارش شما این غذاها را تجزیه می‌کند، کربوهیدرات به شکل قند وارد جریان خون می‌شود. در نتیجه قند خون شما افزایش می‌یابد. لوزالمعده شما با ترشح انسولین به افزایش قند پاسخ می‌دهد. انسولین قند را در بدن شما به سلول هایی که نیاز به انرژی دارند، می‌برد. زمانی که بدن شما قند اضافی را مصرف یا ذخیره می‌کند، میزان قند خون‌تان به حالت طبیعی بازمی‌‌گردد. این روند افزایش و کاهش میزان قند خون تا حد زیادی زمانی که سالم هستید توسط بدن شما تنظیم می‌شود و اندام بدن شما می‌توانند این روند را کنترل کنند. اما معمولا مصرف مقادیر زیادی از کربوهیدرات‌ها می‌تواند منجر به نوسانات زیادی در میزان قند خون بدن شما شود. با گذشت زمان، واکنش طبیعی بدن شما به میزان ترشح انسولین توسط لوزالمعده  دچار اختلال می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2 افزایش می‌یابد.

تاثیرات مصرف فست فود

تاثیر خوردن فست فود بر دریافت شکر و چربی

به بسیاری از وعده‌های غذایی فست فود  شکر  اضافه می‌کنند. این مسئله کالری این غذاها را بالا و مواد مغذی در آنها را پایین می‌آورد. انجمن قلب آمریکا (AHA) پیشنهاد می‌کند که فقط در هر روز 100 تا 150 کالری از غذای مصرفی شما را شکر تشکیل دهد. این یعنی باید حدود شش تا نه قاشق چایخوری در روز شکر مصرف کنید. فقط هر قوطی نوشابه گازدار حاوی 8 قاشق چایخوری شکر است. این میزان برابر  با 140 کالری، 39 گرم شکر و بدون هیچگونه ماده مغذی و مفید برای سلامتی بدن انسان است.

چربی را در مواد غذایی فرآوری شده زیر می‌توان پیدا کرد:  

  • کیک‌ها
  • شیرینی‌ها
  • خمیر پیتزا
  • کلوچه‌ها
  • بیسکویت‌ها

هیچ مقداری از چربی ترانس، خوب یا سالم نیست. خوردن غذاهای حاوی آن می تواند( LDL کلسترول بد) را افزایش و (HDL کلسترول خوب) را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. بعضی از رستوران‌ها همچنین ممکن است میزان کالری غذاهای شما را مشخص کنند. در یک مطالعه، افرادی که در رستوران هایی که به عنوان عرضه غذای "سالم" فعالیت می‌کنند؛ غذای خود را صرف می‌کنند، هنوز 20 درصد از کالری دریافتی ناشی از خوردن غذاهای این رستوران‌های سالم را، دست کم می‌گیرند.

تاثیر خوردن فست فود بر دریافت سدیم (نمک) در بدن

ترکیبی از چربی، شکر و مقدار زیادی سدیم (نمک) می‌تواند یک وعده از فست فود را تشکیل دهد. اما رژیم‌های غذایی حاوی سدیم بالا می‌تواند آب بدن افراد را کم کند، به همین دلیل ممکن است پس از خوردن فست فود، احساس نفخ، باد و یا ورم معده و شکم داشته باشید. یک رژیم غذایی حاوی سدیم نیز برای افراد مبتلا به فشار خون خطرناک است. سدیم می تواند فشار خون را بالا ببرد و بر عملکرد دستگاه قلب و عروق شما تاثیر منفی بگذارد.بر طبق یک مطالعه، حدود 90 درصد از بزرگسالان  مقدار سدیم زیاد موجود در فست فود را کم اهمیت می دانند. به یاد داشته باشید که AHA توصیه می کند بزرگسالان بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز را دریافت نکنند. یک وعده فست فود می‌تواند  نیمی از این مقدار سدیم  را داشته باشد.

مضرات و تاثیرات منفی فست فود روی بدن

تاثیر خوردن فست بر روی سیستم تنفسی

دریافت کالری اضافی از خوردن فست فود می‌تواند باعث افزایش وزن خواهد شد. این ممکن است منجر به چاقی شود. چاقی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را افزایش دهد، از جمله آسم و تنگی نفس. وزن اضافی می‌تواند به قلب و ریه شما فشار آورد و این علائم ممکن است حتی با فشار کمی هم ظاهر شود. هنگام راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها یا ورزش کردن، ممکن است تنفس برایتان سخت شود. برای کودکان خطر ابتلا به بیماری های تنفسی بیشتر از بزرگسالان وجود دارد. یک مطالعه نشان داده است که کودکانی که حداقل سه بار در هفته فست فود می‌خورند، بیشتر احتمال دارد که به بیماری آسم مبتلا شوند.

تاثیر خوردن فست فود بر روی سیستم اعصاب مرکزی

فست فود ممکن است در کوتاه مدت احساس گرسنگی شما را رفع کند، اما این امر در درازمدت تحقق نخواهد یافت. افرادی که غذاها و نوشیدنی‌های فست فودی و فرآوری شده را می‌خورند، تا 51 درصد بیشتر احتمال دارد نسبت به افرادی که این غذاها را مصرف نمی‌کنند، دچار بیماری‌های روحی و افسردگی شوند.

تاثیر خوردن فست فود بر روی دستگاه تناسلی

مواد اولیه و سازنده‌ی فست فود و غذاهای فرآوری شده  ممکن است بر روی باروری و عملکرد دستگاه تناسلی شما تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که غذاهای فرآوری شده و فست فود حاوی  فتالات است. فتالات‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که می توانند تولید هورمون‌ها را در بدن شما مختل کنند. دریافت مقدار زیاد از این مواد شیمیایی می تواند منجر به اختلال در باروری و تولید مثل انسان شود.

تاثیر خوردن فست فود بر روی سلامت پوست

غذاهایی که می خورید ممکن است بر روی ظاهر پوست شما تاثیر بگذارد. در گذشته، تصور می‌شد که مصرف شکلات و غذاهای چرب مانند پیتزا باعث ایجاد آکنه‌های پوستی می‌شوند؛ اما مطالعات و پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که این کربوهیدرات‌ها هستند که با افزایش قند خون، منجر به ایجاد آکنه‌های پوستی می‌شوند. بر طبق یک مطالعه، کودکان و نوجوانانی که حداقل سه بار در هفته فست فود می‌خورند، بیشتر احتمال دارد که دچار اگزمای پوستی شوند. اگزما یک بیماری پوستی است که باعث تحریک، خارش و تورم پوست می‌شود.

خوردن فست فود چه تاثیری بر روی بدن شما می‌گذارد؟

تاثیر خوردن فست فود بر روی سیستم اسکلتی

کربوهیدرات‌ها و قندها در فست فود و غذاهای فرآوری شده می تواند میزان اسید موجود در دهان شما را افزایش دهند. این اسیدها می توانند مینای دندان را از بین ببرند. همانطور که مینای دندان از بین می‌رود، باکتری‌ها می‌توانند به رشد و تکامل خود در این قسمت از بدن ادامه دهند.
چاقی همچنین می‌تواند منجر به تراکم استخوان و توده عضلانی شود. افرادی که چاق هستند، خطر بیشتری برای شکستن استخوان‌های شان احساس می‌کنند. مهم است که تمرینات ورزشی را برای پرورش و استحکام عضلات که از سلامت استخوان‌های شما پشتیبانی می‌کنند، ادامه دهید و یک رژیم غذایی سالم را رعایت کنید تا خطر کمتری برای شکستن و آسیب رسیدن به استخوان‌های بدنتان احساس کنید.

تاثیر خوردن فست فود بر جامعه

امروزه، 2 از  3 نفر بزرگسال در ایالات متحده، دارای اضافه وزن بوده و یا چاق هستند. بیش از یک سوم از کودکان سنین بین 6 تا 19 سال نیز دارای اضافه وزن بوده و یا چاق هستند .به نظر می رسد رشد مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها در آمریکا با رشد چاقی و اضافه وزن در مردم ایالات متحده همراه است. ائتلاف اقدام برای رفع چاقی (OAC) گزارش می دهد که تعداد رستوران‌های فست فود در آمریکا از سال 1970 و شمار آمریکایی‌های چاق و دارای اضافه وزن بیش از دو برابر شده است. با وجود تلاش برای بالا بردن آگاهی و مصرف هوشمندانه غذا در بین مصرف کنندگان آمریکایی، یک مطالعه نشان داد که مقدار و میزان کالری، چربی و سدیم در فست فودها عمدتا بدون تغییر مانده است.

*مصرف فست فود  در کشور ما هم رو به افزایش است. گویی اطلاع رسانی خوب و فرهنگ سازی در این زمینه در کشور ما تا به حال به خوبی صورت نگرفته است و مردم کشورمان آنچنان از مضرات فست فود بر سلامتی خود آگاهی ندارند. در واقع در آمریکا و کشورهای غربی سازمان‌های زیادی تلاش می‌کنند تا افراد را به سمت مصرف غذاهای سالم تشویق کنند و تا حدودی هم این فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در آن کشورها جواب داده است. به غیر از غذاهای فرآوری شده، مصرف نوشابه‌های گازدار هم به دلیل میزان قند بالایی که دارند؛ برای سلامتی انسان مضر است. در کشورهای غربی برای کاهش مصرف این نوشابه‌ها تلاش می‌کنند تا قوطی‌های محتوی این مایعات را روز به روز کوچکتر کنند اما در کشور ما رویه‌ی عکس اتفاق می‌افتد. در واقع در کشور ما به جای فرهنگ سازی و صرف هزینه و وقت برای آگاهی مردم از مضرات مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها، بیشتر تبلیغات و صرف هزینه برای تاسیس رستوران‌های دارای این غذاها شده است که در نتیجه تعداد  این رستوران‌ها در سطح شهر روز به روز در حال افزایش است. در آمریکا و کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا با کمتر مصرف کردن این غذاهای ناسالم هزینه‌های درمانی را کاهش دهند و بیمارستان‌های خود را خلوت تر کنند. خوردن این غذاها در کنار تحرک نداشتن و ورزش نکردن مردم کشور ما را می‌تواند در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک و افزایش مرگ و میر سوق دهد.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...