آیا پاپ کورن (ذرت بوداده) درست شده در مایکروویو، سرطان زا است؟

پاپ کورن (ذرت بوداده) خوراکی جدایی ناپذیر ما در زمان تماشای فیلم است. ارتباط احتمالی بین پاپ کورن درست شده توسط مایکروویو و سرطان به خودی خود مربوط به پاپ کورن نیست، بلکه به خاطر مواد شیمیایی‌ای به نام ترکیبات (PFC) که در کیسه‌های بسته بندی کاغذ آن وجود دارد، است. این مواد شیمیایی وقتی حرارت می‌بینند، به پاپ کورن می رسند.

پاپ کورن (ذرت بوداده) خوراکی جدایی ناپذیر ما در زمان تماشای فیلم است. نیازی نیست که برای خرید آن حتما به سالن تئاتر یا سینما مراجعه کنید. کافی است کیسه‌های کاغذی مخصوص آن را از بیرون بخرید و بگذارید در مایکروویو تا یک دقیقه‌ای یک بشقاب کامل از پاپ کرن حاضر و آماده در اختیار داشته باشید.

اما پاپ کورن چه خواصی دارد. تنظیم قند خون، کاهش سطح کلسترول، بهبود فرایند هضم، محافظت از بدن در مقابل پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان، کاهش میزان مشکلات شناختی، پیشگیری از پیری زودرس و کمک به کاهش وزن از خواص پاپ کورن است. اگر می‌خواهید بدانید که پاپ کورن چه ویتامینی دارد، باید بدانید این ماده غذایی ارزشمند دارای ویتامین‌های خانواده گروه B که برای سلامتی بسیار مفید هستند؛ است.پاپ کورن همچنین کم چرب و دارای فیبر بالایی است. با این حال، وجود مواد شیمیایی در بسته بندی کاغذی و تاثیر آن با اشعه‌های مایکروویو می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های خطرناکی چون سرطان ریه در بدن شود. در ادامه مقاله به اینکه ارتباط خوردن پاپ کورن آماده شده توسط مایکروویو با ابتلا به سرطان آیا ریشه در واقعیت دارد و یا فقط ادعایی بیش نیست، می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

معایب مصرف پاپ کورن

آیا پاپ کورن درست شده در مایکروویو باعث سرطان می شود؟

ارتباط احتمالی بین پاپ کورن درست شده توسط مایکروویو و سرطان به خودی خود مربوط به پاپ کورن نیست، بلکه به خاطر مواد شیمیایی‌ای به نام ترکیبات (PFC) که در کیسه‌های بسته بندی کاغذ آن وجود دارد، است. این ترکیبات شیمیایی از نفوذ چربی پاپ کورن به بیرون از کیسه‌های کاغذی جلوگیری می‌کند.

ترکیبات شیمیایی PFC  در تولید پکیج‌های بسته بندی کاغذی نیز استفاده می‌شود:

جعبه های پیتزا

کاغذهای دور ساندویچ

ماهی تابه‌های تفلونی

و سایر انواع پکیچ‌های بسته بندی مواد غذایی

مشکل با PFC ها این است که آنها به اسید پرتوالوروکاتنیک (PFOA) تبدیل می شوند که یک ماده شیمیایی است که احتمال دارد باعث ایجاد سرطان شود.

این مواد شیمیایی وقتی حرارت می‌بینند، به پاپ کورن می رسند. وقتی پاپ کورن را می خورید، این مواد شیمیایی وارد جریان خون شما شده که می تواند در مدت زمان طولانی‌ای در بدن شما باقی بماند و بیماری‌ها و مشکلاتی برای سلامتی شما ایجاد کند.ترکیبات شیمیایی به نام PFC به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته اند که تخمین زده می‌شود، حدود 98 درصد از آمریکایی ها این مواد شیمیایی را در خون خود داشته باشند. به همین دلیل است که متخصصان سلامت تلاش کرده اند دریابند که آیا PFC ها به سرطان یا سایر بیماری‌ها مرتبط هستند یا خیر.برای پیدا کردن چگونگی تاثیر مواد شیمیایی PFOA بر سلامتی افراد، گروهی از محققان شناخته شده به عنوان پنل علمی C8 به بررسی اثرات آن بر روی ساکنانی که نزدیک کارخانه تولید واکسن دوپونت در غرب ویرجینیا زندگی می‌کردند، پرداختند. این کارخانه از سال 1950 ترکیبات شیمیایی PFOA را وارد محیط زیست اطراف آن کارخانه کرده است. پس از چند سال تحقیق، محققان C8  ثابت کردند که مواد شیمیایی PFOA سلامتی انسان را به شدت در معرض خطر قرار داده است و منشا ابتلا افراد به سرطان‌هایی چون سرطان کلیه و بیضه است.

خطرات مصرف ذرت بو داده

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بررسی خود را از وجود PFOA بر طیف وسیعی از منابع، از جمله کیسه های بسته بندی و پکیج پاپ کورن در مایکروویو و ماهی تابه‌های تفلون نچسب انجام داد. این سازمان پس از بررسی‌های جامع خود به این نتیجه رسید که که پاپ کورن درست شده در مایکروویو می تواند بیش از 20 درصد از میانگین وجود مواد شیمیایی PFOA در خون آمریکایی را تشکیل دهد.

در نتیجه این تحقیقات، تولید کنندگان مواد غذایی به طور داوطلبانه به کار بردن مواد شیمیایی PFOA در کیسه‌های بسته بندی محصولات خود را در سال 2011 متوقف کردند. پنج سال بعد، سازمان غذا و داروی ایالت متحده (FDA) پا را فراتر گذاشت، ممنوعیت به کار بردن سه نوع دیگر از مشتقات مواد شیمیایی  PFC را در بسته بندی مواد غذایی اعلام کرد. این به این معنی است که دیگر در بسته‌های کاغذی پاپ کورن هایی که امروزه می‌خرید؛ این مواد شیمیایی خطرناک وجود ندارند.با این حال، از زمان بازبینی FDA، ده‌ها نوع دیگر از مواد شیمیایی در بسته بندی‌های جدید آنها وارد شده است. با توجه به عدم تحقیق جامع و گسترده‌ی گروه‌های محیط زیستی، از اثرات منفی این ترکیبات شیمیایی جدید و ناشناخته بر روی سلامت انسان، اطلاع دقیقی وجود ندارد.

آیا خوردن پاپ کورن درست شده در مایکروویو ارتباطی با ابتلا به دیگر بیماری‌ها وجود دارد؟

پاپ کورن درست شده با مایکروویو ارتباطی با ابتلا به یک بیماری جدی ریوی که به نام بیماری ریه پاپ کورن معروف است؛ دارد. دی اکتیل، یک ماده شیمیایی است که برای طعم دادن پاپ کورن تهیه شده در مایکروویو، استفاده می شود که زمانی که برای مدت طولانی در ریه بماند، مشکلات و بیماری‌های جدی ریوی ایجاد می‌کند.

ته نشین شدن این ترکیبات شیمیایی در ریه در دراز مدت  باعث بسته شدن منافذ کوچک موجود در ریه شده تا هوا به خوبی نتواند در آن جریان داشته باشد. علائم این بیماری شامل ضعف در تنفس، خس خس سینه و دیگر علائم بیماری انسداد ریوی است.

دو دهه پیش خطر ابتلا به بیماری ریه پاپ کورن به طور عمده در میان کارگران کارخانه‌های تولید پکیج‌های بسته بندی کاغذی پاپ کورن‌های تولید شده توسط مایکروویو به خاطر تنفس مقادیر زیادی از ماده شیمیایی دی اکتیل در دراز مدت وجود داشت. صدها کارگر به این بیماری مبتلا شدند و بسیاری از آنها جان سپردند.

محققان موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی اثرات تنفس ماده شیمیایی دی اکتیل را در شش کارخانه تولید پکیج‌های بسته بندی کاغذی پاپ کورن توسط کارگران این کارخانه‌ها مطالعه کردند. این محققان ارتباط بین قرار گرفتن طولانی مدت این ماده در ریه و ابتلا به بیماری‌های خطرناک ریوی را پیدا کردند.

خطر ابتلای بیماری ریه پاپ کورن برای مصرف کنندگان پاپ کورن درست شده در مایکروویو در نظر گرفته نشده است. با این حال، در بدن مردی در ایالت کلرادو آمریکا پس از 10 سال از خوردن دو پاپ کورن که در مایکروویو درست شده بود و در بسته بندی کاغذی قرار داشت، اثراتی از بیماری ریوی کشف شد. در سال 2007، تولید کنندگان بزرگ و عمده پاپ کورن به طور کامل ماده شیمیایی دی اکتیل را از بسته بندی محصولات خود حذف کردند.

مضرات ذرت بود داده در مایکروفر

چگونه می توانید خطرات ناشی از ابتلا به بیماری  به خاطر پاپ کورن را کاهش دهید؟

مواد شیمیایی مرتبط با سرطان و پاپ کورن در سال های اخیر از بسته بندی پاپ کورن تهیه شده از طریق مایکروویو حذف شده اند. اگر چه برخی از این مواد شیمیایی که در بسته بندی این محصولات باقی می مانند ممکن است خطر ساز شوند، خوردن پاپ کورن درست شده از طریق مایکروویو به مرور زمان نباید هیچ گونه خطری برای سلامتی ایجاد کند.

اما اگر شما هنوز نگران هستید که ممکن است مصرف این‌گونه از پاپ کورن برای سلامتی تان ضرر داشته باشد و همچنان دوست دارید از آن به عنوان یک میان وعده استفاده کنید؛ می‌توانید به روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود، خودتان آنها را تهیه کنید و در هنگام دیدن فیلم یا فوتبال از آن میل کنید.

درست کردن پاپ کرن با دستگاه‌های مخصوص

عده‌ای که معتقدند فیلم دیدن بدون خوردن پاپ کورن اصلا لذتی ندارد و انگار یه چیزی از آن کم است اما از خطرات تهیه پاپ کورن در مایکروویو برای سلامتی خود می‌ترسند و از خوردن آن به این صورت واهمه دارند، می‌توانند کمی از پول خود را برای خریدن یک دستگاه پاپ کورن ساز برقی خرج کنند تا بدون دردسر و به راحتی یک بشقاب از آن را تنها در چند دقیقه تهیه و میل کنند. سه فنجان پاپ کورن حاوی تنها 90 کالری و کمتر از 1 گرم چربی است.

درست کردن و پختن پاپ کورن در ماهی‌تابه بر روی اجاق گاز

برای افرادی هم که هنوز اعتقاد دارند دیدن فیلم بدون خوردن یک پاکت یا بشقاب پر از پاپ کورن  صفایی ندارد اما از خوردن پاپ کورن تهیه شده توسط مایکروویو به خاطر خطراتی که برای سلامتی دارند؛ می‌ترسند و پول خرید یک دستگاه پاپ کورن ساز برقی ندارند؛ می‌توانند قبل از شروع فیلم با کمی روغن زیتون یا کره و نمک خودشان در ماهی تابه بر روی اجاق گاز هر مقداری که دوست دارند از آن بسازند و تهیه کنند و در هنگام تماشای فیلمشان از آن میل کنند. برای طعم دار کردن آن هم می‌توانند از ادویه‌های طبیعی و خانگی استفاده کنند. اضافه کردن کمی پنیر پیتزا هم باعث خوشمزه تر شدن آن می‌شود.

امروزه دیگر تمامی مواد شیمیایی مضر مرتبط با بیماری سرطان ریه و دیگر بیماری‌های ریوی از بسته بندی کاغذی پاپ کورن هایی که با مایکروویو درست می‌شوند، با نظارت سازمان دارو و غذا آمریکا و دیگر سازمان‌های ایمنی غذایی بین المللی حذف شده اند و دیگر هیچ خطری مصرف کننده را تهدید نمی‌کند. اما اگر همچنان از خوردن این محصولات صنعتی واهمه دارید، خودتان در خانه از طریق دستگاه پاپ کورن ساز برقی یا بر روی اجاق گاز درست کنید و از فواید پاپ کورن  بهره مند شوید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...