با رعایت نکات و راهکارهای این مقاله بیدار شدن به موقع از خواب امکان پذیر خواهد شد.

بیدار شدن از خواب در صبح خیلی سخت و عذاب آور است اما غیر ممکن نیست. خیلی از عوامل و مسائل هستند که بیدار شدن از خواب را در اول صبح سخت و دشوار می‌کند. با رعایت نکات و راهکارهای این مقاله بیدار شدن به موقع از خواب امکان پذیر خواهد شد.

بیدار شدن از خواب در صبح خیلی سخت و عذاب آور است. مخصوصا اگر باید برای رفتن به سر کار، دانشگاه و مدرسه حتما اول صبح از خواب بیدار شوید. این احساسی است که اکثر افراد آن را تجربه کرده‌اند و تقریبا یک حس مشترک و همگانی است. خیلی از عوامل و مسائل هستند که بیدار شدن از خواب را در اول صبح سخت و دشوار می‌کند. بسیاری از کارشناسان، پزشکان و متخصصین اعتقاد دارند، از آنجایی که همه انسان‌ها دارای یک ساعت بیولوژیکی در درون خود هستند؛ این ریتم و نظم را باید حفظ کنید. بیدار ماندن تا دیر هنگام در شب، خوردن غذاهای سنگین و چرب قبل از خواب، استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی و ... از مهمترین عوامل برای دیر خوابیدن شبانه انسان‌ها هستند. این دغدغه ذهنی بسیاری از افراد است که برای زود بیدار شدن چه کنیم.

راهکارهای بیدار شدن به موقع و زود در هنگام صبح

در ادامه مقاله راهکارهای برای موقع بیدار شدن را به صورت کامل و با ذکر جزئیات ارائه خواهیم کرد تا این مشکل بسیاری از افراد برطرف شود.

1-برای بیدار شدن به موقع تمامی دستگاه‌های دیجیتال قبل از خوابیدن را خاموش کنید.

برای بیدار شدن به موقع و زودهنگام در صبح، حتما باید قبل از خواب تمامی دستگاه‌های دیجیتال از جمله: لپ تاپ، موبایل، تبلت، کامپیوتر، تلویزیون و هر وسیله‌ی دیجیتالی که شما را در دنیای خودش غرق می‌کند و مانع خوابیدن به موقع و سر وقت می‌شود؛ خاموش کنید و از آنها فاصله بگیرید. پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی، فیلم دیدن، تلویزیون دیدن، کار کردن با کامپیوتر و لپ تاپ و ... همگی در روند خوابیدن به موقع در شب و بیدار شدن سر وقت در صبح خلل ایجاد می‌کند. پس اگر شب دیر بخوابید صبح هم دیر و به سختی از خواب بیدار خواهید شد.

2-برای بیدار شدن به موقع زود و سبک شام بخورید.

خوردن شام و غذای چرب و سنگین معده شما را سنگین کرده و اجازه خوب و زود خوابیدن را به بدن شما نمی‌دهد. توصیه می‌شود که تا 3 ساعت قبل از خواب شام سبک بخورید. زود و سبک شام خوردن باعث می‌شود تا خوابی آرام و ملایم تر داشته باشید. بنابراین این مسئله تاثیر زیادی در به موقع و سر وقت بیدار شدن در صبح دارد. همچنین خوردن شام سبک و زود از آنجایی که بدن چربی سوزی را حدودا از ساعت 1 شب تا هنگام بیدار شدن صبح انجام می‌دهد؛ به لاغری و تناسب اندام شما کمک می‌کند.

3-برای بیدار شدن به موقع قبل از خوابیدن یک لیوان آب بخورید.

هر چند خوردن آب قبل از خواب زیاد توصیه نمی‌شود اما یک لیوان آب خوردن قبل از خوابیدن مشکلی ایجاد نمی‌کند. خوردن یک لیوان آب قبل از خواب مثانه شما را در طول شب به کار می‌اندازد تا بخاطر ادرار کردن مجبور شوید اول صبح از خواب بیدار شوید. البته برای افرادی که مبتلا به بیماری دیابت و تکرر ادرار هستند؛ این راهکار توصیه نمی‌شود.

4-برای بیدار شدن به موقع هشدار یا آلارم را دور از تخت خواب خود قرار دهید.

ساعت یا موبایلی که هشدار و آلارم از خواب بیدار شدن تان را در آن تنظیم کرده اید؛ نزدیک تخت خواب خود قرار ندهید. اینطوری می‌توانید به سرعت آن را خاموش کنید. اگر آنها را کمی دورتر از تخت خواب خود قرار دهید، مجبور می‌شوید تا برای خاموش کردن آن کمی از تخت خواب فاصله بگیرید تا خواب از سرتان بپرد و دیگر به تخت خواب خود برنگردید.

5-برای بیدار شدن به موقع و هوشیار شدن دوش آب سرد بگیرید.

اگر پس از بیدار شدن از خواب هنوز خوابتان می‌آید و سرحال نیستید، دوش آب سرد معجزه می‌کند. حمام کردن با آب سرد، شما را هوشیار کرده و تمرکزتان را بالا می‌برد.

6-برای بیدار شدن به موقع تخت خواب خود را ترک کنید.

اگر پس از بیدار شدن همچنان در تخت خواب بمانید، دوست دارید تا دوباره بخوابید. اینطوری زود و به موقع بیدار شدن تان را به تعویق می‌اندازید. پس هر چه سریعتر تخت خواب خود را ترک کنید و از آن فاصله بگیرید تا هوس دوباره خوابیدن را از ذهن‌تان پاک کنید.

7-برای بیدار شدن به موقع واقع بین باشید.

بیدار شدن  به موقع و سر وقت باید به تدریج اتفاق بیفتد. شما نمی‌توانید یکدفعه به اهداف بزرگ خود برسید و عادت‌های بدتان را ترک کنید. واقع بین باشید. مثلا اگر همیشه و به طور عادی ساعت 7 صبح از خواب بیدار می‌شوید ولی می‌خواهید از این به بعد ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید؛ نباید آلارم و هشدار ساعت یا گوشی موبایل تان را بر روی ساعت 5 صبح تنظیم کنید. بلکه به تدریج از ساعت 6:15 شروع کنید و به ساعت 5:15 ادامه دهید تا به ساعت 5 صبح مد نظرتان برای بیدار شدن برسید.

8-برای بیدار شدن به موقع اهداف دقیق و مشخص تعیین کنید.

اگر چه ترک عادت و ایجاد یک عادت جدید در ابتدا سخت و دشوار به نظر می‌رسد، اما کوتاه نیایید و برای رسیدن به اهداف خود پافشاری و اصرار کنید. در راه رسیدن به اهداف خود ثابت قدم باشید تا نهایتا به نتیجه مطلوب و دلخواه خود برسید.

9-برای بیدار شدن به موقع مزایا و فواید آن را بسنجید.

قبل از هدف گذاری ابتدا مزایا و معایب آن را بسنجید. در مورد بیدار شدن به موقع و سر وقت در ابتدای صبح قطعا مزایا و منافع زیادی وجود دارد. در فرهنگ خودمان هم این ضرب المثل را داریم که سحر خیز باش تا کامروا شوی. بنابراین آشنایی با مزایا و منافع یک هدف سعی و تلاش برای رسیدن به آن را دو چندان می‌کند.

10-برای بیدار شدن به موقع باید به خودتان باور و اعتقاد داشته باشید.

بسیاری از شکست‌ها و ناکامی‌های افراد برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های قلبی شان کمبود اعتماد به نفس و عدم اعتقاد و باور به خودشان است. شما باید این را بدانید که رسیدن به هیچ هدفی غیر ممکن نیست. ممکن است رسیدن به هر هدفی و ترک عادت قدیمی و جایگزینی آن با یک عادت جدید، در ابتدا مشکل و سخت باشد ولی با اعتماد و اعتقاد به خود و تلاش و پشتکار، رسیدن به هر هدفی آسان و ممکن خواهد شد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...