مراقبت و زیبایی ناخن ها

آیا می دانید ناخن ها یکی از اصلی ترین قسمتهای بدن هستند که معرف ما،مخصوصا در برخورد اول و موجب قضاوت اطرافیان است؟ توجه به سلامت ناخن ها یکی از مهمترین ارکان حفظ زیبایی ظاهری و دستهای ماست. در ادامه ی این مطلب مهمترین نکات را برای زیبایی بخشیدن، استحکام و نرمی آنها بخوانید.

غذای ناخن ها:

اصلی ترین و اساسی ترین نکته برای استحکام، درخشندگی و رشد مناسب ناخن ها یک برنامه ی غذایی خوب و غنی ست که البته نه تنها  ناخن ها بلکه پوست و مو و سلامت عمومی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.و باعث افزایش اعتماد به نفس شما میشود.

نوشیدن آب فراوان یکی از مهمترین علل حفظ شادابی و سلامت آنهاست..

گنجاندن ماهی در برنامه ی غذایی خود حداقل هفته ای یک بار بسیار مفید میباشد و (به علت دارا بودن ویتامینهای دی و بی) به شدت در نرمی و شادابی و جوانی ناخنها موثرند.

تخم مرغ کامل که سفیده ی آن سرشار از کلسیم و زرده ی آن دارای انواعی از ویتامینهاست فراموش نشود،همینطور پروتئینهای آن بسیار حائز اهمیت اند و باعث تولید کراتین در بدن میشود که برای تقویت ناخن و مو موثر و اساسی ست.

تغذیه ی ناخنها با مصرف شیر (به علت وجود کلسیم و ویتامین دی) و اسفناج و سبزیجات(به علت وجود کلسیم و انواع ویتامینها) تکمیل میشود.و اما عنصر زینک(روی) تاثیر فوق العاده ای در استحکام و درخشندگی ناخنهای شما دارد و جالب است بدانید کمبود آن باعث کدر شدن ناخن ها و ایجاد لکه ها و نقطه های سفید روی ناخن میشود.

چرب کردن ناخنها:

تقویت و زیبایی ناخن ها در گرو توجه به رطوبت و تغذیه ی بیرونی و لطافت پوست اطراف آنها نیز هست ، برای این کار باید همیشه همراه خود یک تیوب کرم مرطوب کننده داشته باشید و روزانه چند بار ناخنهای خود را مرطوب نمایید، دقت کنید که کرمهایی که در قوطی نگهداری میشوند به علت تماس مستقیم با محیط اطراف و هر بار دست زدن به محتوای آن باعث تجمع باکتری میشود و چندان بهداشتی نیست پس بهتر است مرطوب کننده ی شما تیوبی باشد.یک راه مفید برای مرطوب کردن عمقی ناخن ها این است که به صورت هفتگی ناخن های خود را به مدت10_15 دقیقه در روغن قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.میتوانید از روغن معمولی(آفتابگردان) استفاده کنید اما روغن زیتون و یا روغن نارگیل خواص بیشتر و توانایی بیشتری در رطوبت رساندن به ناخنهای شما دارند و همچنین جلا و نرمی خاصی برایتان به ارمغان می آورند.دستهای خود را بیش از حد خیس نگه ندارید و آنها را خشک کنید.خیس نگه داشتن دستها باعث خشکی و پسته پوسته شدن آنها میشود.برای پاک کردن لاک از روی ناخنها از استون استفاده نکنید، باعث خشکی ناخن و پوست اطراف آن میشود،پدهای مناسبی برای این کار وجود دارد که آسیبی به ناخنهای شما نمیزند و حتی ویتامینه هستند.ناخن های خود را پس از پاک کردن لاک، مرطوب کنید.

چند راهکار برای زیبا نگاه داشتن ناخن ها

جلوگیری از شکستن ناخن ها:

ناخن های خود را به چشم جعبه ابزار نبینید! و به آنها فشار نیاورید،آنها پیچ گوشتی نیستند. باناخنهایتان به چیزی ضربه نزنید، این کارها باعث عدم استحکام و خرد شدن و ترک برداشتن آنهاستاز ناخن گیر تیز استفاده کنید تا ناخنهای تان ترک بر ندارند و کوفته نشوند.

نظافت ناخن:

حفظ بهداشت ناخن ها باعث زیبایی آنها میشود، ناخنهایی که سالم باشند اما نظافت آنها درست نباشد اصلا جلوه ی جالبی به دستهای شما نمی دهد.

ناخنهایتان را خیلی بلند نگه ندارید چون باعث تجمع میکرب و ایجاد عفونت در زیر آنها میشود.

همچنین کوتاه کردن بیش از حد ناخن ها،هم چندان زیبا به نظر نمی آید هم باعث ایجاد زخم در اطراف آنها میشود و نیز به مرور باعث کوچک شدن صفحه ی ناخن شما میشود

زرد شدن ناخن ها:

رنگ ناخن ها گاهی به زردی و کدر شدن میگراید که علل متفاوتی میتواند باعث ایجاد آن شود ، بیماری های کبدی مثل زردی یا بیماری های کلیوی از جمله ی آنند

کمبود آهن و روی و ویتامینها هم میتواند  باعث ایجاد زردی ناخن شود

اما یکی از شایعترین علل این اتفاق عفونتهای قارچی و باکتریایی ست که مخصوصا در ناخنهای پا (به علت اینکه در معرض گرما ی کفش و بسته بودن قرار میگیرند) باعث زردی و کدری ناخن میشوند

برای درمان این عفونتها و همچنین سفید کردن ناخنها میتوانید از خمیر دندان استفاده کنید.

راه دیگر استفاده از مخلوط جوش شیرین، روغن و آب لیموی تازه است که تاثیر فوق العاده ای دارد.

مانیکور ناخن:

مانیکور کردن ناخنها زیبایی خاصی به آنها میبخشد اما این نکته را فراموش نکنید که ابزار ها و موادی که در مانیکور حرفه ای استفاده میشوند در صورت استفاده ی مکرر باعث ضعیف شدن ناخن ها میشود و آنها را آسیب پذیر میکند مخصوصا در برابر عفونتها مقاومتشان را از دست میدهند

پس سعی کنید مانیکور حرفه ای ناخن را نیز به حداقل برسانید و با سالم نگه داشتن ناخنهای خود و توصیه های بالا زیبایی آنها را حفظ کنید..

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...