مهمترین اقدامات هنگام درد زایمان

هنگام شروع درد زایمان، این اقدامات را انجام دهید

زایمان کار راحتی نیست و مسلما درد هم دارد، اما لازم نیست از این درد بترسید. بسیاری از خانمها آن قدر از درد زایمان وحشت دارند که ترجیح میدهند بیهوش شوند و زیر تیغ جراحی سزارین بروند اما زایمان طبیعی را تجربه نکنند؛ اما متخصصان بارها از مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین گفته اند و این روزها هم روشهایی برای کنترل درد زایمان پیشنهاد شده است.

ورزش کردن
ورزش کردن در دوران بارداری فواید زیادی دارد از جمله اینکه نمیگذارد وزنتان خیلی بالا برود. در ضمن از افسردگیهای دوران بارداری هم پیشگیری میکند،اما تحقیقات جدید نشان داده زنان بارداری که هفته ای 3 بار و هر بار 50 دقیقه حرکات ایروبیک در آب را انجام میدهند، هنگام زایمان درد کمتری دارند . بهتر است با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید و اگر نظر او مساعد بود، زیرنظر مربی آگاه و با تجربه حرکات ایروبیک را انجام دهید. لازم نیست مدت انجام حرکات طولانی باشد؛ تنها 30 دقیقه تمرینات ایروبیک در روز کافی است.

با شروع درد زایمان شال و کلاه نکنید!
همهمه و شلوغی بیمارستان، بیماران و جیغهای دیگر مادران در حال زایمان، نمیگذارد آرامش داشته باشید. بنابراین معمولا متخصصان زنان از بیمار خود میخواهد با شروع درد زایمان به بیمارستان نیایند.البته حتما اگر دردتان شروع شد به پزشک معالجتان زنگ بزنید. او مطمئنا به شما خواهد گفت تا زمانی که کیسه آبتان پاره نشده، فاصله انقباضات کمتر از 5 دقیقه یکبار نشده یا دردتان واقعا غیرقابل تحملن شده به بیمارستان مراجعه نکنید و در منزل بمانید . ماندن در خانه همچنین باعث میشود داروهایی را که نیاز ندارید به شما ندهند، مثلا داروهایی که پروسه زایمان را کوتاهتر میکنند، ولی باعث تشدید و غیرقابل تحمل تر شدن دردهای زایمان میشوند. (آمپو لهای فشار)

شروع درد زایمان، این اقدامات را انجام دهید

تکنیکهای تن آرامی
با شروع درد زایمان مهم ترین قسمتی را که می توانید آرام کنید، ذهنتان است. اگر از درد و زایمان بترسید، عصبی میشوید. این حالت درد را شدیدتر میکند و همین درد بیشتر، عصبی ترتان میکند . بین هر دو درد بهتر است آرامش داشته باشید و از اینکه اکنون درد ندارید لذت ببرید نه این که به درد چند دقیقه قبل تان بیاندیشید و خودتان را اذیت کنید.

خوراکی
از زمان شروع درد دیگر باید پرخوری را کنار بگذارید. تنها یک خوراکی مختصر بخورید که در طول این چند ساعت انرژی کافی داشته باشید، اما یادتان باشد سراغ غذاهای چرب و دیر هضم نروید، زیرا پر بودن معده سبب حالت تهوع و استفراغ در طول زایمان می شود. به علاوه انقباض شدید عضلات و تنفس شدید آب بدن تان را کم میکند. محققان دریافته اند تزریق وریدی مایعات طول فرایند زایمان را تا یک ساعت کاهش می دهد. بهتر است با شروع دردتان در منزل مایعات کافی بنوشید؛ در بیمارستان هم به محض تشنگی تیم پزشکی و پرستاران را مطلع کنید.

تنفس
برای اینکه آرامش خود را حفظ کنید باید به نفس کشیدنتان دقت کنید، درست انگار در کلاس ورزش هستید و مربی تاکید میکند هنگام بلندکردن وزنه ها نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق و با تمرکز باعث کاهش درد و استرسهای شما میشود . از اینکه هنگام نفس کشیدن صداهای عجیب غریب از دهانتان درب یاید، خجالت نکشید .بهتر است به جای فریادهای پشت هم و عصبی،نفسهای عمیق بکشید و با صدایی بم ناله کنید.این روش گلو را تنگ و فشرده میکند، البته اگر زایمان اولتان است ممکن است نتوانید این روش را پیاده کنید در هر صورت هر جور که راحتید صدایتان رابیرون بدهید.

آب درمانی
آب گرم می تواند درد زایمان را به مراتب کاهش دهد؛ حتی بخار آب گرم هم نقش بسزایی در کاهش درد زایمان و آرامش بخشیدن به مادر دارد. می توانید به محض شروع درد دوش آب گرم بگیرید یا دوش دستی را روی پشت و قسمت هایی از تنتان که درد میکنند، بگیرید.

تحرک
راه رفتن و پیچ و تاب خوردن هم درد را تسکین میدهد هم به روند زایمان کمک میکند، زیرا در این حالت نیروی جاذبه زمین به نفع شما خواهد بود و به چرخیدن و تکان خوردن بچه کمک میکند. در بیمارستان مرتب میخواهند معاینه تان کنند و برای تزریق دارو، شما را بی تحرک نگه می دارند و نمیگذارند راه بروید. در این حالت می توانید همان طور که روی تخت دراز کشیده اید، دستها و پاهایتان را حرکت دهید یا بلند شوید و روی لبه تخت بنشینید یا به لبه ای تکیه دهید.

ماساژ
شاید ماساژ را دست کم بگیرید و اصلا حین زایمان متوجه اثراتش نشوید، اما همین که همسرتان شقیقه ها، پشت، دستها یا پاهایتان را ماساژ دهد،احساس بی پناهی و تنهایی که حین زایمان به شما دست میدهد، برطرف خواهد شد.

خواب و استراحت کافی
اگر از آن دسته زنانی هستید که بیش از 8 ساعت در روز کار میکنید، مسئولیت خانه هم بر دوش تان است و استراحت کافی هم ندارید، باید بگوییم هنگام زایمان حسابی درد خواهید کشید . در دوران بارداری هرچه بیشتر استراحت کنید هنگام زایمان راحتتر خواهید بود. محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند زنانی که در دوران بارداری کمتر از 6 ساعت در شبانه روز میخوابند درد زایمان بسیار سخت و شدیدتری دارند و به احتمال 5/ 4 برابر دیگر مادران باردار به عمل سزارین نیاز پیدا میکنند. اگر بزرگی شکم نمیگذارد شبها راحت بخوابید می توانید بالشی را زیر کمر و پاهای تان قرار دهید تا درد این نواحی کمتر شود. همچنین در این دوران به وضعیتهای نافرم و همچنین روی کاناپه، مبل راحتی و صندلیهایی که پشتی متحرک دارند، نخوابید.

اگر قرار است با عمل سزارین فارغ شوید به موارد زیر توجه کنید
اگر از ابتدا قصد داشته اید فرزندتان را به روش سزارین به دنیا آورید ( نه در موقعیت اورژانسی که پزشک مجبور به عمل سزارین میشود) درست مانند این است که بخواهید برای یک عمل جراحی عمومی آماده شوید. موعد عمل سزارین معمولا در هفته 39 بارداری تعیین میشود. در این تاریخ بچه دیگر برای زندگی خارج از رحمی آماده است. البته اگر قبلا هم سابقه سزارین داشته اید ممکن است این بار زودتر از هفته 39 سزارینتان کنند. اگرچه شما قصد عمل سزارین دارید، اما دانستن چند نکته درباره علائم شروع درد زایمان ضروری است، زیرا ممکن است پیش از رسیدن تاریخ عمل سزارین، درد زایمانتان شروع شود.

انقباضات شدید متناوب
شل شدن دهانه رحم
پاره شدن کیسه آب
درد شدید
بعد از فارغ شدن باید چند روز در بیمارستان بمانید. بنابراین از قبل ساک وسایل مورد نیازتان را حاضر کنید. همراه خودتان لباسهایی که از جلو دکمه یا زیپ دارند، جورا بهای نرم و کشی و سوئیشرت زیپدار ببرید که اگر سردتان شد، بپوشید. لوازم بهداشتی از قبیل مسواک، خمیر دندان، شانه، لباس زیر، صابون و شامپو هم داشته باشید.

زایمان بدون درد
درا ین روش مادر با داروهایی تحت بیحس منطقه ای قرار میگیرد و در نتیجه درد زایمان او تسکین مییابد. زایمان بدون درد میتواند به دو صورت باشد: بی حسی نخاعی و بی حسی اپیدورال. روش بیحسی اپیدورال هم مورد قبول است اما برای این که داروی مورد استفاده اثر خود را بگذارد به 25 - 10 دقیقه زمان نیاز است که ممکن است مادر را بیتاب کند. اما در روش بیحسی نخاعی، دارو به نخاع تزریق میشود؛ نخاع که در ستون مهره ها قرار دارد، به سمت قسمت پایینی بدن کشیده شده است. این دارو که به صورت ناگهانی تزریق میشود از راه نخاع در عرض چند ثانیه به محل درد میرسد و اثرش تا 45 دقیقه باقی خواهد ماند.ام ابه طور کلی بهترین روش بی حسی مادران روبه زایمان، روش تلفیقی اپیدورال-نخاعی است. در سالهای اخیر نحوه استفاده داروهای بیحسی مخصوص زایمان، به کلی تغییر کرده است. در گذشته دوز دارو به حدی بود که مادر کاملا کرخت و بیحس میشد .اما امروزه مقدار کمی از آن به بیمار داده میشود، زیرا بیمار باید فشار را حس کند که بتواند زور بزند و فرزندش را به دنیا بیاورد.

اتاق ریکاوری
کم کم اثر داروی بی حسی از بین میرود و به تدریج احساس انگشتان پای تان بر میگردد.

ممکن است به تدریج در محل بخیه احساس ناراحتی کنید.

هنگامی که فرزندتان را آوردند و خواستید به او شیر دهید، از پرستار کمک بخواهید تا او را در موقعیتی مناسب قرار دهد.

ممکن است حالت تهوع داشته باشید.

علائم بیهوشی ظرف 24 ساعت برطرف شده و سوند ادراری و سرم از بدن تان جدا می شود.

روز قبل از سزارین
باید برای انواع آزمایش های خون و ادرار مراجعه کنید.

از 8 تا 12 ساعت قبل از عمل نباید چیزی بخورید یا بیاشامید.

ممکن است متخصص بیهوشی هم شما را ویزیت کند.

حتما فهرست داروها و مکملهایی را که مصرف میکنید به همراه داشته باشید.

روز قبل از سزارین بهتر است از لاک ناخن و سایر لوازم آرایشی استفاده نکنید، زیرا متخصص بیهوشی حاضر در اتاق زایمان باید مرتب شما را از نظر میزان اکسیژن خون معاینه کند.

قبل از مراجعه به بیمارستان زینت آلات، طلا و جواهرات تان را از تن در بیاورید تا در کار متخصص بی هوشی خللی وارد نشود. مثلا ممکن است پزشک بخواهد نبض تان را بگیرد و روی دست شما النگو باشد.

روز عمل
شما را به اتاقتان راهنمایی میکنند، سپس لباس بیمارستان را به شما میدهند تا بپوشید.
وضعیت عمومی تان معاینه می شود.
به شما سرم وصل می شود.
ممکن است تنقیه شوید.
به اتاق زایمان منتقل می شوید.
روی تخت جراحی دراز می کشید.
سوند جراحی وصل می شود.

در ناحیه نیم تنه پرده ای کشیده میشود که شما را از تیم جراحی جدا میکند.

دست های تان را می بندند تا از حرکات غیرارادی آنها حین جراحی و خوردن آنها به محیط استریل جلوگیری شود. اگر قرار باشد بی حسی موضعی شوید حین جراحی به هوشی هستید و می توانید صحبت کنید اما هیچ درد و فشاری را حس نمیکنید، اما اگر آمپول اپیدورال را زده باشید ممکن است حین جراحی احساس فشار داشته باشید. بعد از دنیا آمدن نوزاد او را به شما نشان میدهند.
 
نکته آخر
بهتر است طی 24 ساعت اولیه بعد از عمل از تخت پایین نیایید زیرا در بی هوشی عمومی احتمال سرگیجه و زمین خوردن وجود دارد. در روش بی حسی نخاعی با بی حسی اپیدورال هم بی حرکتی و خوابیدن به پشت بدون بالش به کاهش احتمال بروز سر درد کمک می کند.

منبع:beytoote.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...