مفهوم ضرب المثل باز فیلش یاد هندوستان کرد

ضرب المثل «باز فیلش یاد هندوستان کرد» به معنای یادآوری چیزی در گذشته و میل بازگشت به سوی آن است. این ضرب المثل از داستانی گرفته شده است که در آن یک تاجر هندی فیلی را از هندوستان خریداری می کند و آن را به شهر دیگری می برد.

معنی و مفهوم ضرب المثل باز فیلش یاد هندوستان کرد

فیل در ابتدا خوشحال به نظر می رسد، اما پس از مدتی گوشه گیر می شود و دیگر نمی خواهد غذا بخورد. تاجر از این وضعیت نگران می شود و به طبیبان مراجعه می کند. یکی از طبیبان به او می گوید که شاید فیل یاد هندوستان کرده و دلش برای وطنش تنگ شده است. 

تاجر با شنیدن این حرف فیل را به هندوستان باز می گرداند و فیل بلافاصله سرحال می شود و شروع به بازی و خوردن می کند.

این ضرب المثل زمانی استفاده می شود که کسی از گذشته ها یاد می کند و به یاد چیزی یا کسی یا جایی در زمان های قدیم تر می افتد و دلتنگ می شود. به عنوان مثال ، اگر کسی از دوران کودکی خود یاد کند و دلش برای آن روزها تنگ شود، می توان گفت که «باز فیلش یاد هندوستان کرده است».

مفهوم دیگری که می توان از این ضرب المثل برداشت کرد، این است که زندگی انسان کوتاه است و باید از تمامی لحظات آن به خوشی و خوبی استفاده کند تا زیاد حسرت آن را در آینده نخورد. به عبارت دیگر، نباید اجازه داد که فرصت های زندگی از دست برود و بعداً از آن ها پشیمان شد.

در ادامه چند مثال از کاربرد این ضرب المثل آورده شده است:

پدربزرگ که از جوانی اش یاد می کرد، گفت: «باز فیلم یاد هندوستان کرده!»

آن زن که خاطرات سفر به اروپا را مرور می کرد، گفت: «باز فیلش یاد هندوستان کرده!»

آن مرد که از کارش استعفا داده بود، گفت: «دلم برای روزهایی که کار می کردم تنگ شده است. باز فیلم یاد هندوستان کرده!»

داستان در مورد ضرب المثل باز فیلش یاد هندوستان کرد

در روزگاران قدیم ، یکی از بزرگترین تاجران هندوستان در یکی از سفرهای خود فیلی را می خرد تا بتواند آن را به جاهای مختلفی ببرد و توسط آن پول خیلی خوبی به جیب بزند. فیل بسیار زیبا و قوی بود و تاجر امیدوار بود که با آن بتواند بسیار موفق شود.

تاجر فیل را به کشورهای مختلف می برد و مردم از دیدن آن بسیار شگفت زده می شدند. فیل نیز از این همه توجه لذت می برد و با حرکات نمایشی خود مردم را سرگرم می کرد.

اما بعد از مدتی، فیل شروع به گوشه گیری کرد و دیگر تمایلی به کار نداشت. تاجر بسیار ناراحت شد و سعی کرد که دلیل این تغییر را بفهمد. او فیل را نزد بهترین طبیبان برد، اما هیچ کس نتوانست مشکل فیل را تشخیص دهد.

یک روز، تاجر تصمیم گرفت که فیل را به هندوستان ببرد. او فکر می کرد که شاید فیل دلتنگ وطن خود شده باشد.

وقتی تاجر به همراه فیل به هندوستان رسید، فیل خیلی محکم پاهایش را به زمین کوبید و با خوشحالی خرطومش را تکان می داد. تاجر به یاد حرف طبیب افتاد و فهمید که فیل تنها یاد هندوستان کرده بود و هیچ مشکلی نداشت.

تاجر از اینکه فیلش حالش خوب شده بود، بسیار خوشحال شد. او تصمیم گرفت که فیل را به هندوستان برگرداند تا در کنار خانواده و دوستانش زندگی کند.

از آن روز به بعد، ضرب المثل «باز فیلش یاد هندوستان کرد» برای توصیف افرادی به کار می رود که به وطن یا زادگاه خود علاقه زیادی دارند و دلشان برای آن تنگ می شود.

این ضرب المثل همچنین می تواند برای توصیف افرادی به کار رود که به گذشته خود علاقه زیادی دارند و دوست دارند دوباره به آن زمان ها برگردند.

گسترش ضرب المثل باز فیلش یاد هندوستان کرد

ضرب المثل «باز فیلش یاد هندوستان کرد» به معنای یادآوری چیزی یا کسی یا جایی در گذشته و میل بازگشت به آن است. این ضرب المثل از داستانی برگرفته شده است که در آن، یک تاجر هندی فیلی را از هندوستان خریداری می کند و به اروپا می آورد.

فیل در ابتدا رفتار عادی خود را دارد، اما پس از مدتی گوشه گیر می شود و دیگر غذا نمی خورد. تاجر از این موضوع نگران می شود و طبیبان را خبر می کند. یکی از طبیبان که تجربه بیشتری داشت، به تاجر گفت: «شاید فیل یاد هندوستان کرده است.»

تاجر که این حرف را باور نداشت، فیل را به هندوستان بازگرداند. وقتی فیل به هندوستان رسید، بسیار خوشحال شد و شروع به رقصیدن کرد. تاجر فهمید که حرف طبیب درست بوده است.

این ضرب المثل در موارد زیر کاربرد دارد:

وقتی کسی یاد خاطرات گذشته خود می افتد و دوست دارد دوباره آن ها را تجربه کند.

وقتی کسی دلتنگ کسی یا چیزی است که در گذشته داشته است.

وقتی کسی از زندگی فعلی خود ناراضی است و دلش برای زندگی گذشته اش تنگ شده است.

    در ادامه چند مثال از کاربرد این ضرب المثل آورده شده است:

    مادربزرگ وقتی یاد جوانی هایش می افتد، همیشه می گوید: «باز فیلش یاد هندوستان کرده.»

    پسر جوانی که به تازگی ازدواج کرده است، می گوید: «دلم برای دوران مجردی ام تنگ شده است. باز فیلم یاد هندوستان کرده.»

    زن خانه داری که مجبور شده است برای کار بیرون از خانه برود، می گوید: «دلم برای خانه و بچه هایم تنگ شده است. باز فیلم یاد هندوستان کرده.»

      این ضرب المثل همچنین می تواند به عنوان یک هشدار به کار رود. یعنی اینکه انسان نباید گذشته را فراموش کند و همیشه باید قدر لحظات حال را بداند. زندگی کوتاه است و باید از تمامی لحظات آن لذت برد.

      بیشتر بخوانید :

      مفهوم ضرب المثل جوینده یابنده است

      معنی ضرب المثل از این شاخه به اون شاخه پریدن

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...