تحقیق در مورد گلچین گیلانی + بیوگرافی گلچین گیلانی

گلچین گیلانی (۱۱ دی ۱۲۸۸ – ۲۹ آذر ۱۳۵۱) متخلص به گلچین، شاعر ایرانی بود. او یکی از پیشگامان شعر نو فارسی به شمار می‌رود و از جمله شعرای پرآوازه و تأثیرگذار این عرصه است. 

زندگی‌ نامه گلچین گیلانی

گلچین گیلانی در ۱ ژانویه ۱۹۱۰ (۱۱ دی ۱۲۸۸) در سبزه میدان رشت به دنیا آمد. پدرش، سید مهدی میرفخرایی، زادهٔ تفرش و مدتی فرماندار قم و سبزوار بود. گلچین گیلانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و در سال ۱۳۰۷ وارد دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تهران شد. او در سال ۱۳۱۴ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به عنوان پزشک به ارتش پیوست.

گلچین گیلانی در دوران تحصیل در دانشگاه، به شعر و ادبیات علاقه‌مند شد و به سرودن شعر پرداخت. او در سال ۱۳۱۲ اولین مجموعه شعر خود را با نام «گلی برای تو» منتشر کرد. این مجموعه با استقبال خوبی روبرو شد و گلچین گیلانی را به عنوان یکی از شاعران نوپرداز مطرح کرد.

گلچین گیلانی در سال ۱۳۲۳ از ارتش استعفا داد و به انگلستان رفت. او در انگلستان به تحصیل در رشتهٔ روانشناسی پرداخت و در سال ۱۳۲۸ مدرک دکترای خود را از دانشگاه لندن دریافت کرد.

گلچین گیلانی در سال ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و به تدریس روانشناسی در دانشگاه تهران پرداخت. او همچنین به فعالیت‌های ادبی خود ادامه داد و در سال ۱۳۳۵ مجموعه شعر «مهر و کین» را منتشر کرد. این مجموعه نیز با استقبال خوبی روبرو شد.

گلچین گیلانی در سال ۱۳۳۷ به انگلستان بازگشت و در آنجا به ادامهٔ زندگی و فعالیت‌های ادبی خود پرداخت. او در سال ۱۳۵۱ در لندن درگذشت.

آثار

گلچین گیلانی در طول زندگی خود، پنج مجموعه شعر منتشر کرد:

گلی برای تو (۱۳۱۲)

مهر و کین (۱۳۳۵)

نهفته (۱۳۳۹)

دیوان (۱۳۵۷)

شعرهای برگزیده (۱۳۶۴)

علاوه بر این، گلچین گیلانی در مجلات و روزنامه‌ های مختلف مقالاتی در زمینهٔ ادبیات و روانشناسی منتشر کرد.

سبک شعری

گلچین گیلانی از جمله شاعران نوپرداز ایرانی است که در شعر خود از شیوه‌ های نوین بهره می‌ برد. او در شعر خود از مضامین متنوعی، از جمله عشق، طبیعت، زندگی و مرگ، بهره می‌برد.

شعر گلچین گیلانی از لحاظ زبانی ، روان و ساده است و از لحاظ محتوایی، از غنای فکری و معنوی برخوردار است. او در شعر خود از تصاویر و تشبیهات زیبا و بدیع استفاده می‌کند که بر زیبایی و تأثیرگذاری شعر او می‌افزاید.

اهمیت

گلچین گیلانی یکی از پیشگامان شعر نو فارسی به شمار می‌رود. او در شعر خود از شیوه‌های نوین بهره می‌برد و در این زمینه تأثیرگذار بوده است. شعر گلچین گیلانی از لحاظ زبانی، روان و ساده است و از لحاظ محتوایی، از غنای فکری و معنوی برخوردار است.

گلچین گیلانی از جمله شاعران پرآوازه و تأثیرگذار ایران است. شعر او در میان مردم ایران از محبوبیت خاصی برخوردار است.

زندگی نامه گلچین گیلانی + آثار

زندگینامه گلچین گیلانی

سید مجدالدین میرفخرایی ، متخلص به گلچین گیلانی ، در ۱۱ دی ۱۲۸۸ در رشت به دنیا آمد. او از نوجوانی به شاعری پرداخت و کم‌ کم اشعارش مورد توجه قرار گرفت. شعر او برای اولین بار در ۱۳۰۷ ش در مجلهٔ «ارمغان» منتشر شد.

گلچین پس از اخذ لیسانس، برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در رشتهٔ طب به دریافت درجهٔ دکترا نایل گردید. پس از آن در لندن اقامت گزید و دیگر به ایران نیامد. او در سال ۱۳۵۱ در لندن درگذشت.

آثار

گلچین گیلانی مجموعه‌ های شعری زیر را منتشر کرد:

گلی برای تو

مهر و کین

نهفته

شعرهای گلچین گیلانی بیشتر بر موضوعاتی مانند عشق، طبیعت، و زندگی روزمره تمرکز دارد. او از شاعران رمانتیک معاصر فارسی محسوب می‌شود و آثارش از سادگی و زلالی خاصی برخوردار است.

مشهورترین اثر گلچین گیلانی، شعر «باز باران با ترانه» است. این شعر که در سال ۱۳۱۴ منتشر شد، یکی از محبوب‌ ترین شعرهای کودکان در ایران است.

گلچین گیلانی یکی از شاعران تأثیرگذار در شعر معاصر فارسی است. او با شعرهای ساده و صمیمی خود، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم ایران دارد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...